Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

@e1m1: Ok... vilka skills är det du tänker på som inte stöder dual Wield? Och menar du både valen i mitt skillträd och vilka gems jag använder.
Som sagt inser nu i högre level och på Merciless att mer kunskap krävs, det känns annars för svårt för att det ska vara kul. Då dina XP snabbt försvinner om du dör några gånger på denna nivån.

De flesta skills som stödjer Dual Wield säger det, Cleave till exempel, "(or both weapons if dual wielding)". Använd också PoE Wiki för mer info, väldigt behjälpligt (om än på engelska, men går nog bra i translate).

Ja, du står nu inför "The great content wall" när man verkligen måste börja förstå spelet och slipa detaljerna på sin karaktär, såsom

  • minst 75% resist av allt utom Chaos som tidigare sagt

  • bra EHP (=effektivt HP, dvs HP tillsammans med andra saker som armour, energy shield etc)

  • bra flaskor! Inte att underskatta

  • "Crowd control" eller gruppkontroll, alltså färdigheter som hjälper dig att kontrollera stora monstergrupper och styra bort dem från dig, till exempel Decoy Totem som är väldigt användbart

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

@bikerrog:

De flesta melee skills... se:
http://pathofexile.gamepedia.com/Dual_wielding

De flesta använder endast ett vapen, antingen main eller alternerande. Motsvarande tvåhandsvapen för samma level enhands tenderar att ha rätt mycket mer basskada. Iom att du känner dig squishy och inte säger dig hitta ett bra tvåhands, kanske det vore en idé att köra på en sköld istället dock.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@misguided: Jo men gäller att hitta items som har bra resists då... Vad menar du med 135% i mitt hideout?

Permalänk
Skrivet av bikerrog:

@misguided: Jo men gäller att hitta items som har bra resists då... Vad menar du med 135% i mitt hideout?

Om du skaffat dig ett hideout (när du levlar en "master" till 3 så kan du skapa ditt eget hideout. I ditt hideout så är resists inte "penalized" / straffat? / penaliserat (säger man ens så? haha)

i Merciless så är alla dina resists med automatik straffade med -60% vs. när du är i "normal" vilket innebär att du måste nå 135% om du är i ditt hideout

japp mitt IGN är CakeOrDie så bara att skicka ett mess / adda som vän så kan du få lite prylar för att komma igång lite enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

De flesta skills som stödjer Dual Wield säger det, Cleave till exempel, "(or both weapons if dual wielding)". Använd också PoE Wiki för mer info, väldigt behjälpligt (om än på engelska, men går nog bra i translate).

Ja, du står nu inför "The great content wall" när man verkligen måste börja förstå spelet och slipa detaljerna på sin karaktär, såsom

  • minst 75% resist av allt utom Chaos som tidigare sagt

  • bra EHP (=effektivt HP, dvs HP tillsammans med andra saker som armour, energy shield etc)

  • bra flaskor! Inte att underskatta

  • "Crowd control" eller gruppkontroll, alltså färdigheter som hjälper dig att kontrollera stora monstergrupper och styra bort dem från dig, till exempel Decoy Totem som är väldigt användbart

Tack för bra svar!

Jo inser som sagt att det börjar bli svårt utan att helt förstå vilka val man ska göra eller borde gjort. Testade eternal laboratory för en stund sen...
Inte så kul all xp åt skogen som jag nött det sista. Gick bra tills den sista bossen hon gav ju sjuk skada. såg sen i waypointen att monstren låg på level 68 då. hmm! Är det kanske en bra ide och levla upp några steg i ett säkert område och göra andra val i skillträdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Om du skaffat dig ett hideout (när du levlar en "master" till 3 så kan du skapa ditt eget hideout. I ditt hideout så är resists inte "penalized" / straffat? / penaliserat (säger man ens så? haha)

i Merciless så är alla dina resists med automatik straffade med -60% vs. när du är i "normal" vilket innebär att du måste nå 135% om du är i ditt hideout

japp mitt IGN är CakeOrDie så bara att skicka ett mess / adda som vän så kan du få lite prylar för att komma igång lite enklare

Tack för dina svar och att du tar dig tid...

Jo jag har ett hideout. Det du menar är om jag kollar resists statsen i mitt hideout vad jag förstår? Alltså 135% - 60%=75% och det är alltså vad man bör sträva efter på merciless.
Kanske dum fråga men kan man adda som vän i Poe?

