R9 380 Nitro (4GB), extern kylning?

Permalänk

R9 380 Nitro (4GB), extern kylning?

Hej!

Har googlat i några timmar nu och sökt i forumet, men jag vet inte, nyckelord är kanske inte mitt ess. Jag hittar verkligen ingen alternativ extern kylning till detta kortet. Något förslag? Det närmsta jag kommer är R9 280(+- X) och sedan fortsätter kompabilitetslistorna till 8000-serierna (8XXX etc).

Börjar kännas lite drygt att ha 70-75 grader utslungandes ur burken när det redan är så varmt ute och inne. Rinner bort här jag sitter

EDIT: PS! Hjälper inte att sätta måltemperatur i overdrive och fläkthastighet till 100%. Också satt low på 40 grader och high på 70 grader i bios för när fläktarna ska dra igång helt. Så eftersom jag når 70+ grader hela tiden så antar jag att fläkten redan är i fullt ös.

++McGuyverlösningar uppskattas också.

Kylarlösning idag:

Chassi: Cooler Master Storm Stryker-chassi
PSU: EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU (vet, overkill) i botten, så inte mycket utrymme till fläktar där.
CPU-kylare: Cooler Master: V8 GTS
Insuget är på framsidan (2 medföljande 120mm) som kyler bra. Utsuget är också bra med bakre fläkten och en ny Aerocool Silent Master - Red LED - 200mm i toppen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppskatter om troll som inte önskar tillföra något till trådens fråga hittar något annat forum att leka av sig på.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av EyezGlazed:

Hej!

Har googlat i några timmar nu och sökt i forumet, men jag vet inte, nyckelord är kanske inte mitt ess. Jag hittar verkligen ingen alternativ extern kylning till detta kortet. Något förslag? Det närmsta jag kommer är R9 280(+- X) och sedan fortsätter kompabilitetslistorna till 8000-serierna (8XXX etc).

Börjar kännas lite drygt att ha 70-75 grader utslungandes ur burken när det redan är så varmt ute och inne. Rinner bort här jag sitter

Du kommer fortfarande ha samma mängd värme ut till rummet >_>

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyezGlazed:

Hej!

Har googlat i några timmar nu och sökt i forumet, men jag vet inte, nyckelord är kanske inte mitt ess. Jag hittar verkligen ingen alternativ extern kylning till detta kortet. Något förslag? Det närmsta jag kommer är R9 280(+- X) och sedan fortsätter kompabilitetslistorna till 8000-serierna (8XXX etc).

Börjar kännas lite drygt att ha 70-75 grader utslungandes ur burken när det redan är så varmt ute och inne. Rinner bort här jag sitter

https://www.inet.se/kategori/141/grafikkortskylning

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Precis, en ny kylare gör helt magiskt att kortet producerar mindre värme ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av andra94:

Du kommer fortfarande ha samma mängd värme ut till rummet >_>

Om GPU'n aktivt kyls bättre kommer den inte komma upp i de temperaturerna, vilket borde betyda att luften inte kommer bli lika varm. När jag köpte min nya CPU-kylare upplevde jag detta exempelvis.

Blir väl lite som att hälla varmt vatten på kallt, det jämnar ut sig.

Vart inne där, men till min förvåning (då det är inet) finns det noll specifikationer i form av kompabilitet på produkterna.

Skrivet av Maho:

Precis, en ny kylare gör helt magiskt att kortet producerar mindre värme ^^

Magiskt? Räknar med att en kylare, kyler. Det är hela syftet, no?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I vilket fall, uppskattar jag om ni kan hålla er till tråden: Vet ni någon kylare jag kan byta ut originalkylaren med för bättre effekt?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyezGlazed:

Om GPU'n aktivt kyls bättre kommer den inte komma upp i de temperaturerna, vilket borde betyda att luften inte kommer bli lika varm. När jag köpte min nya CPU-kylare upplevde jag detta exempelvis.

Blir väl lite som att hälla varmt vatten på kallt, det jämnar ut sig.

Effekten på grafikkortet är ju konstant oavsett kylning (någorlunda i alla fall, så länge kylningen är inom rimliga nivåer), så energiflödet ut i rummet blir konstant. Du kommer få mer ljummen luft ut jämfört med lite varm luft, men energiinnehållet kommer vara detsamma. Alltså borde inte medeltemperaturen i rummet påverkas av att du byter kylning.

Sitter du nära utblåset kanske det är skönt med en högre luftström med ljummen luft, jämfört med en svagare ström med varm luft.

Skrivet av EyezGlazed:

Magiskt? Räknar med att en kylare, kyler. Det är hela syftet, no?

Den kyler grafikkortet, inte ditt rum. En kylare flyttar ju värme från ett ställe till ett annat. Värmen plockas inte bort.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av EyezGlazed:

Om GPU'n aktivt kyls bättre kommer den inte komma upp i de temperaturerna, vilket borde betyda att luften inte kommer bli lika varm. När jag köpte min nya CPU-kylare upplevde jag detta exempelvis.

