Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PV52:

Klart man vill göra ett bra jobb som man är stolt över, men förstår fortfarande inte varför man ska ha så mycket pengar, ingen måste ha så mycket, man kan komma långt på en lön på 30k i månaden, över 60k är inte försvarbart i mina ögon.
Absolut inte när folk svälter och inte har råd med sina barn.

Nä, egoistiskt och sympatilöst är vad det är, enligt mig iallafall!

Mindre ekonomiska klyftor tjänar majoriteten på, större klyftor tjänar bara dom som redan är rika på.

Skickades från m.sweclockers.com

De som tjänar 60-70k är verkligen inte de stora bovarna i samhället. Inte de som tjänar 200k för den delen heller, det är de superrika som sitter på miljarder vars förmögenheter bara ökar i rasande fart, giriga företag som driver ner arbetarlöner i botten och den ekonomiskasektorn som tjänar miljarder på att leka med luftengar. Och till råga på allt så ska de ändå "skatteplaneras" så att all vinst ska gå ner i egen ficka och inte till de samhälle de växte upp ifrån. Det är skit det, men hatten av för de som offrar större delen av sitt liv på utbildning och jobb och kämpar för en hög lön (rimligt hög), de som är ärliga betala dessutom rejält hög skatt här i Sverige dessutom. Har inga problem med att VD:n på mitt företag tjänar 4 gånger så mycket som mig, dock är det ju förjävligt att det sitter en styrelse/aktieägare/riskkapitalister bakom som tjänar miljoner på vårt hårda arbete.

Sen hade jag iof gärna sett att lön reflekterar sammhällsnytta/ansvar och arbetsbörda mer än vad det gör idag, men så lär det väl aldrig bli med dagens system där girigast vinner oftast. Men det verkar jag förövrigt vara ensam om med tanke på hur folk klagar på politikers löner då det borde stå väldigt högt i alla tre avseenden (hade de vart ännu högre kanske yrket till och med lockat till sig begåvade människor ).

Kanske lite O.T med politik/världssyn men oftast det som får mig att känna mig ledsen och galen.

Permalänk

Var till tandläkaren i veckan. Några mindre hål och något större hål plus att förmodligen alla visdomständer ska bort plus kanske en tand till om den inte går att laga. Många timmar i tandläkarstolen framför mig men förhoppningsvis slipper jag tandvärken som jag till och från framför allt haft i visdomständerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Får hem min HTC Vive på Måndag. Itshappening.gif !!! Är svinpepp, har städat hela lägenheten och möblerat om för att få plats med så mycket spelyta som möjligt, har nu 3x2 meter ~ att leka med. Ska sätta mig och köpa lite VR-spel nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Ta din glädje i nån annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@ggalaxyy: Ta din glädje i nån annan tråd.

Jag trodde den här tråden var för allmänt snack? Får man bara skriva här om något tragiskt har hänt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Var till tandläkaren i veckan. Några mindre hål och något större hål plus att förmodligen alla visdomständer ska bort plus kanske en tand till om den inte går att laga. Många timmar i tandläkarstolen framför mig men förhoppningsvis slipper jag tandvärken som jag till och från framför allt haft i visdomständerna.

Jag drog ut min första visdomstand för 2 månader sen, och min andra i Måndags förra veckan. Själva ingreppet är rätt chill, det är lite påfrestande att ligga och höra och känna när dom sliter i käften på en, men det tog kanske 30 minuter sen var det över. Men läkprocessen är ett HELVETE. Man får inte äta vad man vill, och även om du gör det kommer du ångra det sen, pga smärtan som uppstår. Man får inte träna, man får inte göra ditt och datt och bla bla bla, man kan inte sova, man är svullen, öm och har ont i 2 veckor efter ingreppet. Allt är skit. Men o andra sidan så slipper man ju den potentiella tandvärken och helvetet framöver Så är glad att jag gjort skiten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag trodde den här tråden var för allmänt snack? Får man bara skriva här om något tragiskt har hänt?

Du kanske ska läsa vad tråden handlar om innan du postar i den.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Alla nya mygg bett från igår kväll, riktigt surt.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Jag skrev på för 10/10 mb bredband en gång i tiden, men blev uppflyttat till 100/10 bredband för några år sen. Av någon anledning fick jag då ut ca 750/11 när jag testade det på bredbandskollen, vilket var väldigt trevligt. För ett tag sedan tog de bara bort 100/10 och körde upp mig till 100/100 för 100 kr mer per månad och tog dessutom betalt av mig för hastighetsändringen. Enda lägre alternativet som finns kvar nu är 2/2 mb, som de säger att de ska ta bort snart med.

