Asus HD6970 skenar när jag kör dubbla skärmar i Win10

Permalänk

Asus HD6970 skenar när jag kör dubbla skärmar i Win10

Har kört ett Asus HD6970 DirectCu II under Win7 med utmärkt resultat, men byggde nu en ny PC med Win10 Pro istället. Dock verkar inte grafikkortet och Windows komma överens ordentligt för temperaturen sticker iväg hela tiden. Idle ligger kortet på ca 45 grader, men om jag går in på YouTube och ser nåt så sticker tempen iväg ordentligt och om jag kopplar in min andra skärm så går det bananas och når över 100 grader på en gång (under halvminuten) trots att kortets fläktar går på fullfart.

Datorn i övrigt går inte varm och har inte hunnit samla något damm och kortet är renblåst.

Asus B150 Pro Gaming/Aura med en i5 6500 under en CryoRig H7 + 2x8 GB Corsair Vengeance
Asus HD6970 DirectCu II 2GB med Catalyst 15.7.1 (vilket AMD tycker är senaste).
Fractal Design Newton R3 600W
och alltihop i ett FD Define R5 med 2x140mm in och 1x140mm ut
Skärm #1: Dell U2711@2560x1440 - DisplayPort
Skärm #2 Eizo CG210@1200x1600 (porträtt) - DVI

Jag körde samma skärmar på gamla datorn med samma kort utan problem alls. Idéer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att byta kylpasta. Gjorde det på mitt 6970 och den gamla kylpastan var bokstavligt talat stenhård. Fick skrapa bort det med en plastskrapa.
Kan också vara kylaren som hamnat ur läge. Då hjälper det att montera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Har kört ett Asus HD6970 DirectCu II under Win7 med utmärkt resultat, men byggde nu en ny PC med Win10 Pro istället. Dock verkar inte grafikkortet och Windows komma överens ordentligt för temperaturen sticker iväg hela tiden. Idle ligger kortet på ca 45 grader, men om jag går in på YouTube och ser nåt så sticker tempen iväg ordentligt och om jag kopplar in min andra skärm så går det bananas och når över 100 grader på en gång (under halvminuten) trots att kortets fläktar går på fullfart.

Datorn i övrigt går inte varm och har inte hunnit samla något damm och kortet är renblåst.

Asus B150 Pro Gaming/Aura med en i5 6500 under en CryoRig H7 + 2x8 GB Corsair Vengeance
Asus HD6970 DirectCu II 2GB med Catalyst 15.7.1 (vilket AMD tycker är senaste).
Fractal Design Newton R3 600W
och alltihop i ett FD Define R5 med 2x140mm in och 1x140mm ut
Skärm #1: Dell U2711@2560x1440 - DisplayPort
Skärm #2 Eizo CG210@1200x1600 (porträtt) - DVI

Jag körde samma skärmar på gamla datorn med samma kort utan problem alls. Idéer?

Lyd @foxzox7 jag har fått byta pasta på samtliga grafikkort som jag haft från båda lagen. Originalpastan brukar hålla 1-3 år.
Sen är det bara att häva på ny.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Testa att byta kylpasta. Gjorde det på mitt 6970 och den gamla kylpastan var bokstavligt talat stenhård. Fick skrapa bort det med en plastskrapa.
Kan också vara kylaren som hamnat ur läge. Då hjälper det att montera om den.

Jag tog just bort kortet och grälade lite på det och kollade så att kylaren såg ut att sitta där den skulle och monterade tillbaka det och nu rullar YouTube vid 55 grader med fläktarna på 12% och dubbelskärm ger samma skillnad.

Verkar som det var kylaren som halkat på snedden och nu är tillbaka.

Skall göra som ni föreslår och montera om kylaren sen ändå med fräsch kylpasta - det har ju ett gäng år på nacken nu.

Tackar så mycket för input.

Visa signatur
Permalänk

Tog och bytte pastan i går natt och det gjorde skillnad. Fläktarna går långsammare nu än igår, men tempsen är ändå 10-15 grader lägre. Najs! Tack igen, foxzox7 & Lifooz!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Kjell Brel:
Kul att vi kunde hjälpa