Hjälp, dator som gick inte att starta, har blivit 'felfritt' hos verkstad.

Permalänk
Medlem

Hjälp, dator som gick inte att starta, har blivit 'felfritt' hos verkstad.

Hej,
Hade skickat in dator för reparation, då den vägra starta. Men två dagar senare fick jag svar från verkstaden att de hade inte hittat någon fel på dator och jag måste betala kostnad för undersökning.

Innan jag skickade in dator hade jag varit på Mediamarkt och personaler där sa det finns ingenting dem kan göra utan jag måste skicka in den. Samma sak när jag ringde till dators kundsupport, fick tips saker som jag kan testa, när de funkade ej, så fick jag besked att jag ska skicka in datorn. Jag testade tom innan jag packade ner dator, den gick inte att starta.

Men nu menar verkstad att de har enbart hittat kosmiska fel på dator och den har klarat alla tester.

Hur ska jag göra nu? Måste jag betala?

Permalänk
Medlem

Det är ju någonting som inte stämmer, om du inte får den att fungera så måste verkstaden påvisa hur dom gjorde för att få den att fungera. Ta med dig datorn till Mediamarkt och visa att den inte startar så att dom också kan skriva detta till verkstaden.

Permalänk
Medlem

@qwer12g:
Om du byter betraktningsvinkel och föreställer dej att du driver verkstad med felsökning så hade du nog också velat ha betalt
Om du däremot har GARANTI på produkten så är det väl så att dom kan ju inte ta betalt bara för att dom inte får fram felet

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

@thomson:
När jag tog med mig dator till Mediamarkt, så kunde personaler inte heller får igång den, men jag fick aldrig det på anteckning. Ska jag åker dit igen och fråga efter anteckning? men jag vet inte om dem gjorde någon anteckning på att jag har varit där och det var en vecka sen.

Det är verkstad som har min dator nu, och dem menar den bara startade när dem tryckte på knappen. och det finns kosmetiska fel på dator, som jag misstänker hade orsakats av transporten, för den hade inga skador på sig när jag skickade in den. Det känns som de försöker säger även om det var felet på dator så hade det orsakats av skador( pga. dem där kosmetiska fel).

Känner mig hjälplös o det låter så orättvis. Det är liksom jag hade skickat in en snygg dator som gick inte att starta, men nu har dem en dator som går att starta upp men har skador på. Det känns som jag inte bara skickat in dator i onödan, utan även lett till dator har blivit skadad

Permalänk
Medlem

Är det en laptop eller stationär ? låter ju väldigt märkligt oavsett att dom bara tryckte på strömknappen och den gick igång, dom måste ju ha skrattat att du skickat in en felfri dator. Tror nog tyvärr du kommer få betala tvivlar dom gjorde ens en anteckning att du vart där men du kan ju prova skadar ju inte.

Permalänk
Medlem

@Uslingen: Jag förstår dem vill ha betalt, men det var ju ett fel som borde har täckts av garanti.

Men nu menar dem den startade när dem tryckte på knappen. och det finns kosmetiska fel på dator, som jag misstänker hade orsakats av transporten, för den hade inga skador på sig när jag skickade in den. Det känns som de försöker säger även om det var felet på dator så hade det orsakats av skador( pga. dem där kosmetiska fel).

Känner mig hjälplös o det låter så orättvis. Det är liksom jag hade skickat in en snygg dator som gick inte att starta, men nu har dem en dator som går att starta upp men har skador på. Det känns som jag inte bara skickat in dator i onödan, utan även lett till dator har blivit skadad, plus jag måste betala för besväret.

Innan jag skickade in dator, hade jag hittat informationer om det är fler som hade upplevt liknad problem. Det finns tom ett 'avdelning' i en engelsk asus forum, som handlar om batteri frågor. Det stod där att man kan öppna locket och genom dra ut o sätta tillbaka en batterikabel skulle problemet lösas. Men jag var för feg, jag litade på vad deras kundsupport sa till mig, det täcks av garanti. Så jag skickade in den.

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Det är en asus T100.
Det är ju rent idiotiskt om jag hade skickat in någon felfritt dator, vem skulle göra det. Jag tror jag kan bevisa att jag hade haft fel, men det känns som nu försöker dem med även om det var fel så skulle det ändå inte täcks av garanti då det finns kosmetiska skador på dator. Men det fanns ju inga skador när jag skickade in den,håller på att blir galen av den här.

Permalänk
Medlem

Är det så att skador har uppstått under transport så ska verkstaden påtala detta till transportören.
Du ska inte acceptera att få tillbaka en dator som har blivit skadad under transport eller på verkstaden.
Be dom att definiera kosmetiska skadorna som dom anser finns på datorn.
Det är inte så att du har bilder på hur datorn såg ut innan den skickades iväg.

