Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spel_va:

kolla här..fick mejl från NKPG också (1000 spänn i rabatt..de är billigaste på Prisjakt nu
(rabatt koden gäller bara om du fick just det mejlet (klicka vidare via länken kommer du till sidan med nedsatt priser)
http://i64.tinypic.com/24fjvy8.png

@spel_va:
Jo jag vet, har handlat mycket från dem...men tack ändå för din hjälp.
Jag har redan beställt ett ASUS STRIX kort från dem idag..
Verkar vara det bästa kortet out of the box nästan 2Ghz OC.. 10 TFLOPS.
Kommer duga bra detta fram tills det är dags att dra på mer för de nya spelen som ej släppts ännu...

Läs detta om Asus kortet...
http://pcdiy.asus.com/2016/05/this-is-the-asus-strix-geforce-...

Du tänkte beställa Zotac när det släpps eller hur...? Zotac är skitbra de med... just nu har jag detta kort http://hexus.net/tech/reviews/graphics/56541-zotac-geforce-gt... ... som presterar likvärdigt och t.o.m bättre än GTX780. Deras AMP edition är superbra och deras garanti (5 år) och RMA är också bra... fick mitt 680 utbytt utan krångel till den jag visa på länken (770AMP Edition) Jag har Garanti kvar på den jag fick istället fortfarande.

MVH

Permalänk
Medlem

@DST:

Släng på lite DSR (Dynamic Super Resolution) som samplar ner 4K till 1080p så är inte GTX 1080 så värst overkill längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matadoren:

@RaBlack: Eh, vadå hämta? har dem glömt hur man fraktar? Menar du att de finns i lager nu? Verkade inte så på sidan!

Enklare för mig att gå ner till dem och hämta från butik (de skickar ett SMS bara när de har mitt kort inne) ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

hehe, värst va du e hyper.
Jag anser inte ens att 1080 klarar av att dra nytta fullt ut av en 144hz skärm i 1080 jue.

Men det är du det.. jag tycker redan det flyter bra egentligen med det jag har, men vill ju nyttja skärmen till MAX (den kostar en del redan)... You know... DXXXd sluta förstöra min tidiga jul... Då får vi ta det ute på slagfältet BF4 hehehe LOL.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@DST:

Släng på lite DSR (Dynamic Super Resolution) som samplar ner 4K till 1080p så är inte GTX 1080 så värst overkill längre.

behöver inte ens köra dsr, räcker att man maxar 1080p så räcker inte 1080 till enligt mig.

Skrivet av RaBlack:

Men det är du det.. jag tycker redan det flyter bra egentligen med det jag har, men vill ju nyttja skärmen till MAX (den kostar en del redan)... You know..

MVH

mm precis vill man maxxa sin skärm, å du lär inte maxa din skärm med gtx1080 om inte det inte ens klarar av höga fps i 1080

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

@DST: Sluta snacka i nattmössan... ska du inte byta ditt 670 snart? du har sagt det i 2 år nu. Och på det hela vägrar du köpa GSYNC skärm.. LOL

TenEighty krossar allt idag (singel GPU)

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@spel_va:
Jo jag vet, har handlat mycket från dem...men tack ändå för din hjälp.
Jag har redan beställt ett ASUS STRIX kort från dem idag..
Verkar vara det bästa kortet out of the box nästan 2Ghz OC.. 10 TFLOPS.
Kommer duga bra detta fram tills det är dags att dra på mer för de nya spelen som ej släppts ännu...

Läs detta om Asus kortet...
http://pcdiy.asus.com/2016/05/this-is-the-asus-strix-geforce-...

Du tänkte beställa Zotac när det släpps eller hur...? Zotac är skitbra de med... just nu har jag detta kort http://hexus.net/tech/reviews/graphics/56541-zotac-geforce-gt... ... som presterar likvärdigt och t.o.m bättre än GTX780. Deras AMP edition är superbra och deras garanti (5 år) och RMA är också bra... fick mitt 680 utbytt utan krångel till den jag visa på länken (770AMP Edition) Jag har Garanti kvar på den jag fick istället fortfarande.

