Jag lyckades med det omöjliga. (Smoke involved)

Permalänk
Medlem

Jag lyckades med det omöjliga. (Smoke involved)

Jag har byggt, byggt om byggt nytt hit och dit massa gånger tidigare utan några större problem. Nu höll jag på i timmar, (itx). Cpu + chassi fläktar gick igång och stängdes av direkt, på igen och av igen tills jag stängde strömmen.

Aha tänkte jag och kontrollerade alla kablar, distanser, provade utan grafikkort*, båda ramstickor för sig i båda slotsen. Vet ej vad jag gjorde då sista gången knastrade det till i nätagged och då bröt jag strömmen direkt, kom lite svag rök och luktade lite.

Vilka komponenter är rökta nu tror ni? Har en i5 2500k, 7970, antec kuhler 620 gammalt fractal design newton/tesla 650w, ram...

Sadface

Har ej möjlighet att testa komponenter i en annan dator på ett bra tag..

Sadface2

Edit grafikkort*

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

om det kom svag rök från nätagget lär det vara det som åkt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@PierreB: Yes det gjorde det. Någon större risk att mobo / cpu pajjat tro?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

@PierreB: Yes det gjorde det. Någon större risk att mobo / cpu pajjat tro?

Det ska finnas överspänningsskydd men du vet aldrig innan du testat med ett nytt nätagg.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Med lite tur så är det bara nätagget.
Svårt när du inte kan prova delarna i andra datorer.

Skulle rekommendera att plocka ut nätagget sen tjuvkoppla det och se om du får snurr på det.
Det visar iallafall om det fungerar, koppla in en gammal cd eller hårddisk tjuvkoppla nätagget och se om det snurrar igång.

Skrivet av mSebbe:

Jag har byggt, byggt om byggt nytt hit och dit massa gånger tidigare utan några större problem. Nu höll jag på i timmar, (itx). Cpu + chassi fläktar gick igång och stängdes av direkt, på igen och av igen tills jag stängde strömmen.

Aha tänkte jag och kontrollerade alla kablar, distanser, provade utan grafikkort*, båda ramstickor för sig i båda slotsen. Vet ej vad jag gjorde då sista gången knastrade det till i nätagged och då bröt jag strömmen direkt, kom lite svag rök och luktade lite.

Vilka komponenter är rökta nu tror ni? Har en i5 2500k, 7970, antec kuhler 620 gammalt fractal design newton/tesla 650w, ram...

Sadface

Har ej möjlighet att testa komponenter i en annan dator på ett bra tag..

Sadface2

Edit grafikkort*

Permalänk
Medlem

Bara för tydlighets skull: är detta en burk som funkat förut, eller är det ett nytt hopplock som aldrig gått att starta?
Har komponenterna funkat innan, fast i andra buggen?

Kan behövas lite mer detaljer...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nätagget är bara att skrota. Skaffa ett nytt
Skulle ALDRIG koppla in ett agg som der rykt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Jag har byggt, byggt om byggt nytt hit och dit massa gånger tidigare utan några större problem. Nu höll jag på i timmar, (itx). Cpu + chassi fläktar gick igång och stängdes av direkt, på igen och av igen tills jag stängde strömmen.

Aha tänkte jag och kontrollerade alla kablar, distanser, provade utan grafikkort*, båda ramstickor för sig i båda slotsen. Vet ej vad jag gjorde då sista gången knastrade det till i nätagged och då bröt jag strömmen direkt, kom lite svag rök och luktade lite.

Vilka komponenter är rökta nu tror ni? Har en i5 2500k, 7970, antec kuhler 620 gammalt fractal design newton/tesla 650w, ram...

Sadface

Har ej möjlighet att testa komponenter i en annan dator på ett bra tag..

Sadface2

Edit grafikkort*

jag hade ett newton som 650 som gjorde samma sak för ett par år sedan. helt plötsligt slog det fyr och började ryka. jag hade tur att inget skadades emr än aggregatet. hoppas du har samma tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara för tydlighets skull: är detta en burk som funkat förut, eller är det ett nytt hopplock som aldrig gått att starta?
Har komponenterna funkat innan, fast i andra buggen?

Kan behövas lite mer detaljer...

Ja, det fungerade innan. Det jag gjorde nu var att jag bytte cpukylare då det blev lite varmt i node 304an. Då behövde allt kopplas ur och sättas in igen.

postid="16180874" userid="26364" name="niclasc"]
Nätagget är bara att skrota. Skaffa ett nytt
Skulle ALDRIG koppla in ett agg som der rykt om
[/quote]

Nä, tänker inte heller göra det.

Debatterar med mig själv nu om jag borde sälja skiten istället nu. Har redan en gaming PC och tänkte ha denna som htpc. Har dock nyligen slagit mig att jag inte kommer att ha plats för en htpc på platsen jag flyttar till hösten..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Hmm, min gissning är felinkopplade nätaggskablar. Kanske modulära kontakter som blandats ihop och kopplats fel?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Det var ej modulärt och ej felkopplat :s

I alla fall så har jag nu testat alla komponenter och det visar sig att mitt nyligen inköpta (begagnade) 1155 mini-itx kort är paj tillsammans med nätagget.. Allt annat fungerade som det ska.

Har nu alltså en marknadsannons att göra..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Ok. Surt som f-n om du kanske köpt ett trasigt mobo som även drog med sig nätagget i fallet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det är nog snarare nätagget som pajat moderkortet. Det händer nästan varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok. Surt som f-n om du kanske köpt ett trasigt mobo som även drog med sig nätagget i fallet

Skrivet av Obligatorisk:

Det är nog snarare nätagget som pajat moderkortet. Det händer nästan varje gång.

Well, både och. Anklagar nu ingen men. Köpte moderkortet (m-itx socket 1155) från marknaden och när jag testade det innan jag skaffade chassit så fungerade allt förutom att en ram slot var trasig.

Sen när allt var monterat ja, då gick det minst sagt åt skogen.

Visa signatur

13700K & GTX 3070