Permalänk
Skrivet av bikerrog:

Tack för dina svar och att du tar dig tid...

Jo jag har ett hideout. Det du menar är om jag kollar resists statsen i mitt hideout vad jag förstår? Alltså 135% - 60%=75% och det är alltså vad man bör sträva efter på merciless.
Kanske dum fråga men kan man adda som vän i Poe?

Precis 135 i hideout = rescapped i merciless...sen när man kör "maps" så kan du ibland ha reduced ele resist eller reduced max resists m.m. då räcker inte 135% i ho men det är en börjar iaf

Och japp du kan adda in game...tryck på "S" och längs ner ser du "Friend invite" bara att skriva in CakeOrDie där...jag är online nu och typ 30 minuter till ifall du är inne

Permalänk

Rejäl grind idag. Är nu level 93 och rank 22 Slayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Rejäl grind idag. Är nu level 93 och rank 22 Slayer.

Nice!

Måste fråga vad rank 22 slayer innebär?

Permalänk
Skrivet av bikerrog:

Nice!

Måste fråga vad rank 22 slayer innebär?

Du kanske inte kommit till Ascendancy-klasser än. Varje klass (utom Scion) har 3 st specialiceringar man kan välja efter att man gjort The Lord's Labyrinth. Slayer är en av specialiceringarna för Duelist.

Tvåveckorsligan som går nu har ett pris för top 25 i varje Ascendancy-klass. Jag tänkte försöka vinna ett sådant. Under natten har jag tappat två positioner och är nu rank 24, men de som är position 20-23 har bara ett litet försprång som jag borde kunna komma ikapp under kvällen förutsatt att jag inte dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Du kanske inte kommit till Ascendancy-klasser än. Varje klass (utom Scion) har 3 st specialiceringar man kan välja efter att man gjort The Lord's Labyrinth. Slayer är en av specialiceringarna för Duelist.

Tvåveckorsligan som går nu har ett pris för top 25 i varje Ascendancy-klass. Jag tänkte försöka vinna ett sådant. Under natten har jag tappat två positioner och är nu rank 24, men de som är position 20-23 har bara ett litet försprång som jag borde kunna komma ikapp under kvällen förutsatt att jag inte dör.

Nej Ascendy-klasser är inget jag känner till. Det är sjukt mycket mer än standard game i det här spelet inser man nu... Tror det är allför komplext och svårt för mig för att jag ska tycka det är kul, tror inte jag är någon hardcoreplayer. Jag vill mer få känslan av att var oslagbar när jag hållit på länge i ett spel... Jag tycker det är bitvis lite väl stor skillnad på bossar i POE.

The Lords Labyrinth verkar sjukt svår... Har testat en del men dött för mycket och tröttnat. Har du några tips i TLL?

Ändrat lite på Min Marauder... Kör nu Cleave då det stöder dual wield men tycker den inte är jättebra än så länge. Jag är nyfiken på varför du tyckte att molten strike är överflödig? Tycker ice crash ihop med arctic armour och moltenshell funkar rätt bra med många fiender. Och samma fast molten strike istället för ice crash mot svårare ensamma bossar.

Vad gäller skillträdet så har jag valt never deal critical strikes och gjort tre regrets på crits. Jag antar att rätt väg är att gå till höger i skillträdet mot mer life, alltså constitution. Samtidigt så får man en hel del life även uppåt kring sanctity, svårt val?

Lycka till i tvåveckorsligan då!

mvh

Permalänk
Skrivet av bikerrog:

Nej Ascendy-klasser är inget jag känner till. Det är sjukt mycket mer än standard game i det här spelet inser man nu... Tror det är allför komplext och svårt för mig för att jag ska tycka det är kul, tror inte jag är någon hardcoreplayer. Jag vill mer få känslan av att var oslagbar när jag hållit på länge i ett spel... Jag tycker det är bitvis lite väl stor skillnad på bossar i POE.

The Lords Labyrinth verkar sjukt svår... Har testat en del men dött för mycket och tröttnat. Har du några tips i TLL?

Ändrat lite på Min Marauder... Kör nu Cleave då det stöder dual wield men tycker den inte är jättebra än så länge. Jag är nyfiken på varför du tyckte att molten strike är överflödig? Tycker ice crash ihop med arctic armour och moltenshell funkar rätt bra med många fiender. Och samma fast molten strike istället för ice crash mot svårare ensamma bossar.

