Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Tar jag vår nuvarande (skoda Fabia II 08- 1.2 l 70hk) så skilljer det 50 spänn mellan mig och mina föräldrar, inte 1100, för en så gammal bil så kostar det hela bilen igen under 2 år, inte skäligt enligt mig faktiskt!

Skrivet av RasmusC:

Klart det finns en anledning, den anledningen är pengar. Att folk under 24 år skulle vara med om ~300-400% mer olyckor än folk runt 30 är ju struntprat. Jag som är 21 år skulle få betala ca 20000:- för helförsäkring på en liten Bmw 116D medan min far endast skulle behöva betala 5000:-. Är det rimligt? Jag har haft EU moped, Lätt MC, bil sedan 18 år och har ändå en skyhög premie.

Det är fullt rimligt. Tänk på att trafikförsäkringen skyddar er mot skada ni åsamkar andra, så hur dyr bilen är spelar mindre roll och istället är motorstorlek och erfarenhet/körsätt (både i genomsnitt mycket sämre för unga förare) viktigare. Detta gäller även halv/hel, även om även bilens värde också spelar roll här.

https://korkortonline.se/teori/olyckor/:

Citat:

Olika åldersgrupper

18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

25 - 64 ja, hur många 64 åringar tror du ens kör bil? Testa med spannet 18 - 24 och jämför med 30 - 45.

Alla 64 åringar som har körkort avänder nog bilen lika mycket som andra, om inte annat till och från arbetet.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

Lägg stålarna du har/får på en handpenning till en ny bil istället. Bästa jag gjort när jag köpte mig en Skoda octavia rs combi. Månadskostnaden är ju inte speciellt hög om man jämför med en äldre bil som ska fixas och står still hela tiden...

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Hedersmedlem

Just den tabellen från Körkortonline tycker jag dock är mindre värdefull. Det finns ingen hänvisning till källa, och det ligger lite egenintresse i att visa höga siffror eftersom man vill att unga förare ska ta det lugnt i trafiken. Och jämför man den mot rapporten jag länkade så stämmer den ju inte heller.

§ 8-relaterat raderat. // MOD
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alla har ju såklart tur och otur med olika bilar men min Saab 9-5 kombi från 98. Har gått strax över 33000mil. Haft den i 3år och när den hade gått runt 28-29000mil. Har i stort sett bara lämnat in den för vanlig servcie inför besiktningen (olja, filter osv) och den bara går och går. Nu får jag ändå inget för den om jag ska sälja den så jag tänker ha den tills den ger upp eller om jag gör det förre. hehe
Det enda problem jag har (som kanske får ses som lyxproblem med tanke på ålder och mil) är att ac:n inte funkar som den ska, rosten har börjat komma vid båda högerdörrarna vid kanten och att ibland stänger luft:en av helt och jag får nån felkod men den startar igen efter 20sek. Köpte bilen för 10000kr och då hade den precis fått nya bromsar och ny länkarm .

Blir det nytt blir det nog V70 eller 9-5 från -05 och framåt. Svenska bilar drar kanske något mer men komforten och säkerheten är viktig för mig. Samtidigt som jag måste tänka på barnstol vilket inte går med mindre kombi bilar då jag är 190 lång. Dessutom brukar det vara hyffsat billigt att försäkra de bilar som är vanliga. Jag är 26 år och bor centralt i Malmö och parkerar bilen på gatan och för det betalar jag 3100kr om året för halvförsäkring.

Lycka till med att hitta en trevlig bil :)!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@giplet:

Din källa är givetvis mer trovärd, men de talar inte nödvändigtvis emot varandra då din källa grupperar 18-25 mot 25-64 och min 18-19 mot något okänt. 18-19 har rimligtvis högre risk än 18-25, och den andra gruppen kan utöver det också vara vald för att öka skillnaden.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd massivt rensad.*

Tyvärr rök en hel del med i rensningen men diskussion kring försäkringsbedrägeri kommer inte att tolereras.

Citat:

§ 8
Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBasicOne:

Klumpigt skrivet av mig, jag anser det som självklart att säga det till nästa person!
Vad ligger skatten på?
Största problemet är ju försäkring med en BMW och 18 år..
Skulle jag köpa en v40 kostar de t.ex 1500 kr i månaden för mig och 400 för min mamma och jag vill undvika att det står på henne men fö1100 kr är det ju inte värt att ha den på mig ska kolla lite på BMW, men blir nog något tråkigare så som 320 eller liknande!
Som sagt 330 eller 320 hade ju inte spelat någon roll mer än kanske med dragningen men en 320/325 borde ju kunna dra en husvagn lätt!
Vilka modeller är det du har?
Toyota hade min kära far (prius) den får ju inte dra något dock är det ju en hybrid och det är ju inte det jag letar efter..
Problemet är att hitta en från 06 som inte har gått 25000 mil, visst det är ju inte jätte mycket om året men frågan är ju hur många mil dem håller!
Blir det saab så får jag väl dra med en släkting som är Saab fantast, känns rätt dumt att inte ha med han i Saab köp!
9-3 känns rätt lagom, lite som en 3serie från BMW, och barnstol satsar vi inte på, inte på ett antal år till!

