Permalänk
Medlem

Problem med adsl anslutning utomlands

Hej, jag befinner mig i vårt sommarställe i Frankrike och har väldigt konstiga problem med internetanslutningen. Det är en skruttig adsl2+ anslutning på runt 10mbit från Orange och deras support lämnar mycket att önska så hoppas kunna få hjälp av kunniga Sweclockare.

Jag har trott att problemet enbart berodde på dålig lina (vilket det är) men nu har jag upptäckt att hastigheten ligger konstant runt 1MB/s vid nerladdning av enskilda filer samt torrents, som sig bör men att streama en film eller se live tv är bara att glömma.
Jag har försökt det mesta jag har kunnat komma på. Nu senast köpte jag en Asus DSL-ac68u och slängde ut Oranges livebox skräp. Med den nya routern kan jag ändra SNR och göra stabilitets förbättringar vilket inte verkar ha hjälpt. kör just nu med -5 db för att få upp SNR till 11.5 eller däromkring och får då 8,8 mbit vilket jag anser räcker. 11mbit utan stabilitetsförbättringar.
Kan följa hastigheten live i routern och ser att den ligger runt 1000KB/s vid torrents men när jag försöker streama från Netflix, Plex eller direkt från digitalboxen hemma ligger hastigheten runt 50kb/s vilket naturligtvis inte räcker för mer än radio. Youtube verkar däremot fungera någorlunda upp till 300KB/s sen börjar det buffra. Bredbandskollen och speedtest visar runt 10mbit och 66ms till Sverige. Har även testat VPN genom min router hemma (1000mbit anslutning) men ingen skillnad.

Någon som vet vad som kan vara fel? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om du skrev ut hela ordet för bandbredden för att undvika missförstånd.

Vad försöker du göra för nått, försöker du strömma från din egen server som står i Sverige ?
När du bytte modem vet du att det är rätt typ av modem så det stödjer din operatör fullt ut, tex så väljer många fel Annextyp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Troligen inget fel.....

Bandwith Trottling

https://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_throttling

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

En vänlig varning - var försiktig med torrents utomlands. Åtminstone i Tyskland så har staten helt gett efter för storföretagen och varannan person får ett kravbrev hemskickat. Ska du ladda ned se till att du använder VPN.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bra om du skrev ut hela ordet för bandbredden för att undvika missförstånd.

Vad försöker du göra för nått, försöker du strömma från din egen server som står i Sverige ?
När du bytte modem vet du att det är rätt typ av modem så det stödjer din operatör fullt ut, tex så väljer många fel Annextyp.

Med mbit menar jag naturligtvis mbit/s, man blir fördummad här nere de säger bara mega om allt, helt hopplöst.

Ja bland annat försöker jag streama från min egna server, men även andra streaming tjänster så som Netflix och SVT. TV4 play och Youtube fungerar någorlunda. Kanske sänder på olika sätt.

Den nya modem/routern hade jag redan koll på och den fungerar som det skall och höjde hastigheten/signalen marginellt jämfört med Oranges "LiveBox Play".

Skrivet av plunn:

Har också funderat på det men verkar långsökt då det är olagligt i EU och operatören är Frankrikes största.

Skrivet av nidnus:

En vänlig varning - var försiktig med torrents utomlands. Åtminstone i Tyskland så har staten helt gett efter för storföretagen och varannan person får ett kravbrev hemskickat. Ska du ladda ned se till att du använder VPN.

Torrents i sig är ju inte olagligt, det var mest för att undersöka problemet och helt ärligt har man inte mkt val när det inte går att streama från lagliga alternativ.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pengen:

Har också funderat på det men verkar långsökt då det är olagligt i EU och operatören är Frankrikes största.

Mycket svårbevisat att en operatör "throttlar"..... och de skulle aldrig erkänna.

Har du koll på vilka hastigheter du brukar få via din VPN?
Eller prova någon lokal dito.

Senaste firmware har du installerat i modemet?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ansluter direkt till tvstationerna så lär det inte fungera med alla program pga distributionsrättigheterna, de kommer att filtrera bort trafik från Frankrike på program de inte uttryckligen får sända i Frankrike. Använder du vpn eller en proxy du satt upp i Sverige så kanske latensen blir för hög för att det ska kunna fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Använder du vpn eller en proxy du satt upp i Sverige så kanske latensen blir för hög för att det ska kunna fungera bra.

Ska ned till Turkiet och undersöka just det till helgen Från en ADSL-anslutning, torrents håller jag inte på med men blir heligt förbannad över programrättigheter men vete tusan vad det blir för prestanda via min egen OpenVPN server?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Mycket svårbevisat att en operatör "throttlar"..... och de skulle aldrig erkänna.

Har du koll på vilka hastigheter du brukar få via din VPN?
Eller prova någon lokal dito.

Senaste firmware har du installerat i modemet?

Jag får ungefär samma hastigheter via vpn som utan men det går inte bättre att streama. Japp senaste FW.

Skrivet av mrqaffe:

Om du ansluter direkt till tvstationerna så lär det inte fungera med alla program pga distributionsrättigheterna, de kommer att filtrera bort trafik från Frankrike på program de inte uttryckligen får sända i Frankrike. Använder du vpn eller en proxy du satt upp i Sverige så kanske latensen blir för hög för att det ska kunna fungera bra.

Jag ansluter genom Plex till TV kanalerna, så strömmen går igenom servern hemma. Det är väldigt konstigt att TV4 fungerar bra genom Plex men inget annat, lite inne på att de skickar sina strömmar annorlunda, mindre känslig ström för störningar kanske.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pengen:

Jag får ungefär samma hastigheter via vpn som utan men det går inte bättre att streama. Japp senaste FW.

Jag ansluter genom Plex till TV kanalerna, så strömmen går igenom servern hemma. Det är väldigt konstigt att TV4 fungerar bra genom Plex men inget annat, lite inne på att de skickar sina strömmar annorlunda, mindre känslig ström för störningar kanske.

Tv4 skiljer sig markant mot övriga på en teknisk punkt, de använder Silverlight vilket inte alls känns bra när t om MS själva har slutat stödja sin egen teknik i sina egna webbläsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tv4 skiljer sig markant mot övriga på en teknisk punkt, de använder Silverlight vilket inte alls känns bra när t om MS själva har slutat stödja sin egen teknik i sina egna webbläsare.

Ok de kanske sänder i nåt annat filformat även i Plex för jag har svårt att tro det är silverlight som används när jag kör Plex på en Samsung Smart TV.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Avstängd

Testat

En något slö ADSL-anslutning från Alanya

Sen kan jag då se C-more via min OpenVPN, enstaka buffringar

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y