AMD Radeon Pro Duo drar 350 W – presterar 50 procent bättre än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Än en gång så måste AMD använda 2 av deras gpu för att klå 1 gpu från Nvidia

Fattar inte vad som är problemet med det. Det handlar om vilket som är snabbaste grafikkortet och då är det AMD som har snabbaste kortet. Sen vad Nvidia skulle kunna göra har ju inget med saken att göra då de inte har gjort det. Det finns inget grafikkort från Nvidia som är snabbare än detta kort, alltså är det världens snabbaste grafikkort. Om det så nu skulle komma ett kort med 20 GPU:er så är det fortfarande snabbast om det presterar bättre.

Resonerar du likadant när det gäller CPU kärnor? Det är prestanda (i detta fall) som är det väsentliga, inte hur man kommer dit.

Sen kan jag hålla med om att det finns nackdelar med dubbelGPU:er som gör att det kanske ändå inte är värt det i slutändan, men det är ju en annan poäng. Om dubbelGPU:er fungerade lika bra som singelGPU:er (i alla avseenden) så är det ju ingen som skulle brytt sig om hur många GPU:er ett kort hade, det hade varit andra parametrar som varit intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag menar videoram.

Skickades från m.sweclockers.com

Det används ju till samma syfte?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Det vet jag. Jag mena att folk ändå kommer hitta på nästa ursäkt eller kalla det för dåligt stil om amd hade nu jämfört med nvidias senaste släppt dubbelmacka.

Är man AMD kan man aldrig göra rätt i detta forumet verka det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med folk egentligen? En knapp handfull individer? Verkar som du tycker det är ganska många när du formulerar det så.

Varför är det alltid så att alla ska leka offer som om ena "laget" mobbar det andra? Du menar att "är man AMD kan man aldrig göra rätt i detta forumet" när detta forumet har en fin skara från AMD också som beter sig precis likadant. Så fort man nämner minsta lilla positiva om Nvidia ska man bli redigt uppläxad om hur AMD är bättre. Min uppfattning är snarare att vara för AMD och peka ut s.k "Nvidia fanboys" är väldigt vanligt, medan det inte alls verkar vara så speciellt många hardcore fanboys här från något håll. Men man blir ju utpekad fanboy bara för att man äger produkter av företaget i fråga ibland så var gränsen går för en del kan man fråga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Uppenbarligen! :S

Varför inte bara "1.5x as fast"? Är "3 gånger snabbare" samma sak som "3 gånger så snabb"? Är inte "0 gånger snabbare" liktydigt med "lika snabb"?

0 gånger snabbare vore egentligen långsammare, 0 x någonting blir alltid 0, 1 x 1 vore dock lika snabbt.

Skrivet av anon185723:

Gud vad dåligt Titan Z åldrades...

Stackars människa som köpte det hemska kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent/forandring...
Jag har gett dig min förklaring, här ovan finner du en länk som förklarar det mer ingående. Det är Matte 1, inte för avancerat men kan vara läsvärt för dig.

Kul, tack för den!

Min poäng var alltså att "50% snabbare" borde vara samma sak som "0,5 gånger snabbare" som är samma sak som "1,5 gånger så snabb", på samma sätt som "100% snabbare" är samma sak som "1 gånger snabbare" som är samma sak som "2 gånger så snabb" eller "dubbelt så snabb".

Skrivet av robsen:

en stor majoritet av människor anser att du har fel

Ja, så mycket har jag förstått. Tråkigt.

Skrivet av robsen:

vilket även kan bevisas matematiskt med hjälp av länken ovan.

Jag hittar inga belägg för att "x gånger så snabb" = "x gånger snabbare" på den sidan, och jag menar fortfarande att "FF gånger så snabb" motsvarar "FF - 1 gånger snabbare", alltså att "x gånger snabbare" motsvarar "x*100 procent snabbare".

Men jag erkänner att det var en onödig grej att anmärka på...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad menar du med folk egentligen? En knapp handfull individer? Verkar som du tycker det är ganska många när du formulerar det så.

