Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fått problem med omstarter på sistone. Vet inte om det är någon logitech drivrutin för tangentborden som inte går in riktigt trots de påstår att de gör det i åtgärdscentret... Uppdateringar är satta för schemaläggning och inte automatiskt hittar inte vart man blockar uppdateringar helt?

Det går ej att välja att stänga av Windows Update helt i Win 10 Home. I win 10 Pro ska man kunna göra det

Ska finnas något hack för att stänga av det helt i Win 10 Home men har inte kollat på det ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och nu verkar hela Microsofts mobiltillverkning gå i graven. http://www.dn.se/ekonomi/microsoft-uppges-slopa-mobilerna-100... dvs ännu mindre incitament att låta GUI't se ut som en avskalad mobil.

Bra då kan dom även fixa sitt desktop os, för inte behövs modern längre (att det ska se enhetligt mellan olika enheter).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det går ej att välja att stänga av Windows Update helt i Win 10 Home. I win 10 Pro ska man kunna göra det

Ska finnas något hack för att stänga av det helt i Win 10 Home men har inte kollat på det ännu

Går inte helt i pro heller, bara mer valmöjligheter (men kan ju gå fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Går inte helt i pro heller, bara mer valmöjligheter (men kan ju gå fel).

Går utmärkt att stänga av helt eller välja vilka uppdateringar som ska installeras med Windows Update MiniTool

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jaha, så har då till slut någon jag är personligt bekant med drabbats av ofrivillig uppgradering. Trots att han är datanörd, vips en morgon när frugan hans hade en viktig konferens via Skype, så bidde det plötsligt inget av det för datorn skulle minsann ha Wx installation i stället.
Han hade redan tagit bort och blockerat allt som gällde Wx bland W Update, och frugan hans gör inget på den datorn utom just Skype. Trots det... Trots det så hade tydligen nån senare uppdatering gått runt det och återställt tidigare blockerade uppdateringar och sen utan att fråga installerat vid nästa omstart. Och det var han som stängde av datorn kvällen innan, och det kom ingen fråga om uppdatering då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

Haft Windows 10 i ett bra tag nu.

Tycker det är helt okej, men föredrar 8.1 med startmeny och hade nog gått tillbaks till det om jag inte vore så jäkla lat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DW75:

Jaha, så har då till slut någon jag är personligt bekant med drabbats av ofrivillig uppgradering. Trots att han är datanörd, vips en morgon när frugan hans hade en viktig konferens via Skype, så bidde det plötsligt inget av det för datorn skulle minsann ha Wx installation i stället.
Han hade redan tagit bort och blockerat allt som gällde Wx bland W Update, och frugan hans gör inget på den datorn utom just Skype. Trots det... Trots det så hade tydligen nån senare uppdatering gått runt det och återställt tidigare blockerade uppdateringar och sen utan att fråga installerat vid nästa omstart. Och det var han som stängde av datorn kvällen innan, och det kom ingen fråga om uppdatering då.

Microsoft skickade ut en säkerhetsuppdatering till IE11 för några månader sedan. I den säkerhetsuppdateringen fanns även en förändring så att IE kunde starta W10-uppdatering från webbläsaren. Eftersom den var inbakad i säkerhetsuppdateringen kunde man inte välja bort den utan att äventyra säkerheten. Kanske detta han råkat klicka på vid surfning?

Det nya Microsoft i ett nötskal och som gör att jag gnuggar händerna så fort jag ser att det går dåligt för företaget (men lider och tänker på alla anställda som får gå).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Windows 10 funkar utan problem på min stationära dator för tillfället.

Det enda jag inte hittar är drivrutiner för mitt PCI ljudkort som är rätt gammalt men funkar bra. Det funkar men PCI 3d PCI Configuration programmet fattas det ljudutgångar samt mick inställningar. Det är C-Media Audio Controller.

Men kör micken från mitt interna istället och ljud ut från mitt PCI kort.

Alltså har du problem.

Permalänk
Medlem

Min mor fick sin dator uppgraderad från Windows 7 efter att ha "godkänt" genom att kryssa ned rutor som poppat upp. Enligt hennes egna ord var det ett övergrepp. Inget ord jag ksulle använda i sammanhanget men visar helt klart vilket skitföretag Microsoft är.

Hur som helst började problemen direkt. Det tog konsekvent ca 10-15 minuter för att starta Windows 10 (kontra 10-15 sekunder innan), felsäkert läge verkade ej gå att nå med F8 längre, och väl startat så kraschade explorer.exe konstant vid minsta användning vilket mer eller mindre gjorde operativsystemet obrukbart för användare. Efter en del tajmingberoende tur lyckades jag få upp wizarden för att återställa till Windows 7.

Väl i Windows 7 igen verkade allt som fanns installerat finnas kvar. Dock så märkte jag att samtliga schemalagda aktiviteter hade tagits bort. Både för andra mjukvaror och de jag själv lagt in för backuper. Så ett tips till er som har återställt till innan uppgradering, ta en titt på era schemalagda aktiviteter.