Jag har ingen större nytta av 100 mb upp och dessutom får jag nu bara det jag ska ha dvs ca 95 mb ner och linan verkar svajigare i hastighet än förut, känns ruttet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Du kanske ska läsa vad tråden handlar om innan du postar i den.

k

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Alla nya mygg bett från igår kväll, riktigt surt.

Rekommenderar US622 myggstick. Har inte hunnit prova på det på dom svenska myggen ännu men det funkade riktigt bra borta i Vietnam, fick inte ett enda myggbett på en månad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Jag drog ut min första visdomstand för 2 månader sen, och min andra i Måndags förra veckan. Själva ingreppet är rätt chill, det är lite påfrestande att ligga och höra och känna när dom sliter i käften på en, men det tog kanske 30 minuter sen var det över. Men läkprocessen är ett HELVETE. Man får inte äta vad man vill, och även om du gör det kommer du ångra det sen, pga smärtan som uppstår. Man får inte träna, man får inte göra ditt och datt och bla bla bla, man kan inte sova, man är svullen, öm och har ont i 2 veckor efter ingreppet. Allt är skit. Men o andra sidan så slipper man ju den potentiella tandvärken och helvetet framöver Så är glad att jag gjort skiten.

Jag drog ut min första för ungefär ett halvår sen, och jag upplevde också att ingreppet självt var rätt chill, bedövningssprutan kändes knappt, och sen kände jag ingenting, var skitnervös i väntrummet innan, då tanken på att dra ut tänder är det läskigaste jag vet, men väl inne i stolen lyckades jag andas ut och slappna av, och det slutade med att det jobbigaste var för mig att behöva bita på en bomullstuss första timmarna när blödningen skulle stoppa. Jag käkade 2 alvedon när det började värka lite, och då försvann i princip all värk, så käkade kanske 2-4 alvedon per dag de första dagarna och sen var det bra.

Jag hade faktiskt inga problem alls med läkeprocessen, mer än att det ibland var lite svårt att hålla rent i såret som skulle läka. Också jätteglad att jag drog ut den, då den blev infekterad om och om igen vilket ledde till att jag knappt kunde öppna munnen utan att dö av smärta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Man försöker väl göra så bra från sig som möjligt? Det är väl ändå de förmögnas fel om andra inte har varit/är lika ansvarsfulla & framgångsrika?

Gissar på att det syftas lite mer till hur exponentiellt löner kan öka om man lyckas hamna i rätt position eller har rätt utbildning, medan en annan studerat lika länge, jobbar längre dagar, i mer påfrestande jobb men ändå tjänar en fraktion av de andra. Men nej, det är inte just de förmögnas fel, är väl bara då att de kan ta en funderare på hur de ska spendera de slantarna de får "gratis" pga sitt yrkesval.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har för några veckor sedan gjort slut med min tjej sedan 2,5 år tillbaka och först nu börjar jag känna hur jobbigt allt känns. Hur hanterar man svartsjuka och saknaden? Jag vet inte om jag fortfarande gillar henne eller om jag bara har svårt att inse att det inte är vi länge och att jag måste gå vidare. Hjälper inte att vi har sjukt mycket gemensamma vänner så att vi ses oavsett om vi vill det eller inte. Jag gjorde slut för vi började tjafsa mycket och hade svårt att ha det bra som innan. Men nu känns det som att hon kanske hanterar det här bättre än mig och jag får känslan av att jag förlorat henne för gott. Vet inte vad jag ska göra.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Har för några veckor sedan gjort slut med min tjej sedan 2,5 år tillbaka och först nu börjar jag känna hur jobbigt allt känns. Hur hanterar man svartsjuka och saknaden? Jag vet inte om jag fortfarande gillar henne eller om jag bara har svårt att inse att det inte är vi länge och att jag måste gå vidare. Hjälper inte att vi har sjukt mycket gemensamma vänner så att vi ses oavsett om vi vill det eller inte. Jag gjorde slut för vi började tjafsa mycket och hade svårt att ha det bra som innan. Men nu känns det som att hon kanske hanterar det här bättre än mig och jag får känslan av att jag förlorat henne för gott. Vet inte vad jag ska göra.