Frågan är vad man ska förvänta sig av en bil i 30 tusen klassen, v40 hade svindyr försäkring för mig, 1500kr i månaden många mil och halvförsäkring!
v70n är jag rädd att den drar för mycket faktiskt, då är saab billigare (enligt transportstyrelsen om hur mycket dem drar) och köper jag en Biopower blir den billigare i skatt (Saab då)

Kolla på toyota avensis och honda accord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tängman:

Lägg stålarna du har/får på en handpenning till en ny bil istället. Bästa jag gjort när jag köpte mig en Skoda octavia rs combi. Månadskostnaden är ju inte speciellt hög om man jämför med en äldre bil som ska fixas och står still hela tiden...

sant, hade gjort det men då hade jag köpt 2-3 års äldre bilar så att den stora prisraset hade gjort sitt. Men det finns äldre bilar som klarar sig iaf, gäller bara att leta och finna de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumpan:

Om jag ska tillföra något så har jag en Saab 9-3 SS -05. Jag tycker det är en mycket trevlig bil som är rolig att köra. Dock så börjar ju mer och mer saker gå sönder trots förhållandevis få mil på mätaren. Jag skulle inte köpa en likadan om den skulle kraschas, men för att dra husvagn så är den populär eftersom motorn är stark och vikten förhållandevis låg.

Ang. Saab kan jag tipsa om forumet Saab Turbo Club Sweden (http://forum.saabturboclub.com) där man kan ta reda på det mesta om bilen.

För bmw har du motsvarigheten www.autopower.se, mycket bra forum med hjälpsamma människor.

Jag vill slå ett slag för bmw e46 330 (bensinmotorn) med drag osv för husvagn. Men då får du nog lägga uppemot 40-45 för att få en med lagom miltal i bra skick.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

har själv en SAAB 9-3 1.8t från 2004

den har gått 18000 mil, servad varje år. skulle nog gå på runt 30.000 på bilfirma idag.

skulle nog dock inte rekommendera ett köp, om du inte är redo att lägga ner tonvis med "småjobbstid". Motorn går bra, körkomforten bra och ekonomin okej vad gäller försäkringar, skatt och drivmedel (0,73l/mil vid snål landsväg, 0,82l/mil blandat).

MEN! Ack så mycket SMÅPROBLEM. Varje år är det något smått drygt.

Ett litet axplock av de problem jag upplevt de tre åren jag haft bilen

- CD-spelare: CD skiva fastnat i spelar, går ej att få ur. Känt problem, finns mek-lösning
- El-stol: motorn har hoppat ur, går ej att skjuta fram/bak
- Bältesrullar rullar ej in bältet. Rengör noggrant och ofta.
- Läckage! Alla dessa packningar till höger och vänster som läcker olja hit och olja dit. utan tvekan den största huvudvärken! olja är som bekant kladdigt, så när det läcker är det svårt att hitta exakt var. Tre besiktningar i rad har gett 2:or för läckage. alla gånger olika saker.
- Igentäppta dränagehål / AC dränage. Pollen, löv, smuts som täpper till hål gör att vatten tränger in i kupén och bildar pöl i passagerarmattan fram. Vid varje service: kolla så att dränagen inte är igensatta!

det var väl några av de saker som är dryga. Mycket kan man åtgärda själv, för den som inte är så händig, kan höja bilen eller bekväm av sig så är det 2000kr varje år bara för att fixa några småsaker som läcker - sen tillkommer vanlig service och slitagedelar så klart.

På sommaren kan det vara lite kul att meka och felsöka, men att hitta ett oljeläckage en slaskig vinterdag? no, thanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det handlar inte om att det är "mycket bil för pengarna", då det börjar bli gamla bilar. Problem kommer att uppstå, när du ligger i den prisklassen. Oavsett fabrikat.

Att det är lotteri att köpa bil i den prisklassen vet jag.
Det jag men är att många andra bilar har gått mycket mer.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

Jag vill slå ett slag för bmw e46, har nämnligen två st, en 01:a och sambon har en 05:a.