Varför är det alltid så att alla ska leka offer som om ena "laget" mobbar det andra? Du menar att "är man AMD kan man aldrig göra rätt i detta forumet" när detta forumet har en fin skara från AMD också som beter sig precis likadant. Så fort man nämner minsta lilla positiva om Nvidia ska man bli redigt uppläxad om hur AMD är bättre. Min uppfattning är snarare att vara för AMD och peka ut s.k "Nvidia fanboys" är väldigt vanligt, medan det inte alls verkar vara så speciellt många hardcore fanboys här från något håll. Men man blir ju utpekad fanboy bara för att man äger produkter av företaget i fråga ibland så var gränsen går för en del kan man fråga sig.

Snälla alla....Släpp det där fanboyTänket, snacket, skrivandet och minst men inte sist, det satans trollandet!

Det har varit roligt, men det är historia!

Det enda sättet för att slippa det, gissa vad det är (?) Det är att hoppa över/skita i att läsa visa inlägg, men sorgligt nog, går det inte att undvika alltid.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Fattar inte vad som är problemet med det. Det handlar om vilket som är snabbaste grafikkortet och då är det AMD som har snabbaste kortet. Sen vad Nvidia skulle kunna göra har ju inget med saken att göra då de inte har gjort det. Det finns inget grafikkort från Nvidia som är snabbare än detta kort, alltså är det världens snabbaste grafikkort. Om det så nu skulle komma ett kort med 20 GPU:er så är det fortfarande snabbast om det presterar bättre.

Resonerar du likadant när det gäller CPU kärnor? Det är prestanda (i detta fall) som är det väsentliga, inte hur man kommer dit.

Sen kan jag hålla med om att det finns nackdelar med dubbelGPU:er som gör att det kanske ändå inte är värt det i slutändan, men det är ju en annan poäng. Om dubbelGPU:er fungerade lika bra som singelGPU:er (i alla avseenden) så är det ju ingen som skulle brytt sig om hur många GPU:er ett kort hade, det hade varit andra parametrar som varit intressant.

Tycker det är problem när man måste använda 2 saker för att klå upp 1 sak..
Liksom inte ens på samma nivå att jämnföra 2gpu emot 1 gpu sen skiter jag i om dom satt i det i ett grafikkort.Är 2 st gpu hur du än vrider och vänder på det..Och att behöva göra så för att kunna slå ett ensamt gpu tycker jag ej är att göra en rättvis bedömning...
Ja det gäller ju CPU med..

Bevisar ju hur långt efter AMD egentligen ligger Titan korten om dom måste använda 2 st AMD gpu för att kunna slå 1 nvidia gpu
Skillnaden är att jag nämner GPU ej Grafikkort..För det är ETT grafikkort med 2 st GPU..Titan är ETT grafikkort med EN GPU
Är mer imponerad av hur energisnålt dom lyckats få kortet..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Lovande att AMD har fått ner watten men ändå pressa ut mer kräm till skärmen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tycker det är problem när man måste använda 2 saker för att klå upp 1 sak..
Liksom inte ens på samma nivå att jämnföra 2gpu emot 1 gpu sen skiter jag i om dom satt i det i ett grafikkort.Är 2 st gpu hur du än vrider och vänder på det..Och att behöva göra så för att kunna slå ett ensamt gpu tycker jag ej är att göra en rättvis bedömning...
Ja det gäller ju CPU med..

Bevisar ju hur långt efter AMD egentligen ligger Titan korten om dom måste använda 2 st AMD gpu för att kunna slå 1 nvidia gpu
Skillnaden är att jag nämner GPU ej Grafikkort..För det är ETT grafikkort med 2 st GPU..Titan är ETT grafikkort med EN GPU
Är mer imponerad av hur energisnålt dom lyckats få kortet..

Okej, här är ett scenario:

Ett grafikkort från tillverkare A har 1 GPU, drar 250 W, kostar 3000kr, presterar i snitt 1.00 på ett prestandaindex över alla de saker du gör på en dator.

