Vad händer i världen? Finns det en hemlig agenda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inga källor här inte. Tråkigt.

BNP per capita ökar också, den är väl eventuellt lite svårare att förklara bort. Tillväxten ökar tydligen också, så jag vet inte riktigt var dessa tecken på en kollaps finns någonstans?

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-cap...

Sedan duger det inte med att välja ett specifikt intervall och säga att statsskulden har ökat för att börja ringa i domedagsklockorna. Vår statsskuld är på jämförelsevis låga nivåer. Gör själv en enkel googlesökning och jämför med resten av västvärlden.

http://blogg.rakna.net/2012/06/sveriges-statsskuld-mot-europa...

(Märk väl att jag inte nödvändigtvis håller med om blogginnehållet i ovanstående länk, men jag tyckte att det var väldigt tydligt upplagt gällande jämförelsen av skulder)

Vad gäller hur man ska hjälpa människor är det såklart något som behöver tas upp till diskussion. Men nu diskuterade vi enbart ekonomi eller?

Vad vill du ha källa på? Mina tankar och idéer kring länkarna du bidrar med blir lite svårt att få fram någon källa på. För inte kan jag hitta att jag presenterat någon ny fakta i tidigare inlägg? Oavsett.

Samtidigt som det rent statistiskt stämmer vad du skriver kan man inte undgå att se hur välfärden monteras ner till fördel för bidragsinvandring. Det är nedskärningar inom både vård, skola och omsorg. Den enda utgiftsposten där det inte verkar finnas något tak för hur mycket man kan spendera är just på invandringen och dess kringkostnader. Och tänker man på framtiden är det omöjligt att inte se hur detta är en dålig kombination.

Angående bnp per capita är det väl lite samma historia här, en ökad handel inom landet behöver inte betyda att medborgarna får det bättre. Framförallt inte när staten inte återinvesterar den ökade vinsten i sin egen befolkning.

Dessutom växer klyftorna som aldrig förr och svensken belånar sig mer än någonsin förr. Rör ihop allt detta och du får en rejäl bubbla som bara väntar på att sprängas. Sedan tror jag kanske inte att det går så långt som en fullständig systemkollaps.

Jag tycker även man får en väldigt snäv bild på en nations ekonomi genom att diskutera den enbart i siffror, även fast det är det enklaste att förstå sig på. För mig handlar ekonomin mer om hur välmående folket är och ökande klyftor samt högre relativ fattigdom är det absolut värsta betyget en rådande ekonomi kan få imo.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja ett land som spenderar så mycket pengar på flyktingar som Sverige har/gör är unikt..
Vad sa han Hans Rausing nyligen att vad sverige har lagt på flyktingarna i Sverige hade räck för hela världens flyktingar om hjälpan fanns på plats..
300 miljarder kr är mycket pengar det..
Var en annan som räknade ut att en skattebetalares pengar han betalar i en vecka går 3 dagar till att finansiera flykting mottagandet resten torsdag och fredag går till välfärden..

Men flyktingmottagandet är ju ett problem i hela unionen. Så problemet är ju inte unikt för Sverige. Problemet uppfattas nog mer påtagligt för oss då vi är en av länderna som tagit emot flest flyktingar och du antagligen inte aktivt söker upp t ex tyska eller österrikiska debatter på ämnet.

Jag är inte speciellt imponerad av Sverige flyktinghantering. Det har funnits en stor naivitet hos svenska politiker och princip ingen känsla för hur man tacklar problemet från EU-håll. Men sammanhanget kräver också att man har koll på vad som är fakta.

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016...

Ditt sista exempel med veckodagarna köper jag inte alls. Det låter ju som en medveten förvridning av datan precis som när LO förra året skulle göra en kampanj för att visa hur lukrativt det är med invandring. Där de utgick från siffror genererade från arbetskraftsinvandringen och slog över samma siffror på hela immigrationsgruppen. Att vrida datan till att platsa ens förutsatta mening är inte till någons nytta, det är bara skit och förenklar allting till absurdum i en redan polariserad debatt.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Vad jag menar är väl kort och gott att: När skolresultaten sjunker, vårdköerna är Europas längsta och antalet fattiga i landet ökar. Då hjälper det inte att sitta och peka på ett diagram och säga att "Sveriges ekonomi går jättebra och landet blomstrar".

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Till er invandringskritiska, sanningssägare och Tino Sanandaji-anhängare mfl. skulle jag vilja fråga hur invandringen har påverkat era dagliga liv? Hur har just DU drabbats? Eller finns det någon i din närhet? Det är en uppriktig fråga då jag personligen inte har märkt av någon flyktingkris alls.

Men vilket trams-argument.

Alla påverkas genom att det skapar en oro och osäkerhet för sam- och framtiden. Inte att nämna att Sveriges rykte i breda kretsar smutsas ned genom att bli uppmärksammat internationellt som ett lallar-land som tar emot fler flyktingar än de kan hantera samtidigt som redan invandrartäta och segregerade områden hamnar i ständiga blåsväder och används som skräckexempel för den liberala invandringspolitiken som modell. Resultatet av flyktingkrisen gör sig nog påmind hos många som nu behöver ha pass eller statligt utfärdat ID med sig när de reser till och från Danmark, politiker diskuterar öppet och ogenerat om politikerna ska gå in och styra (se: sänka) lönerna för invandrargrupper, mfl.