01:an har jag kört med 12000 mil (21000-33000) utan några egentliga problem.

vanliga fel på e46 är rost i nederkant på dörrarna
Rost på bromsrör (som på alla bilar) jag har underedsbehandlat mina
Alla expanderkärl spricker, gått på båda bilarna (kostar 800 kr en ny och är enkelt att byta)
fjädrarna fram har gått på båda men det är ju förbrukningsdetaljer enligt mig.
packningen till oljefilterhuset har jag bytt på båda, kostar bara någon hundralapp.

Alla bildelar kan man få till jättebra pris från ebay.de med lite hjälp av google translate

Bakluckan är väl väldigt utsatt med (kombi vilket jag söker), gillar dock att rutan går att öppna, vad jag vet ända bilen

Skrivet av Ronnie60:

Slår ett slag för v70 då det faktiskt är det bästa i den prisklassen. Har haft saab 9-5 och den är väldigt bekväm och kul men inte lika rostskyddad och hållbar som volvon. E46 330xd har jag haft med. Kul men dyr bil.

Hur är BMWn dyr?
Blir nog inte 330 utan mer 325 eller liknande om det blir BMW :).

Skrivet av giplet:

http://www.trafikverket.se/contentassets/df3ceea9762d4cdfa2e9...
Enligt den här rapporten på trafikverkets hemsida så var det 2008 just 3-4 gånger vanligare att unga (<25 år) är inblandade i olyckor i trafiken i jämförelse mot åldersgruppen 25-64år. (sidan 22)

Jo men varför har jag inte lika dyr försäkring på alla bilar utan "bara" på v40, för mig skiljer det 1000 kr i månaden mellan V40 och Skoda Fabia II, skiljer även en del mellan helförsäkringen men detta är halv jag snackar om!

Skrivet av RasmusC:

25 - 64 ja, hur många 64 åringar tror du ens kör bil? Testa med spannet 18 - 24 och jämför med 30 - 45.

Jag kan faktiskt räkna upp en del, sedan är ju pension 65 så väääääldigt många tror jag!

Skrivet av biorrith:

Jag blev påkörd av en 86-åring häromdagen. Så visst kör dom bil.... Men han borde inte!
Totalt senil, gick inte att prata vettigt med honom. Jag gick iväg 10m och då hade han tappat bort mig, "nä jag behöver inte glasögon".
Men det var mitt fel att vi krockade, för jag stod i vägen när han skulle backa

Ja du, grattis, hoppas då att hans körkort blir indraget! (om han nu är så senil)

Skrivet av KiXeR:

Allt detta för 30K? Lycka till!

Till TS: Ett tips är Ford Mondeo med bensinmotor med 145 hk , 05a borde du kunna hitta med bra utrustning. Den har kamkedja är billig i drift och billig att reparera.

Kollade på dem innan rätt mycket innan vi köpte skodan, man hör dock inte mycket bra om ford eller jag hänger på fel ställe? (rost är det största problemet tydligen)

Skrivet av sumpan:

Om jag ska tillföra något så har jag en Saab 9-3 SS -05. Jag tycker det är en mycket trevlig bil som är rolig att köra. Dock så börjar ju mer och mer saker gå sönder trots förhållandevis få mil på mätaren. Jag skulle inte köpa en likadan om den skulle kraschas, men för att dra husvagn så är den populär eftersom motorn är stark och vikten förhållandevis låg.

Ang. Saab kan jag tipsa om forumet Saab Turbo Club Sweden (http://forum.saabturboclub.com) där man kan ta reda på det mesta om bilen.

Vad skulle du köpa för någon om du skulle köpa för ca 30k?

Permalänk
Skrivet av Tängman:

Lägg stålarna du har/får på en handpenning till en ny bil istället. Bästa jag gjort när jag köpte mig en Skoda octavia rs combi. Månadskostnaden är ju inte speciellt hög om man jämför med en äldre bil som ska fixas och står still hela tiden...

Fast tänk på att som studerande på gymnasie är det redan dyrt att ha en bil, att då ha den leasad (antar jag) kostar rätt mycket mer, därför letar jag efter en bil som i regel behöver repareras lite (finns alltid måndagsexemplar osv)!
Hur mycket kostar din bil i månaden och vad räknar du med att en "äldre bil som ska fixas och står still hela tiden..." kostar i månaden? (du kan ta de om året istället om du vill)

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Själv anser jag att sådant är självklart, tydligen är många av de problemen jag haft vanliga polo fel (enligt mina googlingar), vilket innebär att det är VAG inte vår bil bara!
Ska kolla närmare, e46 är inte det 5serien?
Drar inte dem olidligt mycket soppa (eller kanske inte mer än vad Saab och Volvo förresten)
Ska göras!
Så den "snygga" 9-3an är som vectran, hur ser det ut med äldre, 03or osv..