Vad gäller skillträdet så har jag valt never deal critical strikes och gjort tre regrets på crits. Jag antar att rätt väg är att gå till höger i skillträdet mot mer life, alltså constitution. Samtidigt så får man en hel del life även uppåt kring sanctity, svårt val?

Lycka till i tvåveckorsligan då!

mvh

Nästan oslagbar kan man definitivt bli i PoE. Skillnaden mot andra spel i genren är att man inte garanteras att nå den punkten genom att man kan göra felaktiga val (tänker tillbaks på hur min usla Necromancer i Diablo 2 blev krossad av Duriel) och att oerfarenhet gör att det tar mycket längre tid. Min första karaktär som kom till Merciless fastnade på level 72 och farmade Docks istället för maps.

Molten strike är överflödig eftersom den inte fyller någon särskild funktion utöver Ice Crash. Du måste dedikera ett gäng sockets i din utrustning för att se till att den är användbar. Dessa sockets kan antagligen användas till annat.

Generellt använder man en eller två skills för att göra skada. Har man två olika ska de fylla två olika funktioner, nämligen döda stora pack med monster och döda starkare ensamma fiender som bossar.

Kör du med 2-handsvapen har du möjligheten att ha 2 st 6-links (eller 6L) och 3x4L. Med enhandsvapen blir det 1x6L, 3x4L, 2x3L. I nuläget kan du inte förvänta dig att ha en 6L (om det inte är vita tröjan Tabula Rasa). Även 5L är lite av en lyx.

Ice Crash vill du antagligen länka med t.ex. support gems Melee Physical Damage, Weapon Elemental Damage och Increased Area of Effect. Mot bossar byter du ut Increased Area of Effect tillfälligt med Concentrated Effect.

Andra gems du vill använda och deras supports är t.ex följande (bindestreck betyder att de behöver vara länkade med varandra i detta fall):

Leap Slam - Faster Attacks - Blood Magic - Fortify (i en 4L med färgerna RRRG)
Cast when Damage Taken - Immortal Call - Increased Duration - Enfeeble (i en 4L med färgerna RRRB)
Blasphemy - Warlord's Mark (Skulle påstå att detta är bättre än att använda Arctic Armour. Blasphemy låter dig använda en curse som en aura och Warlord's Mark ger dig life och mana leech mot de fiender som är cursed. Du får även Endurance Charges när du dödar fienderna)
Hatred
Summon Chaos Golem
Blood Rage

Constitution brukar vara ett bra val, förutsatt att du inte spenderar för många skill points för att ta dig dit. Efter ett tag lär man sig skillträdet väldigt väl och vet vilka vägar som är effektiva att ta och vilka kluster som är värda att röra sig mot. Om jag skulle göra en Marauder med Ice Crash skulle jag ta mig till både Templar- och Duelistområdet.

Permalänk

Det är inte jättekomplicerat när man förstår grunderna...men det tar en gnutta längre tid att lära sig än Diablo 2 exempelvis

I ditt fall handlar det om gear och links med rätt gems så kommer du börja älska det...och sen är det kört

Permalänk
Medlem

@formerself: Stort tack för svar och att du tar dig tid!

Får fundera igenom dina tips och se om jag kommer nån vart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Det är inte jättekomplicerat när man förstår grunderna...men det tar en gnutta längre tid att lära sig än Diablo 2 exempelvis

I ditt fall handlar det om gear och links med rätt gems så kommer du börja älska det...och sen är det kört

Kanske det blir så vem vet... om jag inte hinner tröttna då.

Permalänk

Bara att adda i poe om du vill ha lite gear och currency så du kan shoppa lite skoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Bara att adda i poe om du vill ha lite gear och currency så du kan shoppa lite skoj

Jag har addat dig... Sjyst! Om du har något till övers så...

När brukar det bli ngt spelande för dig då?

Permalänk
Skrivet av bikerrog:

Jag har addat dig... Sjyst! Om du har något till övers så...

När brukar det bli ngt spelande för dig då?

Lirar oftast runt 18.00 och framåt på vardagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Lirar oftast runt 18.00 och framåt på vardagar

För min del blir det oftast senare på kvällen ... Har du förresten sett att jag addat dig?

Permalänk
Skrivet av bikerrog:

För min del blir det oftast senare på kvällen ... Har du förresten sett att jag addat dig?