Ett annat grafikkort från tillverkare B har 2 GPU:er, drar 250 W, kostar 3000kr, presterar i snitt 1.50 på ett prestandaindex över alla de saker du gör på en dator.

Vilket grafikkort är bäst?

Det kan ju till och med vara så att kortet med två GPU:er är billigare att tillverka än det med en GPU, då kostnaden för kretsar beror på en hel del designval. Kan mycket väl vara så att vi går mot en framtid där man har flera mindre GPU:er på korten istället för en stor GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Kul, tack för den!

Min poäng var alltså att "50% snabbare" borde vara samma sak som "0,5 gånger snabbare" som är samma sak som "1,5 gånger så snabb", på samma sätt som "100% snabbare" är samma sak som "1 gånger snabbare" som är samma sak som "2 gånger så snabb" eller "dubbelt så snabb".

Återigen när förändringsfaktor är 1> så rör det sig om en minskning således är uttalandet "0,5 gånger snabbare" inte ekvivalent med "1,5 gånger så snabb". Förstnämnda innebär egentligen hälften så snabb ("0,5 gånger snabbare") medan det sistnämnda ("1,5 gånger så snabb") betyder 50% snabbare, detta för att F.F är >1.

Låt oss ta exemplet att du har en tia och din kompis kalle har en femma. Ingen människa vid sina fulla sinnen skulle säga att "Jag har 1 gånger mer kronor/pengar än Kalle". Däremot fungerar detta helt toppen "Jag har två gånger mer pengar än Kalle". Behöver jag ens gå in på detalj varför det är så? Låt mig göra det ändå.

"Jag har 1 gånger mer kronor/pengar än Kalle" = 5kr*F.F 1 =5kr
"Jag har två gånger mer pengar än Kalle" = 5kr*F.F 2 = 10kr

Detta är mitt absolut mest förenklade samt sista sätt att förklara detta för dig.

Skrivet av Dafydd:

Ja, så mycket har jag förstått. Tråkigt.

Mitt syfte med mitt svar var endast att informera och inte någonting personligt gentemot dig eller ett försök att förnedra dig på något vis vilket jag olyckligtvis misstänker att du inte fick intrycket av med tanke på sättet du svarade.

Vänligen Robin!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tycker det är problem när man måste använda 2 saker för att klå upp 1 sak..
Liksom inte ens på samma nivå att jämnföra 2gpu emot 1 gpu sen skiter jag i om dom satt i det i ett grafikkort.Är 2 st gpu hur du än vrider och vänder på det..Och att behöva göra så för att kunna slå ett ensamt gpu tycker jag ej är att göra en rättvis bedömning...
Ja det gäller ju CPU med..

Bevisar ju hur långt efter AMD egentligen ligger Titan korten om dom måste använda 2 st AMD gpu för att kunna slå 1 nvidia gpu
Skillnaden är att jag nämner GPU ej Grafikkort..För det är ETT grafikkort med 2 st GPU..Titan är ETT grafikkort med EN GPU
Är mer imponerad av hur energisnålt dom lyckats få kortet..

Behöver de inte i DX12 iaf där Fury X spöar TitanX @1440p. Tom mitt 290X nosar fram på självaste 980Ti höhöhö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett kort som varit känt en längre tid att den riktas mot främst utvecklare men också kommer vara köpbar för entusiaster som vill ha vad som lär vara det snabbaste grafikkortet en lång tid framöver. Med tanke på vad som sitter monterat på kortet, vad som också ingår i paketet så är priset den hamnar på rimligt. Det är ett kort som på alla punkter bör vara en bättre produkt än tidigare flaggskeppet R9 295 X2 som också låg i samma prisklass.

