Grannen spelar musik, göra något eller låta det va?

Permalänk
Avstängd

Försök påverka föreningen till att byta till nya säkerhetsdörrar. Då blir det markant tystare mellan lägenheterna/trapphuset. Dessutom är dom snygga och just inbrottssäkra. Just det sistnämnda är det som brukar intressera styrelser bestående av pensionärer som är rädda för inbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Enklaste vore att bjuda in honom på kaffe. Be honom sätta på musiken och visa problemet i din lägenhet.

Detta fick mig att komma ihåg en gång när min granne bjöd in mig på kaffe.

Jag hade just satt igång min spelserver tror det var black hawk down och satte mig själv som spectator..Ingen var online när jag lämnade datorn..Drack kaffe med grannen sen hör jag ett jävla mullrande och ett himla oljud..Sa vafan är det som låter ja du sa hon det är din dator..Sprang tillbaka till min lägenhet och visst det var fullt krig på servern och inte hade jag dragit ner på min volym..Sen dess tänker jag på vad för volym jag faktiskt har på när jag spelar..Och skaffade tillslut ett headset

Till TS snacka med grabben så löser det sig nog

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Oj! Har inte vart hemma så har inte kunnat uppdatera mig om tråden. Tack för alla svar.

Det jag funderar över mest är om jag överreagerar och om jag kräver för mycket. Efter vi snackade första gången så har han ju faktiskt respekterat och spelar aldrig efter 22 eller spelar så att rutorna skallrar. Visst det är bra volym på musiken då man när det är tyst i min egna lägenhet inte är några problem att höra vilken låt det är eller vad dom sjunger.

Sen är det oftas mellan 16:30-19:30 det spelas, ibland mer. Det är mest när man haft en dålig dag och är trött och bara vill ha det tyst och lugnt som det är störigt. Annars kan jag tänka bort det. Är lite jobbigt ibland bara, att veta att så fort han slår igen dörren så är det 3-4 timmar som det är hålligång.

Känner att jag skulle kunna prata med honom igen, det är inte det. Men man måste ju få leva också och alla är vi olika. Jag vill ha tyst och lugnt när jag kommer hem från jobbet och han verkar vilja ha fullt hålligång när han kommer hem från sitt.

Det är alltid något med grannar som stör och tänker att det kunde vara så mycket värre. Han kunde haft fest varje onsdag, fredag och lördag och spelat hela nätterna.

I min förra lägenhet så tände folk ciggen i trappuppgången så det luktade rök i flera timmar efteråt. Så det är alltid något.

Startade tråden mest för att ventilera och kolla era åsikter. Grannar är alltid ett gissel. Men det är snart dags för hus känner jag

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Har själv fått en ny granne sen i augusti som spelade musik med bra bas så det dunkade i huvudet här nere. Var uppe och sa till flera gånger och ringde även hyresvärden ett antal gånger. Antar att de fått någon form av varning eller tillsägelse för nu är det lugnt för det mesta.
Det är ALDRIG okej att störa sina grannar oavsett tid på dygnet, det gäller även musik, film, fester osv osv.

Osv osv = ducati 848 med akra? kunde inte låta bli, även om jag själv skulle uppskatta det (o)ljudet

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Du kräver absolut inte för mycket. 3-4 timmar av konstant musik varje dag är inte acceptabelt. Han verkar ju dock vettig, så ta ett snack med han och be han dra ned till en timmes högtalarmusik om dagen och sedan byta till hörlurar resten av tiden.
Man måste kunna få lite lugn och ro även under dagtid i sitt hem. Man måste även få lyssna på musik om man vill, men då får man lov att använda hörlurar.

Man får inte bete sig hur som helst bara för att "man är i sitt eget hem". Ni som förespråkar högt musikspelande skulle säkerligen inte bli glada om någon började förvara ruttet kött i sin lägenhet som sprider en överdjävulsk stank samt flugor till resten av lägenheterna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonny Myran:

Du kräver absolut inte för mycket. 3-4 timmar av konstant musik varje dag är inte acceptabelt. Han verkar ju dock vettig, så ta ett snack med han och be han dra ned till en timmes högtalarmusik om dagen och sedan byta till hörlurar resten av tiden.
Man måste kunna få lite lugn och ro även under dagtid i sitt hem. Man måste även få lyssna på musik om man vill, men då får man lov att använda hörlurar.

