Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Kom ihåg att kolla upp noga om de finns rost på japanska bilar och om det inte finns se till att underredsbehandla direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte samma på BMW och alla bilar förutom typ v70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Det jag är rädd för när den gått typ 500 mil om året är att den inte är "rastad" så att säga!

Nu en fråga till alla er som hjälpt mig:
Vad är ert tak för längd som en bil har gått, hade ni inte köpt en bil som gått t.ex 25000 mil och i såfall varför?

iochmed att motorn på den är så liten (1.3l) så kommer den upp i värme rätt snabbt. och så länge olja är bytt enligt serviceintervaller (mil eller tid, i min bils fall tid ) så är det rätt lugnt.

Jag hade nog inte köpt en bil som gått längre än 15k faktiskt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

iochmed att motorn på den är så liten (1.3l) så kommer den upp i värme rätt snabbt. och så länge olja är bytt enligt serviceintervaller (mil eller tid, i min bils fall tid ) så är det rätt lugnt.

Jag hade nog inte köpt en bil som gått längre än 15k faktiskt.

Haha så kan man också se det!
Finns det någon anledning bakom det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Haha så kan man också se det!
Finns det någon anledning bakom det?

Farsan har alltid köpt bilar som gått långt och de har alltid varit mängder med reparationer

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Farsan har alltid köpt bilar som gått långt och de har alltid varit mängder med reparationer

Jasså, hur långt ungefär, vill ju gärna undvika massa reperationer

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne:

slitdelar brukar gå sönder runt 15k mil (gäller dom flesta bilar)
så en bra bit under 15k mil eller närmare 20k mil rekommenderar jag.
och självklart ska bilen va välskött

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

@TheBasicOne:

slitdelar brukar gå sönder runt 15k mil (gäller dom flesta bilar)
så en bra bit under 15k mil eller närmare 20k mil rekommenderar jag.
och självklart ska bilen va välskött

Sånt här är underbart bra att veta faktiskt, så 12 eller 18k typ?

Permalänk

Ny info till allt detta, Sedan går bra med, eftersom vi försöker hålla nere bensinräkningarna och skatten och t.ex s60 är ju mindre än v70

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Ny info till allt detta, Sedan går bra med, eftersom vi försöker hålla nere bensinräkningarna och skatten och t.ex s60 är ju mindre än v70

om du vill ha billig bensinräkning får du köpa en miljöklassad bil som drar så lite som möjligt och är skattebefriad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne:

Köpte själv en Saab 9-3 Vector sportkombi m-06 >20 000mil
Den gick loss på 38500.

Nöjd för priset.
Ett konstaterande när man tittar på beg. marknaden är att vissa märken har väldigt högt andrahandsvärde, vilket kanske är praktiskt om man byter jämt o ständigt men inte om man tänkt ha den några år.

Jag jämförde med Volvo v50 när jag letade för 1,5 år sedan och konstaterade att jag fick betala en premie på över 25-35% mot en saab med samma mil och årgång (och V50 är inte en problemfri bil...)

Lycka till!

/C

(jag hade aldrig köpt bil innan och la ned djävulskt med tid för att få mesta möjliga för pengarna..:-) )

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

om du vill ha billig bensinräkning får du köpa en miljöklassad bil som drar så lite som möjligt och är skattebefriad.

Jo men det finns samtidigt billigaRE och lite dyrare, s60 drar t.ex mindre än v70, sedan drar ju s80 mer än s60! (blir det en saab

Skrivet av crilloan:

@TheBasicOne:

Köpte själv en Saab 9-3 Vector sportkombi m-06 >20 000mil
Den gick loss på 38500.

Nöjd för priset.
Ett konstaterande när man tittar på beg. marknaden är att vissa märken har väldigt högt andrahandsvärde, vilket kanske är praktiskt om man byter jämt o ständigt men inte om man tänkt ha den några år.

Jag jämförde med Volvo v50 när jag letade för 1,5 år sedan och konstaterade att jag fick betala en premie på över 25-35% mot en saab med samma mil och årgång (och V50 är inte en problemfri bil...)

Lycka till!

/C

(jag hade aldrig köpt bil innan och la ned djävulskt med tid för att få mesta möjliga för pengarna..:-) )

Alla som säljs av v50 är vad jag kommit fram till de värsta motorerna (de med mesta problemen), Kombi verkar även dem vara dyrare i slutändan!

Edit; inte i slutändan utan i inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jo men det finns samtidigt billigaRE och lite dyrare, s60 drar t.ex mindre än v70, sedan drar ju s80 mer än s60! (blir det en saab
Alla som säljs av v50 är vad jag kommit fram till de värsta motorerna (de med mesta problemen), Kombi verkar även dem vara dyrare i slutändan!

v40 d2 är stabil bil annars i golf storlek.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

v40 d2 är stabil bil annars i golf storlek.

