Steam Machines-försäljningen går trögt

Permalänk
Medlem

Tanken var väl god, men för dyr och onödig.
Bygg en dator, installera linux+steam, koppla in handkontroll... tadaa... "SteamOS".

Jag hade dock hoppats på att gfx-drivrutinsutvecklingen skulle bli bättre på Linux i samband med detta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

@Shimonu: Jag har steam link, var bland dom första i sverige.

Funkar väldigt bra med steam spel, man kan ju även lägga till andra spel som inte är i steam i library och starta men funkar inte bra eller alls med vissa spel med launcher. Till exempel får jag inte fifa 16 att fungera eller bf 4. Men det är ju idioterna EA games fel som jag för övrigt avskyr.

Ska lägga till att jag kör med sladd vilket rekomenderas.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34 @100hz
Logitech G903 (mus), G513 (tangentbord).
PRO X 2 Lightspeed (hörlurar).

Permalänk
Medlem

Jag tror inte, till skillnad från de allra flesta, att Steam Machines är dödsdömt. Det är ett komplext projekt med många bitar som ska falla på plats. Det gäller att ha rätt förväntningar och ett långsiktigt tänkande. Man får tänka på att Steam tog ett antal år på sig att bli framgångsrikt. I början var Steam till och med rätt impopulärt bland spelare. Valve är inte börsnoterat vilket innebär att de inte har några krav från utomstående finansiärer att öka deras investering. De kan, likt IKEA, satsa på projekt som inte kommer lyckas på många år, men som de är övertygade om är rätt väg att gå.

SteamOS är idag ett bra OS för spelande framför TV. Gränssnittet är bra och funktionerna och integrationen med Steams tjänster är på plats. Tre saker håller egentligen tillbaka SteamOS - spelutbudet, prestandan och bristen på streamingtjänster. Spelutbudet jobbar Valve med att övertyga och hjälpa utvecklare att satsa på Linux. Exempelvis hjälper de till att porta Street Fighter V. Prestandan hänger mycket på att drivrutiner ska bli bättre och att Vulkan ska ta fart. AMD har satsat mycket det senaste året på deras nya drivrutin AMDGPU PRO till Linux. Nvidia har jag dålig koll på men de har redan idag ett rätt bra stöd. Jag hoppas Valve håller på att förhandla för att få in Netflix och liknade i SteamOS. Det är en självklarhet för en multimediamaskin under TV:n idag.

Den andra biten är Steam Machines. Här argumenterar många att det är onödigt då man lika gärna kan bygga en PC själva. Jag menar att det ena inte tar ut det andra. I det stora hela är det en väldigt liten del PC-spelare som bygger sina egna maskiner. Det är egentligen inget konstigt. Spel och hårdvara är inte självklart intressen som går hand i hand.

Andra menar att det lanserades för tidigt. Visst kan det vara så men det beror på vad för förväntningar man hade. Var man tillverkare och förväntade sig en ny produktkategori att leva på så gjorde man en grav missbedömning. Likaså om man var konsument och förväntade sig att allt skulle fungera perfekt från början med alla ens spel i Steam-biblioteket. Valve förlorade egentligen inget på att lansera när dom gjorde. Och jag tror knappast Valve tvingade tillverkarna att hoppa på. Första året har i princip varit en beta. Det är rätt vanligt i teknikvärlden så det borde inte kommit som en överraskning för någon. Dessutom har de allra flesta konsoller, om man nu ska jämföra med något, haft väldigt taffliga första år. Jag tycker egentligen att det är först de senaste 12 månaderna som PS4 börjat visa upp vad den är kapabel till.

Vem är då Steam Machines för? Den frågan är enkel att svara på - Steam-användare som vill kunna spela på TV:n. Är man PC-spelare med 100+ spel i biblioteket borde möjligheten att kunna smidigt spela dem framför TV:n vara ett intressant förslag. Varför köpa en ny konsoll vart 5:e år som innebär en ny plattform med nya spel? Med en Steam Machine har du friheten och möjligheterna att spela vidare på dina gamla spel även om du uppgraderar vart 5:e år. Du kan dessutom installera alla möjliga emulatorer och spela retrospel från alla möjliga plattformar. Varför köpa gamla spel du redan betalt för, bara för att kunna spela dem på din nya konsoll? Allt detta på en och samma maskin. Steam Machines har också potential att bli väldigt bra VR-maskiner. Med tanke på att varken Xbone eller PS4 är speciellt kraftfulla så skulle Steam Machines kunna bli den självklara VR-lösningen för TV:n.

Jag vet om att allt jag tagit upp om går att göra idag med bara en PC, Windows 10 och Steam installerat, men Valve tror att dom kan göra bättre än så. De kan teoretiskt anpassa plattormen själva, lägga till funktioner och optimera prestanda på ett sätt de aldrig kan göra under Windows.