Krisen handlar bara delvis om de faktiska människorna och desto mer om hur man finansierar ett fortsatt mottagande, hur gränserna i Europa ska hanteras och hur alla dessa människor ska kunna assimileras in i samhället.

Ditt argument skulle kunna användas för att reducera alla typer av incidenter eller oroshärdar.
"Terrorattentatet i Bryssel är väl ju inget att bry sig om! Har DU drabbats av attentatet? Själv har jag inte märkt av attentatet alls, så det borde ingen annan heller göra!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wounds:

Till er invandringskritiska, sanningssägare och Tino Sanandaji-anhängare mfl. skulle jag vilja fråga hur invandringen har påverkat era dagliga liv? Hur har just DU drabbats? Eller finns det någon i din närhet? Det är en uppriktig fråga då jag personligen inte har märkt av någon flyktingkris alls.

Tex. genom högre skatter, det lönar sig mindre att utbilda sig och sedan arbeta i Sverige.

Sedan förstås längre köer till tandläkaren, tydligen så värderas vi skattebetalare lägre då andra får gå före.

Åkte till Danmark för några månader sedan och fick visa mitt id-kort.

Media har totalt ändrat inriktning så jag dagligen tvingas utstå påhopp och kränkningar, som tur är det medias åsikter och inte folkets.

Ökad bostadsbrist, jag håller själv på att leta bostad men som vit svensk hamnar jag långt bak i kön, i Sverige är hudfärg ett säkert kort för att gå före i många köer.

Segregationen som pågår påverkar också alla som bor i detta land.

Tills sist så har det påverkar mig genom att jag helt enkelt undviker invandrartäta områden vissa tider på dygnet, det skulle jag inte gjort för 10-15 år sedan. I mitt eget land som jag varit med och byggt upp.

Permalänk

Varför finns den här tråden? Varför svarar folk i den? Alla ni som skrivit här - sök hjälp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Har jag kommit till Flashback?

Såna här kommentarer förstår jag mig inte på...

Det som händer i Sverige, Skandinavien, EU, världen...berör väl mer än Flashback-folket?!

Jag är inte medlem på Flashback, fast jag vill ändå ha lite kött på benen utan att bli kallad för kriminell nazist.

Man ska alltid ifrågasätta allt om det finns frågor eller det finns chans att det skadar folket eller dig!

Man kan ifråga sätta Islam utan att ha Islamfobi...personligen tycker jag all religion skall förbjudas i allmänheten och ska endast få utövas innanför sina egna 4'a väggar....börjar man sprida dess propaganda...gula huset direkt och bli tvångsmatad med medicin som tar bort dessa tankar om att det finns en gubbe bland molnen som håller i alla stänger.

Sverige vill vara mångkulturellt..ändå är det bara en religion vi tar in...Islam..vart är alla de andra religionerna?!

Borde vi inte ta in 100-tusentals asiater efter deras naturkatastrofer så vi får lite av deras tro också här i Sverige?!

Eller alla Kristna nere i Mellanöstern, vart är de någonstans?!

Fråga fråga fråga!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Varför finns den här tråden? Varför svarar folk i den? Alla ni som skrivit här - sök hjälp.

Efter dig

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Varför finns den här tråden? Varför svarar folk i den? Alla ni som skrivit här - sök hjälp.

Bra sammanfattning om läget i Sverige, vissa ämnen är tabu att prata om. De få människor som faktiskt får prata om det har kravet att de måste tycka lika.

Verkligen demokratiskt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vad sa han Hans Rausing nyligen att vad sverige har lagt på flyktingarna i Sverige hade räck för hela världens flyktingar om hjälpan fanns på plats..

Hans Rosling sa att Sveriges kostnad för flyktinghjälp under 2015 var dubbelt så stor som UNHCRs (United Nations High Commissioner for Refugees) budget samma år. Det är en milsvid skillnad mellan vad han sa och det påstående du förvanskat det till:
- UNHCR är ett av flera internationella flyktingorgan
- UNHCR har resurser och mandat att hjälpa en bråkdel av de flyktingar som finns globalt
- Den absolut största kostnaden för flyktingar tas av de grannländer som ligger närmast
- UNHCR pysslar över huved taget inte med att hjälpa "flyktingar på plats". En person som är kvar hemma är per definition inte en flykting, så kostnaden för att undvika de situationer som skapar flyktingar skiljer sig rimligtvis mot vad som spenderas på att hjälpa de flyktingar som tar sig därifrån.

Skrivet av fermia:

Var en annan som räknade ut att en skattebetalares pengar han betalar i en vecka går 3 dagar till att finansiera flykting mottagandet resten torsdag och fredag går till välfärden..

Nu vet jag ärligt talat inte om du är ruskigt dålig på matematik, helt saknar källkritik och/eller rent av ljuger. Sveriges finanser är i mångt och mycket offentliga uppgifter, du kan hitta budgetpropositionen för 2016 här och kostnader för migration och etabliering av nyanlända uppgår till sammanlagt 71.5 miljarder, medan de totala utgifterna uppgår till 953.4 miljarder. 71.5/953.4=0.075, alltså 7.5%.
7.5% av en 40-timmars arbetsvecka är tre timmar, inte tre dagar! Med andra ord är flyktingmottagandet betalat redan på måndag förmiddag, lagom tills kaffet hunnit verka och den person du refererar till börjat fundera på vad det blir till lunch.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

Ja, att vi befinner oss i början av en kollaps är väl inte så svårt att lista ut om man ser på hela bilden.