CF och SLI kommer troligen försvinna med tiden tack vare förbättringar i främst DirectX 12 men förmodligen också Vulkan. Att kunna blanda grafikkretsar, till och med från olika tillverkare och olika prestandaklasser, för att sedan kunna få dessa att fungera ihop kan vara en riktig gamechanger. Där multiGPU-lösningar idag har problem med både intresse från spelutvecklare, spel som designats på vis att AFR inte längre fungerar men också i någon mån AMD och Nvidia, företagen som designat kretsarna, gör att denna lösning endast bör användas i de fåtal fall där inte ens det bästa single-gpu kortet räcker utan man måste använda mer än ett för att få bättre prestanda.

Om (Explicit) Multi Adapter verkligen blir en grej där ansvaret hamnar hos spel/mjukvaruutvecklaren att hantera systemets GPU'er kommer vi förhoppningsvis slippa de problem vi har idag där två GPU'er är ett snudd på korkat köp, speciellt för icke-entusiaster.

Sevärt klipp som är inne på samma saker, AMD har haft en plan länge och på senare tid har det blivit mer uppenbart exakt vad de siktar på. Den har postats i en del andra trådar men inte i denna ännu vad jag har sett:

https://www.youtube.com/watch?v=aSYBO1BrB1I

Händer inget oväntat så bör AMD's chanser att växa både på GPU-sidan men kanske även CPU-sidan vara ganska stora faktiskt. Att de plockat konsollerna är ett viktigt steg. Mantle, som AMD gav till Khronos Group som utvecklats vidare till Vulkan som i det närmaste featuremässigt är en direkt motståndare till DirectX 12. Både Vulkan och DX12 gynnar AMD om man ser till hur den nu halvt antika men fortfarande väl presterande första generationen GCN i form av Tahiti presterar och svarar på dessa API'er.

Väldigt intressant att se vad som händer den närmaste tiden. Speciellt E3 men också resten av året.

Vad säger man, desperation föder uppfinningsrikedom. Vet kommit upp en artikel tidigare att det är imponerande vad AMD lyckas göra på så lite resurser (kommer inte ihåg vilket företag/person som swec tog källan ifrån).

Tror inte Nvidia är på hal is än, har ju starkt fäste på CAD och servers än så länge.

Men deras gameworks fungerar inte helt 100, sen deras hairworks är ett skämt i jämförelse med amd (amds tressfx fungerar till och bättre på Nvidia kort)

Men verkar ju kanske vända nu, få se med paskal om Nvidia lyckas fixa betydligt bättre DX 12 stöd (som inte var lika bra som dom påskina).

Skrivet av fermia:

Tycker det är problem när man måste använda 2 saker för att klå upp 1 sak..
Liksom inte ens på samma nivå att jämnföra 2gpu emot 1 gpu sen skiter jag i om dom satt i det i ett grafikkort.Är 2 st gpu hur du än vrider och vänder på det..Och att behöva göra så för att kunna slå ett ensamt gpu tycker jag ej är att göra en rättvis bedömning...
Ja det gäller ju CPU med..

Bevisar ju hur långt efter AMD egentligen ligger Titan korten om dom måste använda 2 st AMD gpu för att kunna slå 1 nvidia gpu
Skillnaden är att jag nämner GPU ej Grafikkort..För det är ETT grafikkort med 2 st GPU..Titan är ETT grafikkort med EN GPU
Är mer imponerad av hur energisnålt dom lyckats få kortet..

Sen har ju inte AMD samma erfarenheter av stora kretsar (se på fury), svårt att få ut yield bra nog. AMD borde vid detta laget fått ut större kvantiteter av fury kretsen, få se vad AMD hittar på längre fram i tiden.

För AMD kan ju konkurrera än med Nvidia, men lyckas inte riktigt med stora gpuer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Med tanke på hur amd:s aktie har sjunkit och hur mycket dom tappat på grafikkortsmarknaden senaste åren talar väl ändå för att de är fler än folk på sweclockers som inte tycker amd gör speciellt mycket rätt. Men hur vida de gör det eller inte kan man ju diskutera.

