AMD Radeon Pro Duo drar 350 W – presterar 50 procent bättre än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

50% högre prestanda är väl i något fantasitest som AMD gjort själv och som i slutändan inte betyder ett skit för gamers. Brukar oftast vara så, vilken sida det än gäller.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Tror jag håller med denne person faktiskt.
"So when tested on a several month old game that finally has Xfire support and doesn't have complex textures (4 Gb or less) this can beat a single Nvidia GPU that costs 60% less ($550 vs $1500) by 60%. As long as AA and AF are off and as long as you don't OC the Nvidia card!

Great job AMD!!!"

Och sedan att det sägs dessutom att det inte är riktat till "oss vanliga" utan bara för en "viss grupp" är mer förvirrande ju...

Riktigt snyggt kort.
De har lyckats med utseendet om man ska jämföra med det vi sett på Nvidia "Paskal" fronten.

MVH

Permalänk
Inaktiv

Riktigt läcker under skal och block med.

R9 295 X2 som jämförelse:

Permalänk
Medlem

PCBn slutar vid halva 2a GPUn på 295an. Det är kortare än mitt referens 290.

Undrar varför den har 3 spänningsmatningar medans 295 bara har 2.

Permalänk
Inaktiv

Hur tänker AMD egentligen?

Ett obsolet kort inom 7 månader! Det är sällan någon bra investering för privatpersoner att lägga pengar på ett svindyrt SLI-kort med begränsad användning i spel när nästa generation ligger runt hörnet. Ja att lägga pengar på Fury X eller 980Ti vid lanseringsdagen är nästan också ganska dumstridigt- korten kommer knappt bli ett år innan det byts ut. Många tusenlappar i sjön för att hålla sig snabbast i något år. Grafikkortsmarknaden i ett nötskal!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

PCBn slutar vid halva 2a GPUn på 295an. Det är kortare än mitt referens 290.

Hehe jo, mitt Sapphire 290 Tri-X kom också med stor PCB. Strax under 30cm har jag för mig. 295 X2 ska ligga på 307 mm.

Vilket också är anledningen till att jag mer eller mindre kräver någon form av HBM i nästa grafikkort jag köper. Ett kortare kort öppnar upp för större möjligheter att välja chassin. R9 Fury har verkligen visat hur små kort man kan bygga och ändå få in hög prestanda.

Samtidigt, PCB till referensmodellerna av GTX 670 var riktigt kort med så bör gå att göra med GDDR5/X modeller med egentligen. Men HBM har ju fördelarna av små minneskretsar som kan sitta i GPU-paketet och kylas med samma kylare.

Egentligen trivs jag bra med mitt stora kort. Största hitills var Asus DC2 modell av HD7970. Trippelslot, massor av skärmutgångar och en överlag nice konstruktion och design var häftigt. Men då jag kör mATX och varit sugen på att gå tillbaks ITX vid nästa uppgradering så bör jag satsa på mindre grafikkort om möjligt.

Eller kanske inte. Blir (Explicit) Multi-Adapter användbart och vettigt med DirectX 12 kan ju ett större system vara vettigt så det finns plats att trycka in grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur tänker AMD egentligen?

Ett obsolet kort inom 7 månader! Det är sällan någon bra investering för privatpersoner att lägga pengar på ett svindyrt SLI-kort med begränsad användning i spel när nästa generation ligger runt hörnet. Ja att lägga pengar på Fury X eller 980Ti vid lanseringsdagen är nästan också ganska dumstridigt- korten kommer knappt bli ett år innan det byts ut. Många tusenlappar i sjön för att hålla sig snabbast i något år. Grafikkortsmarknaden i ett nötskal!

Kör du AMD i SLI?

Skämt åsido. Kommer vara många entusiaster som nappar och inte orkar vänta i 7 månader på nästa generation. ta @tvelander t.ex.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe jo, mitt Sapphire 290 Tri-X kom också med stor PCB. Strax under 30cm har jag för mig. 295 X2 ska ligga på 307 mm.

Vilket också är anledningen till att jag mer eller mindre kräver någon form av HBM i nästa grafikkort jag köper. Ett kortare kort öppnar upp för större möjligheter att välja chassin. R9 Fury har verkligen visat hur små kort man kan bygga och ändå få in hög prestanda.

Samtidigt, PCB till referensmodellerna av GTX 670 var riktigt kort med så bör gå att göra med GDDR5/X modeller med egentligen. Men HBM har ju fördelarna av små minneskretsar som kan sitta i GPU-paketet och kylas med samma kylare.

Egentligen trivs jag bra med mitt stora kort. Största hitills var Asus DC2 modell av HD7970. Trippelslot, massor av skärmutgångar och en överlag nice konstruktion och design var häftigt. Men då jag kör mATX och varit sugen på att gå tillbaks ITX vid nästa uppgradering så bör jag satsa på mindre grafikkort om möjligt.

Eller kanske inte. Blir (Explicit) Multi-Adapter användbart och vettigt med DirectX 12 kan ju ett större system vara vettigt så det finns plats att trycka in grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir ett mITX med 3 DIMM (hoppas det kommer) så man kan slippa SSD utan använder NVMe med Intels 3dfxpoint teknik som minne.Som tillägg är Polaris 10 den enklaste bättre än mitt 290 kanske det blir ett sånt, sen trycka in allt i den minsta Coolermaster låda. Perfekt i hyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jo, du kommer att behöva byta ut det redan idag, såvida du inte tänk dig att spela i 1080p med diverse inställningar neddragna, för 4GB VRAM är inte tillräckligt, inte ens i 1080p. Ta Mirror's Edge Catalyst, till exempel - det använder 4,2 - 4,4 GB VRAM i 1080p, och mellan 5 och 6 GB i 1440p.

Är det inte skillnad på allokerat minne och den mängd som faktiskt behövs? Bara för Mirror's Edge tar 4,2-4,4 så innebär detta inte alls att det är ett krav utan innebär väl bara att de mätte med ett kort som hade mer än 4GB och då roffar spelet åt sig mer minne än det egentligen behöver. Hade kortet enbart haft 3 eller 4GB hade det säkert funkat alldeles utmärkt också utan problem, det jag försöker säga.

Rätta mig gärna om jag har fel men har läst en hel del kommentarer här på Swec om sånt här och om jag inte missuppfattat det hela fel (vilket jag inte utesluter) är du ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erwya:

Kör du AMD i SLI?

Skämt åsido. Kommer vara många entusiaster som nappar och inte orkar vänta i 7 månader på nästa generation. ta @tvelander t.ex.

Ja jag har absolut inget emot entusiaster utan dem kanske vi inte hade haft dessa grafikkort. Ja det är tvelander i ett nötskal! All elektronik är förlustaffärer men grafikkort är de allra värsta!

Permalänk
Medlem

Prestandan var inte jätteimponerande men strömförbruking o temp var riktigt imponerande!

http://www.expreview.com/46810.html

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Erwya:

Kör du AMD i SLI?

Skämt åsido. Kommer vara många entusiaster som nappar och inte orkar vänta i 7 månader på nästa generation. ta @tvelander t.ex.

Ja 2017 är nästa stora kort så har inte brottom

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tycker det är problem när man måste använda 2 saker för att klå upp 1 sak..
Liksom inte ens på samma nivå att jämnföra 2gpu emot 1 gpu sen skiter jag i om dom satt i det i ett grafikkort.Är 2 st gpu hur du än vrider och vänder på det..Och att behöva göra så för att kunna slå ett ensamt gpu tycker jag ej är att göra en rättvis bedömning...
Ja det gäller ju CPU med..

Bevisar ju hur långt efter AMD egentligen ligger Titan korten om dom måste använda 2 st AMD gpu för att kunna slå 1 nvidia gpu
Skillnaden är att jag nämner GPU ej Grafikkort..För det är ETT grafikkort med 2 st GPU..Titan är ETT grafikkort med EN GPU
Är mer imponerad av hur energisnålt dom lyckats få kortet..

Skrivet av Jonathanknet:

Går man på dessa siffror så är AMD faktiskt före NV i performance/watt redan innan polaris, som ju skulle "hinna ikapp". Om de får ut detta resultat från Fiji så kan ett 175w Polaris (som det ryktas om) ge riktigt fina resultat

Permalänk
Medlem

@dahippo: Jag läste att det var för överklockning, om man vill gå över 350W TDP gränsen. Dock tror jag du behöver koppla till bios 2 för det (speculation).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Event i Taiwan bakom stängda dörrar.

http://www.game-debate.com/news/?news=20006&graphics=Radeon%2...

300-400$ för nästan 980Ti prestanda, blir intressant om det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, de verkar klara sig rätt bra med tanke på det minst sagt ansträngda läge de haft de senaste åren. Men än dyker nya produkter upp.

Nvidias marknader har en förmåga att krympa. Förr gjorde de ju chipset för både AMDs och Intels processorer. Utsparkad sedan flera år tillbaks. Deras satsning på mobila enheter med Tegra har väl misslyckats med, man ser ju inte Nvidia nämnas i sammanhanget längre. Även för Intel går det ju dåligt på detta område.
Nvidias dagar i enterprise-delen av marknaden är nog räknade, man får ju inte glömma bort att Intel kommer konkurrera mer och mer här med deras Xeon Phi. AMD har också produkter i segmentet.
Avsaknaden av en CPU någon vill använda fortsätter ställa till det känner jag det som. Riktigt trist att det aldrig blev något av med VIA för ett flertal år sedan. ARM har Nvidia tillgång till men de har hård konkurrens på området som gör bättre produkter än Nvidia.

Frågan är om satsningarna på bilindustrin leder någon vart, de är inte ensamma om det och känslan jag har är att det kommer bli riktigt svårt även här. Så länge Nvidia kan sälja sina grafikkort och det fortfarande finns en marknad så bör de ligga bra till. Men frågan är hur länge till med tanke på vart utvecklingen går. Både AMD och speciellt Intel följer utvecklingen marknaden går åt där det är portabla enheter som gäller, i regel alltid med olika SoC'ar. Nvidia har det redan svårt med deras Tegra. PC marknaden lär inte försvinna över natten men för de flesta insatta lär det förhoppningvis vara uppenbart att speciellt den stationära PC'n fortsätter att minska till förmån för laptops men också smartphones och tablets.

Att AMD tagit över spelmarknaden helt och dessutom ser ut att ha tre nya custom-lösningar på väg ut (Nintendo lär ha en till NX, Sony till nya PS4an och den tredje... Microsoft?) så ser det ut som att marknaden är helt borta för Nvidia. Med tanke på att spelkonsoller är en stor del av spelmarknaden och att fokuset hamnat på AMDs hårdvara så ger det fördelar för AMD. PS4 använder ett HD7870, första generationens GCN och Xbox One använder något liknande, men långsammare. Som vi sett står sig AMDs hårdvara riktigt bra på senare år, även sådan som är flera år gammal (som just HD7970). Fördelen med att dela hårdvara och arkitektur men också arbetet på drivrutinerna för Windows lär göra mycket. Där AMD tappar är ju främst just dessa titlar där Nvidia nästlat sig in för att trycka in Nvidia-funktioner via Gameworks där Nvidia kan få fördelar. Ofta fungerar dessa titlar rätt dåligt överlag, speciellt vid lanseringen, vilket ställer till en del. Gameworks och problematiken runt om tror jag att jag skippar då jag pladdrat på tillräckligt hehe. Men ja, så länge Nvidia kan norpa titlar, trycka in funktioner som gör att AMDs grafikkort iallafall inledningsvis vid lansering av spelet får problem där Nvidia kan plocka PR-poäng så lär de nog göra det.

Skrivet av KalBumling:

Han har trots allt rätt på den fronten, Nvidia har pushat rätt hårt senaste 5-10 åren för att slippa vara beroende av PC marknaden, gamer/entusiast-segmentet kan i längden inte finansiera nya arkitekturer när det blir dyrare och dyrare med krympningar och den övriga PC marknaden försvinner allt mer för diskreta gpuer.