Vi har idag en regering som är på sandlådenivå. När 77 % inte tycker att dom gör ett bra jobb i undersökningar ( mars ) så talar väl det för sig.

Utfrysning av partier. Ingen tar ansvar utan man skyller på näste man istället. Man ger samma person flera stora roller, när denne inte ens sköter sin första. Man tilldelar kompisar roller och chefsjobb även om dom inte har en jävla susning av vad som ska göras.
Sen har vi partier som om och om igen hotar med att fälla regeringen om de inte rycker upp sig, det går bara sämre och sämre men inget händer. S kör sakta men säkert sågen över Sveriges hand, M står redo att dra ur sladden. Ett finger åker, två, tre , ja nu är de lite sent men vi ger dom en ytterligare en chans

Rättsväsendet går på knä, fler och fler poliser säger upp sig. Försvaret är ett skämt, nu ska man dessutom ge dom ÄNNU sämre avtal och lön osv. Vårat 1 veckas försvar av Stockholm är snarare nere på en halvdag av Kiruna. Sjukvården, ja.. man behöver väl inte säga något. Utbildningsväsendet förfaller, för få lärare och skolor mm.

Utöver detta har vi en idiotisk invandringspolitik. Det ser mer ut som en tävling om du fråga mig, ”Sverige ska fan i mig vinna till vilket pris som helst”. Sen står man och undrar varför dom andra länderna inte tog emot lika mycket. Ja, de kan ju vara för att ni höjde bidragen så att de blev lönt för folk att ta sig hit. Man har inte boende eller tillräckligt med personal för att ta emot dessa mängder som vi gjorde. Framför allt inte på den korta tiden. Och när man insåg att pengarna inte räcker, ja då börjar man låna och skära ner på annat. Helt sjukt att lura hit folk när man inte kan ta hand om dom.

Och folk som kör med ” UHH SVERIGE ÄR JU RIKT SOM FAN JU”. Ja ok, vi har en hög skatt. Vi lånar MÄÄÄÄÄÄNGDER med pengar, men lik förbannat så fungerar inte mycket i vårat land som det ska. Med lite tur så avvecklar vi kärnkraften också så vi kan köpa in lite mer energi, utöver all olja då. Våra lånade pengar ska rulla, om det är på något idiotiskt och ogenomtänkt spelar ju mindre roll.

Men vad gör detta, så länge man har bra BNP så klarar man allt

Om du på riktigt tror att M skulle vända allt vill jag påminna dig om att de styrde i 8 år genom Alliansen, som i praktiken dikterades av moderaterna, vilka slutgiltigt lade ner försvaret. De har även haft sin budget som gällande under (s)va(mp)regeringens första år. Det var dessutom moderaterna som tillsammans med miljöpartiet började med det högre asylmottagandet.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/tolgforswashing.html
http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/tomma-tunnor-skramlar-m...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/arbetskraftsinvandringe...

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Den svenska ekonomin växer. statsskulden är jämförelsevis låg och mängder av regeringar uppvisar usla siffror i mitten av sin mandatperiod. Så du får gärna presentera lite källor på att vi är nära en kollaps, för tittar man på de ekonomiska siffrorna verkar ju så inte vara fallet.

http://www.svd.se/ovantat-hog-fart-i-svensk-ekonomi
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Prognoser-o...
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudge...

Sedan får ju såklart var och en göra avvägningen om huruvida vi ska prioritera en humanistisk omvärldssyn eller om det är bäst att stänga in oss i ett hörn.

Den svenska ekonomins tillväxt bygger på en skuld- och bostadsbubbla, och nu trixar man dessutom med statsbudgeten för att det ska se ut som att asylmottagningen inte kostar något.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/bokforingstrix-statens-...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/02/infrastrukturministern-...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/forbes-sverige-har-tred...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/arbetskraftsinvandringe...

Skrivet av Naxos:

Det jag fruktar är den kommande intelligensflykt från Sverige. Där unga, nyutbildade väljer att flytta utomlands. Många i min ålder, inklusive mig själv, ser utvecklingen och bekymrar sig över framtiden.

Det händer redan.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/sr-upptacker-att-folk-f...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskfodda-flyttar-ut-nar-...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/aldrig-har-sa-manga-lamnat-...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

M kommer inte att rädda oss...de kommer bara att fortsätta på vad de röda fortsatte på efter regeringen med Reinfeldt som sålde allt som var svenskt.

''Öppna era hjärtan''
''Allt svenskt är bara barbariskt''

Att rösta på M 2018 är som att börja om från början på eländet..en maktkartell där de byter ut varandra och gör deals för att behålla makten mellan de stora partierna..Kallas för maffiametoder

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hans Rosling sa att Sveriges kostnad för flyktinghjälp under 2015 var dubbelt så stor som UNHCRs (United Nations High Commissioner for Refugees) budget samma år. Det är en milsvid skillnad mellan vad han sa och det påstående du förvanskat det till:
- UNHCR är ett av flera internationella flyktingorgan
- UNHCR har resurser och mandat att hjälpa en bråkdel av de flyktingar som finns globalt
- Den absolut största kostnaden för flyktingar tas av de grannländer som ligger närmast
- UNHCR pysslar över huved taget inte med att hjälpa "flyktingar på plats". En person som är kvar hemma är per definition inte en flykting, så kostnaden för att undvika de situationer som skapar flyktingar skiljer sig rimligtvis mot vad som spenderas på att hjälpa de flyktingar som tar sig därifrån.

