Hur ofta bör man uppgradera GPU?

Permalänk

Hur ofta bör man uppgradera GPU?

Jag är en relativt ny datorbyggare och jag undrar bara hur ofta ni uppgraderar grafikkort. Eller gör ni inte det över huvudtaget, utan uppgraderar hela burken samtidigt. När drar ni sweclockers gränsen för att det är dags att uppgradera (FPS/Tid)?

Gör det enklare att bestämma när jag själv ska uppgradera

Visa signatur

Processor: i7-4790K @4.7Ghz Grafik: GTX 970 Strix Moderkort: Asus Z97-A RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 1600Mhz HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Red 3TB SSD: Samsung 840 EVO 250GB Kylning: Noctua NH-D15 Chassi: Define R4

Permalänk
Medlem

När det börjar kännas slött... eller när det kliar i de klåfingriga köpfingrarna.
Oftast det senare själv, men sen kostar det att ligga på topp också.. Så ekonomin spelar nog in för de flesta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Helt personligt, beror på vad du har för krav. Själv vill jag alltid ha 60fps i alla fall, men det måste inte vara maxat, dock 1080p ska det vara givetvis. Har egentligen uppgraderat oftare än jag "behöver". Kommer antagligen inte satsa på så speciellt mycket uppgraderingar numera då jag känner att det inte är värt pengarna längre då jag inte spenderar så mycket tid på spel som faktiskt kräver mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalmaren:

Jag är en relativt ny datorbyggare och jag undrar bara hur ofta ni uppgraderar grafikkort. Eller gör ni inte det över huvudtaget, utan uppgraderar hela burken samtidigt. När drar ni sweclockers gränsen för att det är dags att uppgradera (FPS/Tid)?

Gör det enklare att bestämma när jag själv ska uppgradera

Jag har ett 660Ti just nu, som jag köpte för 4 år sedan. Ska uppgradera nu, vet inte om det blir Nvidia elr AMD ännu. Kortet har klarat de spel jag spelat i minst 90 fps i tillräckligt bra inställningar (jag är inte så kräsen, föredrar i de flesta fall fps > ögongodis) vilket dugit för mig på min 144 Hz-skärm. Kommer nog hålla mig till grafikkort var annan/tredje generation, beroende på hur mycket jag spelar och vad, processor kanske var fjärde generation för de går inte fram lika snabbt i utvecklingen som grafikkort.

Permalänk
Avstängd

När det hypeas om en ny generation grafikkort och folk börjar paniksälja sina fortfarande riktigt bra grafikkort på sweclockers marknad

Permalänk
Medlem

Personligen så tänker jag, när ett av de nya korten är bättre än de två jag för tillfället är det dags att uppgradera (kör oftast sli). Så för mig börjar det bli dags för mina två ger ungefär samma resultat som ett gtx 1080. Men kommer nog vänta till 1080ti kommer denna gången.

Permalänk

@Hjalmaren: Har nu haft mitt R9 290 i 2.5 år och den är fortfarande väldigt kapabel i 1440p. Ett grafikkort i de högre segmenten håller nog i.a.f 3-4 år med dagens utveckling. En processor runt 5-6.

Permalänk
Medlem

Jag hade suttit på ett 680 med i5-2500k fortfarande om inte den burken började strula och jag inte hade tid för felsökning samtidigt som jag fick hyggligt pris på på 4790k+980.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

(2011) GTX 560 Ti Grafikkortet jag köpte med datorn jag har nu.

(2014) GTX 970 En rejäl uppgradering när mitt 560 Ti började vara för klent för många nya spel.

(2016?) GTX 1080? Sista uppgraderingen av grafikkort jag gör med min nuvarande dator. Inte nödvändigt ännu egentligen men räknar med att 1080? skall räcka till i några år framöver.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p