Behöver ni prestandan från 1080?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som köpt ett 1080 än? Hur vet du att de inte har en skärm med G-Sync redan? Hur vet du att AMD är ett alternativ? Hur vet du att AMD får fram några kort inom rimlig tid? Så många frågor, så få svar.

Svar:

Sitter man med G-Sync-skärm är det ju en sak, men å andra sidan borde ju ungefär lika många sitta med Freesync-skärmar så det borde ju jämna ut sig. Men det verkar det inte göra, enligt denna omröstning. Sedan har jag aldrig påstått att jag vet att AMD är ett alternativ - och det är precis därför jag anser att man borde invänta båda arkitekturer så man kan jämföra dem. Om du har missat det så kommer Polaris släppas inom ca en månad, så väntan är inte alltför lång, om man kan hålla ut med sitt skruttiga Maxwell-kort några helger till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Sitter man med G-Sync-skärm är det ju en sak, men å andra sidan borde ju ungefär lika många sitta med Freesync-skärmar så det borde ju jämna ut sig.

Om det hade varit en 50/50 uppdelning mellan nvidia och AMD-gpuer i speldatorer runt om i världen (eller Sverige för den delen) hade du haft en poäng, men nu är det betydligt fler som äger kort från nvidia, så därför borde det också vara vanligare med g-sync än freesync.

Och det är innan vi ens gått in på själva "G-sync vs Freesync"-debatten. Jag har testat båda teknikerna och tycker att G-sync är bättre, dock är det ca ett år sedan testade Freesync senast, så tekniken kanske mognat till sig sen dess. (Crossfire och Freesync fungerade t.ex. inte när jag testade det.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Avvaktar med ny GPU tills jag ser vad AMD har att erbjuda. Hade tänkt uppgradera mig till 1440p istället för 1080, och mitt gamla 7970 börjar få slita hårt redan i 1080 i vissa spel. Tittar man på benchmarks etc så verkar man då behöva nåt i paritet med ett Fury X eller högre för 60 hz. Tror inte jag kommer köpa ett 1080 dock, känns som lite overkill för plånboken. Om det blir Nvidia så blir det nog ett 1070 (beroende på benchmarks..) och att lägga mellanskillnaden på en del av kostnaden för ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Om det hade varit en 50/50 uppdelning mellan nvidia och AMD-gpuer i speldatorer runt om i världen (eller Sverige för den delen) hade du haft en poäng, men nu är det betydligt fler som äger kort från nvidia, så därför borde det också vara vanligare med g-sync än freesync.

Och det är innan vi ens gått in på själva "G-sync vs Freesync"-debatten. Jag har testat båda teknikerna och tycker att G-sync är bättre, dock är det ca ett år sedan testade Freesync senast, så tekniken kanske mognat till sig sen dess. (Crossfire och Freesync fungerade t.ex. inte när jag testade det.)

Tänk också på det finns många omärkta skärmar idag med adaptive-sync (dock rätt dåliga sync intervall), fick höra det av swec redaktionen (blev lite paff, om det nu stämmer då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha ett grafikkort ingen sli/crossfire för spel i 4k och då kan 1080 vara svaret. Väntar till hösten och hur tredjepartstillverkarna lyckas få fram luftkylt 1080 med stabil fabriksöverklockning på 2.4ghz, då är prestandan nära 980 ti sli, för 4k och 60fps behövs definitivt inget starkare. Givetvis om AMD kommer med minst lika bra prestanda och inte dyrare samtidigt så kan det bli köp av det grafikkortet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, men 2000fps är roligare än 1000fps

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Behöver och behöver. Jag spelar enbart WoW och klart jag vill ha det mesta av det. Men samtidigt känns det onödigt att slänga ut flera tusen för några steg högre på grafikinställningarna. Blir i vilket fall som helst i så fall ett AMD-kort då jag sitter med en freesync-skärm.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLutnaes:

Har läst igenom alla inlägg i tråden och är lite fundersam varför en drös med användare som sitter med GTX980ti's ska uppgradera till GTX1080? Ni har ju redan extremt kraftfulla grafikkort? Har ni pengar i överflöd förstår jag, men annars så går det förbi mig.

Huvudskälet är nog jakten på mer prestanda. Visst kan man argumentera att 980 Ti är det kraftfullaste kortet just nu, men det spelar ju ingen roll eftersom det finns ett flertal spel där kortet inte presterar tillräckligt i högre upplösningar om man vill maxa grafikinställningarna. Det är också skälet till att jag ruinerar mig på datorhårdvara, viljan att få det mesta möjliga.

Jag kommer inte byta till 1080 eftersom jag tycker att det är för liten uppgradering för pengarna, men 1080 Ti blir det nog om det är minst 50% snabbare än mitt 980 Ti i praktisk användning. Annars får jag modifiera kylningen och plocka fram överklockningsvantarna. Mitt Asus 980 Ti Strix Gaming DirectCu III OC [ADHD Derp Icanhascheezburger Deluxe Custom YOLO Edition] går nog pressa upp till att tangera 1080-prestanda om jag skulle känna att jag inte står ut. Samtidigt vet jag att det kommer bli högljutt och varmt om jag gör det, så jag köper nog bara ett annat kort i slutänden. Det våta drömmen vore en fullstor Pascal med 15,3 miljarder transistorer, som vore löjligt mycket snabbare än 1080. Då skulle jag vara villig att öppna både plånbok och stjärt på vid gavel för Nvidia. <3

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sveklockarn:

Det våta drömmen vore en fullstor Pascal med 15,3 miljarder transistorer, som vore löjligt mycket snabbare än 1080. Då skulle jag vara villig att öppna både plånbok och stjärt på vid gavel för Nvidia. <3

Hahaha. Så talar en sann entusiast! Redan 1080 ger en sån ökning av prestanda jämfört med mitt 780 - så det blir nog ett 1080 med eftermarknadskylare alternativt AMDs svar på ett sådant. Vi får se i höst (eller redan i sommar om vädret blir skit)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Huvudskälet är nog jakten på mer prestanda. Visst kan man argumentera att 980 Ti är det kraftfullaste kortet just nu, men det spelar ju ingen roll eftersom det finns ett flertal spel där kortet inte presterar tillräckligt i högre upplösningar om man vill maxa grafikinställningarna. Det är också skälet till att jag ruinerar mig på datorhårdvara, viljan att få det mesta möjliga.