Kollat på dessa innan och håller koll på dem med, men större än golf är dem väl? (kombin då) hmm, i alla fall, kombi verkar ha ett högre marknadsvärde än vad sedan har.
Eftersom vi kommit fram till att sedan eller kombi spelar någon roll så kollar jag nog mest efter vad som ger mig mest för pengarna men jag tar hellre en kombi än sedan! (även fast sedan är 100 ggr snyggare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Kollat på dessa innan och håller koll på dem med, men större än golf är dem väl? (kombin då) hmm, i alla fall, kombi verkar ha ett högre marknadsvärde än vad sedan har.
Eftersom vi kommit fram till att sedan eller kombi spelar någon roll så kollar jag nog mest efter vad som ger mig mest för pengarna men jag tar hellre en kombi än sedan! (även fast sedan är 100 ggr snyggare)

Tror v40 d2 fortfarande klassas som miljödiesel också vilket betyder 0kr skatt och billig dieselräkning dock lider alla miljödieselbilar av höga servicekostnader.

Sen vet jag inte din ålder men d2 har inte särskilt många hästar under huven så den är billig att försäkra

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Tror v40 d2 fortfarande klassas som miljödiesel också vilket betyder 0kr skatt och billig dieselräkning dock lider alla miljödieselbilar av höga servicekostnader.

Sen vet jag inte din ålder men d2 har inte särskilt många hästar under huven så den är billig att försäkra

Finns en disel av v40 ute och jag kan inte kolla vad det kostar för den..
V40 körs av så många yngre så dom sticker i taket med försäkring...
Jag är 18 (fyller 19 i sep)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Finns en disel av v40 ute och jag kan inte kolla vad det kostar för den..
V40 körs av så många yngre så dom sticker i taket med försäkring...
Jag är 18 (fyller 19 i sep)

Det är skillnad på en v40 och en v40, dieselbilar är oftast billigare i försäkring men dyrare på all möjliga sätt utom när man kör löjligt mycket.

Behöver du verkligen bil? Går du inte på gymnasiet? Låna föräldrarnas?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är skillnad på en v40 och en v40, dieselbilar är oftast billigare i försäkring men dyrare på all möjliga sätt utom när man kör löjligt mycket.

Behöver du verkligen bil? Går du inte på gymnasiet? Låna föräldrarnas?

Ahh okej..
Ja det gör jag, jag bor 12 mil från mina föräldrar, och jo jag går på gymnasiet.
Snor jag mina pärons bil har inte dom någon alls som dom får köra med privat.

Permalänk
Avstängd

Sitter med morgonkaffe och tar det lungt och tänker vad skulle jag själv köpa under dom kriterierna och kollade av blocket lite och kollar man v70 så har dom sin del av problem och bmw e46 är nog den jag hade varit mest sugen på men problemet är oftast att dom har gått mycket i den prisklassen och vist klarar dom mil men mil innebär många gånger reparationer vad man än köper för märke

Den jag fastnade för som blocket vinnare https://www.blocket.se/kristianstad/VW_Passat_4Motion___Kamre... Varför ?? den har gått lite och stor service ligger runt 12k mil så är nyservad vilket är ganska dyrt så kostnaderna dom närmaste 10 000 milen bör vara kanske någon framvagns led e.v bromsar vilket skulle drabba alla bilar under dom milen men beror såklart på för saker kan ju gå sönder det är trots allt en bil

Men hade jag letat bil så hade jag ringt på den då det är mycket bil för pengarna och passat brukar oftast inte ha så mycket problem och vanligaste är som på audi framvagns leder vilket är billigt på ebay och som exempel så böt jag och min bror alla 14st samt båda drivaxlar på hans passat själv för sub 3000kr ...men passat är ganska billiga så jag hade kollat på den men eftersom det står bvsa så skulle jag säga då får 25k så tar jag den för oddset är bra att man har ganska problemfria 10 000 mil framför sig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jasså, hur långt ungefär, vill ju gärna undvika massa reperationer

runt 18-25 kkm

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Sitter med morgonkaffe och tar det lungt och tänker vad skulle jag själv köpa under dom kriterierna och kollade av blocket lite och kollar man v70 så har dom sin del av problem och bmw e46 är nog den jag hade varit mest sugen på men problemet är oftast att dom har gått mycket i den prisklassen och vist klarar dom mil men mil innebär många gånger reparationer vad man än köper för märke

Den jag fastnade för som blocket vinnare är https://www.blocket.se/kristianstad/VW_Passat_4Motion___Kamre... Varför ?? den har gått lite och stor service ligger runt 12k mil så är nyservad vilket är ganska dyrt så kostnaderna dom närmaste 10 000 milen bör vara kanske någon framvagns led e.v bromsar vilket skulle drabba alla bilar under dom milen men beror såklart på saker kan ju gå sönder det är trots allt en bil

Men hade jag letat bil så hade jag ringt på den då det är mycket bil för pengarna och passat brukar oftast inte ha så mycket problem och vanligaste är som på audi framvagns leder vilket är billigt på ebay och som exempel så böt jag och min bror alla 14st samt båda drivaxlar på hans passat själv för sub 3000kr ...men passat är ganska billiga så jag hade kollat på den men eftersom det står bvsa så skulle jag säga då får 25k så tar jag den för oddset är bra att man har ganska problemfria 10 000 mil framför sig

Jag ska behålla den uppe i mina flikar, jag får hålla vidare koll, tappat lite förtroende för VAG men får kanske ge dem en chans till!