Citerar dig även om inte det är riktat mot mig.
Den nuvarande vi har går nu för 25 tusen ungefär, något måste vara fel på modellen om 08or går för så mycket!
Men vissa märken har mer fel än andra, tror inte att någon rekommenderar en Hyndai från 03 även om den kostar 25 tusen, så det finns bättre och sämre bilar (det är mer fördomar än fakta mot Hyndai)
Väldigt lätt husvagn, inte över 1600 fullpackad (beroende på modell), så mestadels av bilarna får nog dra den med vanligt B, jag har inte mer så det får bli B tillstånd, V40 står just nu som en värdig kandidat eftersom vi kan ha lite mer pengar över till skatt osv..
Hittade en del Vector sport combi för runt 20-25 men de har även gott 20tusen mil, frågan är hur länge en saab håller i mil till efter 25 tusen mil!
Ska kolla närmare, är inte jätteglad för franska bilar men för många fungerar det ju så varför inte för mig!

notera att om det är en saab 9-3/9-5 2.0t mellan 01-04 kolla så turbon är bytt den håller ungefär ~10000mil om det är orginalmyggan och inte uppgraderad till en TD04 turbo (2.3T) som håller längre.

du ser om turbon är dålig om den ryker mycket speciellt vid uppstart då kommer du få blårök som från en gammal 2taktare.

noname verkstad tar ca 11-12k för turbobyte med rengöring av sugsilen i tråget saabverkstad
tar ungefär 15-20K för samma jobb 11k för bara turbobyte men då finns risk att den rasar snart igen då ofta orsaken till turboras är igensatt sugsil i tråget.

sen saab mellan 01-04 behöver oljan bytas på ofta hälst varje 1000-1500mil ungefär då motorerna har något fabrikationsfel så de kloggar igen om man kör för länge på samma olja och kan sluta med motorras i bästa fall bara turbon som rasar.

kolla så växellådan går lätt men inte för slappt täcken på dålig växellåda vilket är vanligt på saab.

kolla om bussningarna i bakvagnen är bytta vanligt fel på iaf 9-5 01-05 övriga modeller vet jag inte

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Den var dyr jämfört med volvon i försäkring, skatt bmw diesel. Det var även första versionen xdrive dvs 4wd och alla reservdelar i framvagn är dyrare då inget var standard. Volvon i sin tur en t5 Var billigare på alla dom punkterna. Dock har volvo kamrem som är en dyrare service men inte ofta.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

En gammal myt, just mk3 plattformen som kom 2001 har haft problem med rost i dörrarna men efter faceliften 05 är det inga rostproblem, dörrarna åtgärdades på garanti på de tidiga modellerna och på faceliften förstärke de rostskyddet. Jag vet det för jag kör en mk3 mondeo från 05 med titanium x utrustning, min har ingen rost. Det är ingen bmw eller audi kvalitesmässigt men plånboken mår mkt bättre när det är dags att serva bilen och reparera den.

Skrivet av TheBasicOne:

Kollade på dem innan rätt mycket innan vi köpte skodan, man hör dock inte mycket bra om ford eller jag hänger på fel ställe? (rost är det största problemet tydligen)
Vad skulle du köpa för någon om du skulle köpa för ca 30k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att om det är en saab 9-3/9-5 2.0t mellan 01-04 kolla så turbon är bytt den håller ungefär ~10000mil om det är orginalmyggan och inte uppgraderad till en TD04 turbo (2.3T) som håller längre.

du ser om turbon är dålig om den ryker mycket speciellt vid uppstart då kommer du få blårök som från en gammal 2taktare.

noname verkstad tar ca 11-12k för turbobyte med rengöring av sugsilen i tråget saabverkstad
tar ungefär 15-20K för samma jobb 11k för bara turbobyte men då finns risk att den rasar snart igen då ofta orsaken till turboras är igensatt sugsil i tråget.

sen saab mellan 01-04 behöver oljan bytas på ofta hälst varje 1000-1500mil ungefär då motorerna har något fabrikationsfel så de kloggar igen om man kör för länge på samma olja och kan sluta med motorras i bästa fall bara turbon som rasar.

kolla så växellådan går lätt men inte för slappt täcken på dålig växellåda vilket är vanligt på saab.

kolla om bussningarna i bakvagnen är bytta vanligt fel på iaf 9-5 01-05 övriga modeller vet jag inte

Från och med 2004 så är vevhusventilationen helt omgjord (ny anslutning i blocket bl a) och därför gäller sludge-varningen främst fram till 2003, inte 2004. Personligen rekommenderar jag oljebyten minst var 1500mil/varje år oavsett bilmärke och angivna intervaller (om man vill ha lång livslängd alltså). Kör man med de absolut bästa rena PAO/ester-oljorna för 250kr/l så kan man gå till 2500mil, lite beroende på motor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

3. har så enkel motor som möjligt: diesel och turbo går bort, satsa på enkla mindre bensinare.