Yes såg att du addat! lirar oftast på Holywoods för tillfället...om du kommer online idag runt 18 snåret så kan jag ge dig lite prylar. Sen är jag borta hela helgen dessvärre

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Yes såg att du addat! lirar oftast på Holywoods för tillfället...om du kommer online idag runt 18 snåret så kan jag ge dig lite prylar. Sen är jag borta hela helgen dessvärre

Holywoods är det en Leauge?

Vid 18 säger du, ska försöka vara online då.

Permalänk
Skrivet av bikerrog:

Holywoods är det en Leauge?

Vid 18 säger du, ska försöka vara online då.

Nä det är min karaktär

men det spelar kvitt, du ser mig online oavsett karaktär men ibland kan det vara lätt att missa då karaktärsnamnet är mycket tydligare att se än "account" namnet.

Kör nog mellan 18-20.00 ca idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Kanske det blir så vem vet... om jag inte hinner tröttna då.

Tröttna? Spelet börjar ju inte på riktigt för ens man dödat Malachai på merci

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Tröttna? Spelet börjar ju inte på riktigt för ens man dödat Malachai på merci

Döda Merciless Malachai? Ain't got time for that. Man hämtar Deshret's Spirit för sin passive skill point och går direkt till maps ju!

Gick uselt i racet förrigår. Lyckades dö 3 gånger. Igår dog jag bara en gång, vilket är en gång för mycket visserligen. Förlorar ca 40 minuters levlning och 10-20 chaos i map-kostnad varje gång det händer. 3 av de 4 dödsfallen har varit Porcupines. Hatar verkligen den fienden.

Fortsätter alla jag tävlar mot i samma takt som under veckan, så borde jag komma på ca 20:e plats bland Slayers.

Permalänk
Skrivet av formerself:

Döda Merciless Malachai? Ain't got time for that. Man hämtar Deshret's Spirit för sin passive skill point och går direkt till maps ju!

Gick uselt i racet förrigår. Lyckades dö 3 gånger. Igår dog jag bara en gång, vilket är en gång för mycket visserligen. Förlorar ca 40 minuters levlning och 10-20 chaos i map-kostnad varje gång det händer. 3 av de 4 dödsfallen har varit Porcupines. Hatar verkligen den fienden.

Fortsätter alla jag tävlar mot i samma takt som under veckan, så borde jag komma på ca 20:e plats bland Slayers.

Keep on pushing!! alla dör nån gång...

Permalänk
Medlem

@e1m1: är det så?

Permalänk
Medlem

@misguided: ok då vet jag!

Permalänk
Medlem

@bikerrog:

Resten är ju bara som en lång lär-dig-spelet-introduktion/tutorial/warmup

Det roligaste med spelet är att försöka klura ut vad som är "optimalt" med avseende på skill tree, supportrunessetup och tillgängligt gear för vad man försöker åstadkomma med sin karaktär, det kan man inte göra mer än teoretiskt för ens man nått eller åtminstone närmar sig endgame. Först då kan man se vad man behöver ändra

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@bikerrog:

Resten är ju bara som en lång lär-dig-spelet-introduktion/tutorial/warmup

Det roligaste med spelet är att försöka klura ut vad som är "optimalt" med avseende på skill tree, supportrunessetup och tillgängligt gear för vad man försöker åstadkomma med sin karaktär, det kan man inte göra mer än teoretiskt för ens man nått eller åtminstone närmar sig endgame. Först då kan man se vad man behöver ändra

Jo vi får väl se om jag tycker samma....

Permalänk

Om någon lyckades missa det igår kväll så finns det nu info om nya uppdateringen och ligan Prophecy.

Se även följande för mer info:
https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1663440

Prophecies låter som en mycket bättre lösning än traditionella quests eller bounties (som jag har för mig att D3 har?). Om du har ett quest att döda en särskild fiende, så kommer den fienden ha mycket hög sannolikhet att dyka upp i nästa område du besöker. Om du har en prophecy att göra ett quest åt Zana, så ökar sannolikheten att hon dyker upp.

Hype!

Nya supporter-packet är riktigt najs. Köpte det direkt efter ha sett trailern och läst på Prophecy-sidan. Skulle påstå att det är mycket bra värde på innehållet (nya effekter för Portal, Portrait Frame, 2 Helm-delar, Chest, Gloves och Boots) även om $60 är mycket för många.

Bara helgen kvar av levling för att få min Demigod's Dominance. Klättrade från rank 23 till 18 igår kväll (till level 94.25), så jag börjar känna mig hyfsat säker. Ska i alla fall försöka nå level 95 under helgen