Man får inte bete sig hur som helst bara för att "man är i sitt eget hem". Ni som förespråkar högt musikspelande skulle säkerligen inte bli glada om någon började förvara ruttet kött i sin lägenhet som sprider en överdjävulsk stank samt flugor till resten av lägenheterna.

Man kan ju knappast jämställa musik med ruttet kött.

Det beror lite på hur högt han faktiskt spelar. När jag läser vad TS skriver så får jag för mig att det inte är så farligt högt, och då är det nog tyvärr inte så mycket man kan göra. Man får faktiskt lyssna på musik hela dagen om man vill. Så länge man inte gör det på natten så har inte grannarna något att komma med.

Vissa personer har mer behov av lugn och ro än andra och stör sig lätt på ljud. Men då får man nog vara beredd på att inte alla flerfamiljshus är lämpliga och att det bästa kanske är att skaffa hus istället. Som sagt så är jag själv en sådan som vill rå mig själv och inte ha några grannar in på skinnet och det är väl bara att acceptera och skaffa sig ett boende därefter. I mitt fall är det inte specifikt ljudet, men det spelar ju mindre roll vad det är egentligen. Jag kan inte se mig själv i en lägenhet någonsin igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Jag håller med dig, men det finns en gräns som när den överskrids gör att man får svårt att leva i sin bostad p.g.a. störningen. I mitt fall så var grannens musikspelande så högt att det t.ex. inte var möjligt att se på TV då musiken överröstade den.

Då är det alldeles för mycket såklart, att störa och att aktivt påtvinga sin musiksmak på andra är kanske inte samma sak =). Men jag hör lite basmuller från grannen ibland, när ungarna springer på golvet ovan och i princip allt uteliv på min innergård under sommartiden. Inget stör mig utan är charmen med att bo i en stad med liv i !

Permalänk

Jag hadde en granne för länge sedan som hade hög musik på, det slutade med att jag knackade på, fråga om han ville ha kaffe vilket han ville ha. Efter en tids snackande så drog jag upp musiken och frågade om han hade ett snyggt ljud system. Vi drog in till honom, tittade på anläggningen och han lärde mig en del. Efter det så smög jag in att det låter lite för mycket ibland mitt på dagen. Han gick med på att sänka det och så var det klart.

Tror man vinner på att visa intresse för det med musik kan ju vara någon form av hobby.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det väl funka med nya fötter på grannens högtalare? Vi hade ett liknande problem innan. Ljudet från subwoofern spreds i parketten i hela våningsplanet. Efter att vi ställt subwoofern på en skokartong så försvann problemet.

Finns det inte sk spikes, gummifötter eller liknande som kan hjälpa mot att det sprids i golvet?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan ju knappast jämställa musik med ruttet kött.

Det beror lite på hur högt han faktiskt spelar. När jag läser vad TS skriver så får jag för mig att det inte är så farligt högt, och då är det nog tyvärr inte så mycket man kan göra. Man får faktiskt lyssna på musik hela dagen om man vill. Så länge man inte gör det på natten så har inte grannarna något att komma med.

Vissa personer har mer behov av lugn och ro än andra och stör sig lätt på ljud. Men då får man nog vara beredd på att inte alla flerfamiljshus är lämpliga och att det bästa kanske är att skaffa hus istället. Som sagt så är jag själv en sådan som vill rå mig själv och inte ha några grannar in på skinnet och det är väl bara att acceptera och skaffa sig ett boende därefter. I mitt fall är det inte specifikt ljudet, men det spelar ju mindre roll vad det är egentligen. Jag kan inte se mig själv i en lägenhet någonsin igen.

