Behöver ni prestandan från 1080?

Permalänk
Medlem

Mitt 690 har legat på ruinens prestandabrant ganska länge nu med en 2560x1440 skärm så det kan nog bli ett köp av 1080 när det släpps något vassare från EVGA.

Permalänk
Medlem

Spelar i 1440p och spelar mycket nya spel där det ofta inte finns SLI profiler. ARK survival evolved och The division kan jag inte spela i 1440p utan att droppa under 30 fps, så det blir en helt ny dator för min del..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Min dator är gammal nu (se signaturen). Jag ska beställa en helt ny dator ganska snart med GTX 1080.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

@Cooling23 hade jag varit du hade jag ändå bara beställt graffet och mer ram, iaf till att börja med. för du lär bli nöjd med bara graffet. cpu å mobo kan du ju köpa när det finns mer valmöjligheter senare i år, typ zen å kabylake

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag behöver nog två då jag har en 4k skärm

Permalänk
Medlem

Väntar på HoF och classified, hoppas på höga power limits och volt limits. gtx 980 var ju ett skämt, hoppas dem fixat det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Cooling23 hade jag varit du hade jag ändå bara beställt graffet och mer ram, iaf till att börja med. för du lär bli nöjd med bara graffet. cpu å mobo kan du ju köpa när det finns mer valmöjligheter senare i år, typ zen å kabylake

Nja jag är ändå sugen på ny dator. Tack ändå för tipset!

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte titta på amds kort också? Ska komma riktigt energieffektiva kort (vad som sägs). Till bra priser.

Hype, hype och åter hype.

Låt deras produkter tala för sig själva, när och om de kommer.

Skrivet av MinscS2:

GTX 980 presterade ~8% bättre än GTX 780 Ti när det lanserades*.
GTX 980 Ti presterade ~24% bättre än GTX 980 när det lanserades*.

Eftersom GTX 1080 redan presterar ~27% bättre än GTX 980 Ti (jämför med 8%-hoppet mellan GTX 780 Ti och GTX 980) har jag ganska stora förhoppningar på GTX 1080 Ti. Vem vet, jag kanske får äta upp mina ord om att hoppa över en generation.

(*Sweclockers prestandaindex för 1080p.)

Beror nog på vad man sitter med idag, och vilken upplösning man tänker köra.

För 1440p eller högre kommer 1080 inte vara tillräckligt på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Använder en UHD-TV som skärm och med ett GTX 970 så finns det väldigt mycket utrymme till förbättring. Spelade The Witcher 3 och Dragon Age Inquisition i 2400x1350 för att få stabil 60fps utan att dra ner grafikinställningarna för mycket. Har man tur kommer man undan med 2560x1440, men tror i princip det enda min burk orkar köra i 3840x2160 är Telltale-spelen.

Å andra sidan spelar jag inte jätteofta så även om jag funderat på att skaffa ett 1080 eller 1070 känns det kanske inte så värt.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på ett GTX 550TI från asus Räcker gott och väl till mina behov, men klagar lite på de mer krävande spelen på 1080p, men då sänker man till 720p så flyter allt på bra Kommer jag uppgradera? Ja. Antagligen eftersom prestandan av ett 1080 är extrem

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

@Ludzee:

Detta med att man ska kunna lira alla nya titlar på max börjar bli svårare och svårare då Spelskaparna bara "pissar" ut med ögongodis. Såvida man inte funderar på 4k så är dessa kort Overkill så det smäller om det för 1080p.

Nvidia monsterkort har blivit lite som Iphone, Folk köper dom vad dom än kostar.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Detta med att man ska kunna lira alla nya titlar på max börjar bli svårare och svårare då Spelskaparna bara "pissar" ut med ögongodis.

Om de fyller på med ögongodis så beror det på att det finns snabbare system att köra på. Att folk sitter kvar på sina gamla lik till datorer för länge är ju inget vettigt skäl för en spelutvecklare att dra ner på krämen.

