Skrivet av Rouge of Darkness:
notera att om det är en saab 9-3/9-5 2.0t mellan 01-04 kolla så turbon är bytt den håller ungefär ~10000mil om det är orginalmyggan och inte uppgraderad till en TD04 turbo (2.3T) som håller längre.
du ser om turbon är dålig om den ryker mycket speciellt vid uppstart då kommer du få blårök som från en gammal 2taktare.
noname verkstad tar ca 11-12k för turbobyte med rengöring av sugsilen i tråget saabverkstad
tar ungefär 15-20K för samma jobb 11k för bara turbobyte men då finns risk att den rasar snart igen då ofta orsaken till turboras är igensatt sugsil i tråget.
sen saab mellan 01-04 behöver oljan bytas på ofta hälst varje 1000-1500mil ungefär då motorerna har något fabrikationsfel så de kloggar igen om man kör för länge på samma olja och kan sluta med motorras i bästa fall bara turbon som rasar.
kolla så växellådan går lätt men inte för slappt täcken på dålig växellåda vilket är vanligt på saab.
kolla om bussningarna i bakvagnen är bytta vanligt fel på iaf 9-5 01-05 övriga modeller vet jag inte
Tror inte jag hade köpt någon nyare bil med blåvit rök faktiskt!
Större "operationer" kan jag fixa genom antingen vänner på fordon eller en släkting, så om vi säger så här, hur mycket av 11k är jobb och material? (menar då inte svart jobb utan hjälp osv)
Så växellådan ska gå lätt men inte för slappt, var går gränsen?
Så runt 05-06 på saab det har jag dratt av alla kommentarer nu!
Skrivet av Ronnie60:
@TheBasicOne: Den var dyr jämfört med volvon i försäkring, skatt bmw diesel. Det var även första versionen xdrive dvs 4wd och alla reservdelar i framvagn är dyrare då inget var standard. Volvon i sin tur en t5 Var billigare på alla dom punkterna. Dock har volvo kamrem som är en dyrare service men inte ofta.
Men sedan är väl T5an antingen sönder körd eller svindyr nu, V40is försäkring kostade för mig ca 1500 i månaden för en halvförsäkring, spelade ingen roll om det var en T4a eller 2.0 vilket innebär att jag inte har råd att ha den själv!
Skrivet av KiXeR:
En gammal myt, just mk3 plattformen som kom 2001 har haft problem med rost i dörrarna men efter faceliften 05 är det inga rostproblem, dörrarna åtgärdades på garanti på de tidiga modellerna och på faceliften förstärke de rostskyddet. Jag vet det för jag kör en mk3 mondeo från 05 med titanium x utrustning, min har ingen rost. Det är ingen bmw eller audi kvalitesmässigt men plånboken mår mkt bättre när det är dags att serva bilen och reparera den.
Skickades från m.sweclockers.com
Så precis som saab, 05-06 något ska jag kolla på, vill faktiskt ha lite kvalitet eftersom annars är jag lite rädd att bilen faller i sönder, men kan inte tänka mig att något är sämre än snik skodan vi har nu!
Skrivet av MultiMan:
Från och med 2004 så är vevhusventilationen helt omgjord (ny anslutning i blocket bl a) och därför gäller sludge-varningen främst fram till 2003, inte 2004. Personligen rekommenderar jag oljebyten minst var 1500mil/varje år oavsett bilmärke och angivna intervaller (om man vill ha lång livslängd alltså). Kör man med de absolut bästa rena PAO/ester-oljorna för 250kr/l så kan man gå till 2500mil, lite beroende på motor.
1500 mil är ju standard faktiskt tycker jag, finns ingen anledning att köpa svin dyr olja bara för 1000 mil extra!
så 05-06 något på SAAB!
Skrivet av Orisons:
Alltså jag kan inte jättemycket om motorer, men är inte en dieselmotor mycket enklare och driftsäkrare än en bensin? (speciellt en äldre?)
En av pappas kompisar hade en mercedes diesel från slutet av 70 talet som rullat över 100 000 mil!
Kanske inte gäller nyare bilar dock.....
Ska man köpa en bil i den prisklassen är det svårt att ha alltför många "krav" som en speciell modell/märke/år etc. Bättre bara dragga igenom t.ex blocket och slå till när en intressant bil som uppfyller ett grundläggande krav t.ex drag dyker upp.
Har bra erfarenheter av äldre (95-05) Nissan och Toyota. Men det kommer säkert någon som skriver att de är skit!
Att köpa en bil i den prisklassen kommer att bli en chansning hursomhelst.
Lycka till!
Jag har ca 20 flikar på blocket där alla mina krav förutom drag är i tryckta (går inte tyvärr)!
Vill ju höra lite erfarenheter och många säger Japanska men dem kostar eftersom dem aldrig går i sönder!
Skrivet av sumpan:
Jag är inte kompetent nog att svara på detta då mitt enda försök i den prisklassen blev väldigt misslyckat (toyota corolla). Jag trodde att Skoda Fabia skulle varit ett bra tips.
Varför blev det misslyckat, måndags ex?
Jo den är fin.., på avstånd, nej men vi har nog ett måndags ex och man får ju inte dra något alls med fabian!
Skrivet av Cadtekniker:
Glömde säga det men båda bilarna är såklart kombis.
Ser inte framför mig att jag någonsin kan tänka mig något annat än kombi, älskar det.
Inge problem med rost på bakluckan på någon av mina två men jag vet inte om det är jättevanligt på andra e46:or.
Det är 318 och 320 motor (M43 & N46), min 118 hästars är perfekt som pendlarbil då jag kör lugnare med mindre motor.
Tjejens har 143 hästar och dragkrok, duger att dra släp med men är lite i underkant för husvagn.
Dock finns det 170 hästarsmotorer av 320 som jag tror är tillräckligt för husvagn.
Är egentligen ingen bmw fanboy annars men jag gillar verkligen att skruva och serva e46:an, det var den stora anledningen till att frugan köpte en likadan. (Fri service asså)
Räcker inte 143 hästar för en lättare husvagn?
Desto större motor desto mer sönder körd speciellt BMWs (om det är en yngre som kört) men tänkte kolla lite på åldern när jag köper den med, jag menar jag köper hellre en av en som är 65 (om bra hörsel finns, för växellådan) än att köpa en av en som är 25-30!
Hur mycket gav du för dina?
Finns där mer än ett uttrustningspaket, hur ser jag skillnad på dem?
Förresten vem kör inte lugnare med mindre motor, mammas t5a vill man ju bara trycka i botten, dock rätt stark bil.
Skrivet av Albinfiskare:
jo det är möjligt, men tror att nyare i princip alltid är dyrare i underhåll och skatt.
Jag köpte själv en mitsubishi colt 2001 (ingen kombi iof) som gått 6700mil och hade fullstämplad servicebok och 1 ägare. Bilen var i stort sett rostfri (fick byta bromsrören) och den fick jag för 15 000kr år 2014.
Det jag är rädd för när den gått typ 500 mil om året är att den inte är "rastad" så att säga!
Skrivet av loffman:
Man kan få en fin Ford Focus kombi för 30 tusen...
Hur mycket får en focus dra då, vad ska man leta på en fokus,här över skrev en att mondeo hade mindre rost på 05 och fram, samma på focus?
Men jag ska kolla in ford focus!
Nu en fråga till alla er som hjälpt mig:
Vad är ert tak för längd som en bil har gått, hade ni inte köpt en bil som gått t.ex 25000 mil och i såfall varför?