Fast det kan man absolut göra. Båda är irriterande och störande moment som man blir påtvingad av andra och inte har någon kontroll över. Att tvingas lyssna på någon annans musik är precis lika irriterande som att tvingas lyssna på konstanta hammarslag i flera timmar i sträck eller att ha en vidrig, konstant lukt i sitt hem som kommer från en annan lägenhet.

Och nej, det är inte alls så att man "får lyssna på musik hela dagen om man vill" om det är på störande ljudnivåer. Jag föreslår att du läser bostads- och hyresrättslagarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Såna här trådar gör ju att man börjar fundera... Tror inte folk har fattat vad det innebär att bo i lägenhet. Barn som stökar och låter samt musik på normala tider är ju grejer man får ta. Om inte köp hus. Så enkelt är det.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Osv osv = ducati 848 med akra? kunde inte låta bli, även om jag själv skulle uppskatta det (o)ljudet

Hähähä, mjo, vissa ljud är såklart mer okej än andra...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Såna här trådar gör ju att man börjar fundera... Tror inte folk har fattat vad det innebär att bo i lägenhet. Barn som stökar och låter samt musik på normala tider är ju grejer man får ta. Om inte köp hus. Så enkelt är det.

Nej det är inte så enkelt. Tror du ska kolla upp lite nogare vad som gäller.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Nej det är inte så enkelt. Tror du ska kolla upp lite nogare vad som gäller.

Varför skulle jag kolla upp det? jag bor i villa, men däremot vet jag att folk är idioter men det är ju smällar man får ta när man bor i lägenhet.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jösses, vissa inlägg här... "HÄR HAR JAG KÖPT EN LÄGENHET, OCH SÅ BOR DET TYDLIGEN EN BARNFAMILJ ÖVER MIG?! JAG TRODDE ATT JAG ÄGDE HELA HUSET?!". En liten stuga på landet, säger jag bara... Alla har vi varit barn någon gång.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att du överreagerar. Du kanske får spela lite musik på låg volym själv så att du inte hör det lilla han spelar för dig, eftersom du bara hör det om det är helt tyst i din lägenhet.

Kommer ihåg en granne som var sjukt sur på mig pga ngn fest, ett par år senare träffade jag han och han tyckte jag var världens bästa granne i princip, antar att han fick några andra grannar efter att vi flyttade....;o)

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Alla är vi skapta olika, med olika tröskelvärden för vad vi tål fysiskt och mentalt. Att bo i lägenhet, innebär att man valt att bo bland folk och därmed måste man försöka ha lite "högt i tak" så att säga. Jag förstår ditt problem ganska bra, trots att jag själv är okänslig för det mesta. Jag själv kan sova brevid en stereo eller TV som står på, medans min fru "klagar på minsta lilla". Så man kan säga att i vår lägenhet bor båda extremerna.
Men rent konkret, har du köpt en lägenhet, det har grannen också! Du har dina rättigheter och skyldigheter, det har grannen också!

Jag skulle börjat med att försöka få igång en liten kompis relation med människan. Det höjer automatiskt gränsen mentalt för vad man tål. (Man har i regel högre i tak när det gäller en kompis, än en främling.) Dels brukar de flesta också ha mera respekt för en kompis än en främling. Grannen kanske springer och köper ett par sjysta trådlösa lura utan att du ens behöver säga nått?

Sedan skulle jag be om (Finns troligtvis online som allting annat numera) bostadsrätts föreningens stadgar. Även om ni skulle lösa det bara genom att bli vänner, skadar det inte att veta vad som gäller. Det fins ju andra saker som också kan vara reglerade i stadgarna.
Exempelvis, kan din granne kanske iritera sig på att du grillar på balkong/uteplats? Det är inte förbjudet enligt lag, men kan vara det av hyresvärd, eller BRF? Även om det inte är det, kan ju någon få sin tvätt på tork, rökskadad av en grillande granne. Vilket INTE är OK!
Höga ljud är säkert reglerat i stadgarna. Där kan även stå vad som räknas som störande även på dagen.