Speltillverkare kommer hållas tillbaka för överskådlig framtid av brist på tillräckligt kraftig hårdvara att köra grafiken på, och kommer få fortsätta hitta kompromisser och genvägar för att kunna släppa det till samtida system. Vi har eoner kvar till "realistisk" grafik, även om vi har gjort stora framsteg på senare tid.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Om de fyller på med ögongodis så beror det på att det finns snabbare system att köra på. Att folk sitter kvar på sina gamla lik till datorer för länge är ju inget vettigt skäl för en spelutvecklare att dra ner på krämen.

Speltillverkare kommer hållas tillbaka för överskådlig framtid av brist på tillräckligt kraftig hårdvara att köra grafiken på, och kommer få fortsätta hitta kompromisser och genvägar för att kunna släppa det till samtida system. Vi har eoner kvar till "realistisk" grafik, även om vi har gjort stora framsteg på senare tid.

Eoner av tid? Det räcker att titta på utvecklingen under de senaste tio åren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Eoner av tid? Det räcker att titta på utvecklingen under de senaste tio åren.

Tja, det räcker med att testa realistisk ljussättning (i de spel det förekommer i någon form) för att få se även de ballaste systemen idag gå ner på knäna fullständigt p.g.a. tyngden i de beräkningarna.

Men visst har vi gjort en sabla utveckling.

Permalänk
Medlem

Väntar in Vega med spänning!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Lite oroväckande hur så många har röstat att de kommer uppgradera till 1080 utan att ha sett polaris. För fan, är ni så jäkla teknikhungriga att ni inte kan ta ett moget beslut och vänta 22 dagar på att båda arkitekturer har lanserats så att ni kan jämföra dem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Lite oroväckande hur så många har röstat att de kommer uppgradera till 1080 utan att ha sett polaris. För fan, är ni så jäkla teknikhungriga att ni inte kan ta ett moget beslut och vänta 22 dagar på att båda arkitekturer har lanserats så att ni kan jämföra dem?

Är det inte Vega som tävlar med GTX1080 om jag nu inte har missat något...

Permalänk
Medlem

Har ett gtx680 just nu, haft den i 4 år.
4 år för la ändå anses vara lagom livslängd kan jag tycka. Dags för ett 1080.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Är det någon som köpt ett 1080 än? Hur vet du att de inte har en skärm med G-Sync redan? Hur vet du att AMD är ett alternativ? Hur vet du att AMD får fram några kort inom rimlig tid? Så många frågor, så få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hype, hype och åter hype.

Låt deras produkter tala för sig själva, när och om de kommer.
Beror nog på vad man sitter med idag, och vilken upplösning man tänker köra.

För 1440p eller högre kommer 1080 inte vara tillräckligt på långa vägar.

Amd har inte misslyckats förr med grafikkorten (nej ta inte upp refrenskylare, för det köper jag inte oavsett nvidia eller amd). Det vore pengabrist om dom skulle inte kunna möta nvidia denna gången.

Polaris 11 verkar levera på deras demo, med tyvärr inte kända grafikinställnigar och fps. Men 80 watt är inte dåligt effektivit mot 750ti (då drog systemet utan gpu 50 watt), nvidia verkar inte släppa kort längre ner än. Utan verkar sikta på toppkort för tillfället.

Nivida har visat en blygsam uppgradering, men helt förståeligt (dumt att släppa för kraftiga kort utan ska ju kräma ur lite prestanda i taget på 16nm).

Få se om amd kan komma tillbaka på marknaden, att dom inte siktar på 1080 kan jag förstå, men med vega hoppas jag dom tar titan i prestanda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har ett GTX580 som sitter i en dator som är ganska prick 5 år gammal. Har fungerat hur bra som helst men efter 5 år är det nog dags för en uppgradering. Pascal låter intressant och GTX1080 levererar en ganska stor förbättring från förra generationen GTX980, och jag vill uppgradera när man får se ett ganska stort kliv i prestanda. (OT: Blir nog broadwell-e samtidigt)

Prislappen är dock väldigt dyr (menar för partnertillverkare, och skulle aldrig falla mig i att köpa FE) men jag försöker rättfärdiga ett sådant köp (inte helt övertygad dock) på grund av att jag vill gå från 1080p till 4k för att jag tycker att det är jobbigt att hålla på med CADSoft Eagle i full-HD. Tror 4k hade underlättat väldigt mycket och då vill jag ha ett grafikkort som kan hantera upplösningen.