Blir väl lite som att hälla varmt vatten på kallt, det jämnar ut sig.

Din GPU blir kallare med en bättre kylare för att den leder bort värmen till luften mer effektivt. Istället för att få lite varm luft ut i rummet får du nu massor av ljummen luft. Mängden värme som sprids ut i rummet är fortfarande densamma.

https://www.youtube.com/watch?v=-oKIo0V0omg

Permalänk
Skrivet av HWS:

Effekten på grafikkortet är ju konstant oavsett kylning (någorlunda i alla fall, så länge kylningen är inom rimliga nivåer), så energiflödet ut i rummet blir konstant. Du kommer få mer ljummen luft ut jämfört med lite varm luft, men energiinnehållet kommer vara detsamma. Alltså borde inte medeltemperaturen i rummet påverkas av att du byter kylning.

Sitter du nära utblåset kanske det är skönt med en högre luftström med ljummen luft, jämfört med en svagare ström med varm luft.

Den kyler grafikkortet, inte ditt rum. En kylare flyttar ju värme från ett ställe till ett annat. Värmen plockas inte bort.

Absolut. Varm luft som inte flyttar på sig kommer främst påverka hörnet jag sitter i. Sprider den sig jämnare i rummet blir det också en jämnare temperatur i hela rummet och då rummet är långt under 70 grader kommer den även snabbare att kylas till rummets nivå och inte påverka mig lika mycket.

Tack för fysikdiskussionen. Till frågan och tråden dock: Vet du någon kylare som är kompatibel till mitt kort?

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Din GPU blir kallare med en bättre kylare för att leder bort värmen till luften mer effektivt. Istället för att få lite varm luft ut i rummet får du nu massor av ljummen luft. Mängden värme som sprids ut i rummet är fortfarande densamma.

https://www.youtube.com/watch?v=-oKIo0V0omg

Men för i h... Det är inte vad tråden handlar om! Ärligt, fortsätter denna diskussionen nu anmäler jag vartenda inlägg. Fattar man inte varför OT inte är OK borde man kanske styra undan forum. Tror ni det är kul för nästa person som googlar in hit att behöva sitta och bläddra igenom allt detta irrelevanta skräpet för att hitta ett relevant inlägg? Tror ni det är någon som gillar att uppdatera och slösa tid på svar som inte är relevanta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyezGlazed:

Hej!

Har googlat i några timmar nu och sökt i forumet, men jag vet inte, nyckelord är kanske inte mitt ess. Jag hittar verkligen ingen alternativ extern kylning till detta kortet. Något förslag? Det närmsta jag kommer är R9 280(+- X) och sedan fortsätter kompabilitetslistorna till 8000-serierna (8XXX etc).

Börjar kännas lite drygt att ha 70-75 grader utslungandes ur burken när det redan är så varmt ute och inne. Rinner bort här jag sitter

EDIT: PS! Hjälper inte att sätta måltemperatur i overdrive och fläkthastighet till 100%. Också satt low på 40 grader och high på 70 grader i bios för när fläktarna ska dra igång helt. Så eftersom jag når 70+ grader hela tiden så antar jag att fläkten redan är i fullt ös.

++McGuyverlösningar uppskattas också.

Kylarlösning idag:

Chassi: Cooler Master Storm Stryker-chassi
PSU: EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU (vet, overkill) i botten, så inte mycket utrymme till fläktar där.
CPU-kylare: Cooler Master: V8 GTS
Insuget är på framsidan (2 medföljande 120mm) som kyler bra. Utsuget är också bra med bakre fläkten och en ny Aerocool Silent Master - Red LED - 200mm i toppen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppskatter om troll som inte önskar tillföra något till trådens fråga hittar något annat forum att leka av sig på.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dold text

Tror du får tåla att bli informerad om att du inte kan sänka rumstemperaturen med annan grafikkortskylning när ditt första inlägg tar upp en önskan om just detta.
Bättre fördelning av värmen i rummet kommer du inte heller få med annan grafikkortskylning. Där rekommenderas i så fall annat utblås ur chassit eller ännu bättre en bordsfläkt som blåser på datorn.

Enough of that. Nu till det roliga!
Det finns alternativ!
Hurraaa!

Arctic cooler ser ut att ha ett gäng kylare som bör passa till ditt grafikkort!
https://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga.html
Alla alla kylare som är märkta med 380(x) på den sidan innebär att de passar både 380 och 380x-korten. Behöver inte vara standardversionen av grafikkorten heller så även om sapphire har tagit ut svängarna med annan PCBdesign så bör det fungera ändå.

Kyplattan för GPUn till flera av deras lösningar är inte så stor så att den täcker minnena utan kylaren levereras med extra flänsar för dessa som man får trycka dit själv.

De flesta (om inte alla) bör väl att gå att få tag i från svenska leverantörer. Tror twin turbo II kan vara en lämplig kandidat utan att ha kollat närmre på yttermåtten för kylaren.

Frågan är väl däremot om du vinner något på ändringen. 380-nitrokylaren ska vara rätt bra vad jag förstått så det är inte så säkert att du får ut något vidare mervärde och 75 grader på kortet är väl helt OK.

Möjligt att det går att påverka grafikkortstempen mer om man styr om luftflödet i chassit lite. Komponenterna sitter ju inte direkt placerade mellan insug och utblås och det mesta av flödet kommer ta enklaste vägen, alltså missa komponenterna. Den ursnygga lösningen med ventilationsslang från ett av insugen riktat mot grafikkortet kan lösa detta. Men det kan bli både trångt och estetiskt... utmanande .
http://www.bauhaus.se/kok-ventilationsslang-130x1500.html?nos...
130mm i diameter snarare än önskvärda 120mm men det lär fungera ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Måste vara hemskt när man skriver "Hej, jag vill lägga ut pengar på något som inte lyder termodynamikens lagar, vad ska jag köpa?" och folk förklarar att det är onödigt.

Här har du McGyverlösningarna du sökte:

http://www.sweclockers.com/galleri/9661-luftintag-for-fonster...
http://www.sweclockers.com/galleri/9476-flaktande-myggfonster

Led ett stuprör från fläkten i chassit till fönstret så blir du ju av med luften.

Och lär dig att bete dig som folk när du ber om, och får, hjälp.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyezGlazed:

Hej!

Har googlat i några timmar nu och sökt i forumet, men jag vet inte, nyckelord är kanske inte mitt ess. Jag hittar verkligen ingen alternativ extern kylning till detta kortet. Något förslag? Det närmsta jag kommer är R9 280(+- X) och sedan fortsätter kompabilitetslistorna till 8000-serierna (8XXX etc).

Börjar kännas lite drygt att ha 70-75 grader utslungandes ur burken när det redan är så varmt ute och inne. Rinner bort här jag sitter

EDIT: PS! Hjälper inte att sätta måltemperatur i overdrive och fläkthastighet till 100%. Också satt low på 40 grader och high på 70 grader i bios för när fläktarna ska dra igång helt. Så eftersom jag når 70+ grader hela tiden så antar jag att fläkten redan är i fullt ös.

++McGuyverlösningar uppskattas också.

Kylarlösning idag:

Chassi: Cooler Master Storm Stryker-chassi
PSU: EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU (vet, overkill) i botten, så inte mycket utrymme till fläktar där.
CPU-kylare: Cooler Master: V8 GTS
Insuget är på framsidan (2 medföljande 120mm) som kyler bra. Utsuget är också bra med bakre fläkten och en ny Aerocool Silent Master - Red LED - 200mm i toppen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppskatter om troll som inte önskar tillföra något till trådens fråga hittar något annat forum att leka av sig på.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www.inet.se/kategori/141/grafikkortskylning

i princip alla passar, du kan gå in på tillverkarens hemsida så ser du precis vilka som passar

tex https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyezGlazed:

Men för i h... Det är inte vad tråden handlar om! Ärligt, fortsätter denna diskussionen nu anmäler jag vartenda inlägg. Fattar man inte varför OT inte är OK borde man kanske styra undan forum. Tror ni det är kul för nästa person som googlar in hit att behöva sitta och bläddra igenom allt detta irrelevanta skräpet för att hitta ett relevant inlägg? Tror ni det är någon som gillar att uppdatera och slösa tid på svar som inte är relevanta?

Det är VISST vad tråden handlar om då du själv skrev som du skrev.
Att folk rättar dig så du förstår hur det fungerar är väl inget negativt, eftersom du uppenbarligen inte förstår
hur det fungerar? Blir inte arg på folk när dom förklarar hur det fungerar, sjukt dålig stil faktiskt.
Sen nästa person som googlar sig fram hit förstår då att det finns ingen magisk kylare som gör det du vill,
åtminstone inte utan att tillföra energi på något sätt.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Tackar grabbar! +Upvote på de

Och till detta bitchande om bitchandet på OT: Läsförståelse, det är bra att ha. Det är ganska glasklart vad primärfrågan i tråden är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyezGlazed:

Tackar grabbar! +Upvote på de

Och till detta bitchande om bitchandet på OT: Läsförståelse, det är bra att ha. Det är ganska glasklart vad primärfrågan i tråden är.

Primärfrågan verkar ju vara att du tycker det är varmt

Citat:

Börjar kännas lite drygt att ha 70-75 grader utslungandes ur burken när det redan är så varmt ute och inne. Rinner bort här jag sitter

Och sen blir du sur och irriterad när folk väldigt tålmodigt förklarra för dig hur uppenbara saker fungerar.

Ska man vara petig så kommer ditt rum bli varmare med bättre grafikkortskylning, då varmare luft stiger mot taket snabbare. Med en bättre kylare får du som nån påpekade mera ljummen luft istället för lite väldigt varm luft, vilket kommer göra att rummet i sitthöjd kommer bli varmare än tidigare