Sedan är det väldigt olika hur bra ljud fortplantar sig i hus. I en del hus kan man ha rock konsär utan att grannar hör nått, i andra är det väldigt lyhört. Så det kan vara svårt för grannar att förstå att de stör om ingen säger nått. Att be grannen sätta på musiken och komma över och fika, tyckte jag var en jätte bra idé. Då får grannen höra hur du hör hennom. Är det en vettig person, kommer denne fatta, och skruva ner/köpa lurar.

Börja försiktigt och trevligt, sedan får du väl ta i mer, och bli otrevligare om det inte hjälper.
Det är väldigt bra att du checkar av, som med skapandet av denna tråd, att det inte är "fel på dej".

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Flyttade för drygt ett år sedan in i en bostadsrätt med min sambo. Vi trivs kanonbra förutom att jag stör mig på grannens musikspelande. Frågan är dock om jag bara är fjantig och bara borde släppa det eller göra något åt det. Han spelar tex aldrig under konstiga tider, tex sena kvällar eller tidiga mornar. Det är heller inte så högt så rutorna skallrar men det är tillräckligt högt för att man ska höra precis vilken låt det är. Jag pendlar mycket i vad egentligen tycker, ibland stör jag mig enormt och ibland tänker jag att jag inte redan får börja vara som en grinig gammal gubbe. Han tycker ju uppenbarligen om att lyssna musik och alla har vi olika intressen.

Problemet är nog egentligen inte ljudvolymen i sig, den är rätt ok ändå trots att man kan sjunga med i låtarna utan problem. Problemet är att det är i stort sett samma sak varje dag, han börjar lira direkt när han kommer hem från jobbet och sen är det samma volym flera timmar i sträck. Jag gillar att ha det tyst och lugnt och har varit van vid det i min tidigare lägenhet. Pratade med honom en gång när han spelade högt sent på kvällen och han har slutat med det nu vilket är skönt. Så grejen är inte att jag inte kan prata med honom för det kan jag, grejen är om jag bara ska låta det vara? Om jag bara är töntig och borde acceptera detta som det är. Lägenheterna är rätt lyhörda och mycket ljud läcker från ytterdörrarna.

Vad säger ni?

Mvh J

I min o polarens lägenhet hörde man folk gå i trappen innan men när vi fick en säkerhetsdörr så hörde man knappt nåt längre.
Så in med säkerhetsdörr o ljudisolering. Folk måste ju fan få leva

Skrivet av SimpanDirr:

Har haft problem under en längre tid med att grannen ovanför har barn som springer runt. Nu har det gått så långt att om dom stör mig mer än två timmar i sträck så ska jag ringa störningsjouren. Har gjort det en gång och dom har kommit ut och konstaterat att det stör.

Ringer jag en gång till nu och det konstateras att jag blir störd så åker dom ut. Kan tyckas taskigt men man får väl ta ut barnen istället för att det ska lekas rövare 4-6timmar/dag.

Har haft otaliga samtal med både hyresvärd och gästen ovanför men nu har det blivit juridisk sak av det.

Detta kan ju FAN inte stämma! Jag har läst att man aldrig kan bli vräkt p.g.a barnskrik!
Barn (under 13 år enligt mig) under typ 7 år kan ju för FAN inte rå för vad dem gör!

Känns som att du kommer bli nästa surgubbe i kvarteret som inte tål lite barnljud.

Skrivet av Jonny Myran:

Ni som förespråkar högt musikspelande skulle säkerligen inte bli glada om någon började förvara ruttet kött i sin lägenhet som sprider en överdjävulsk stank samt flugor till resten av lägenheterna.

Ljudisolering....

Det där med ruttet kött fick mig o tänka på när jag var 15 bast o hade Ung i Sommar hos en vaktmästare. Var inne hos en jäkel på 1vån där det ramlade ner rutten fisk o massa larver o flugor. Han va halvt förstörd Sen gick vi upp ti jäkelskapet ovanför o går ut på hans balkong. Massa rutten fisk o grejer. Fattade aldrig varför han lät det stå kvar mitt i sommaren så länge....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vardagligt ljud får man finna sig i så länge det rör sig om "normala" nivåer.