Jag kommer inte byta till 1080 eftersom jag tycker att det är för liten uppgradering för pengarna, men 1080 Ti blir det nog om det är minst 50% snabbare än mitt 980 Ti i praktisk användning. Annars får jag modifiera kylningen och plocka fram överklockningsvantarna. Mitt Asus 980 Ti Strix Gaming DirectCu III OC [ADHD Derp Icanhascheezburger Deluxe Custom YOLO Edition] går nog pressa upp till att tangera 1080-prestanda om jag skulle känna att jag inte står ut. Samtidigt vet jag att det kommer bli högljutt och varmt om jag gör det, så jag köper nog bara ett annat kort i slutänden. Det våta drömmen vore en fullstor Pascal med 15,3 miljarder transistorer, som vore löjligt mycket snabbare än 1080. Då skulle jag vara villig att öppna både plånbok och stjärt på vid gavel för Nvidia. <3

Tack, fick lite mer ljus på saken nu! Om man vill ha maxkvalitet på grafiken i 1440p och 4k så förstår jag att man suktar efter toppkorten. Jag kanske är lite prestandaskadad i och med att jag har suttit med ett GTX580 i 5 år. När jag tänker på det så har jag aldrig brytt mig om grafikinställningarna speciellt mycket, enda målet är att uppnå 120hz så jag har aldrig haft behovet av ett snabbare kort.

Är det inte lite optimistiskt att tro att Big Pascal kommer få så många transistorer (vet att du skrev att det skulle vara en dröm, men leker med tanken) ? Om jag inte misstar mig så blir det svårare att kyla kretsen med en mindre arkitektur? Om man då ser till att luftkylarna inte kommer att ändras så mycket så blir ju kortet jättevarmt? Alltså dra ner på prestandan eller dra ner på transistorantalet? Är jag helt ute och cyklar eller tror ni att Big Pascal (om nvidia gör sådana kort) kommer ha en inte överdriven ökning av transistorer?

Permalänk
Medlem

Sitter här med 980 i SLI och överväger ett eller två 1080 istället, det känns dock lite dumt.
Blir nog att vänta tills 1080ti kommer men det är väldigt lockande.

Edit:
Det spelande jag gör är i 4k

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Sitter för närvarande på ett GTX 680 som har tjänat mig väl genom åren men som det nu börjar bli dags att byta ut.

Permalänk

Sitter jag på ett GTX 780, javisst ett jättefint kort men de räcker inte riktigt till för den kräsne idag

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

sitter på ett ati 6870 just nu så känns som att det är dags att uppgradera, speciellt med tanke på att jag är väldigt sugen på 1440p 144 hz!

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte, spelar mest mmo's på 1080p 60hz. Håller på att bygga dator just nu och funderar på att lägga på ett gtx1080 om inte jag får tag på ett billigt 980ti för runt 3500- 4000 vilket känns mest värt det.

Såg att jag inte postat här på några år. Har fortfarande mitt gamla monster till dator från 2008 som sig. =D

Visa signatur

Zegamax unicorn// Intel core i7 920 2.66ghz// Corsair tripple chanel 3x2048mb 1333Mhz CL9// Sapphire Ati radeon 4870x 2GB // WD caviar 750GB // GIGABYTE GA-EX58-UD5, Intel X58 Chipset // CM Real Power Modular 620W// Samsung DvD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneak1:

Vet faktiskt inte, spelar mest mmo's på 1080p 60hz. Håller på att bygga dator just nu och funderar på att lägga på ett gtx1080 om inte jag får tag på ett billigt 980ti för runt 3500- 4000 vilket känns mest värt det.

Såg att jag inte postat här på några år. Har fortfarande mitt gamla monster till dator från 2008 som sig. =D

Kör du mest MMO's och i 1080/60 så är det nog mer värt att lägga pengar på snabbare processor och minnen. Ett begagnat 980 Ti nu när 1080 släpps är nog ett bra köp

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kör 1440p 165hz så jag behöver prestandan.

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande på 1080p och 60Hz och kommer att göra det åtminstone tre år framöver. Självklart vill jag ha brutalt bra prestanda i spel som Metro och GTA, men frågan är om 1080 är för overkill för 1080p och om det skulle vara en bättre balans med ett 1070. Hur resonerar ni i den frågan? Idag har jag ett 7970.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Vore nice att kunna spela allt på högsta settings i 1080p i 120hz för en gångs skull. Något som mitt 780Ti inte klarar för tillfället, utan man måste alltid kompromissa.

Permalänk
Medlem

@Edge1:

Vilken CPU kör du 980 ti nu med ?

Permalänk
Medlem

@Crazness: Lite olika, huvuddatorn har en 5960X och två Matrix, men jag kånklade nyss ihop en budgetversion med en 6700K här: Galleriet