Har läst igenom alla inlägg i tråden och är lite fundersam varför en drös med användare som sitter med GTX980ti's ska uppgradera till GTX1080? Ni har ju redan extremt kraftfulla grafikkort? Har ni pengar i överflöd förstår jag, men annars så går det förbi mig.

Väl mött

Permalänk
Medlem

Behöver absolut ett nytt kort, 690 leker inte bra medf 1440P samt så vill jag kunna ha en till skärm. Dock så är jag nog mer sugen på att AMD kort då Nvidia är svin men får se om de kan prestera lika bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Hur länge ska man vänta är väl lite olika för var och en... De som väntar på Polaris kanske ska vänta vidare på Nvidias 1060/1060Ti (GP106 & GP104-150) också... "varför ha så bråttom om man ändå väntar"... Nä, vet man vad man vill ha och hur mycket man är beredd att lägga ut på ett grafikkort då köper man det, anser jag.

http://wccftech.com/nvidia-gtx-1060-256-bit-bus-vr-price/

MVH

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Gigbyte GTX970 G1 Gaming med winforce och tänker uppgradera till 1080 med samma kylare när dyker upp.
Att påstå att 970 klarar av att köra allting på högsta i 1080p är verkligen att ta i.
Som flertalet redan har påpekat så är tungdrivna spel som GTA 5, Division m.fl långt ifrån maxade med detta kortet.

Jag ser fram emot att äntligen kunna köra på med inställningar i spel, då jag har för vana att inte köra med någon inställning på högre än high, så vidare inte spelet är bra opitmerat (typ Overwatch).

Så jag vill upptäcka allt det fina ögongodiset som man har missat för att bibehålla ett bra flyt. Nu kan man få båda till ett riktigt bra pris, enligt mig i alla fall.
Sen att det drar mindre ström är också en bra synpunkt

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Sitter på en 3440x1440 G-Sync skärm så det blir ett 1080 för att driva allt i spel. Sitter nu på ett 970 som inte alls orkar med när man drar upp inställningarna i spel. (Sen blir det en AMD Zen om den är konkurrenskraftig med Intel när den väl släpps.)

Permalänk

Sitter på ett 970 strix idag. Tycker det fungerar klockrent till mina ändamål.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte 670 2gb WF så det börjar väl bli dags att uppgradera nu

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Intressant och sund frågeställning, en god vän uppgraderade nyss till ett R9 390 från ett GTX 670 som han parade ihop med sin processor AMD 1090T, han är supernöjd med sitt köp och njuter av DOOM maxat i 1080P. Dessa kort går att fynda just nu.

Det är spännande med ny teknik och nya leksaker, men frågan är om prestandan behövs.

1080 som helhet är en fin krets, men Founders Edition är en stor scam från Nvidia.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hur länge ska man vänta är väl lite olika för var och en... De som väntar på Polaris kanske ska vänta vidare på Nvidias 1060/1060Ti (GP106 & GP104-150) också... "varför ha så bråttom om man ändå väntar"... Nä, vet man vad man vill ha och hur mycket man är beredd att lägga ut på ett grafikkort då köper man det, anser jag.

http://wccftech.com/nvidia-gtx-1060-256-bit-bus-vr-price/

MVH

I Sverige går det åt sommar och man ska ju inte sitta inne;) så man kan ju vänta med köp till hösten egentligen.

Flesta kommer köpa datorer när skolan börjar och när pengar från sommarjobb kommit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

980Ti har ju snabbare minne än 1080, men jag tvivlar på att det finns nånting som 980Ti är bättre på.

336GB/s gentemot 320GB/s gör att 980ti's råa bandbredd är något högre, men 1080 har en ny delta colour compression teknik som drar ner bandbredden för texturer. Detta kan resultera i att bandbredden är i praktiken för spel högre på 1080 än 980ti.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.