Alltså jag kan inte jättemycket om motorer, men är inte en dieselmotor mycket enklare och driftsäkrare än en bensin? (speciellt en äldre?)
En av pappas kompisar hade en mercedes diesel från slutet av 70 talet som rullat över 100 000 mil!
Kanske inte gäller nyare bilar dock.....

Ska man köpa en bil i den prisklassen är det svårt att ha alltför många "krav" som en speciell modell/märke/år etc. Bättre bara dragga igenom t.ex blocket och slå till när en intressant bil som uppfyller ett grundläggande krav t.ex drag dyker upp.

Har bra erfarenheter av äldre (95-05) Nissan och Toyota. Men det kommer säkert någon som skriver att de är skit!
Att köpa en bil i den prisklassen kommer att bli en chansning hursomhelst.

Lycka till!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

- Igentäppta dränagehål / AC dränage. Pollen, löv, smuts som täpper till hål gör att vatten tränger in i kupén och bildar pöl i passagerarmattan fram. Vid varje service: kolla så att dränagen inte är igensatta!

Off topic: haft samma problem, om du inte redan gjort det bör du fixa tätning mellan kupéluftfilter-hållaren och torpedväggen, det är där vattnet kommer in. Samt att det finns en vattenavvisare att montera ovanför.

Skrivet av TheBasicOne:

Vad skulle du köpa för någon om du skulle köpa för ca 30k?

Jag är inte kompetent nog att svara på detta då mitt enda försök i den prisklassen blev väldigt misslyckat (toyota corolla). Jag trodde att Skoda Fabia skulle varit ett bra tips.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Bakluckan är väl väldigt utsatt med (kombi vilket jag söker), gillar dock att rutan går att öppna, vad jag vet ända bilen

Glömde säga det men båda bilarna är såklart kombis.
Ser inte framför mig att jag någonsin kan tänka mig något annat än kombi, älskar det.
Inge problem med rost på bakluckan på någon av mina två men jag vet inte om det är jättevanligt på andra e46:or.

Det är 318 och 320 motor (M43 & N46), min 118 hästars är perfekt som pendlarbil då jag kör lugnare med mindre motor.
Tjejens har 143 hästar och dragkrok, duger att dra släp med men är lite i underkant för husvagn.
Dock finns det 170 hästarsmotorer av 320 som jag tror är tillräckligt för husvagn.

Är egentligen ingen bmw fanboy annars men jag gillar verkligen att skruva och serva e46:an, det var den stora anledningen till att frugan köpte en likadan. (Fri service asså)

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Alltså jag kan inte jättemycket om motorer, men är inte en dieselmotor mycket enklare och driftsäkrare än en bensin? (speciellt en äldre?)
En av pappas kompisar hade en mercedes diesel från slutet av 70 talet som rullat över 100 000 mil!
Kanske inte gäller nyare bilar dock.....

Ska man köpa en bil i den prisklassen är det svårt att ha alltför många "krav" som en speciell modell/märke/år etc. Bättre bara dragga igenom t.ex blocket och slå till när en intressant bil som uppfyller ett grundläggande krav t.ex drag dyker upp.

Har bra erfarenheter av äldre (95-05) Nissan och Toyota. Men det kommer säkert någon som skriver att de är skit!
Att köpa en bil i den prisklassen kommer att bli en chansning hursomhelst.

Lycka till!

jo det är möjligt, men tror att nyare i princip alltid är dyrare i underhåll och skatt.

Jag köpte själv en mitsubishi colt 2001 (ingen kombi iof) som gått 6700mil och hade fullstämplad servicebok och 1 ägare. Bilen var i stort sett rostfri (fick byta bromsrören) och den fick jag för 15 000kr år 2014.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Man kan få en fin Ford Focus kombi för 30 tusen...

Permalänk
Medlem

Jag tror att både Saab 9-5 och Volvo V70 är bra val.

Jag har en Volvo V70 -06 som (än så länge) fungerar bra. Bilen är rymlig, säker, verkar hålla bra (finns dessutom ingen brist på reservdelar) och har väldigt bra rostskydd.
Det verkar inte som att det är många V70 som "går sönder", däremot behöver de som alla andra bilar byta slitage-delar (i V70:ns fall är det oftast länkarmar som bilen verkar tycka om att äta som godis).