Nvidias toppkort har ju historiskt sett subventionerats med att dom framförallt designats för compute, maxwell är en intressant avstickare där vi fick ett kort avskalat och mer optimerat för DX11 än kepler var. Berodde dock framförallt på att vi satt på 28nm så länge, sitter vi fast på 14nm lika länge kanske vi får en uppföljare till GP100 som droppat diverse compute-orienterade designval.

Glömde även nämna att Nvidia har en enormt stor kaka av laptops (än så länge). Visste inte om att deras "toppkort" subventionerats.

Men inte ha cpu:del i sortimentet verkar vara en nackdel (får ta hjälp av intel).

Men redan med mantle hade AMD, något stort på gång (Nvidia av naturliga själ, försökte inte konkurrera just för deras drivers fungerade bra i DX11).

Få se vad som händer med kina affären och om AMD lyckas äntligen bli seriös aktör på laptops marknaden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Glömde även nämna att Nvidia har en enormt stor kaka av laptops (än så länge).

Mängden skeppade diskreta gpuer har minskat rätt mycket på laptop sidan också, det enda segmentet som växt där är highend för Nvidia. Kommer bara fortsätta när Intel fortsätter att pusha hårt på gpu sidan och deras integrerade GPUer tar sig högre och högre upp i marknadssegmenten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Glömde även nämna att Nvidia har en enormt stor kaka av laptops (än så länge). Visste inte om att deras "toppkort" subventionerats.

Men inte ha cpu:del i sortimentet verkar vara en nackdel (får ta hjälp av intel).

Men redan med mantle hade AMD, något stort på gång (Nvidia av naturliga själ, försökte inte konkurrera just för deras drivers fungerade bra i DX11).

Få se vad som händer med kina affären och om AMD lyckas äntligen bli seriös aktör på laptops marknaden.

Skrivet av KalBumling:

Mängden skeppade diskreta gpuer har minskat rätt mycket på laptop sidan också, det enda segmentet som växt där är highend för Nvidia. Kommer bara fortsätta när Intel fortsätter att pusha hårt på gpu sidan och deras integrerade GPUer tar sig högre och högre upp i marknadssegmenten.

Som KalBumling är inne på så försvinner behovet av Nvidias grafikkretsar allt eftersom främst Intel får ut bättre grafikkretsar. Det är ju toppmodellerna som fortsätter vara relevanta och det marknadssegmentet bör vara rätt litet också. AMD har de inget att hämta hos, möjligen om Nvidia kan erbjuda bättre grafikkort än AMD i absoluta toppsegmentet för laptops i nästa generation men i övrigt finns ingen marknad där. Även om vi förutsätter att AMD lyckas med Zen, får till en bra CPU som fungerar fint i såväl desktop som laptop så har AMD redan GPU'er och Nvidias lösningar kommer bara ge en dyrare produkt utan någon direkt vinst.

Sjukt viktigt att AMD blir relevant(are) på laptop-marknaden helt klart. Men också förr eller senare i surfplattor och kanske även smartphones. Men i dagsläget bör de såklart slå sig tillbaks på de marknader de tappat i och med Bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Mängden skeppade diskreta gpuer har minskat rätt mycket på laptop sidan också, det enda segmentet som växt där är highend för Nvidia. Kommer bara fortsätta när Intel fortsätter att pusha hårt på gpu sidan och deras integrerade GPUer tar sig högre och högre upp i marknadssegmenten.

Jo, för Intel är ju Nvidia/AMD en flugskit

Deras gpu:er är inte bra nog än (även om det tar sig), dock drivers ligger många år efter amd/nivida.

JO, har ju minskat, helt enkelt marknaden är mättad och det bytts nu mer i cykler efter avtal (för företag t.ex), privatpersoner köper nytt när gamla rasar (kan ju ta par år bara där).