Nu vet jag ärligt talat inte om du är ruskigt dålig på matematik, helt saknar källkritik och/eller rent av ljuger. Sveriges finanser är i mångt och mycket offentliga uppgifter, du kan hitta budgetpropositionen för 2016 här och kostnader för migration och etabliering av nyanlända uppgår till sammanlagt 71.5 miljarder, medan de totala utgifterna uppgår till 953.4 miljarder. 71.5/953.4=0.075, alltså 7.5%.
7.5% av en 40-timmars arbetsvecka är tre timmar, inte tre dagar! Med andra ord är flyktingmottagandet betalat redan på måndag förmiddag, lagom tills kaffet hunnit verka och den person du refererar till börjat fundera på vad det blir till lunch.

Hur många timmar går isåfall till våra pensionärer,barn osv..Lär knappast vara i närheten av 71.5 miljarder iallafall.
Ja jag ljuger självklart..Sen länkar du till regeringen som lånar för att det ska se bra ut i finanserna.Vet inte men du kanske tycker att låna sig rik är att vara rik..Hur du än vrider och vänder på slantarna så är vår statsskuld oroande hög..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Tragiskt att se och att det på samma gång finns människor som tror att Sverige går bra ekonomiskt.

Kort och gott på lånar vi pengar som sedan används för att finansiera massinvandringen.

Permalänk
Avstängd

jag är redo

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Det jag tror tanken är, är simpelt, att sätta nya ledare runt om i världen. Om Sverige faller, tyskland faller, vilka faller efter? En efter en?
Om alla följde Islam, skulle det vara jätte enkelt att döda hälftens av jordens befolkning, och mörklägga det för alltid. Allt människorna skulle veta är Allah, staten, och att odla sin föda. All mänsklig historia skulle kunna försvinna från jorden. Det är långtänkt ja, men det kan vara en agenda. För vi alla vet, speciellt våra "ledare" att människorna har överpupulerat sig, och det bästa skulle vara om vi minst halverade vår pupulation.

Det är farligt att ge bort sin makt o frihet. Speciellt till en religion/ideologi. Speciellt en sådan som inte vill att människan ska ta sig fram längre.

Du är på fel spår. Man vill pusha på ett överkonsumtionssamhälle eftersom det generar intäkter = makt. Skulle man vilja göra sig av med/konverterade folk som shoppar produkter vore som att skjuta sig själv i foten. Sen finns det en del maktspel involverat kring resurserna här på jorden, tex oljan.

Om du skulle ha följt nyheterna dom senaste 7 åren skulle du förstå hur viktigt det är att det vi håller på med ses som den enda lösningen som våra ledare känner till i dagsläget för att ha ett fungerande samhälle. Med det sagt så behöver det ändå inte vara den bästa lösningen.
Faller den globala ekonomin faller även samhällena eftersom man gått all-in på det.

Överpopulation kan vara ett problem för mänskligheten om vi inte kan lära oss dela av det vi har. Speciellt med tanke på hur klimatförändringarna påverkar olika delar av jorden.

Krasst kan man också säga att ju svårare andra har det desto tuffare blir det även för de rikare länderna att skydda sig från olika typer av hot. När folk är desperata tex pga svält och i flykt från krig kan de gå långt för att trygga sig själva, så det skulle löna sig för alla att vi blir duktigare på att få hela mänskligheten att hålla ihop.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Vad vill du ha källa på? Mina tankar och idéer kring länkarna du bidrar med blir lite svårt att få fram någon källa på. För inte kan jag hitta att jag presenterat någon ny fakta i tidigare inlägg? Oavsett.

Samtidigt som det rent statistiskt stämmer vad du skriver kan man inte undgå att se hur välfärden monteras ner till fördel för bidragsinvandring. Det är nedskärningar inom både vård, skola och omsorg. Den enda utgiftsposten där det inte verkar finnas något tak för hur mycket man kan spendera är just på invandringen och dess kringkostnader. Och tänker man på framtiden är det omöjligt att inte se hur detta är en dålig kombination.

Angående bnp per capita är det väl lite samma historia här, en ökad handel inom landet behöver inte betyda att medborgarna får det bättre. Framförallt inte när staten inte återinvesterar den ökade vinsten i sin egen befolkning.

Dessutom växer klyftorna som aldrig förr och svensken belånar sig mer än någonsin förr. Rör ihop allt detta och du får en rejäl bubbla som bara väntar på att sprängas. Sedan tror jag kanske inte att det går så långt som en fullständig systemkollaps.

Jag tycker även man får en väldigt snäv bild på en nations ekonomi genom att diskutera den enbart i siffror, även fast det är det enklaste att förstå sig på. För mig handlar ekonomin mer om hur välmående folket är och ökande klyftor samt högre relativ fattigdom är det absolut värsta betyget en rådande ekonomi kan få imo.