Permalänk
Medlem

@qwer12g:
Har du garanti på produkten så stå på dej

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwer12g:

Innan jag skickade in dator, hade jag hittat informationer om det är fler som hade upplevt liknad problem. Det finns tom ett 'avdelning' i en engelsk asus forum, som handlar om batteri frågor. Det stod där att man kan öppna locket och genom dra ut o sätta tillbaka en batterikabel skulle problemet lösas.

Det låter ju i så fall som att felet kan ha orsakats av glappkontakt någonstans, och under frakten så har kontakten råkat bli bättre p.g.a. att datorn ruskats om. Risken är ju i så fall stor att felet återkommer. Du kan ju be verkstaden kolla på batterikabeln, men jag skulle inte bli särskilt förvånad om de inte bryr sig.

Ett annat alternativ är att de helt enkelt har blandat ihop din dator med någon annan, i.o.m. att den är skadad. Men det får väl ses som rätt osannolikt.

Det bästa är nog att kontakta MediaMarkt och se vad de säger om situationen.

Permalänk
Medlem

En möjlighet är ju att dom hittade ett billigt fel och istället för att ta kostnaden så chansar dom på att kunden hostar upp felsökningskostnaden.

Permalänk
Medlem

Var batteriet urladdat?
Skickade du med spännings adapter?
Kunde du se att batteriet var uppladdat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Är det så att skador har uppstått under transport så ska verkstaden påtala detta till transportören.
Du ska inte acceptera att få tillbaka en dator som har blivit skadad under transport eller på verkstaden.
Be dom att definiera kosmetiska skadorna som dom anser finns på datorn.
Det är inte så att du har bilder på hur datorn såg ut innan den skickades iväg.

Tyvärr, ingen när bild på datorn.

Skrivet av Uslingen:

@qwer12g:
Har du garanti på produkten så stå på dej

Ja, enlig Asus har jag en fungerande garanti.

Skrivet av perost:

Det låter ju i så fall som att felet kan ha orsakats av glappkontakt någonstans, och under frakten så har kontakten råkat bli bättre p.g.a. att datorn ruskats om. Risken är ju i så fall stor att felet återkommer. Du kan ju be verkstaden kolla på batterikabeln, men jag skulle inte bli särskilt förvånad om de inte bryr sig.

Ett annat alternativ är att de helt enkelt har blandat ihop din dator med någon annan, i.o.m. att den är skadad. Men det får väl ses som rätt osannolikt.

Det bästa är nog att kontakta MediaMarkt och se vad de säger om situationen.

Ja, det är någon sånt jag misstänker. Har ju läst man skulle enkelt fixa liknad problem genom kolla kabelkontakt. Jag skulle inte ha litat på de och på garanti, utan skulle ha fixat det själv
Vet ju egentligen inte om produkten var köpt hos Mediamarkt, hade fått den. suck

Skrivet av Svensktiger:

En möjlighet är ju att dom hittade ett billigt fel och istället för att ta kostnaden så chansar dom på att kunden hostar upp felsökningskostnaden.

Det är nog ett enkelt fel som var super lätt att fixa, dumt av mig att vara så feg och vågade inte förstör garanti. Nu när dem menar garanti skulle ändå inte gälla, känns det helt super löjligt och absurt.

Skrivet av C0mbat:

Var batteriet urladdat?
Skickade du med spännings adapter?
Kunde du se att batteriet var uppladdat?

Vet inte vad var det som hade hänt. Den stängdes av så fort jag kopplade bort laddare, efter hade laddat i flera timmar. och när jag koppla in laddare så lyser lampan orange precis som via laddning, men varken laddare eller dator blev varm.

Permalänk
Medlem

Har man garanti så är det bäst att åberopa den även om man kan göra en så kallad quickfix, men risken är att gör man fel eller bryter plombering så ryker garantin.

Permalänk
Medlem

@qwer12g
Det bästa är att tala med Mediamarkt, de har mycket bättre kontakt med verkstaden än vad du som privatperson har. De kan stryka kostnaden om de tycker det finns skäl för detta. Det finns dessutom ingen anledning att du hänger upp dig på de kosmetiska fel verkstaden noterat (som du sedan förvandlar till "skador") innan du faktiskt sett datorn och kan avgöra om någonting tillkommit eller inte.

Skrivet av Svensktiger:

En möjlighet är ju att dom hittade ett billigt fel och istället för att ta kostnaden så chansar dom på att kunden hostar upp felsökningskostnaden.