Disclaimer: Mamma kör Windows 10 på jobbet och har inga problem att använda det. Dock var ju denna uppgradering varken önskvärd eller fungerande. GJ Microsoft!

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kuufukuji:

Min mor fick sin dator uppgraderad från Windows 7 efter att ha "godkänt" genom att kryssa ned rutor som poppat upp. Enligt hennes egna ord var det ett övergrepp. Inget ord jag ksulle använda i sammanhanget men visar helt klart vilket skitföretag Microsoft är.

Hur som helst började problemen direkt. Det tog konsekvent ca 10-15 minuter för att starta Windows 10 (kontra 10-15 sekunder innan), felsäkert läge verkade ej gå att nå med F8 längre, och väl startat så kraschade explorer.exe konstant vid minsta användning vilket mer eller mindre gjorde operativsystemet obrukbart för användare. Efter en del tajmingberoende tur lyckades jag få upp wizarden för att återställa till Windows 7.

Väl i Windows 7 igen verkade allt som fanns installerat finnas kvar. Dock så märkte jag att samtliga schemalagda aktiviteter hade tagits bort. Både för andra mjukvaror och de jag själv lagt in för backuper. Så ett tips till er som har återställt till innan uppgradering, ta en titt på era schemalagda aktiviteter.

Disclaimer: Mamma kör Windows 10 på jobbet och har inga problem att använda det. Dock var ju denna uppgradering varken önskvärd eller fungerande. GJ Microsoft!

Så går det när man inte läser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Å andra sidan förstår jag folk som har råkat ut för det här. I månader har Microsoft "lärt oss" att deras popup ska klickas ned om vi inte vill uppgradera just nu. Helt plötsligt är det klicket "ja, nu." när det i månader tidigare varit "nej, inte just nu." Faktum är att x alltid annars, i alla Microsofts dialoger är knutet till "Nej" "Avbryt" osv.
Så nog är det fullt gjort av Microsoft, även om jag fortfarande väntar på att de ska göra så mot mig. Jag klickar ner dem hela tiden, och har fortfarande inte fått meddelandet om uppgradering, och påföljande uppgradering.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon42512:

Jag får känslan "desperat telefonförsäljare" över Microsofts beteende det senaste året, är jag ensam om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Haft Windows 10 i ett bra tag nu.

Tycker det är helt okej, men föredrar 8.1 med startmeny och hade nog gått tillbaks till det om jag inte vore så jäkla lat.

Bara välja Win10 startmeny i fullscreen så är det nästan som i Win8 fast bättre i mina ögon

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bara välja Win10 startmeny i fullscreen så är det nästan som i Win8 fast bättre i mina ögon

Har du använt Windows 10 startmenyn på en dator med pekskärm? Det är i det fallet jag tycker 8.1 är helt överlägsen 10:an. Dock föredrar jag Classic Shell, men gillar att få tillgång till startskärmen i 8:an när jag vill. I 10:an så kan jag inte längre få samma fina uppdelning. I touch-läget är Windows 10 hemskt att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Så bara för att man inte läser så ska explorer.exe krascha konstant under användning?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du använt Windows 10 startmenyn på en dator med pekskärm? Det är i det fallet jag tycker 8.1 är helt överlägsen 10:an. Dock föredrar jag Classic Shell, men gillar att få tillgång till startskärmen i 8:an när jag vill. I 10:an så kan jag inte längre få samma fina uppdelning. I touch-läget är Windows 10 hemskt att använda.

Inte testat touch men vad jag kommer ihåg om win 8 så förstår jag att den är bättre till just det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ja dom gjorde win 8 grymt bra med just pekskärm, tyvärr märktes det även för hos med desktop :/

MS borde splittra isär plattformarna lite mer, så mobiler inte påverkas lika hårt av hos med PC och mus. För som det är nu, så gjorde dom win 10 bättre för PC=sämre touch.

Ja, får hoppas att MS till slut fattar vad kunderna vill ha och inte MS vill ha. Deras mobilsatsning var ju dött försök sen dom började mobilsatsningen. Ska dom lyckas måste MS blöda massa pengar och göra bred satsning med attraktiva mobiler/ betala stora summor till apptillverkare, samt mycket reklam

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kuufukuji:

Så bara för att man inte läser så ska explorer.exe krascha konstant under användning?

Haha, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Microsoft skickade ut en säkerhetsuppdatering till IE11 för några månader sedan. I den säkerhetsuppdateringen fanns även en förändring så att IE kunde starta W10-uppdatering från webbläsaren. Eftersom den var inbakad i säkerhetsuppdateringen kunde man inte välja bort den utan att äventyra säkerheten. Kanske detta han råkat klicka på vid surfning?

Det nya Microsoft i ett nötskal och som gör att jag gnuggar händerna så fort jag ser att det går dåligt för företaget (men lider och tänker på alla anställda som får gå).

Eftersom han inte ens använder IE så känns det tvivelaktigt.