Skrivet av Mizccc:

@Stoff3th3m4n:

Vad jag menar är väl kort och gott att: När skolresultaten sjunker, vårdköerna är Europas längsta och antalet fattiga i landet ökar. Då hjälper det inte att sitta och peka på ett diagram och säga att "Sveriges ekonomi går jättebra och landet blomstrar".

Skrivet av GilbertG:

Om du på riktigt tror att M skulle vända allt vill jag påminna dig om att de styrde i 8 år genom Alliansen, som i praktiken dikterades av moderaterna, vilka slutgiltigt lade ner försvaret. De har även haft sin budget som gällande under (s)va(mp)regeringens första år. Det var dessutom moderaterna som tillsammans med miljöpartiet började med det högre asylmottagandet.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/tolgforswashing.html
http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/tomma-tunnor-skramlar-m...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/arbetskraftsinvandringe...

Den svenska ekonomins tillväxt bygger på en skuld- och bostadsbubbla, och nu trixar man dessutom med statsbudgeten för att det ska se ut som att asylmottagningen inte kostar något.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/bokforingstrix-statens-...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/02/infrastrukturministern-...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/forbes-sverige-har-tred...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/arbetskraftsinvandringe...

Det händer redan.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/sr-upptacker-att-folk-f...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskfodda-flyttar-ut-nar-...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/aldrig-har-sa-manga-lamnat-...

Nu vet jag inte riktigt varför en del av er jag citerat indirekt försöker tillskriva mig åsikter i stil med att allt är perfekt så länge siffrorna stämmer. Det finns mycket som behöver bli bättre i Sverige, bland annat vården, skola, äldrevård, integration samt många andra områden.

Det jag vänder mig mot är den domedagsretorik som förs på många håll i tråden, därav en del källor från mig gällande b.la. statsskuld, BNP per Capita m.m. Sverige är som land inte i närheten av en kollaps och det blir lite tråkigt när man enbart går på egna känslor i sin retorik istället för att komma med mer konkret fakta som det faktiskt går att diskutera kring.

Jag vill också att saker ska bli bättre. En del saker är vi kanske överens om hur vi ska lösa, andra inte. Det viktiga är att man tillför diskussionen något konkret som det går att debattera och resonera kring.

@Mizccc Så du menar alltså att du har bättre koll på hur Sverige som land mår genom din oerhörda kunskap om alla människor och deras mående än vad riktig statistik visar? Jag påstår inte att siffror visar allt, men när vi ska generalisera så pass grovt att vi pratar om ett helt land så är faktiskt siffror ofta det bästa verktyget för att få en någorlunda vettig bild. BNP per Capita och tillväxt är de bästa och mest beprövade måtten vi har för att mäta hur välmående ett lands ekonomi är, där borde vi nog kunna vara överens.
Sedan finns det såklart undantag, men vi kan inte basera en ekonomisk politik på undantag.
Vad gäller vårdköer m.m. håller jag med dig. Det är inte värdigt ett land som Sverige att låta vården försämras.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hur många timmar går isåfall till våra pensionärer,barn osv..Lär knappast vara i närheten av 71.5 miljarder iallafall.

Låt oss summera (miljarder kronor):
71.1 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
36.2 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
87.1 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
21.7 Studiestöd
216.1

Nu är det naturligtvis inte bara barn och pensionärer som nyttjar sjukvården, men de torde stå för den stora delen av den kakan. Det finns även kostnader för barn och pensionärer inbakade i några andra kategorier som jag hoppade över att lista (såsom kommunbidrag) då jag har svårt att bedöma andelen. Låt oss säga att två tredjedelar av de kategorier jag listade ovan "tillfaller" de barn och pensionärer du nämnde och vi struntar i att blanda i missade kategorier. 2/3*216.1 = 144.1.

Du har faktiskt rätt, det är inte "i närheten av 71.5 miljarder" som går till barn och pensionärer... det är åtminstone dubbelt så mycket.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Om du på riktigt tror att M skulle vända allt vill jag påminna dig om att de styrde i 8 år genom Alliansen, som i praktiken dikterades av moderaterna, vilka slutgiltigt lade ner försvaret. De har även haft sin budget som gällande under (s)va(mp)regeringens första år. Det var dessutom moderaterna som tillsammans med miljöpartiet började med det högre asylmottagandet.

Nej det tror jag inte, tror tyvärr inte på något parti i dagsläget.

Och sen kommer inte krasch över en natt som några verkar tro, utan den smyger sig sakta fram.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

@Mizccc Så du menar alltså att du har bättre koll på hur Sverige som land mår genom din oerhörda kunskap om alla människor och deras mående än vad riktig statistik visar? Jag påstår inte att siffror visar allt, men när vi ska generalisera så pass grovt att vi pratar om ett helt land så är faktiskt siffror ofta det bästa verktyget för att få en någorlunda vettig bild. BNP per Capita och tillväxt är de bästa och mest beprövade måtten vi har för att mäta hur välmående ett lands ekonomi är, där borde vi nog kunna vara överens.
Sedan finns det såklart undantag, men vi kan inte basera en ekonomisk politik på undantag.
Vad gäller vårdköer m.m. håller jag med dig. Det är inte värdigt ett land som Sverige att låta vården försämras.

