Samsung JS serie (SUHD) vs Sony x85c (HDR)

Permalänk
Medlem

Samsung JS serie (SUHD) vs Sony x85c (HDR)

Var idag på Media Markt för att beställa en Samsung JS8005 55". Säljaren ville då direkt peka åt annat hål och tipsa om en TV i samma prisklass som var bättre. Han föreslog istället Sony KD-55X8507C, som han påstod var lite vassare än Samsungen på alla plan. Dessutom saknade Samsungen HDR som var viktigt för framtiden och detta hade Sony modellen. Vad jag läst skulle Samsungen vara förberedd för HDR och jag påpekade detta, men då sa han att det stämde inte.

Har ni erfarenheter av dessa modeller och kan reda ut följande:

1.Har svårt att tänka mig att säljaren påstående om att Sony modellen är lite vassare på alla plan kan stämma? Finns mycket info och recensioner om Samsungen, men inte Sony modellen, så svårt läsa mig till.

2. Stämmer säljarens påstående gällande att Samsungen saknar HDR stöd? Samsung verkar inte uttrycka det som HDR i sina modeller? Har man annat namn för detta?

3. Vad jag läst mig till så verkar många rekommendera Samsung som bättre TV-tillverkare än Sony rent generellt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Espo: Samsungs JS8xxx-serie och Sony X85xxC-serie är i grunden varandras motsvarighet från 2015. Båda använder kvantprickssteknik och hanterar HDR10-formatet. Ur synpunkten om förutsättningar för bildkvalitet skulle jag säga att det är hugget som stucket.

Ifall HDR är något du prioriterar är det överlag säkrare kort med modeller från 2016 eftersom 2015-modellerna togs fram medan man ännu arbetade fram HDR-formaten. Men det blir väldigt många tusenlappar extra att gå på 2016-modellerna i detta skede. Då är det bättre att vänta till hösten.

Tyvärr är tillverkarnas information om vilka apparater som klarar vad mest ett skämt. Tekniska "specifikationer" är främst snömos runt "Super mega kontrast" och liknande. Men den konkreta och för oss viktiga informationen som hanteringen av HDR, latensnivåer, 4:4:4-hantering vid 4K/60 Hz och liknande lyser med sin frånvaro.

Det är svårt att peka ut någon som generellt "bättre", det förekommer riktiga snedsteg på alla håll. Sonys X85xxC-serie var deras bästa modell för 2015. Flaggskeppet X9005C är till exempel avsevärt sämre. En riktig lök för den som betalade 40.000+ för ett år sedan. Men mycket tunnare då, ifall det är viktigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Sony alla dagar före Samsung då bildkvalitén är bättre helt enkelt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Jag skulle välja Sony alla dagar före Samsung då bildkvalitén är bättre helt enkelt.

Enligt de flesta test och recensioner jag läst är det tvärtom. Från 2015 sprang Samsung om Sony och gör idag bäst TVar. Många i USA föredrog Sony modellen då den var billigare där, men de flesta höll ändå Samsung modellen som något bättre. Är det enligt dina egna erfarenheter som du rankar Sony bättre på bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Enligt de flesta test och recensioner jag läst är det tvärtom. Från 2015 sprang Samsung om Sony och gör idag bäst TVar. Många i USA föredrog Sony modellen då den var billigare där, men de flesta höll ändå Samsung modellen som något bättre. Är det enligt dina egna erfarenheter som du rankar Sony bättre på bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Har jobbat med att installera Tv apparater i 3år och jag påstår att Samsung aldrig har haft bra bildkvalité. Sonys svärta och brist på clouding samt ljusgenomsläpp är helt enkelt överlägsen. Sen Oled från LG är bara bra ibland för den har begränsningen att inte kunna visa riktigt ljusa partier bra än så länge. Och detaljer i mörker blir också lite lidande.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Hade dock valt en ny modell och att inte handla på Media markt utan på hembiobutiken istället. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3506229

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Ue55js9000 finns för 13995kr nu om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Ue55js9000 finns för 13995kr nu om det är intressant.

Verkar inte skilja mycket mot 8a serien förutom curved. Har läst mig till att nackdelarna överväger fördelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Hade dock valt en ny modell och att inte handla på Media markt utan på hembiobutiken istället. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3506229

17-18k är för mycket för en TV. Köper för 10-12k och byter när Oled kommit ner i pris om några år. Får läsa på ytterligare om Sony vs Samsung modellerna och ta in din erfarenhet innan jag bestämmer mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte Samsungen för ett par månader sen. Jag är riktigt nöjd. Vad jag läste mig till på Sony'n var att OS'et inte var särskilt bra och väldigt slött, appar dog etc. Detta kanske är en mindre viktig punkt om man aldrig tänkt använda os'et, men eftersom jag köper en UHD TV för 4k, vill jag kunna spela upp 4k material. För streaming är det endast native apparna som kan göra detta, och då föll det på Samsungen.

Sen om jag kommer ihåg rätt var uppskalningen bättre på Samsungen också, vilket var viktigt för mig eftersom det ändå blir en del 1080p videor på grund av brist på material än så länge.

Om man inte vill använda native OS, och kör med en nvidia shield console, eller annan streaming lösning som klarar 4k så kanske dessa saker spelar mindre roll.