Skrivet av anon5930:

Som KalBumling är inne på så försvinner behovet av Nvidias grafikkretsar allt eftersom främst Intel får ut bättre grafikkretsar. Det är ju toppmodellerna som fortsätter vara relevanta och det marknadssegmentet bör vara rätt litet också. AMD har de inget att hämta hos, möjligen om Nvidia kan erbjuda bättre grafikkort än AMD i absoluta toppsegmentet för laptops i nästa generation men i övrigt finns ingen marknad där. Även om vi förutsätter att AMD lyckas med Zen, får till en bra CPU som fungerar fint i såväl desktop som laptop så har AMD redan GPU'er och Nvidias lösningar kommer bara ge en dyrare produkt utan någon direkt vinst.

Sjukt viktigt att AMD blir relevant(are) på laptop-marknaden helt klart. Men också förr eller senare i surfplattor och kanske även smartphones. Men i dagsläget bör de såklart slå sig tillbaks på de marknader de tappat i och med Bulldozer.

Lyckas inte AMD göra sig relevanta på laptops, kommer Intel fortsätta dominera där och bara bli större. ZEN verkar ju bli rätt bra till funktioner (rätt troligt den får GCN 4) , AMD burkar byta gen med nytt släpp av apu:er, men en gen efter gpu marknaden dock (i detta fallet kan APU och gpu dela på samma arkitektur).

Just en sak som bör förbättras är moderkorten till amd´s cpu:er. Använt två olika moderkort (en i lite mer premium klass), ingen av dessa fungerar fankontrollen för cpu:n som det är tänkt. Ena varvar inte fläkten tillräckligt, andra låter fläkten gå på max hela tiden.

Har ett riktigt gammalt AMD moderkort från 2005 som inte kostade över 500kr och det fungera än betydligt bättre än dessa nyare till deras FM sockel. Har testat några Intel moderkort från olika märken (SB) och dessa fungerar bra mycket bättre (lätt att klocka, enkelt att ställa in fläktkurva som faktiskt fungerar).

Så finns ju hel del att förbättra, men enligt rykten ska ju AMD tagit kontakt med ett dotter företag till asus för hjälp med kontrollern (så något förbättras i alla fall). Resten ligger ju på moderkortstillverkarnas bord, samt AMD sätter lite press på dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, för Intel är ju Nvidia/AMD en flugskit

Deras gpu:er är inte bra nog än (även om det tar sig), dock drivers ligger många år efter amd/nivida.

JO, har ju minskat, helt enkelt marknaden är mättad och det bytts nu mer i cykler efter avtal (för företag t.ex), privatpersoner köper nytt när gamla rasar (kan ju ta par år bara där).

Lyckas inte AMD göra sig relevanta på laptops, kommer Intel fortsätta dominera där och bara bli större. ZEN verkar ju bli rätt bra till funktioner (rätt troligt den får GCN 4) , AMD burkar byta gen med nytt släpp av apu:er, men en gen efter gpu marknaden dock (i detta fallet kan APU och gpu dela på samma arkitektur).

Just en sak som bör förbättras är moderkorten till amd´s cpu:er. Använt två olika moderkort (en i lite mer premium klass), ingen av dessa fungerar fankontrollen för cpu:n som det är tänkt. Ena varvar inte fläkten tillräckligt, andra låter fläkten gå på max hela tiden.

Har ett riktigt gammalt AMD moderkort från 2005 som inte kostade över 500kr och det fungera än betydligt bättre än dessa nyare till deras FM sockel. Har testat några Intel moderkort från olika märken (SB) och dessa fungerar bra mycket bättre (lätt att klocka, enkelt att ställa in fläktkurva som faktiskt fungerar).

Så finns ju hel del att förbättra, men enligt rykten ska ju AMD tagit kontakt med ett dotter företag till asus för hjälp med kontrollern (så något förbättras i alla fall). Resten ligger ju på moderkortstillverkarnas bord, samt AMD sätter lite press på dom.

Känns rätt troligt att det är senaste generationens GCN som gäller för Zen, svårt att se att man använder något gammalt till en ny produkt.

Bland det värsta sedan Bulldozer är väl också att inga nya chipset kommit ut. Så där finns det helt klart mycket att göra åt.