TL;DR: Steam Machines och Steam OS är rätt väg framåt för Valve. Det viktiga är inte hur situationen ser ut idag. Den stora frågan är om Valve kommer få till Steam Machines så pass bra att de kommer kunna konkurrera med PS5/Xbox Next när de väl kommer?

Permalänk
Medlem

Steam borde släppa SteamOS öppet så som ett vanligt *nixOS och låta utvecklare förbättra systemet.

På Windows 10 kan man skaffa bash och då tycker jag att man borde kunna installera SteamOS på sin egen maskin som man redan har och därigenom lira spelen utan att behöva köpa en till dator...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Verklighetsfrånvänt..?

Skrivet av Nyhet:

SteamOS skulle vara Valves öppna Linux-baserade konkurrent till den dominerande plattformen Microsoft Windows. Men försäljningen ser inte ut att gå i raketfart.

Läs hela artikeln här

Känns lite som artikeln är skriven av en oinsatt windowsanvändare för andra oinsatta windowsanvändare?

Ingen (inklusive Valve) trodde att SteamOS skulle krossa Windows och ta en majoritet av marknadsandelarna på ett år, eller ens många år för den delen. SteamOS handlar om att ge ett alternativ. Att vissa som kommenterar här skriver saker som "helt meningslösa produkter" och dylikt är för mig helt ofattbart. Alternativ är bra. Konkurrens är bra. Det är bra för företagen, men det är framför allt bra för oss konsumenter. Hur kan man klaga på att ett företag utvecklar en linuxdistribution för att skapa alternativ till oss slutkonsumenter? Ofattbart..

Sen att intresset skulle ha svalnat från spelutvecklare och grafikkortstillverkare är för mig helt verklighetsfrånvänt. Det räcker med att vara endast pyttelite insatt i vad som händer i linuxcommunityn så vet man att intresset från spelutvecklare är större nu än vad det någonsin varit förut. Det går idag att utveckla spel i Unreal Engine 4 och Unity 5 direkt i Linux. Något som var otänkbart för bara några år sedan. Det finns över 2000 spel till Linux på Steam idag jämfört med NOLL i juni 2012. Nvidias kör gemensamma drivrutiner för Linux och Windows med samma höga kvalitet. AMD håller precis på att sjösätta nya drivrutiner till Linux som är devis öppen källkod (något de ska ha enorm kredd för). Utöver detta håller man på att sakta försöka skifta från X till Wayland för grafikhantering vilket kommer ge ett klar förbättring på flera sätt för både utvecklare och användare (Unity 5 har de redan fått igång i Wayland via SDL).

Det är helt irrelevant om Linux någonsin kommer ha en majoritet av spelarna (om vi bortser från mobila plattformar där Unixbaserade operativsystem redan har en enormt dominant position). Jag är bara glad att det finns alternativ till Windows för oss som tycker om teknik och mjukvara, och som vill ha ett alternativ till ett kommersiellt operativsystem där företaget gör allt i deras makt för att låsa in användaren, samla information om användaren etc. Hoppas verkligen Valve fortsätter sin satsning på Steam Machines, men framför allt SteamOS då det bidragit väldigt positivt inom hela linuxcommunityn..

Permalänk
Medlem

Jag visste ärligt talat inte ens att det hade skett en skarp lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

Steam borde släppa SteamOS öppet så som ett vanligt *nixOS och låta utvecklare förbättra systemet.

På Windows 10 kan man skaffa bash och då tycker jag att man borde kunna installera SteamOS på sin egen maskin som man redan har och därigenom lira spelen utan att behöva köpa en till dator...

Att Windows har ett subsystem för Ubuntu/"GNU/Linux" innebär inte att du kan installera vad som helst.

Däremot kan du installera SteamOS på din dator ja (förutsatt att det är en x86-64-processor).

Permalänk
Medlem

Som många är inne på tror jag det största problemet är priset, vill man slå sig in på microsofts område duger det inte att vara dyrare än de. Hade Valve byggt steam machines med Steam OS som kostat 20-30% mindre än motsvarande windows dator då hade de haft en chans, inte som nu när det snarast är tvärtom!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

Vad menar du nu? Steam Big Picture går ju att dra igång på både linux och windows på din befintliga dator.

Permalänk
Skrivet av BlackWolf:

Du kan ladda ner SteamOS och installera på din egen dator.. http://store.steampowered.com/steamos/download

Steam är lika öppet som andra linuxdistributioner.. så det är bara att ladda ner källkoden och börja bidra! http://repo.steamstatic.com/steamos/

Det är inte endast bash (en kommandotolk) som går att installera i Windows, utan det är en hel Ubuntuinstallation (de kommandotolkskompatibla delarna).

Permalänk
Inaktiv

Även om jag varit kritisk till satsningen från första början så är det ändå trist att inget egentligen blivit av. Inte för att det ser så mycket bättre ut för SteamOS men det var också en produkt som är marginellt lättare att motivera vem som kan tänkas vilja använda den men också användas.