Om du begrundar mitt föregående inlägg, hur kan du påstå att Sverige är ett land på väg i rätt riktning? Tar statistiken hänsyn till vart någonstans pengarna hamnar? Eller vilka följder dom ekonomiska satsningarna får för framtiden?

Svaret på denna fråga är nej, och det är därför statistik är värdelös för individen i samhället. Och en titt på enskilda faktorer inom samhällsutvecklingen istället säger mycket mer om situationen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Om du begrundar mitt föregående inlägg, hur kan du påstå att Sverige är ett land på väg i rätt riktning? Tar statistiken hänsyn till vart någonstans pengarna hamnar? Eller vilka följder dom ekonomiska satsningarna får för framtiden?

Svaret på denna fråga är nej, och det är därför statistik är värdelös för individen i samhället. Och en titt på enskilda faktorer inom samhällsutvecklingen istället säger mycket mer om situationen.

Då bör vi alltså lägga ner alla informationssamlande instanser i samhället och lyssna på dig istället?

Jag säger inte att du per automatik har fel i alla dina åsikter, men man måste kunna backa upp dem på något vis för att kunna bjuda upp till diskussion.

Ett tips här är att du länkar till vår statsbudget, föreslår ändringar och beskriver hur dessa ska genomföras.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Motiveringen att ha en liberal invandringssyn är i grund och botten att det är en investering. Om man bara ser omedelbara kostnader så är det klart att invandring obönhörligen är en gigantisk förlustaffär, men man kan ju också se det på lite längre sikt. Ta Iran och Syrien t. ex. Det är 12 års skolplikt i de länderna och många högutbildade och hyffsat välbergade människor flyr där ifrån. Vi är i akut behov av läkare t. ex. Vi skulle inte klarat oss på "infödda" läkare utan där är ett väldigt tydligt exempel på att invandring är nödvändigt. Det är helt enkelt inte tillräckligt med Svenskar som orkar igenom 6-7 års högskolestudier.

Jag vet att det inlägget ovanför inte var menat till mig, men jag kände mig manad att svara ändå. Du ger mig intrycket av att vara en rätt ung person, dels för dina frekventa stavfel men främst för dina resonemang! Stavfelen skiter jag i, vem gör inte sådana då och då, men dina resonemang kan omöjligen komma av att du är påläst, utan du härmar vad andra säger till dig. Jag vet inte vart jag ska börja riktigt. Det spelar väl för bövelen ingen roll vilken "motiveringen" är om denna motivering är helt fel??? Det är ungefär som jag skulle säga: Motiveringen att ha mjölk i tanken är i grund och botten att bilen då kan flyga.

Låt mig säga som det är. Ingen seriös nationalekonom tror idag att invandringen till Sverige(!) på något sätt gagnar ekonomin. Men samtidigt är de väldigt rädda för högervindarna, så istället för att säga detta rakt ut så hymlar de åta bara helvete. De vill dessutom tro på ett öppet Sverige, oavsett följderna, av hela deras hjärtan så att säga att de är neutrala vore en stor överdrift. Jag respekterar deras åsikt, men håller inte med.
Men nu kommer det viktigaste: OM det vore så att invandringen faktiskt endast kostade samhället i form av pengar(!), då hade det varit en annan sak, och min åsikt i ämnet invandring hade varit betydligt mer positiv. Nu är det ju tyvärr så att det kommer kosta samhället i mer än bara pengar, så som förändrade grundläggande svenska strukturer (t.ex. sänkta lägstalöner och fackets roll), ökade spänningar mellan grupper, mindre sammanhållning, våld, lidande och kriminalitet etc.

Detta borde vara helt självklart för gemene man och politikerna, men så är det inte, och jag upprepar: det gör ont att se på medan det händer :/

Att du jämför t.ex. välutbildade invandrade iranska läkare (som bokstavligt talat är en handfull i sammanhanget) med invandrade analfabeter (som majoriteten är) som aldrig har lärt sig att resonera abstrakt någon gång i sitt liv, tänker jag inte ens kommentera.

Jag har ALDRIG sagt att invandring är dåligt! Men för att denna ska fungera, MÅSTE även integrationen fungera till 100%. Så fort någon grupp börjar sticka ut (varje sig det gäller kriminalitet eller arbetslöshet) så ska man stoppa maskineriet illa kvickt och FIXA problemet! Jag har en hel del bra (och stränga) åtgärder på detta, men inget jag tänkte dra just nu.
Och faktumet kvarstår, med de hundratals(!) miljarder vi lägger årligen(!) på invandringen skulle UNICEF (och UNHCR m.f.) kunna uträtta mirakel. Tro inget annat. Dessa pengar, inklusive FN's och övriga västländers bidrag, skulle kunna få upp standarden i flyktinglägren till en mer än acceptabel nivå. Istället lever majoriteten i misär, medan vi i år ut och år in försörjer de som orkar ta sig hit. Detta är rent av sagt för jävligt och varje gång Fridolin dyker upp i TV med sitt fjuniga ansikte och pratar om "öppna era hjärtan" så är jag nära på att få en stroke. Han är en av 2000-talets riktiga massmördare!

Skrivet av Ozzed:

Nu tror jag du blandar ihop begreppen. Yttrandefrihet är en garanti att få uttrycka sig fritt (med vissa undantag) utan att staten ingriper.