Det är inte verkstaden som bekostar en garantireparation utan tillverkaren. Tillverkaren betalar dessutom betydligt bättre och utan det knussel som kan uppstå när en kund åker på en undersökningsavgift.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har man garanti så är det bäst att åberopa den även om man kan göra en så kallad quickfix, men risken är att gör man fel eller bryter plombering så ryker garantin.

det var därför jag hade intte gjort någonting, utan bara skickat in den. Men nu verkar det som det hade varit mycket lönsammare om jag hade gjort den själv.

Skrivet av twit:

@qwer12g
Det bästa är att tala med Mediamarkt, de har mycket bättre kontakt med verkstaden än vad du som privatperson har. De kan stryka kostnaden om de tycker det finns skäl för detta. Det finns dessutom ingen anledning att du hänger upp dig på de kosmetiska fel verkstaden noterat (som du sedan förvandlar till "skador") innan du faktiskt sett datorn och kan avgöra om någonting tillkommit eller inte.

Det är inte verkstaden som bekostar en garantireparation utan tillverkaren. Tillverkaren betalar dessutom betydligt bättre och utan det knussel som kan uppstå när en kund åker på en undersökningsavgift.

Det är inte jag som hade förvandlat kosmetiska fel till skada, utan det var vad dem sa o skrev till mig. i själva kostnadsförslag stod det kosmetiska fel, men när jag skrev det felet som jag hade och skickade in dator för var att dator vägra starta , så fick jag svar att det kan ha ha med skadan att göra. När jag ringde så sa en, om felet finns, så skulle det nog ändå inte ingår i garanti pga av skadan på dator. Han nämnde några delar och han menar i en sån liten dator måste man bytta ut hela alltet o pga skadan, kan utbyttet inte ingår i garanti. blabla... å andra sidan sa dem felet påverka ej funktion, så hm, ska jag försöka få tillbaka dator först?

Jag har iofs ingen bevis på dator var köpt hos Mediamarkt, kan jag kontakt dem iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwer12g:

Jag har iofs ingen bevis på dator var köpt hos Mediamarkt, kan jag kontakt dem iaf?

Läste nu ovan att du fått datorn, då är det läge att kontakta den du fått datorn av och se om den personen har något kvitto att tillgå. Då förstår jag också varför personalen på MM inte var villiga att hjälpa till i första skedet.
Utan kvitto eller annat inköpsbevis är det Asus du får tala med.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Läste nu ovan att du fått datorn, då är det läge att kontakta den du fått datorn av och se om den personen har något kvitto att tillgå. Då förstår jag också varför personalen på MM inte var villiga att hjälpa till i första skedet.
Utan kvitto eller annat inköpsbevis är det Asus du får tala med.

precis, det är det som är jobbigt, personen i frågan är utomlands o är inte till någon stor nytta just nu. Så jag vänt mig till asus i försthand, men de hade stängd under helgen , det var därför jag tog mig till MM. Och dumt av mig, hade inte ens tänkt försöka lämna in den via MM, bara lämnade butik när dem insåg det var ingenting som kan fixas på plats. Hade jag lämnat in via MM skulle det åtminstone kunna konstatera felet fanns.

Permalänk
Inaktiv

Glappkontakt... Jag själv har en nästan 10 år gammal laptop som ibland bara vägrar att starta, men rätt som det är när man provar så startar den..(skumt)

Misstänker min gamla skrutt har lite glapp som ts dator kunde ha.
Men nu framgick det inte hur väl ts prövade. Höll TS inne startknappen länge, d.v.s över 10 sekunder, tog ts ut batteriet o.s.v?

Permalänk

@qwer12g: du gör dig själv en björntjänst om du inte läst på konsumentköplagen!
du har som kund vissa rättigheter men också vissa skyldigheter,

när du lämnar in en vara så ska du ha dokument exakt på vad som är fel på papper annars lämnar du inte butiken, får du inget papper så ta med dig datorn och lämna in den senare.

dokumentera med foton hur datorn ser ut..

att kunder skickar in felfria datorer har ja varit med om flera gånger, därför testar ja datorn lite snabbt när den lämnas in..
XYZ är trasigt = inlämningskvitto där det står XYZ är trasigt, + tillbehör inlämnade & repa på locket + priset.

jag själv skulle aldrig gå ut ur en butik om det kvittot som jag fått inte hade allt ifyllt.