Ta kontakten igen. Kan vara bra att man får lite distans till varandra, för att komma tillbaka. Säg som det är, att du saknar henne och att du kanske drog lite förhastade slutsatser. Kommunikation är svaret.

Ni kanske kan börja ses någon gång i veckan och inte som ni tidigare gjort(hur det nu var). Ändra rutiner och hitta på något kul tillsammans, nu när vädret är så pass bra

Upp med hakan nu!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Säg som det är till henne, har hon inte redan hunnit hitta någon ny så kan du ju fråga om en nystart/andra chans och börja dejta igen nytt försök, nya möjligheter

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Säg som det är till henne, har hon inte redan hunnit hitta någon ny så kan du ju fråga om en nystart/andra chans och börja dejta igen nytt försök, nya möjligheter

Vi träffades och jag berättade hur jag kände och hon verkade öppen till att börja om från 0 med en nystart, så ångrar inte att jag åkte dit en sekund. Hoppas verkligen detta kan funka nu

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Sur, väldigt sur och arg.

Har en granne på 80 år som är helt störd. Bor i bostadsrätt med fristående hus med trädgård. Kollade med styrelsen i föreningen om vi fick bygga om staketet och då flytta ut det lite så vi fick större trädgård då marken bredvid inte används till något och fick OK på det efter vi fick godkännade från minst 2 grannar. (Frågade 4 på 'vår sida' av vägen och 2 på andra sidan av gångvägen och alla sa att de var OK).

Denna granne var inte hemma då, men han hatar beslutet och har mordhotat mig, min sambo samt son flera gånger i sin ilska över att styrelsen har godkänt detta beslut. Han placerar spikar under våra däck på bilarna, kastar in stenar på gräsmattan och river bort jordankare när vi börjar bygga. Han kommer släpande på en slägga och säger att han ska slå sönder mig totalt.

Styrelsen i bostadsrättsföreningen gör ingenting åt det utan låter honom fortsätta trakassera oss. Vi har typ 8 polisanmälningar mot honom, men polis gör inget heller.

Så sur. Väldigt sur. Och arg. Horgubbe. Tack för mig.

Permalänk
Medlem

@babbelfisk: Är han 80 år och så pass "pigg"?! Ja jävlar. Aja. Han låter som en riktigt hemsk människa. Skulle du kunna spela in dessa hot och skadegörelse? Polisen måste väl kunna göra något åt det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Blir frustrerad när jag ser och hör hur profitgiriga folk har blivit. Varför "behöver" man tjäna mer än 50-60tusen i månaden? Varför är det okej och sitta på 70k i månaden när vissa knappt kan käka mat en gång om dagen eller klä sina barn?

Blir bara så j***a förbannad!

Avundsjuk much? Fattar du hur mycket slit och jobb det krävs för att ens komma i närheten av dom lönenivåerna?

Permalänk
Medlem

Gamla synder som man får sota för gör en ledsen men framför allt stressad.
I mina yngre år var detta med pengar inte min starka sida och vad det straffar sig..
Att jag får stå för mina synder är bara rätt, jag vill göra rätt för mig nu när man blivit klokare. Men det jobbiga är att se hur det tär på min sambo när vi nu har svårt att göra det vi vill och tycker om..

Ledsen och stressad men glad för det jag har, tack för mig

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Blir irriterad på smacktards, exempelvis som dessa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-dopar-sig-i-jakten-pa-m...

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

@babbelfisk: Är han 80 år och så pass "pigg"?! Ja jävlar. Aja. Han låter som en riktigt hemsk människa. Skulle du kunna spela in dessa hot och skadegörelse? Polisen måste väl kunna göra något åt det då.

Pigg och pigg. Mest bara galen. Han förstör när han vet att vi inte är hemma. Men hot är inspelat och videos överlämnade till polis. Men händer inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Avundsjuk much? Fattar du hur mycket slit och jobb det krävs för att ens komma i närheten av dom lönenivåerna?

Trampade jag dig på tårna? jag har aldrig påstått att jag skulle vilja ha mer i lön, skulle bli äcklad av mig själv om jag tog emot sådana pengar. Du har inte läst eller har dålig läsförståelse skulle jag gissa på, men jag kan ju gissa fel. Är ju bara en av många som bygger husen du bor och arbetar i, vägarna du åker och går på och tar hand om avfallet du skapar.