Jag skulle absolut kunna gå ut med en SD flagga utan att vara rädd att farbror blå arresterar mig. Mohamedkarrikatyrer är jag dock inte lika säker på, då vi haft lagen "Hets mot folkgrupp", sedan 1948. Så enligt den definitionen så har yttrandefriheten varit avskaffad i knappa 60 år nu.

Yttrandefrihet har aldrig någonsin betytt att man får manifestera vad man vill utan att få mothugg. Däremot tycker jag det är fel att med våld försöka tysta folk. Men där känner jag i så fall att de som inte gillar feminism och multikulturalism bär större skuld genom att hata och hota på journalister. Kent Ekeroth i SD har till och med sagt att de skall "byta ut" med media när de "tar" makten.. Så mycket var yttrandefriheten värd.

Du har helt rätt! Jag blandade ihop staten och individen. Finns det ens något ord för det jag vill säga? Att jag typ riskerar att bli nedslagen om jag delar ut SD-broschyrer. "Åsiktsfrihet" kanske, för vem pallar springa runt och delge sina åsikter dagarna i ända om man riskerar spö varje gång?

"Däremot tycker jag det är fel att med våld försöka tysta folk."
Håller helt med! Min morsa var med i demonstrationstågen under majrevolten som startade i Paris. I alla fall här i Sverige var det relativt lugnt och folk var faktiskt engagerade om sakfrågor. Precis som en demonstration ska vara. Numera är ju folk/ligister bara ute och slåss och kastar sten för att de är uttråkade (tänk Göteborgskravallerna...).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:
Skrivet av burner1:

Tragiskt att se och att det på samma gång finns människor som tror att Sverige går bra ekonomiskt.

Kort och gott på lånar vi pengar som sedan används för att finansiera massinvandringen.

Orkar inte debattera flyktingfrågor och sånt nu, men jag vill bara inflika lite om statsskuld.se

På den sidan ser det ju ut som om statsskulden ökar konstant, vilket inte stämmer om man kollar den faktiskta trenden hos Riksgälden.se som grafen baseras på. Grejen är att de har gjort en prognos på hur de TROR att den kommer bli i slutet av året och gör så att senaste siffrorna räknas upp mot den.

Om vi tar Riksgäldens rapport som sidan baseras på så var skulden:

December 2015 - 1 403 421 077 338 kr
Januari 2016 - 1 399 271 297 060 kr
Februari 2016 - 1 346 797 901 745 kr
Mars 2016 - 1 321 262 341 787 kr.

Den har alltså sjunkit ett tag nu t.ex. det går givetvis i vågor, men man kan inte blint lita på statsskuld.se och tro att den bara ökar konstant.

Så de har alltså fått justera ner värdet på "aktuell statsskuld" på statsskuld.se varje månad detta året, men det märker man ju inte om man bara läser rubruiker och kollar lite snabbt. Då ser man bara en siffra som ökar.

Poängen är väl som vanligt, kolla källorna först, argumentera sen

EDIT: Källa, eftersom jag just påpekade vikten av att kolla dem XD
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Pressrum/publicerat/Statsskulden/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Varför finns den här tråden? Varför svarar folk i den? Alla ni som skrivit här - sök hjälp.

För att terrornivån i hela EU ligger för högt och moderaterna har inte tid att låsa denna tråd för det är helg/ledighet antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vill man ha ett jobb och jobbet finns där så borde man väl ta det? Eller är vi Svenskar "för fina" för att städa då?

Kan man tycka, men en del är faktiskt det. Speciellt yngre som blivit bortskämda och inte tar jobbet dom får, och en del som helt enkelt inte bryr sig tillräckligt om att få ett jobb. Har en äldre bror som är arbetslös nu i ett år som knappt letar, blir förbannad på honom då han egentligen kan få jobb ganska enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stochastikos:

Jag vet att det inlägget ovanför inte var menat till mig, men jag kände mig manad att svara ändå. Du ger mig intrycket av att vara en rätt ung person, dels för dina frekventa stavfel men främst för dina resonemang! Stavfelen skiter jag i, vem gör inte sådana då och då, men dina resonemang kan omöjligen komma av att du är påläst, utan du härmar vad andra säger till dig. Jag vet inte vart jag ska börja riktigt. Det spelar väl för bövelen ingen roll vilken "motiveringen" är om denna motivering är helt fel??? Det är ungefär som jag skulle säga: Motiveringen att ha mjölk i tanken är i grund och botten att bilen då kan flyga.

Låt mig säga som det är. Ingen seriös nationalekonom tror idag att invandringen till Sverige(!) på något sätt gagnar ekonomin. Men samtidigt är de väldigt rädda för högervindarna, så istället för att säga detta rakt ut så hymlar de åta bara helvete. De vill dessutom tro på ett öppet Sverige, oavsett följderna, av hela deras hjärtan så att säga att de är neutrala vore en stor överdrift. Jag respekterar deras åsikt, men håller inte med.
Men nu kommer det viktigaste: OM det vore så att invandringen faktiskt endast kostade samhället i form av pengar(!), då hade det varit en annan sak, och min åsikt i ämnet invandring hade varit betydligt mer positiv. Nu är det ju tyvärr så att det kommer kosta samhället i mer än bara pengar, så som förändrade grundläggande svenska strukturer (t.ex. sänkta lägstalöner och fackets roll), ökade spänningar mellan grupper, mindre sammanhållning, våld, lidande och kriminalitet etc.