Både Saab 9-5 och Volvo V70 drar väl ganska mycket bränsle (bensin). Jag tror att 9-5 har lite bättre förbrukning, men den verkar istället generellt ha högre oljeförbrukning (mest turbons fel som jag förstår det).

Måste dock höja ett varningens finger om att inte välja en Saab 9-3(alla årsmodeller av den "nya 9-3:an") eller en Saab 9-5 (årsmodell 2006 eller senare) pga problem med airbagarna. De bilarna har Takata-kuddar som nu dras tillbaka (men i Saabs fall så är det inte helt klart om någon kommer att ta ansvar för det eftersom Saab inte längre existerar). Kuddarna riskerar att inte lösas ut när de ska / Lösas ut när de inte ska / Skjuta iväg metallprojektiler som dödar. Se hela listan på drabbade bilar här: http://teknikensvarld.se/hawaii-stammer-takata-303015/

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att om det är en saab 9-3/9-5 2.0t mellan 01-04 kolla så turbon är bytt den håller ungefär ~10000mil om det är orginalmyggan och inte uppgraderad till en TD04 turbo (2.3T) som håller längre.

du ser om turbon är dålig om den ryker mycket speciellt vid uppstart då kommer du få blårök som från en gammal 2taktare.

noname verkstad tar ca 11-12k för turbobyte med rengöring av sugsilen i tråget saabverkstad
tar ungefär 15-20K för samma jobb 11k för bara turbobyte men då finns risk att den rasar snart igen då ofta orsaken till turboras är igensatt sugsil i tråget.

sen saab mellan 01-04 behöver oljan bytas på ofta hälst varje 1000-1500mil ungefär då motorerna har något fabrikationsfel så de kloggar igen om man kör för länge på samma olja och kan sluta med motorras i bästa fall bara turbon som rasar.

kolla så växellådan går lätt men inte för slappt täcken på dålig växellåda vilket är vanligt på saab.

kolla om bussningarna i bakvagnen är bytta vanligt fel på iaf 9-5 01-05 övriga modeller vet jag inte

Tror inte jag hade köpt någon nyare bil med blåvit rök faktiskt!

Större "operationer" kan jag fixa genom antingen vänner på fordon eller en släkting, så om vi säger så här, hur mycket av 11k är jobb och material? (menar då inte svart jobb utan hjälp osv)

Så växellådan ska gå lätt men inte för slappt, var går gränsen?
Så runt 05-06 på saab det har jag dratt av alla kommentarer nu!

Skrivet av Ronnie60:

@TheBasicOne: Den var dyr jämfört med volvon i försäkring, skatt bmw diesel. Det var även första versionen xdrive dvs 4wd och alla reservdelar i framvagn är dyrare då inget var standard. Volvon i sin tur en t5 Var billigare på alla dom punkterna. Dock har volvo kamrem som är en dyrare service men inte ofta.

Men sedan är väl T5an antingen sönder körd eller svindyr nu, V40is försäkring kostade för mig ca 1500 i månaden för en halvförsäkring, spelade ingen roll om det var en T4a eller 2.0 vilket innebär att jag inte har råd att ha den själv!

Skrivet av KiXeR:

En gammal myt, just mk3 plattformen som kom 2001 har haft problem med rost i dörrarna men efter faceliften 05 är det inga rostproblem, dörrarna åtgärdades på garanti på de tidiga modellerna och på faceliften förstärke de rostskyddet. Jag vet det för jag kör en mk3 mondeo från 05 med titanium x utrustning, min har ingen rost. Det är ingen bmw eller audi kvalitesmässigt men plånboken mår mkt bättre när det är dags att serva bilen och reparera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Så precis som saab, 05-06 något ska jag kolla på, vill faktiskt ha lite kvalitet eftersom annars är jag lite rädd att bilen faller i sönder, men kan inte tänka mig att något är sämre än snik skodan vi har nu!

Skrivet av MultiMan:

Från och med 2004 så är vevhusventilationen helt omgjord (ny anslutning i blocket bl a) och därför gäller sludge-varningen främst fram till 2003, inte 2004. Personligen rekommenderar jag oljebyten minst var 1500mil/varje år oavsett bilmärke och angivna intervaller (om man vill ha lång livslängd alltså). Kör man med de absolut bästa rena PAO/ester-oljorna för 250kr/l så kan man gå till 2500mil, lite beroende på motor.

1500 mil är ju standard faktiskt tycker jag, finns ingen anledning att köpa svin dyr olja bara för 1000 mil extra!
så 05-06 något på SAAB!