MVH

he he...bor typ 7min ifrån butiken (på Kungsgatan)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

@RaBlack, nope för bf4 at low å w3 at medium funkar mitt sletna 670 än. 2fps överlag sämre än ett 770. så jag e nöjd. Ingen idé att köpa graffen när det e sommar, e ju mc å sånt skit som gäller då.

sen spelar det ju ingen roll om det spöar allt annat på marknaden när det inte når upp till mina kriterier. Ett kort för 8k ska klara av alla spel @1080 med 100+fps å över 60 fps i 4k. Om det klarar av att levererar det i w3 eller liknande speltitlar så kanske, men 8k... lixom pff...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@DST: Du har alltid svar på tal... I like that dear friend.
Man vill ju ändå ha något att göra på kvällarna.. hehehe
Du kanske kan ta över mitt 1080 inom en snar framtid då jag behöver uppgradera skärmen o allt annat ... igen

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

@RaBlack, nope för bf4 at low å w3 at medium funkar mitt sletna 670 än. 2fps överlag sämre än ett 770. så jag e nöjd. Ingen idé att köpa graffen när det e sommar, e ju mc å sånt skit som gäller då.

sen spelar det ju ingen roll om det spöar allt annat på marknaden när det inte når upp till mina kriterier. Ett kort för 8k ska klara av alla spel @1080 med 100+fps å över 60 fps i 4k. Om det klarar av att levererar det i w3 eller liknande speltitlar så kanske, men 8k... lixom pff...

Ditt 670 finns inte ens med i listan medans det jag har just nu i datorn ligger högst upp.
Kolla in du kanske kan ta över mitt kort (jag har t.o.m garanti kvar) då 1080 sitter i min burk..
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/56541-zotac-geforce-gt...

MVH

Permalänk
Medlem

@Rablack när det finns 4k oled med hög uppdateringsfrekvens då byter jag skärm nu så funkar min 16:10 perfa. Ingen idé att byta till en ny sleten lcd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Vid 13.50 in i videon pratar Jay om det. Men det har diskuterats förr med, kommer göra absolut noll skillnad med 1*8 eller 10st *8
Kanske om man planerar att köra LN2 så kan man behöva det, men för luft/vatten....knappast.

Problemet är inte hur många connectors kortet har utan att det har en "låg" powerlimit satt av Nvidia precis som Nano har på AMD sidan.
Man kan mata ett Nano med 275-300W utan utan större risk så länge VRM tempsen hålls nere, krävs dock moddad powerlimit. I nuläget baseras överklockningsresultaten av ASIC quality och hur mycket leakage ditt kort har, när du slår i powerlimit = max OC så länge inte kortet throttlar först pga temps.

På sätt och vis kommer det att vara bättre med fler connectors då dessa kort inte kommer ha samma låga TDP limit satt och därför kommer ha mer svängrum.

Permalänk
Medlem

@KalBumling Asic kvaliten spelar la ändå mindre roll väl, minns att det va hett samtalsämne men när det gäller nvidia så har det inte iaf inte där spelat nån roll.. de med låga asic klockade ändå ofta bättre än de gpuern som hade hög asic kvalite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev en ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix från komplett. Tror jag kommer bli nöjd med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@KalBumling Asic kvaliten spelar la ändå mindre roll väl, minns att det va hett samtalsämne men när det gäller nvidia så har det inte iaf inte där spelat nån roll.. de med låga asic klockade ändå ofta bättre än de gpuern som hade hög asic kvalite.

Det spelar en stor roll när begränsningen är hur mycket GPUn får dra, se t.ex Nano där det kan skilja 5% (om inte mer, är vad som skiljer mitt sämsta/bästa) stock prestanda mellan olika kort pga lägre stock spänning och strömförbrukning.

Ett kort med bra ASIC quality kommer vid X strömförbrukning kunna köras i högre frekvens än ett kort med låg ASIC quality vid samma strömförbrukning. Hur kretsarna klockar när dom inte begränsas av powerlimit är en annan femma, nu är det dock samma scenario som med AMD Nano.

Permalänk
Medlem

ah det låter logiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dom flesta testar ju alla kort i öppna chassin även kort som dina Fury X har testas i öppna chassin. Det beror givetvis på att det är mer praktiskt då man har återkommande tester av olika typer av hårdvara. Så varför skulle just detta kort testas annorlunda? Beroende på chassi så kan man få bättre eller sämre kylning än vad man får med öppet chassi. Oftast så ger ett stängt chassi med fläkt(ar) i fronten bättre kylning av grafikkort än ett öppet chassi.

Kan det vara så illa att det är lite surt sa räven när det kommer nya kort som spöar skiten ur det kort som man själv sitter på?