Detta borde vara helt självklart för gemene man och politikerna, men så är det inte, och jag upprepar: det gör ont att se på medan det händer :/

Att du jämför t.ex. välutbildade invandrade iranska läkare (som bokstavligt talat är en handfull i sammanhanget) med invandrade analfabeter (som majoriteten är) som aldrig har lärt sig att resonera abstrakt någon gång i sitt liv, tänker jag inte ens kommentera.

Jag har ALDRIG sagt att invandring är dåligt! Men för att denna ska fungera, MÅSTE även integrationen fungera till 100%. Så fort någon grupp börjar sticka ut (varje sig det gäller kriminalitet eller arbetslöshet) så ska man stoppa maskineriet illa kvickt och FIXA problemet! Jag har en hel del bra (och stränga) åtgärder på detta, men inget jag tänkte dra just nu.
Och faktumet kvarstår, med de hundratals(!) miljarder vi lägger årligen(!) på invandringen skulle UNICEF (och UNHCR m.f.) kunna uträtta mirakel. Tro inget annat. Dessa pengar, inklusive FN's och övriga västländers bidrag, skulle kunna få upp standarden i flyktinglägren till en mer än acceptabel nivå. Istället lever majoriteten i misär, medan vi i år ut och år in försörjer de som orkar ta sig hit. Detta är rent av sagt för jävligt och varje gång Fridolin dyker upp i TV med sitt fjuniga ansikte och pratar om "öppna era hjärtan" så är jag nära på att få en stroke. Han är en av 2000-talets riktiga massmördare!

Du har helt rätt! Jag blandade ihop staten och individen. Finns det ens något ord för det jag vill säga? Att jag typ riskerar att bli nedslagen om jag delar ut SD-broschyrer. "Åsiktsfrihet" kanske, för vem pallar springa runt och delge sina åsikter dagarna i ända om man riskerar spö varje gång?

"Däremot tycker jag det är fel att med våld försöka tysta folk."
Håller helt med! Min morsa var med i demonstrationstågen under majrevolten som startade i Paris. I alla fall här i Sverige var det relativt lugnt och folk var faktiskt engagerade om sakfrågor. Precis som en demonstration ska vara. Numera är ju folk/ligister bara ute och slåss och kastar sten för att de är uttråkade (tänk Göteborgskravallerna...).

OK. Du svarar på ett inlägg och antar att mina åsikter är för att jag är "ung". Jag vet inte hur du definierar "ung", men jag är 31 år.

Stavfelen känner jag har blivit värre med åren. Kan ha att göra med att min fru är Amerikanska och de flesta i vår umgängeskrets och även oss emellan så blir det mest Engelska, så jag har väl "förglömt Svenskan", som Moberg skulle sagt

Sen är det inte heller så att jag kopierar vad andra säger.. Då hade jag varit blånationalist, lidit av förföljelsemani och "lämnat det här skitlandet" för länge sedan. Men nu är det inte så utan jag tänker själv.

Att man inte får lufta sina åsikter utan att riskera stryk beror väl förmodligen på den ökande polariseringen, och åsikter som polariserar har i sin tur blivit mer rumsrena, vilket förvärrar problemet.

Sen angående det här med invandringen igen.. Det är ett faktum att det är stor brist inom vissa yrkesgrupper. Den arbetslöshet vi ser idag är till stor del strukturell. Hur löser man det om man inte importerar arbetskraft? Som jag sa tidigare så ser jag själv bara möjligheten att tvångsutbilda folk, men då tar det ändå 7-8 år att få fram kirurger, psykiatriker osv.. Ska man istället då be folk hålla sig friska tills problemen är lösta?

Sen är det ju också uppenbart att du inte gillar när olika kulturer beblandas, och den åsikten kan man väl ha men jag håller inte med. Jag tror det är nyttigt. De civilisationer och länder som varit måna om sitt kulturarv och undvikit inblandning har antingen haft det dåligt eller gått under.. Nordkorea, Rommariket, Nazityskland, för att ta några exempel. Så jag tror nationalism är dåligt.

Nämn annars ett land som har låg invandring och försöker undvika multikulturalism som det går bättre för än Sverige.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tycker du inte om isis är du rasist och blir bannad från sweclockers lika bra att inte ha några åsikter alls.

Nej det blir man inte, men däremot kan man bli det om man bara spottar ur sig lögner och inte bidrar till diskussionen över huvud taget

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kan man tycka, men en del är faktiskt det. Speciellt yngre som blivit bortskämda och inte tar jobbet dom får, och en del som helt enkelt inte bryr sig tillräckligt om att få ett jobb. Har en äldre bror som är arbetslös nu i ett år som knappt letar, blir förbannad på honom då han egentligen kan få jobb ganska enkelt.

Är han inskriven på arbetsförmedlingen så han bidrar till arbetslöshetsstatistiken?

Men ja hur som helst så är ju det där ett exempel på att det inte riktigt är rimligt att lägga skulden på invandringen för arbetslösheten. Visst finns det arbetslösa invandrare, och säkert sånna som är arbetslösa för att de "inte ids", som din bror då. Jag ser bara inte varför folk tycker att lata invandrare har större del i skulden än lata Svenskar. Lat som lat, tänker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.