Värst är dom som inte respekterar andra och håller på och diskar, dammsuger, festar osv på nätterna.
22-07 skall det vara tyst på vardagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vardagligt ljud får man finna sig i så länge det rör sig om "normala" nivåer.

Värst är dom som inte respekterar andra och håller på och diskar, dammsuger, festar osv på nätterna.
22-07 skall det vara tyst på vardagarna.

Förra lägenheten jag bodde i, gillade grannen över mej att borra efter kl.23 på kvällarna. Inte ens jag klarar av att sova förbi en billig slag borr maskin på andra sidan betongen. Lönlöst att ringa och klaga, för om vakten mot all förmodan skulle dyka upp, så är aset klart för kvällen i alla fall.

Jag bor lite bättre nu!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Såna här trådar gör ju att man börjar fundera... Tror inte folk har fattat vad det innebär att bo i lägenhet. Barn som stökar och låter samt musik på normala tider är ju grejer man får ta. Om inte köp hus. Så enkelt är det.

Det är rätt mycket dyrare att bo i hus än lägenhet om man bor ensam så ditt argument håller inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jösses, vissa inlägg här... "HÄR HAR JAG KÖPT EN LÄGENHET, OCH SÅ BOR DET TYDLIGEN EN BARNFAMILJ ÖVER MIG?! JAG TRODDE ATT JAG ÄGDE HELA HUSET?!". En liten stuga på landet, säger jag bara... Alla har vi varit barn någon gång.

När jag var barn hade vi föräldrar som faktiskt uppfostrade oss barn, vi fick inte leva rövare och störa hela världen timmar i sträck. Det är faktiskt föräldrarna som sätter gränsen för vad som är okej, det är endast lata föräldrar som låter barnen göra vad de vill och då kanske man inte skall ha barn. Man behöver inte tåla allt bara för att det är barn som för oväsendet, föräldrarna har självklart ett ansvar över vad deras barn gör.

Har flyttat in en barnfamilj under mig som inte verkar veta vad barnuppfostran är för något, deras barn skräpar ned på hela gården och föräldrarna är aldrig ute och städar upp det. Ibland står de ute och ringer på ringklockor på cyklar klockan 8 en lördagsmorgon, det kan hålla på i typ 30 minuter utan att föräldrarna rör en min. De är dock typen som har vänner över ofta där vännerna sitter och röker konstant samtidigt som de håller i en 3 månaders bebis.

Droppen var dock när de kom upp och skrek på min granne för att han spelade musik klockan 19:30 en lördag, gissningsvis för att deras barn vaknade och störde deras eget vinpimplande. Hoppas nästan de skall komma och klaga på mig någon gång så jag kan be dem dra åt helvete men de kommer aldrig förbi, trots att jag inte längre bryr mig om att gå tyst eller försöka att inte föra ljud nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är rätt mycket dyrare att bo i hus än lägenhet om man bor ensam så ditt argument håller inte.

Exakt vilket argument menar du då? Att man får leva med att ens grannar kan föra oväsen? Är det så märkligt menar du?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Man ska visa hänsyn när man bor i lägenhet, det är dom som inte kan uppföra sig som stör andra som borde flytta på landet, alltid är det att den som gnäller ska flytta varför då ? har man grannar så måste man förstå att musik på hög volym eller vad det nu är som kan störa är nåt man måste tänka på. Och man har egentligen aldrig rätt att störa sina grannar fembarns familj eller nån som lever ensam det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Ömsesidig hänsyn är priset man får betala när man är så fattig att man inte har råd att köpa sig ett eget hus där man vill bo. Är man oförmögen att antingen tackla dessa bekymmer eller i värsta fall, resignera inför det faktum att många är oförbätterliga idioter (vi kan räkna barn hit också), så får man bo mitt ute i skogen i ett litet sunkigt torp. Om det nu är allt vad pengarna räcker till.