Men tack för att du förklarar att världen är simpel, självklart blir allt slit belönat med profit och att samhällsklasser, löneklyftor, hemlöshet, svält och överkonsumtion bara är ett påhitt grundat i fantasier.

Vad skulle världen vara utan sådana som dig?

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Vi träffades och jag berättade hur jag kände och hon verkade öppen till att börja om från 0 med en nystart, så ångrar inte att jag åkte dit en sekund. Hoppas verkligen detta kan funka nu

Grattis! Nu vet du vad eller vem du har iallafall lycka till

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@PV52:

Finns fler sätt att se det på. Med mer pengar kan du verkligen göra nytta för andra. Så varför inte tjäna riktigt bra så att man kan hjälpa fler?Jag vet fler entreprenörer som lever efter detta. De tjänar stora pengar men ger ofantligt mycket tillbaka också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dregel2:

@PV52:

Finns fler sätt att se det på. Med mer pengar kan du verkligen göra nytta för andra. Så varför inte tjäna riktigt bra så att man kan hjälpa fler?

Jag vet fler entreprenörer som lever efter detta. De tjänar stora pengar men ger ofantligt mycket tillbaka också!

Problemet jag ser med det är att om man ändå ska ge tillbaka (vilket säkert sker, men har aldrig sett det själv) varför ska man ha så mycket mer till att börja med?

Det ger mer makt åt den som ger istället för att gynna alla så gynnar det den med mest profit än en gång, tanken må vara god, men resultatet blir det samma (mer eller mindre)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Trampade jag dig på tårna? jag har aldrig påstått att jag skulle vilja ha mer i lön, skulle bli äcklad av mig själv om jag tog emot sådana pengar. Du har inte läst eller har dålig läsförståelse skulle jag gissa på, men jag kan ju gissa fel. Är ju bara en av många som bygger husen du bor och arbetar i, vägarna du åker och går på och tar hand om avfallet du skapar.

Men tack för att du förklarar att världen är simpel, självklart blir allt slit belönat med profit och att samhällsklasser, löneklyftor, hemlöshet, svält och överkonsumtion bara är ett påhitt grundat i fantasier.

Vad skulle världen vara utan sådana som dig?

Med tanke på att jag är student med en troligen lägre inkomst än dig så har jag svårt att se "att du skulle trampat mig på tårna". Jag skiter högaktligen i vad du, Bill Gates eller någon annan tjänar. Lyckas du med dina idéer och visioner så ser jag inga problem med att tjäna pengar, se bara på Pewdiepie som idag underhåller miljontals människor men han har å andra sidan lagt ner oerhört mycket tid innan det började gå bra. Dessutom tog han och många andra som gjort samma sak en stor risk när de sa upp sig från sina vanliga jobb.

Kan du inte unna andra människor framgång utan bli äcklad? (Framgång i den mening vi nu diskuterar är lika med pengar.)

Jag uppskattar alla arbetare vad har jag sagt nåt annat? Jag har själv jobbat som både städare på en tandläkarmottagning och tidningsbud. Men inte var jag "äcklad" av att tandläkarna tjänade mer än mig med tanke på det ansvaret de har och den tid det lagt ner på sin utbildning.

Seriöst, dra någon annanstans med din kommunistpropaganda här på swec får du inte mycket gehör. Om världen hade varit som du tycker hade vi haft det som i forna sovjet. Fan vad kul vi hade haft.

Permalänk
Medlem

så jävla less på några i min klass, de kan inte tänka i fem minuter för sig själva och säget massa skit saker hela tiden. Den ena sa nåt dumt ordspråk som inget logiskt kan använda "jag dricker nu så ormen biter inte mig", liksom wtf, vi var inte ens utomhus när han sa det. Han har ändå sämst betyg så han går nog om första året på gymnasiet.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick helt plötsligt ett yrselanfall när jag var ut och körde motorcykel idag vilket resulterade i en dikeskörning. Fick dock inga skador av dikeskörningen tror jag men det blev ändå ambulanstransport in till akuten för undersökning med bl.a. kallsvett och illamående (spydde flera gånger). Vet inte om jag fick en hjärnskakning eller om det berodde på yrselanfallet. Man hittade dock inga fel på mig på akuten. Nu har polisen lagt band runt motorcykeln och skulle kontakta mig senare. Har helförsäkring men vet inte om försäkringen täcker vid sjukdomsanfall?

låter som en klockren kristallsjukan. be någon titta i dina öron med "cyklop"
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kristallsjuka---go...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"