Skrivet av Orisons:

Alltså jag kan inte jättemycket om motorer, men är inte en dieselmotor mycket enklare och driftsäkrare än en bensin? (speciellt en äldre?)
En av pappas kompisar hade en mercedes diesel från slutet av 70 talet som rullat över 100 000 mil!
Kanske inte gäller nyare bilar dock.....

Ska man köpa en bil i den prisklassen är det svårt att ha alltför många "krav" som en speciell modell/märke/år etc. Bättre bara dragga igenom t.ex blocket och slå till när en intressant bil som uppfyller ett grundläggande krav t.ex drag dyker upp.

Har bra erfarenheter av äldre (95-05) Nissan och Toyota. Men det kommer säkert någon som skriver att de är skit!
Att köpa en bil i den prisklassen kommer att bli en chansning hursomhelst.

Lycka till!

Jag har ca 20 flikar på blocket där alla mina krav förutom drag är i tryckta (går inte tyvärr)!
Vill ju höra lite erfarenheter och många säger Japanska men dem kostar eftersom dem aldrig går i sönder!

Skrivet av sumpan:

Jag är inte kompetent nog att svara på detta då mitt enda försök i den prisklassen blev väldigt misslyckat (toyota corolla). Jag trodde att Skoda Fabia skulle varit ett bra tips.

Varför blev det misslyckat, måndags ex?
Jo den är fin.., på avstånd, nej men vi har nog ett måndags ex och man får ju inte dra något alls med fabian!

Skrivet av Cadtekniker:

Glömde säga det men båda bilarna är såklart kombis.
Ser inte framför mig att jag någonsin kan tänka mig något annat än kombi, älskar det.
Inge problem med rost på bakluckan på någon av mina två men jag vet inte om det är jättevanligt på andra e46:or.

Det är 318 och 320 motor (M43 & N46), min 118 hästars är perfekt som pendlarbil då jag kör lugnare med mindre motor.
Tjejens har 143 hästar och dragkrok, duger att dra släp med men är lite i underkant för husvagn.
Dock finns det 170 hästarsmotorer av 320 som jag tror är tillräckligt för husvagn.

Är egentligen ingen bmw fanboy annars men jag gillar verkligen att skruva och serva e46:an, det var den stora anledningen till att frugan köpte en likadan. (Fri service asså)

Räcker inte 143 hästar för en lättare husvagn?
Desto större motor desto mer sönder körd speciellt BMWs (om det är en yngre som kört) men tänkte kolla lite på åldern när jag köper den med, jag menar jag köper hellre en av en som är 65 (om bra hörsel finns, för växellådan) än att köpa en av en som är 25-30!
Hur mycket gav du för dina?
Finns där mer än ett uttrustningspaket, hur ser jag skillnad på dem?
Förresten vem kör inte lugnare med mindre motor, mammas t5a vill man ju bara trycka i botten, dock rätt stark bil.

Skrivet av Albinfiskare:

jo det är möjligt, men tror att nyare i princip alltid är dyrare i underhåll och skatt.

Jag köpte själv en mitsubishi colt 2001 (ingen kombi iof) som gått 6700mil och hade fullstämplad servicebok och 1 ägare. Bilen var i stort sett rostfri (fick byta bromsrören) och den fick jag för 15 000kr år 2014.

Det jag är rädd för när den gått typ 500 mil om året är att den inte är "rastad" så att säga!

Skrivet av loffman:

Man kan få en fin Ford Focus kombi för 30 tusen...

Hur mycket får en focus dra då, vad ska man leta på en fokus,här över skrev en att mondeo hade mindre rost på 05 och fram, samma på focus?
Men jag ska kolla in ford focus!

Nu en fråga till alla er som hjälpt mig:
Vad är ert tak för längd som en bil har gått, hade ni inte köpt en bil som gått t.ex 25000 mil och i såfall varför?

Permalänk
Avstängd

Vad sägs om en nybesiktad bil för 10000 kronor och 20000 som riskpengar?

Fungerar bilen har ni sparat 20000. Går bilen sönder har ni kvar 20000 till reparationer eller två nya bilar för 10000 var. När bilarna blir så gamla att de kostar 30000 ser det bättre ut med ännu billigare bilar. Ni kan få 2000 kronor åter vid skrotning eller sälja delar för 10000 om ni har tur.

En V70 En V70
En Merschädes En Märshades
En VW En VW transporter (transportera roliga grejor)

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Räcker inte 143 hästar för en lättare husvagn?
Desto större motor desto mer sönder körd speciellt BMWs (om det är en yngre som kört) men tänkte kolla lite på åldern när jag köper den med, jag menar jag köper hellre en av en som är 65 (om bra hörsel finns, för växellådan) än att köpa en av en som är 25-30!
Hur mycket gav du för dina?
Finns där mer än ett uttrustningspaket, hur ser jag skillnad på dem?
Förresten vem kör inte lugnare med mindre motor, mammas t5a vill man ju bara trycka i botten, dock rätt stark bil.

jo 143 hästarns räcker säkert för släp och lättare husvagn.