Citat:

Innan jag skickade in dator hade jag varit på Mediamarkt och personaler där sa det finns ingenting dem kan göra utan jag måste skicka in den. Samma sak när jag ringde till dators kundsupport, fick tips saker som jag kan testa, när de funkade ej, så fick jag besked att jag ska skicka in datorn. Jag testade tom innan jag packade ner dator, den gick inte att starta

hade du haft detta på papper från MM så hade det inte spelat så stor roll att datorn startade felfritt hos verkstaden.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Glappkontakt... Jag själv har en nästan 10 år gammal laptop som ibland bara vägrar att starta, men rätt som det är när man provar så startar den..(skumt)

Misstänker min gamla skrutt har lite glapp som ts dator kunde ha.
Men nu framgick det inte hur väl ts prövade. Höll TS inne startknappen länge, d.v.s över 10 sekunder, tog ts ut batteriet o.s.v?

Jag hade testa trycker ner startknappen i en min,men funkade ändå inte, hade även testat startknappen + volume. Kunde inte ta ut batterie då jag fick inte lov öppna locket.

Skrivet av Grönahunden:

@qwer12g: du gör dig själv en björntjänst om du inte läst på konsumentköplagen!
du har som kund vissa rättigheter men också vissa skyldigheter,

när du lämnar in en vara så ska du ha dokument exakt på vad som är fel på papper annars lämnar du inte butiken, får du inget papper så ta med dig datorn och lämna in den senare.

dokumentera med foton hur datorn ser ut..

att kunder skickar in felfria datorer har ja varit med om flera gånger, därför testar ja datorn lite snabbt när den lämnas in..
XYZ är trasigt = inlämningskvitto där det står XYZ är trasigt, + tillbehör inlämnade & repa på locket + priset.

jag själv skulle aldrig gå ut ur en butik om det kvittot som jag fått inte hade allt ifyllt.

hade du haft detta på papper från MM så hade det inte spelat så stor roll att datorn startade felfritt hos verkstaden.

Ja, det var dumt av mig, det tänkte jag på så fort jag fick besked det startades utan problem hos dem. Jag burkar ta kort el film på hur felet ser ut innan jag skickar in varor. Men här var jag helt dum i huvudet. Jag hade nog aldrig tänkt att det skulle bara funka igen, för jag testade flera gånger om dan i flera dagar innan jag lämnade iväg den. Så jag var helt övertygad att det är något fel som är solklart.

Permalänk

@qwer12g: för mig som jobbar med reparationer så gör ja mest en snabb test just för att konstatera vad som är trasigt, det har varit gånger då kunder sagt att X varit trasigt men Y funkat, okej nu funkar inget av XYZ.. antingen har man då en kund som blir sur för att jag "tagit sönder" Y.. eller att det ska fixas utan kostnad.

dom gånger det varit datorer som fungerat perfekt så blir det ju ringa kund och ställa frågor vad som slutat fungera.
fast jag brukar inte ta betalt för att sätta igång en dator och sen ringa kund, du hade otur att det bara funkar ibland.
hur mycket handlar det om i pengar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@qwer12g: för mig som jobbar med reparationer så gör ja mest en snabb test just för att konstatera vad som är trasigt, det har varit gånger då kunder sagt att X varit trasigt men Y funkat, okej nu funkar inget av XYZ.. antingen har man då en kund som blir sur för att jag "tagit sönder" Y.. eller att det ska fixas utan kostnad.

dom gånger det varit datorer som fungerat perfekt så blir det ju ringa kund och ställa frågor vad som slutat fungera.
fast jag brukar inte ta betalt för att sätta igång en dator och sen ringa kund, du hade otur att det bara funkar ibland.
hur mycket handlar det om i pengar ?

700kr, som undersökningsavgift.
Har fått bilder på det kosmetiska felet, det är någonting som inte fanns där när jag skickade in den. Hur ska jag göra nu. ska jag ändå försöka få tillbaka den först?

Permalänk
Medlem

Har fått bilder på de kosmetiska fel, inte konstigt jag kände inte igen de, dem var inte där när jag skickade iväg dator. Det ser ut som dator har slagit mot någon hård yta.

Permalänk
Medlem

Kan du ge oss bilderna så vi får se vad dom tar som kosmetiskt fel?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@qwer12g: du gör dig själv en björntjänst om du inte läst på konsumentköplagen!
du har som kund vissa rättigheter men också vissa skyldigheter,

när du lämnar in en vara så ska du ha dokument exakt på vad som är fel på papper annars lämnar du inte butiken, får du inget papper så ta med dig datorn och lämna in den senare.

dokumentera med foton hur datorn ser ut..

att kunder skickar in felfria datorer har ja varit med om flera gånger, därför testar ja datorn lite snabbt när den lämnas in..
XYZ är trasigt = inlämningskvitto där det står XYZ är trasigt, + tillbehör inlämnade & repa på locket + priset.

jag själv skulle aldrig gå ut ur en butik om det kvittot som jag fått inte hade allt ifyllt.

hade du haft detta på papper från MM så hade det inte spelat så stor roll att datorn startade felfritt hos verkstaden.