Sen kan man ju kolla på tex när nvidia släppte titan z som är väl det närmaste man kan komma detta släpp från Nvidia på senare år, inte mycket positivt där heller dock hade det ju ännu sämre prestanda/kr. Synd dock att detta blir ett nischat släpp, både 295x2 och 6990 erbjöd väl hyfsad prestanda/kr, speciellt på slutet då de låg riktigt bra till i det avseendet.

Förmodligen någon som betalar ofantliga summor för att shorta dem. Normailt är omsättningen 12 miljoner aktier fredags var den på 144 miljoner ca 15%. Som sagt låna pengar för shorta kräver uppbackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, fast nu stämmer inte det där. 4GB minnesbuffert är 4GB, inget annat.

HBM1 är ingen bandbreddsrevolution, det förbättrar latensen och förbättrar utrymmeskraven. Som en konsekvens av detta och XDMA så skyfflar korten data mellan sig något snabbare.

Jag kan få mitt Nano att gå på knäna bara genom att öka view distance i GTAV någon millimeter.

https://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-en...

Vad är det som inte stämmer?

4GB minne är 4GB minne hårdvarumässigt sett, men man kan lagra mer rådata på det med kompression eller att högre bandbredd gör att minnet inte hinner fyllas lika fort för att man tömmer snabbare, som jag förstod det av artikeln jag länkade. Deras tester visar ju att vid 4k upplösning och samma inställningar, så är det lägre minnesanvändning på ett Fury X än på 980Ti och Titan X.

Givetvis kan man öka på inställningarna ännu mer så Furyt slår i sitt 4GB-tak också, men då är man nere på rätt låga FPS (runt 40) så att man ändå är begränsad av totalprestandan och inte bara minnet.

Har jag missförstått något får du gärna förtydliga

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Återigen när förändringsfaktor är 1> så rör det sig om en minskning således är uttalandet "0,5 gånger snabbare" inte ekvivalent med "1,5 gånger så snabb". Förstnämnda innebär egentligen hälften så snabb ("0,5 gånger snabbare") medan det sistnämnda ("1,5 gånger så snabb") betyder 50% snabbare, detta för att F.F är >1.

Jag vet vad en förändringsfaktor är. Det jag stör mig på är att du (och PR-folket på AMD, och alla andra, verkar det som) tycker att en förändringsfaktor på 2 betyder "2 gånger mer", eftersom det skulle innebära att en förändringsfaktor på 1 skulle betyda "1 gånger mer" när jag å min sida tycker att en förändringsfaktor på 1 betyder "1 gånger så mycket", alltså "0 gånger mer", alltså "inte ett dugg mer", alltså "lika mycket".

Jag tror att vi är överens om följande: 300% av någonting betyder en ökning på 200%, en förändringsfaktor på 3, och att något är "3 gånger så mycket".

Det vi inte är överens om är tolkningen av "x gånger mer". För mig är "3 gånger mer" ("mer" som i "utöver det vi hade från början") samma sak som "300% mer", eller en ökning med 300%. För dig är "3 gånger mer" samma sak som "200% mer" eller en ökning med 200%.

tl;dr: Du tycker att "2 gånger mer" är samma sak som "2 gånger så mycket", och det gör inte jag.

Skrivet av robsen:

Låt oss ta exemplet att du har en tia och din kompis kalle har en femma. Ingen människa vid sina fulla sinnen skulle säga att "Jag har 1 gånger mer kronor/pengar än Kalle". Däremot fungerar detta helt toppen "Jag har två gånger mer pengar än Kalle".

Jag håller med om att "Jag har 1 gånger mer kronor/pengar än Kalle" låter väldigt konstigt, men jag står fast vid att "Jag har två gånger mer pengar än Kalle" är samma sak som "Jag har tre gånger så mycket pengar som Kalle". Vill jag säga "Jag har dubbelt så mycket pengar som Kalle" skulle jag alltså också kunna säga "Jag har två gånger så mycket pengar som Kalle". Det är otvetydigt, till skillnad från "Jag har två gånger mer pengar än Kalle", vilket av vissa (uppenbarligen en minoritet, åtminstone i detta forum) tolkas som "Jag har tre gånger så mycket pengar som Kalle" och av andra som "Jag har dubbelt så mycket pengar som Kalle".