Inköpspris:
Bmw 318i touring 2001 118 hästars, inhandlades 2011 för 25000:-
Då hade den gått 21000 mil, jag var tredje ägaren, var företags bil i tyskland först med papper som styrkte detta, sen importerade förra ägaren (småbarnsfamilj) sen köpte jag den.
Import, akut behov att bli av med bilen då han inte hade parkering till den och dåliga däck motiverade det galet låga priset som jag inte ens prutade på

Bmw 318i touring 2005 143 hästars (nerskruvad 320 motor) inhandlades 2014 för 40000:-
19000 mil på mätaren inte en rostfläck garanti 6 månader och nyrekondad vid köp.
Jag tyckte detta var lite dyrt men min sambo gillade tryggheten av att köpa från bilhandlare.

Ang utrustning:
jag kan inget om utrustningspaketen men jag tror det är farthållare i alla.
Armstöd vid mittkonsolen är ett måste enligt mig men saknas i vissa. (bla min sambos :@ )
Sportstolarna är supersköna om du har den turen.
Takrails är det även på de flesta vilket är smidigt.
Spolarvätska till strålkastarna är det på många men den är enkel att koppla ur, sitter en kontakt högt vid behållaren, bara dra ut

Yes många är tyvärr sönderkörda.
Var noga med vem du köper av, är det en 318 med stora motorn kan du ha tur

Tips: gå in på modellguiden på denna sida http://autopower.se/ och kolla in e46 så finns massa info om motorer förbrukning och utrustningspaket

Permalänk
Medlem

Jag äger en V70N (2004) med 2,5 T motorn.
Bästa bilen jag haft hittills, köpte den i oktober, har haft inne den på service och därav bytt bromsklossar (sådant slitage finns på alla bilar ... )
Köpte den för 35 000 kr.

Nu ska den dock besiktas denna månaden (23/6), så får se hur det går.
Men själv har jag inte märkt något problem alls med den.

Fördelen med en V70N emot en saab är att V70N har betydligt bättre rostskydd, lättare att hitta reservdelar, och v70N finns UTAN turbo.
Om jag mins rätt så va det till och med 2003 på saab 9-5/9-3 som turbon krånglar vid 18 000 mil (ca). Så om du kollar på en saab, se till att turbon är redig, för den är DYR att byta (lite därför jag vald volvo).

V70 II som du nämner i start av tråden är 2008 - 2016 (med ngr facelift under tiden).
Tvivlar starkt på att du få en V70 II för 30 000 kr.

Sedan tycker jag att komforten är bättre i en V70 än saab, och att Saab har/kan ha väldigt mycket småproblem med småsaker som man tillslut stör sig på.

Nackdelen med V70N är att det slits hårt på alla delar i framvagnen (då bilen i sig är väldigt tung), den jag köpte hade förra ägaren mer eller mindre bytt allt i framvagnen (brukar ge sig vid 22 xxx isch).
En annan nackdel är hur mycket man får lasta, du får lasta 480 KG, vilket inte är så mycket i en stor bil som V70N. Vi va 4 polare som åkte i Europa förra sommaren i en V70N, oss och lite packning och lite öl osv, så gick det snabbt att komma upp i 480 KG.

Hur som helst.
Ta din tid när du letar bil, köp inte bästa första, testa provkör flera olika och försök fatta en egen uppfattning om vilken som är bäst.
Jag själv är väldigt nöjd med min V70N

Permalänk
Medlem

Brorsan kör en V70n 2.4D -08 (164 diesel hästar tror jag) betalade 35k för den, visserligen gått 38000mil men den är super fin och väldigt trevlig att åka i, snitt förbrukning på 0.57L/mil dessutom är ju inte fel.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Jag hade nog letat efter en Volvo V70, typ 10-15 år gammal i så fall, kanske 25k-30k mil på en sådan. Mina päron har en V70 2,5t 2003:a som går som en klocka.

Har en polare som köpte en SAAB 9-5 ungefär samma ålder, och genast gav generatorn upp. Så tänk på att en billig bil kanske blir ganska dyr. Vattenpump, drivrem m.m. kan kosta mycket pengar. Jag och min sambo köpte en Touran 2011 (11k mil), precis när garantin (6 månader) gick ut rök vattenpumpen och dessutom läckte ett turborör. Servicen vid gjorde plus reparationerna gick på över 15.000.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.