Nej men det är tråkigt när alla vet att korten har stora problem med att hålla tempen. Man ska testa kort så att man som kund får rätt information. När han väl fått tag på ett kort med en annan kylare så testar han det inte i ett "normalt chassi" Skulle jag köpa ett 1080 så skulle jag vilja veta om kortet klarar av långvarig kylning av kretsen. (för jag spelar längre än 5min.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Fråga: Ska köra VR med en HTC Vive och någonstans har jag läst att det är bra om grafikkortet har dubbla HDMI så att HTCn och monitorn körs med var sin HDMI.

Men de flesta korten som jag läser om har bara ett HDMI och 3 st DP.

Det är väl inge bra?

EDIT: Det kortet som jag menar har dubbla HDMI är: ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1080

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Men om Class och FTW har 2 × 8 Pin så spelar det väl ingen roll om du ska vattenkyla kortet?

Ända skillnaden är väl att class kommer med högre clock ur lådan?

Classy har trippla bios men utöver det vet jag inte mer än custom PCB, oklart om det är annan mot FTW.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Fråga: Ska köra VR med en HTC Vive och någonstans har jag läst att det är bra om grafikkortet har dubbla HDMI så att HTCn och monitorn körs med var sin HDMI.

Men de flesta korten som jag läser om har bara ett HDMI och 3 st DP.

Det är väl inge bra?

EDIT: Det kortet som jag menar har dubbla HDMI är: ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1080

Får köra med adaptrar i värsta fall.

Vad frustrerande. Komplett har ändrat sitt leveransdatum för EVGA superclocked från 3 till 15 juni...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

Classy har trippla bios men utöver det vet jag inte mer än custom PCB, oklart om det är annan mot FTW.

FTW ska vad jag läst mig till också ha trippla bios, om det är annan pcb än FTW vet jag inte heller... sen har jag inte lyckats få nåt svar från EK om de kommer göra vattenblock för FTW. Det enda svaret jag fått är att "vi har block för 1080 FE"... ja tack för hjälpen fetto, det kan man googla sig till på två sekunder! Säg ja eller nej så jag vet om jag ska avbeställa och kika på Classified

Alternativet är att kolla och se om Bykski eller Bitspower kommer göra block för FTW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

FTW ska vad jag läst mig till också ha trippla bios, om det är annan pcb än FTW vet jag inte heller... sen har jag inte lyckats få nåt svar från EK om de kommer göra vattenblock för FTW. Det enda svaret jag fått är att "vi har block för 1080 FE"... ja tack för hjälpen fetto, det kan man googla sig till på två sekunder! Säg ja eller nej så jag vet om jag ska avbeställa och kika på Classified

Alternativet är att kolla och se om Bykski eller Bitspower kommer göra block för FTW

EK har aldrig släppt något vattenblock till något Evga-FTW kort tidigare vad jag vet.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SweCarl:

EK har aldrig släppt något vattenblock till något Evga-FTW kort tidigare vad jag vet.

https://www.ekwb.com/news/evga-680-ftw-also-to-get-a-fc-water...

680 fick ett iaf. Men 700- och 900-serierna verkar inte ha fått... man kan ju hoppas iaf? Annars får det bli annan modell eller kanske rentav HC

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av trickeh2k:

Mja, beror ju på. Classified och de andra är mer avsedda för de som vill överklocka friskt på egen hand. Om du nöjer dig med fabriksöverklockning så tror jag att SC eller FTW duger alldeles utmärkt

Lite svårt att se men är detta 6+8?

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/05/ASUS-ROG-STRIX-GTX-1080-PCB.jpg

Men visst, det jag menade är att oavsett så spelar inte Strix i samma liga som de övriga korten jag nämnde

ROG Strix GTX 1080 DC3 OC 8GB GDDR5X har 6+8-pin för total 300W rated power som omvandlas genom en VRM på 10 faser (8 för GPU, 2 för minnet). Det kommer att räcka utan problem även om man monterar vattenkylning för att vrida ur kortet ordentligt

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på vilket kort man ska beställa, men just nu är man ju lagom intresserad av Strix kortet! Priset är ju rätt okej på Alina om man säger så!
Alla dessa val....

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Sitter och funderar på vilket kort man ska beställa, men just nu är man ju lagom intresserad av Strix kortet! Priset är ju rätt okej på Alina om man säger så!
Alla dessa val....

Evga ftw. Alina hade bara strix 😞

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Evga ftw. Alina hade bara strix 😞

Evga finns till bra pris på komplett annars

https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk

https://www.twitch.tv/teamevga
Dem kör giveaway på 1080 vid 2k viewers.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ftw med 8 *2 pin ska det vara. 😉

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Velar mellan Asus strix kortet och MSI gaming kortet. Strix lite högre klockat men har bara 2 displayportanslutningar,