Skrivet av robsen:

Mitt syfte med mitt svar var endast att informera och inte någonting personligt gentemot dig eller ett försök att förnedra dig på något vis vilket jag olyckligtvis misstänker att du inte fick intrycket av med tanke på sättet du svarade.

Ja, det är svårt att tro något annat när du ger mig en länk och skriver att "det är Matte 1, inte för avancerat men kan vara läsvärt för dig."

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Vad säger man, desperation föder uppfinningsrikedom. Vet kommit upp en artikel tidigare att det är imponerande vad AMD lyckas göra på så lite resurser (kommer inte ihåg vilket företag/person som swec tog källan ifrån).

Tror inte Nvidia är på hal is än, har ju starkt fäste på CAD och servers än så länge.

Men deras gameworks fungerar inte helt 100, sen deras hairworks är ett skämt i jämförelse med amd (amds tressfx fungerar till och bättre på Nvidia kort)

Men verkar ju kanske vända nu, få se med paskal om Nvidia lyckas fixa betydligt bättre DX 12 stöd (som inte var lika bra som dom påskina).

Jo, de verkar klara sig rätt bra med tanke på det minst sagt ansträngda läge de haft de senaste åren. Men än dyker nya produkter upp.

Nvidias marknader har en förmåga att krympa. Förr gjorde de ju chipset för både AMDs och Intels processorer. Utsparkad sedan flera år tillbaks. Deras satsning på mobila enheter med Tegra har väl misslyckats med, man ser ju inte Nvidia nämnas i sammanhanget längre. Även för Intel går det ju dåligt på detta område.
Nvidias dagar i enterprise-delen av marknaden är nog räknade, man får ju inte glömma bort att Intel kommer konkurrera mer och mer här med deras Xeon Phi. AMD har också produkter i segmentet.
Avsaknaden av en CPU någon vill använda fortsätter ställa till det känner jag det som. Riktigt trist att det aldrig blev något av med VIA för ett flertal år sedan. ARM har Nvidia tillgång till men de har hård konkurrens på området som gör bättre produkter än Nvidia.

Frågan är om satsningarna på bilindustrin leder någon vart, de är inte ensamma om det och känslan jag har är att det kommer bli riktigt svårt även här. Så länge Nvidia kan sälja sina grafikkort och det fortfarande finns en marknad så bör de ligga bra till. Men frågan är hur länge till med tanke på vart utvecklingen går. Både AMD och speciellt Intel följer utvecklingen marknaden går åt där det är portabla enheter som gäller, i regel alltid med olika SoC'ar. Nvidia har det redan svårt med deras Tegra. PC marknaden lär inte försvinna över natten men för de flesta insatta lär det förhoppningvis vara uppenbart att speciellt den stationära PC'n fortsätter att minska till förmån för laptops men också smartphones och tablets.

Att AMD tagit över spelmarknaden helt och dessutom ser ut att ha tre nya custom-lösningar på väg ut (Nintendo lär ha en till NX, Sony till nya PS4an och den tredje... Microsoft?) så ser det ut som att marknaden är helt borta för Nvidia. Med tanke på att spelkonsoller är en stor del av spelmarknaden och att fokuset hamnat på AMDs hårdvara så ger det fördelar för AMD. PS4 använder ett HD7870, första generationens GCN och Xbox One använder något liknande, men långsammare. Som vi sett står sig AMDs hårdvara riktigt bra på senare år, även sådan som är flera år gammal (som just HD7970). Fördelen med att dela hårdvara och arkitektur men också arbetet på drivrutinerna för Windows lär göra mycket. Där AMD tappar är ju främst just dessa titlar där Nvidia nästlat sig in för att trycka in Nvidia-funktioner via Gameworks där Nvidia kan få fördelar. Ofta fungerar dessa titlar rätt dåligt överlag, speciellt vid lanseringen, vilket ställer till en del. Gameworks och problematiken runt om tror jag att jag skippar då jag pladdrat på tillräckligt hehe. Men ja, så länge Nvidia kan norpa titlar, trycka in funktioner som gör att AMDs grafikkort iallafall inledningsvis vid lansering av spelet får problem där Nvidia kan plocka PR-poäng så lär de nog göra det.