Får Linux-baserade operativsystem tillgång till spel ser jag något gott i arbetet. Men det har verkligen gått trögt även där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.snuggles:

Du kan ladda ner SteamOS och installera på din egen dator.. http://store.steampowered.com/steamos/download

Steam är lika öppet som andra linuxdistributioner.. så det är bara att ladda ner källkoden och börja bidra! http://repo.steamstatic.com/steamos/

Det är inte endast bash (en kommandotolk) som går att installera i Windows, utan det är en hel Ubuntuinstallation (de kommandotolkskompatibla delarna).

Not Found

The requested URL /download/SteamOSImage.zip was not found on this server.

Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at repo.steamstatic.com Port 80

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BlackWolf:

Not Found

Haha, säger tyvärr en del om hela satsningen... (även om det säkert bara är något tillfälligt).

Permalänk
Skrivet av BlackWolf:

Not Found

Jag tog en gammal felaktig länk verkar det som.. här är rätt: http://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Haha, säger tyvärr en del om hela satsningen... (även om det säkert bara är något tillfälligt).

Ända det säger är att jag var för snabb när jag tog en uppenbarligen gammal/felaktig länk jag hittade på google.. och att Valve borde vara bättre på att städa på sin sajt..

Här är rätt (fungerande) länk: http://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte för att det är helt förlust för en som har köpt en Steam Machine.

Han hon kan ju alltid installerar Windows 10 på den efter att ha köpt sig valfri full licens. Med den fördel at Windows licensen kan används på nästa datorn med.

Alternativt valfri Linux distro.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Har kört SteamOS på min egen SteamMachine ungefär sedan första betan släpptes - fungerar fint.

Jag trodde dock att det skulle ske en betydligt större lanseringen och att Valve hade ett ess i rockärmen typ "Halflife 3 exklusivt för SteamOS" eller liknande.

Avsaknaden av "stora" titlar är ju problemet och det känns ärligt sagt lite dött idag även om jag haft kul med titlar som Alien Isolation och Bioshock Infinte.

Självklart har jag Windows (7) på en andra disk som jag kan starta och köra med Steam "Big Picture" och då blir det ju ungefär samma sak fast med betydligt större spelutbud.

Permalänk
Medlem

@davvarn: I see what you did there.

Permalänk
Medlem

Hade mer än gärna kört SteamOs om det fanns gott om multimedia appar såsom netflix, hbo osv. Klart det går att kolla genom webbläsare osv men det ska vara på en enkel och smidig nivå så vem som helst klarar av att göra det.

Nu har jag inte stenkoll, men jag antar att stödet för spel samt drivrutiner fortfarande är ett problem?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@segen: XD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hade mer än gärna kört SteamOs om det fanns gott om multimedia appar såsom netflix, hbo osv. Klart det går att kolla genom webbläsare osv men det ska vara på en enkel och smidig nivå så vem som helst klarar av att göra det.

Nu har jag inte stenkoll, men jag antar att stödet för spel samt drivrutiner fortfarande är ett problem?

När det gäller spel så finns det i skrivande stund 4533 spel. Många av dem är dock indie spel, men litet bibliotek tycker jag inte att det är.

Permalänk
Medlem

Det är ju en vanlig dator med ett annat os med ett prispåslag som heter duga.
Vad hade dom förväntat sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Konceptet ser ju verkligen trevligt ut på papperet men vafan du kan ju spela och få samma funktioner till din vanliga Gaming PC.

Så ett onödigt koncept i upplevelse form.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Du kan köra Kodi (tidigare XBMC) i SteamOS.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men eftersom Windows Store än så länge inte konkurrerar nämnvärt med Steam så har väl Valve inte haft så bråttom. Fast, UWP borde ju rimligen elda på Valve lite nu, åtminstone när funktioner som overlay och freesync/g-sync kommer på plats?

Med tanke på MS track record när det gäller att överge diverse plattformar skulle jag aldrig köpa något från en tjänst de erhåller.

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå.. det är ju rätt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Med tanke på MS track record när det gäller att överge diverse plattformar skulle jag aldrig köpa något från en tjänst de erhåller.

Nu blandar du nog ihop MS med Google, dom är ju världsbäst på att stänga ned plattformar...

MS är långt långt efter, även om det såklart händer ibland...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Inaktiv

Är VALVE ens förvånade? Så länge Microsoft sitter med DirectX finns det ingen konkurrens. Lägg sedan till den mest betydande faktorn, skiten har en saftig prislapp som ingen är intresserad av. Varför betala för mindre, när man kan få så mycket mer? Både i hårdvara och utbud.

Idiotiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Är VALVE ens förvånade? Så länge Microsoft sitter med DirectX finns det ingen konkurrens[/size]

Så Vulkan är inte konkurrens?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Så Vulkan är inte konkurrens?

I dagsläget?