Men om förfrågan i IE är tillräckligt missvisande, tveksamt men åtminstone teoretiskt möjligt om den kommit upp av nån arkan anledning, man räknar ju absolut inte med att det ska komma sånt där, men windows har ju sina egna ideer så vem vet.

Men det hände ju bara häromdan så "för några månader sen" känns ju också lite tveksamt.

Dock läste jag häromdan om hur en annan fråga om uppdatering ställs, om man där klickar på kryss för att stänga frågan, så räknas det som att man accepterat...
Bästa gissning i nuet är att frugan hans klickat bort dylikt veckan innan och att datorn sen av någon anledning väntade flera av/på innan den bestämde sig för att köra nedgraderingen.

Just att det inte går att alls avgöra hur det skett är bara en av många anledningar till just varför jag tycker det gått åt helvete.
Min dator är MIN, och JAG ska kunna ha kontroll över den och kunna veta allt jag behöver om den, inte microsoft.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag får känslan "desperat telefonförsäljare" över Microsofts beteende det senaste året, är jag ensam om det?

Nope, en av anledningarna till att jag är maximalt misstänksam och undviker skiten totalt ända sen de första små intressanta fakta dök upp.

Hitills har jag bara fått misstankar bekräftade, inte en enda har kunnat avfärdas ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha, va?

Han skrev i klartext i sitt inlägg om den olyckliga som fått Windows 10 installerat "utan sitt medgivande" att Windows 10 är instabilt och krashar på det systemet. Vilket du tyckte att "Så går det när man inte läser" var ett bra svar på... Jag förstår hans förundran.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Man läser ju så att man slipper att få det installerat om man inte vill ha det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man läser ju så att man slipper att få det installerat om man inte vill ha det...

Hjälper inte hur mycket man ens läser, fått denna skiten en gång. Var när jag körde standarden kryssa ner rutan, kom då upp i hörnet vid klockan att den skulle göra uppdatering två dagar senare (lätt att missa denna text när den visas i få sekunder).

Sen har jag kunnat kryssa ner rutan utan att få win 10 uppgraderat (så vet inte om det var tillfällig bugg eller liknande). Kollar extra noga vid klockan varje gång jag kryssar ner nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hjälper inte hur mycket man ens läser, fått denna skiten en gång. Var när jag körde standarden kryssa ner rutan, kom då upp i hörnet vid klockan att den skulle göra uppdatering två dagar senare (lätt att missa denna text när den visas i få sekunder).

Fast det är ju det man läser i texten. Microsoft skriver ut om X betyder "ja tack, installera", och när de inte skriver något gäller default beteendet. Det är fullt gjort, men det har fortfarande inte hänt här, så snart måste jag installera Windows 10 manuellt...

Skrivet av anon42512:

Vilket jag håller med om i någon utsträckning, men det var dels inte det inlägget du besvarade faktiskt handlade om, och dels har Microsoft förändrat ett beteende som är universellt för Windows: X = Cancel, i en specifik dialog, där de under flera månader har "tränat" användare till att acceptera att samma dialog, med samma text visas om och om igen, och att X stänger dialogen utan vidare åtgärd är nödvändig. Det är definitivt "lite" fult att förändra beteendet.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju det man läser i texten. Microsoft skriver ut om X betyder "ja tack, installera", och när de inte skriver något gäller default beteendet. Det är fullt gjort, men det har fortfarande inte hänt här, så snart måste jag installera Windows 10 manuellt...

Vilket jag håller med om i någon utsträckning, men det var dels inte det inlägget du besvarade faktiskt handlade om, och dels har Microsoft förändrat ett beteende som är universellt för Windows: X = Cancel, i en specifik dialog, där de under flera månader har "tränat" användare till att acceptera att samma dialog, med samma text visas om och om igen, och att X stänger dialogen utan vidare åtgärd är nödvändig. Det är definitivt "lite" fult att förändra beteendet.
B!

jo, men inte är jag intresserad att läsa samma meddelande för 100 gången om samma sak, bara ändrat innebörden av krysset helt plötsligt.

Handlar inte om att läsa, för det gör man första och möjligen andra gången, vill man inte ha win 10 så vill man bara få bort rutan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Men förihelvete....

Ja, det säger jag om den förbannade rutan som jag sett över 100 gånger nu. Inte fan tänker jag läsa den varje jäkla uppstart, normalt folk läser nog inte ens denna ruta första gången.

Jo, självklart kan jag stå och läsa den varje gång, men står ju förböveln samma sak. Att MS anpassar en tid för uppdatering och räcker att kryssa ner denna (förutom en gång höll det på att gå åt helvete).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Varför använda explorer?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Varför använda explorer?

För att det är en av grundpelarna i Windows? (Det är alltså inte Internet Explorer det handlar om, utan Windows fönsterhanterare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför använda explorer?

Antar att du tänkte lite fel där? Explorer.exe är skrivbordsmiljön i Windows. Utan den kommer man inte speciellt långt i normala fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför använda explorer?

Är bakgrundsprocess i Windows, se aktivitetshanteraren du har troligen flera stycken igång.

Visa signatur