Man kan inte få allt, så då måste man välja..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man blir totalt vansinnig när man läser sånna här trådar. Köpa sig ett hus? Det är ingen klassfråga för man vill ha det lugnt o fridfullt. Man ska acceptera och ha förståelse för att det dunkar och spelas musik enstaka gånger i månaden. Men inte väldigt ofta! Kan man inte visa respekt för andra människor eller?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Detta kan ju FAN inte stämma! Jag har läst att man aldrig kan bli vräkt p.g.a barnskrik!
Barn (under 13 år enligt mig) under typ 7 år kan ju för FAN inte rå för vad dem gör!

Känns som att du kommer bli nästa surgubbe i kvarteret som inte tål lite barnljud.

Jag tycker ansvaret ligger hos föräldrarna där.
Sunt förnuft hos en förälder säger att ens barn inte kan springa runt i lägenheten med betongklossar på fötterna (lät så hos mig förr nämligen) om någon bor under dig.
Oavsett ålder på barnet är det INTE okej att springa runt och hoppa och stampa i lägenheten ovanför 6-8 timmar om dagen.
På helgerna från tidig morgon till sen kväll ibland.

Jag påpekade detta för personen ovanför och fick som svar "men hon är ju bara fem år gammal".
Dagen efter lånade jag lägenheten ovanför honom och stampade i golvet mellan 16-22.
Dagen efter ringde jag på och frågade om han tyckte det var roligt att lyssna på sex timmars stampande från lägenheten ovanför.
Han hade aldrig varit så irriterad i hela sitt liv (hans ord).
Efter det har det varit lugnt och fint.

Dock så påpekade jag att det var helt okej att hans dotter sprang runt i lägenheten lite då och då men inte konstant fram till 21-22 på kvällen.
Somliga förstår inte förrän man utsätter dom för samma behandling.
Det är det enda som biter på en del människor.

Och det var ju faktiskt stampande i golvet som det gällde, inte barnaskrik.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Knacka på och förklara ditt problem på ett hövligt, be honom att sänka volymen. Folk som gillar att spela musik så pass högt att det är klart hörbart hos grannarna bör införskaffa hörlurar. Det är ingen uppoffring för hans del heller, det är nog bara det att han inte riktigt fattar att han stör och han kommer inte att fatta det heller innan någon säger till honom.

Och inget "du har lite hög volym nu, kan du sänka?" för då kan du ge dig fan på att det är in genom ena örat och ut genom det andra och så är det tillbaka på volym: hög igen imorgon. Säg att han spelar för högt och att det är på det viset varenda dag så att polletten trillar ner. Det är helt okej att spela lite högt då och då, men inte varenda jäkla dag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Knacka på och förklara ditt problem på ett hövligt, be honom att sänka volymen. Folk som gillar att spela musik så pass högt att det är klart hörbart hos grannarna bör införskaffa hörlurar. Det är ingen uppoffring för hans del heller, det är nog bara det att han inte riktigt fattar att han stör och han kommer inte att fatta det heller innan någon säger till honom.

Och inget "du har lite hög volym nu, kan du sänka?" för då kan du ge dig fan på att det är in genom ena örat och ut genom det andra och så är det tillbaka på volym: hög igen imorgon. Säg att han spelar för högt och att det är på det viset varenda dag så att polletten trillar ner. Det är helt okej att spela lite högt då och då, men inte varenda jäkla dag.

Eller lyssna mera sällan och/eller på lägre volym. Upplevelsen att lyssna på musik i en lite bättre stereo kan aldrig matchas av ett par hörlurar. Det är en annan upplevelse.

Så visst kan det vara en uppoffring, men av nöden påkallad, om man väljer/tvingas att bo i lägenhet.

Permalänk
Rekordmedlem

jag tycker att man ska fråga sig varför man accepterar att man bygger husen så usel.ti stället, tex svindyra material på vissa ställen som inte påverkar nått alls funktionmässigt utan bara ökar priset och i många fall dessutom försämrar egenskaperna tex stenskivor i köksbänkar. i ställat borde man kanske ha lagt pengarna på att byugga bättre väggar som inte gör att det blir lyhört, det finn inga tekniska hinder att bygga bra så byggnormerna behöver kanske ändras så man prioriterar funktion snararee än idioti.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.