Vad är det egentligen för skillnad på en e36 och en e46 om båda är 99 or t.ex?
Jag klarar tyvärr inte mecka själv pga dålig plats på parkeringen och pga kunnigheten, ska ringa på den och även hålla lite koll på VAGs andra bilar, sedan som kombi..

Om man bortser från kombi-kravet vad skulle du då rekommendera? (gärna i 3-serie storlek)

Permalänk
Medlem

Saab är som andra sagt mycket bil för pengarna, 9-5:an är rymlig och hållbar, så länge den har servats som den ska. Köp ALDRIG en 9-5 som inte har fått nyaste vevhusventilationen på service. Det är just tack vare undermålig vevhusventilation som turbon rasar, annars är det inte något problem. Om du optimerar en Saab så drar den inte speciellt mycket heller vid vanlig körning

Vill du ha lite med dragkraft/tryck så kör på en Aero! Annars är V70 en bra bil men kostar också betydligt mycket mer än en Saab

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Saab är som andra sagt mycket bil för pengarna, 9-5:an är rymlig och hållbar, så länge den har servats som den ska. Köp ALDRIG en 9-5 som inte har fått nyaste vevhusventilationen på service. Det är just tack vare undermålig vevhusventilation som turbon rasar, annars är det inte något problem. Om du optimerar en Saab så drar den inte speciellt mycket heller vid vanlig körning

Vill du ha lite med dragkraft/tryck så kör på en Aero! Annars är V70 en bra bil men kostar också betydligt mycket mer än en Saab

Hur vet jag om det är den nyaste vevhusventilationen?
Om vevhusventilationen är utbytt men inte turbo gör det något?
Hur mycket kostar en optimering, lutar just nu åt en sedan (s60 eller 9-3/5) pga ännu mer bil för pengarna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBasicOne:

Jag ska behålla den uppe i mina flikar, jag får hålla vidare koll, tappat lite förtroende för VAG men får kanske ge dem en chans till!

Vad är det egentligen för skillnad på en e36 och en e46 om båda är 99 or t.ex?
Jag klarar tyvärr inte mecka själv pga dålig plats på parkeringen och pga kunnigheten, ska ringa på den och även hålla lite koll på VAGs andra bilar, sedan som kombi..

Om man bortser från kombi-kravet vad skulle du då rekommendera? (gärna i 3-serie storlek)

egentligen är det till största del kaross som skiljer mellan e36 och e46 och 46an känns modernare men jag hade inte brytt mig så mycket och hade kunnat tänka mig e36 och e39 och mer gått på bra skick och välservad sen hade jag valt en med 6a då dom är bra och har starka motorer som är rätt bensinsnåla och 525an jag hade med 6a drog runt litern i städer mellan örebro och falun tog den 0.8 och då har jag blyfot ...men det är möjligt att hitta bra bmw problemet är bara att dom flesta har gått minst 20000 mil + och man får mer https://www.blocket.se/vasternorrland/BMW_320i_Touring_665319... nått sånt för pengarna och 20k mil är inte så mycket egentligen men man kan få lite tråkiga fel på bilar som gått längre och är mer av en chansning än passaten som bör vara bättre bang for the buck men bmw´n är bilen jag gillar mest och 325 kombi hade varit det jag letat efter i första hand om jag letade bmw men även 5serien har trevliga bilar och då är det 525 jag hade siktat på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Utan att ha läst igenom alla svar, så är mitt spontana tips att kolla på en Peugeot 407 SW. Bekväm, säker och relativt snål bil. Snygg enligt mig.

En av mina bästa kompisar köpte en sådan nu i veckan och var ute efter en i den prisklassen. gav 33k för en i princip fullutrustad 09 med 13.000 mil på mätaren. Sjysst med glastak med
Det enda som var paj där var displayen till stereon men tydligen en smal sak att lösa, och lite små repor i lacken här och där, men en polering så försvinner nog det mesta av det.

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hur vet jag om det är den nyaste vevhusventilationen?
Om vevhusventilationen är utbytt men inte turbo gör det något?
Hur mycket kostar en optimering, lutar just nu åt en sedan (s60 eller 9-3/5) pga ännu mer bil för pengarna!

Här har du en skitbra video som visar hur du tittar det: https://www.youtube.com/watch?v=XFdwnTIWDGU
Han har för övrigt mycket nyttiga videos

Det beror på när det är gjort, är det gjort ganska tidigt så ska det inte vara några problem, men självklart om en bil gått 22k mil och dom bytte vid 20k så kan det finans risk för ras, därför ska du kolla så att oljan är bytt med helst 1000 mils mellanrum Då är det en välskött motor och "oil sludge" ska inte vara ett problem.

Finns lite olika "chip".. Men det kostar väl i runda slängar 2-5 tusen

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz