Permalänk
Medlem

Anpassat tips på 55" önskas

Jag är på jakt efter ny TV inför sommarens EM & OS. TV:n kommer användas enligt följande uppskattningsvis:

40% vanlig tv tittande. De flesta kanalerna har jag via HD (parabol Viasat) och jag skulle säga att hälften av tittande berör sport och mycket fotboll.

40% streaming. Netflix och Viaplay direkt via Apple TV där Netflix nu kör nya serier 4k? Samt HBO och C more streamat från telefon via Apple TVn.

10% PS4 spelande. Mest Fifa.

10% Blu-ray tittande.

55" känns lagom då vi sitter knappt 3m ifrån och ofta inte mitt i "sweat spot". Divan delen av soffan är nog någon meter höger om centrum . Budget 10-13k.

Glad för tips där ovanstående vägts in!

Permalänk
Medlem

Samsung ue8005js 55" tv som jag är riktigt nöjd med. Native os är ok, men inte mer. Men de flesta tv os är inte där man vill att de ska vara. Lg's är väl snäppet bättre vad jag hört. Men bildkvalitet och uppskalning från 1080p gör den helt suveränt, och har stöd för framtida HDR material.

Läs lite reviews på den så kan du få dig en bättre uppfattning.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Samsung ue8005js 55" tv som jag är riktigt nöjd med. Native os är ok, men inte mer. Men de flesta tv os är inte där man vill att de ska vara. Lg's är väl snäppet bättre vad jag hört. Men bildkvalitet och uppskalning från 1080p gör den helt suveränt, och har stöd för framtida HDR material.

Läs lite reviews på den så kan du få dig en bättre uppfattning.
Skickades från m.sweclockers.com

+1

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Samsung ue8005js 55" tv som jag är riktigt nöjd med. Native os är ok, men inte mer. Men de flesta tv os är inte där man vill att de ska vara. Lg's är väl snäppet bättre vad jag hört. Men bildkvalitet och uppskalning från 1080p gör den helt suveränt, och har stöd för framtida HDR material.

Läs lite reviews på den så kan du få dig en bättre uppfattning.
Skickades från m.sweclockers.com

Var denna TV jag kom fram till efter många timmars research förra veckan. Skulle beställa på Mediamarkt, men säljaren envisades med att vilja sälja Sony 55X8507C som han ansåg bättre över i stort sett hela linjen. Valde därför att fundera lite ytterligare och nu är priset höjt med 2000kr vilket gör att JS8005 inte längre känns så het om inte priset droppar igen. Sony 55X8505C är ju rejält prispressad nu på Elgiganten och känns riktigt prisvärd. På Sonys hemsida presenteras den som samma TV som x8507 samt x8509, men kollar man infon på prisjakten saknar x8505 Local dimming och därav även då HDR-stöd. Har bara Uppdateringsfrekvens på 100 istället för 120. Frekvens (Sub-field) 800 vs 1000. Detta verkar ju vara ganska stora skillnader för att på Sonys hemsida presenteras som samma TV?

Permalänk

Hur tusan kan ni rekommendera en TV med VA-panel till någon som har behov av bra betraktningsvinklar?
Nån måtta på att hypa upp det man själv råkar ha köpt för det väl ändå vara.

http://www.rtings.com/tv/tests/living-room/viewing-angle#

Och nej, det är inte exakt samma modellbeteckningar som i Europa då det är en nordamerikansk sida. Panelerna kommer dock samma egenskaper ändå.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Hur tusan kan ni rekommendera en TV med VA-panel till någon som har behov av bra betraktningsvinklar?
Nån måtta på att hypa upp det man själv råkar ha köpt för det väl ändå vara.

http://www.rtings.com/tv/tests/living-room/viewing-angle#

Och nej, det är inte exakt samma modellbeteckningar som i Europa då det är en nordamerikansk sida. Panelerna kommer dock samma egenskaper ändå.

Tack för din input. Problemet är ju att enligt rtings.com har de flesta ips TVar dålig overal rating, så känns svårtolkat, dessutom dyrare. En VA med bra overalL rating vs en ips med låg overall, men bra betrakningsvinkel. Ser att Sony X8505c som jag tittar på i alla fall ligger bland de bästa va på betrakningsvinkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Espo:

Tack för din input. Problemet är ju att enligt rtings.com har de flesta ips TVar dålig overal rating, så känns svårtolkat, dessutom dyrare. En VA med bra overalL rating vs en ips med låg overall, men bra betrakningsvinkel. Ser att Sony X8505c som jag tittar på i alla fall ligger bland de bästa va på betrakningsvinkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Titta på listan igen ett tag så kan du nog se både ett och två mönster som ger en förklaring till det högre totalbetyget.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Hur tusan kan ni rekommendera en TV med VA-panel till någon som har behov av bra betraktningsvinklar?
Nån måtta på att hypa upp det man själv råkar ha köpt för det väl ändå vara.

http://www.rtings.com/tv/tests/living-room/viewing-angle#

Och nej, det är inte exakt samma modellbeteckningar som i Europa då det är en nordamerikansk sida. Panelerna kommer dock samma egenskaper ändå.

Köpte den just därför att jag själv satt och kollade massa olika TV apparater, med snarlika krav. Inte för att jag har just den TV'n.

Dessutom har just Samsung JS8500 (JS8005 i Europa) 8.1 i overall betyg. Vilket jag skulle säga är rätt bra. Om du menar att han ska kolla på OLED tv apparater får du nog gå och ta en titt på hans budget igen.

Paneltyp är inte det enda som avgör om en skärm är bra eller inte. Tar en overall bättre TV med VA teknik, än en sämre TV med IPS alla dar i veckan. Sen om man kan få en IPS panel på en TV som är lika bra till samma pris, absolut, då skulle jag nog hellre ta IPS panel, men visa mig vilken då?!

On topic: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3288648

SIBA och mediamarkt har den fortfarande för 11 990:-

Om du nu vill ha den.

Ta Sonyn annars, den är säkert bra den med. Säljare i butik ska man vara lite försiktig med däremot. De får ibland provision på att sälja en viss modell, vilket gör att de premierar vissa modeller från vissa tillverkare mer för att de själva tjänar på det. Som sagt, ibland, sen kanske det är så att just den säljaren tycker att Sonyn är bättre.

När jag var på mediamarkt och ville titta på Samsungen, försökte säljaren hela tiden få mig att titta på en dyrare LG tv istället, för att den var bättre. Enda skillnaden när jag kollade var WEB OS, vilket för mig inte var värt att betala 1000-2000 kr extra för. Men säljaren skulle säkert tjänat på det om hon lyckats övertala mig att köpa den istället.

Permalänk
Medlem

Beställde X8505c på Elgiganten igår. Tänkte det va bäst att passa på denna vecka när den var så prispressad samtidigt som JS8005 va höjd. När jag kom hem såg jag att SIBA sänkt JS8005 till 11990kr. Absolut inte säker på att jag valt rätt då de flesta (bortsett från Media Markt säljaren) verkar överens om att J8005 är lite bättre i de flesta avseenden. Elgiganten har dock 30dagars öppet köp, så gott om tid att utvärdera. Är jag inte helt nöjd alt. JS8005 droppar i pris till 10k kan jag ju alltid lämna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Beställde X8505c på Elgiganten igår. Tänkte det va bäst att passa på denna vecka när den var så prispressad samtidigt som JS8005 va höjd. När jag kom hem såg jag att SIBA sänkt JS8005 till 11990kr. Absolut inte säker på att jag valt rätt då de flesta (bortsett från Media Markt säljaren) verkar överens om att J8005 är lite bättre i de flesta avseenden. Elgiganten har dock 30dagars öppet köp, så gott om tid att utvärdera. Är jag inte helt nöjd alt. JS8005 droppar i pris till 10k kan jag ju alltid lämna tillbaka

Du får gärna berätta vad du tyckte om tvn! Är på jakt efter en ny tv också och är helt vilse just nu med vilken man ska köpa :/

Permalänk
Medlem

Efter några dagars testande:

I 4K: Grymt bra. Starka klara färger och kanon upplösning.

1080P: Riktigt bra och skarp bild. Inget att klaga på här heller.

720P: TV-sändningaran ser bättre ut än förväntat - Skarp bild. Dock tycker jag fotbollen inte leverera på topp. Känns som det blir oskärpa och att det skulle behövs bättre upplösning. Provade fotbollsklipp i 4K och tyckte inte heller här det va top notch, Nu kanske det är sådant man får leva med när man kollar fotboll, men skulle gärna jämfört med Samsung S8005 här.

Vanlig SD: Skalar upp bra och över förväntan.

Betraktningsvinkel: Kan inte uppleva det som något problem att titta off center.

Appar: Läst mycket klagomål på detta. Kört mycket Youtube och Netflix och inga problem so far.

Överlag över förväntan på de flesta plan. Ett frågetecken dock på fotbollsmatcherna som jag hade högre förväntningar på. Med tanke på priset skulle betyget landa på en 9a.