Permalänk
Medlem

Nu ger jag mig in lite sent i debatten men jag skulle hävda att @Dafydd har rätt. Säger man att något är x% snabbare så är det samma sak som att säga att de rör sig om en ökning med x%. Med andra ord betecknar det påslagets procentsats, jämför med exemplet på löneförhöjning här. Att använda begreppet snabbare innebär implicerar att man menar en ökning, på samma sätt som att om man säger att något blir 15% billigare avser man att det kostar 85% av ursprungspriset.

För att lämna OT så förstår jag inte riktigt poängen med ett sådant kort för utvecklare heller. Investerar man den summan på kort kan man väl lika gärna slå på med en ren crossfirelösning? Den stora fördelen jag ser i kortet är att man kommer undan på att endast använda en PCI-E, men spelar verkligen det någon roll för en utvecklingsmaskin? Däremot är det ju ett grymt val om man har pengarna och vill bygga ett litet kraftpaket

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vad är det som inte stämmer?

4GB minne är 4GB minne hårdvarumässigt sett, men man kan lagra mer rådata på det med kompression eller att högre bandbredd gör att minnet inte hinner fyllas lika fort för att man tömmer snabbare, som jag förstod det av artikeln jag länkade. Deras tester visar ju att vid 4k upplösning och samma inställningar, så är det lägre minnesanvändning på ett Fury X än på 980Ti och Titan X.

Givetvis kan man öka på inställningarna ännu mer så Furyt slår i sitt 4GB-tak också, men då är man nere på rätt låga FPS (runt 40) så att man ändå är begränsad av totalprestandan och inte bara minnet.

Har jag missförstått något får du gärna förtydliga

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2015/08/GTAV-RAM1.png
http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2015/08/ACU-RAM.png

Fast de där diagramen säger inte något speciellt intressant, det är ju så precis som de visar att finns det mer ram så lagras det mer i ramet. Det visar dock inte vilken mängd som krävs, vilket är det intressanta.

Bästa vore om man vill kolla om hbm korten klarar sig med mindre vram är att kolla min fps mellan tex 390X och Fury korten, så fort 390X får en högre min fps borde vramet flaska på Fury.

Vilket är exakt det som händer här i gta v, vramet flaskar på Fury korten, vilket gör att de presterar nästan som ett 290x. Så nej det verkar inte som att högre bandbredd kompenserar för mindre vram.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10866?key=c76cd363...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Nu är ju detta kort inte riktat mot äldre spel utan nuvarande och framtida VR-titlar, vilket ter sig lustigt eftersom i alla fall Rift SDK mig veterligen inte har något multi-GPU stöd över huvudtaget.

Stöd för flera grafikkort i SDKn behövs väl inte?
Det SDKn förser datorn med är ett ramverk hur skärm, ljud, kontroller och sensorer ska prata och interagera med spelmotorn.
Vilka beräkningar som ska utföras i grafikkortet och hur arbetet ska fördelas bestäms i sin tur av spelmotor och drivrutiner så där behövs väl ingen inblandning av headsetets devkit?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Jag vet vad en förändringsfaktor är. Det jag stör mig på är att du (och PR-folket på AMD, och alla andra, verkar det som) tycker att en förändringsfaktor på 2 betyder "2 gånger mer", eftersom det skulle innebära att en förändringsfaktor på 1 skulle betyda "1 gånger mer" när det när jag å min sida tycker att en förändringsfaktor på 1 betyder "1 gånger så mycket", alltså "0 gånger mer", alltså "inte ett dugg mer", alltså "lika mycket".