Vad gäller fläktkontroller så är det nog bara Abit IX38 QuadGT som jag upplevt haft bra sådanna. Mitt nuvarande Asrock Z77 Extreme4-M har rätt dålig sådan, samma kan jag säga om ASUS Rampage II Gene jag körde med min gamla i7 920 samt DFI LanParty MI T55 som jag körde ihop med min i5 750. Men visst, min nyaste plattform, i7 2700K/Z77, har ju även den ett par år på nacken. Men jag upplevde det vara bättre på Core 2-tiden. Men nu har jag inte testat alla produkter på marknaden heller förstås men dåliga fläktkontroller är något som stört mig ända sedan mitt QuadGT dog.

Är det inte Asus själva som arbetar med chipsetet till Zen? Vet att jag läst om något liknande med, kanske till och med här på Sweclockers men man får ju hoppas att vi får en bra och modern chipset ihop med Zen som har det man förväntar sig av dagens moderkort. Samt förstås att moderkortstillverkarna gör bra moderkort med.

Jag räknar med att Thunderbolt bör bli standard, iallafall på mer påkostade moderkort med tanke på AMDs och Intels arbete med Xconnect. Thunderbolt ser jag personligen gärna på mitt nästa moderkort då jag är rätt sugen på att använda, eller iallafall ha möjligheten att använda, externa grafikkort.

Permalänk
Medlem

Såg nu denna kort hos en återförsäljare i finland, priset landade på 1650€. 1 förhands bokning gjorts

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns rätt troligt att det är senaste generationens GCN som gäller för Zen, svårt att se att man använder något gammalt till en ny produkt.

Bland det värsta sedan Bulldozer är väl också att inga nya chipset kommit ut. Så där finns det helt klart mycket att göra åt.

Vad gäller fläktkontroller så är det nog bara Abit IX38 QuadGT som jag upplevt haft bra sådanna. Mitt nuvarande Asrock Z77 Extreme4-M har rätt dålig sådan, samma kan jag säga om ASUS Rampage II Gene jag körde med min gamla i7 920 samt DFI LanParty MI T55 som jag körde ihop med min i5 750. Men visst, min nyaste plattform, i7 2700K/Z77, har ju även den ett par år på nacken. Men jag upplevde det vara bättre på Core 2-tiden. Men nu har jag inte testat alla produkter på marknaden heller förstås men dåliga fläktkontroller är något som stört mig ända sedan mitt QuadGT dog.

Är det inte Asus själva som arbetar med chipsetet till Zen? Vet att jag läst om något liknande med, kanske till och med här på Sweclockers men man får ju hoppas att vi får en bra och modern chipset ihop med Zen som har det man förväntar sig av dagens moderkort. Samt förstås att moderkortstillverkarna gör bra moderkort med.

Jag räknar med att Thunderbolt bör bli standard, iallafall på mer påkostade moderkort med tanke på AMDs och Intels arbete med Xconnect. Thunderbolt ser jag personligen gärna på mitt nästa moderkort då jag är rätt sugen på att använda, eller iallafall ha möjligheten att använda, externa grafikkort.

Nä borde ju vara nytt denna gången, dock med bulldozer återanvändes mycket gammalt även med FM.

Nej, är dotterbolag till asus (som gör chip till asus). Har varit en artikel på swec om det, men ingen vet tyvärr om det är sant (sen om det framkommer när zen lanseras).

Här tog liten stund att få fram källan
http://www.sweclockers.com/nyhet/19675-amd-ingar-partnerskap-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Nä borde ju vara nytt denna gången, dock med bulldozer återanvändes mycket gammalt även med FM.

Nej, är dotterbolag till asus (som gör chip till asus). Har varit en artikel på swec om det, men ingen vet tyvärr om det är sant (sen om det framkommer när zen lanseras).

Här tog liten stund att få fram källan
http://www.sweclockers.com/nyhet/19675-amd-ingar-partnerskap-...

Ah, där ser man.

En bra CPU kommer behöva ett bra chipset så hoppas verkligen allt är så bra det kan bli bara.