Om datorn inte startar, så är det "exakt" det enda kunden behöver lämna som felbeskrivning. Kunden har ingen som helst skyldighet att varken lämna mer eller mindre dokumentation på felet än så. Det är helt orimligt att kräva av en konsument att de ska kunna göra en korrekt felbedömning mer än så.

Personalen i butiken lyckades ju uppenbarligen inte heller starta datorn.

Fel kan ju vara av typen att de bara uppstår vid vissa temperaturer (t.ex spruckna lödningar), och de kan också vara så att kasta runt datorn hos speditören hjälper till att ta bort såna fel.. tillfälligt.

TS ska i detta fallet varken behöva stå för kostnaden för felsökning, och än mindre för skador som uppstått på datorn vid antingen transport eller service. Återförsäljaren borde dock antecknat eventuella skador innan de skickat iväg burken.

Att dokumentera det man skickar in med fotografier är givetvis inget fel, och kan vara användbart om något händer. Men då bör du isf få butiken att också godkänna att fotografierna överensstämmer med objektet när du lämnar in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kan du ge oss bilderna så vi får se vad dom tar som kosmetiskt fel?

Det var som ena hörnen måste ha slagit mot någonting, väldig hård, hela hörnan har åkt in och det blev sprickor runt om. Man kommer att behöva byta ut botten, plastbit runt tangentbord, LCD skärm och cover, i princip allt som syns för att komma fix det. Så det var inte alls någon små fel som dem beskrev i början. Men nu har dem erbjudit fixa det utan kostnad, så jag är tacksam. Fast vet inte om de har/kommer göra någonting med det felet som jag hade skickat in den för, att dator vägra starta.

Permalänk
Medlem

@Mikael_thn:
Precis det känns så udda när de påstår felet inte finns och kräva kostnad.
Nu har de tagit bort kostnadsförslaget och kommer de att fix den kosmetiska felet kostnadsfritt, pga felet var inte där när jag skickade in. så någon kostnad blir det nog inte.

Men när det gäller själva felet som jag hade skickat in den för, har jag ingen aning om vad som kommer att hända. Jag tycker det låter som det felet finns kvar. Den kan har börjat funka igen pga. den hade troligen slagit mot en hård yta efter jag skickade in den.
Men enligt de har dator klarat alla tester och allting funka, så det verka som det inte finns någonting att göra. Ska jag påpeka detta och be dem att kontrollera kablar, kontakter och batteri? Eller kommer det bara försvårar saken?

Det var jag själv som skickade in den, pga jag hade fått dator men inte kvitto. O personen i frågan är utomlands, så jag tänkte det är nog ingen skillnad om man skicka in den själv ...
Så kanske liten varning är man skicka in saker själv, ta bilder och filmer på varan och själva felet. Då är man på den säkrast sidan.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden @Mikael_thn

Notera at TS ej vet var datorn är köpt, ej har något inköpsbevis, och ej har skickat in datorn via Mediamarkt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwer12g:

Men när det gäller själva felet som jag hade skickat in den för, har jag ingen aning om vad som kommer att hända. Jag tycker det låter som det felet finns kvar. Den kan har börjat funka igen pga. den hade troligen slagit mot en hård yta efter jag skickade in den.
Men enligt de har dator klarat alla tester och allting funka, så det verka som det inte finns någonting att göra. Ska jag påpeka detta och be dem att kontrollera kablar, kontakter och batteri? Eller kommer det bara försvårar saken?

Jag betvivlar att verkstaden kommer öppna upp datorn och göra en grundlig undersökning för ett fel som de inte kan upptäcka. Så länge du lämnat en vettig felbeskrivning och de nu löser de nytillkomna felen är det inte så mycket mer du kan göra än att ta emot datorn, köra på och hoppas att felet inte återkommer.
Under mina år i butik hände det ett flertal gånger att kunder skickade in datorer som inte startade, bara för att fungera ypperligt när verkstaden tog emot dem. Säkerligen lika många gånger (om inte fler) startade datorn galant i butik när jag testade den, och kunden kunde glatt gå hem igen med datorn utan att behöva vänta på service. Jag minns inte ett enda fall då en sådan kund skulle kommit tillbaka vid senare tillfälle med en dator som återigen inte ville starta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720