Antingen envisar du eller så förstår du helt enkelt inte. Tack för mig!
Vänligen Robin!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Vad är det som inte stämmer?

4GB minne är 4GB minne hårdvarumässigt sett, men man kan lagra mer rådata på det med kompression eller att högre bandbredd gör att minnet inte hinner fyllas lika fort för att man tömmer snabbare, som jag förstod det av artikeln jag länkade. Deras tester visar ju att vid 4k upplösning och samma inställningar, så är det lägre minnesanvändning på ett Fury X än på 980Ti och Titan X.

Givetvis kan man öka på inställningarna ännu mer så Furyt slår i sitt 4GB-tak också, men då är man nere på rätt låga FPS (runt 40) så att man ändå är begränsad av totalprestandan och inte bara minnet.

Har jag missförstått något får du gärna förtydliga

Jo, men totala mängden förändras inte. Minnet fylls oavsett och Tonga samt Fiji är inte ensamma med texturkomprimering, där faktiskt Maxwells trumfar båda ordentligt. Komprimeringen där är riktigt effektiv som i länken ovan.

Fiji lånar gärna med arbetsminne när minnet tar slut. Precis som alla andra kort när minnesmängden slår i taket, men då 390X, Titan X och 980 Ti har mycket mer minne sker inte detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Antingen envisar du eller så förstår du helt enkelt inte. Tack för mig!
Vänligen Robin!

Ja, känslan är ömsesidig. Men tack för att du försökte förklara!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men totala mängden förändras inte. Minnet fylls oavsett och Tonga samt Fiji är inte ensamma med texturkomprimering, där faktiskt Maxwells trumfar båda ordentligt. Komprimeringen där är riktigt effektiv som i länken ovan.

https://techreport.com/r.x/vram/b3d-bandwidth.gif

Fiji lånar gärna med arbetsminne när minnet tar slut. Precis som alla andra kort när minnesmängden slår i taket, men då 390X, Titan X och 980 Ti har mycket mer minne sker inte detta.

Ok, så du menar att det som visas på bilderna jag länkade är enbart GPUns minnesanvändning medan kortet i sig även använder systemets vanliga RAM utöver detta och egentligen är maxat, bara att det inte syns?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@tvelander:
jag älskar dig! Kan inte jag bli din, gamlakomponenterdump?

Skämt åsida, du har rätt, och är det nån som brukar ha testat det för stunden värsta så är det ju du

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Is it Worth A Buy?... Worth A Buy? Lets read the words, the words of the developer WAB? WAB?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@Dafydd: Han har fortfarande rätt dock. AMD använder korrekt mattematisk terminologi, sen att många precis som du inte tycker att det känns rätt och därmed känner att AMD luras är egentligen oväsentligt. Det är inte meningen att vara ohövlig när jag säger det här, jag förstår att det kan tolkas så men tyvärr så har du inte rätt. Du kan läsa en uppsats om ämnet här

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Officiella resultat av AMD.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av kimb0:

ge mig ett så blir min dator glad

och dollarn ligger inte på 10++ utan på 8.15 sist ja kolla.

Men momsen är högre, alla dollar priser brukar (med några få undantag) bli ungefär 1:10 när moms är inräknat

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte Nvidia är på hal is än, har ju starkt fäste på CAD och servers än så länge.

Han har trots allt rätt på den fronten, Nvidia har pushat rätt hårt senaste 5-10 åren för att slippa vara beroende av PC marknaden, gamer/entusiast-segmentet kan i längden inte finansiera nya arkitekturer när det blir dyrare och dyrare med krympningar och den övriga PC marknaden försvinner allt mer för diskreta gpuer.

Nvidias toppkort har ju historiskt sett subventionerats med att dom framförallt designats för compute, maxwell är en intressant avstickare där vi fick ett kort avskalat och mer optimerat för DX11 än kepler var. Berodde dock framförallt på att vi satt på 28nm så länge, sitter vi fast på 14nm lika länge kanske vi får en uppföljare till GP100 som droppat diverse compute-orienterade designval.