Hjälp mig hitta hållbara argument för att skippa giftemål. Sambon tjatar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Kunde nog varit mer specifik från början ja Jag förstår självklart vad ni menar med att "göra det för henne". Möjligt att hon blir lycklig. Men är det värt det om jag ser tillbaka på bröllopet som nåt jobbigt? Festen alltså

Börja med att detaljera vad det är du tror kommer att bli jobbigt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ser många vita riddare till killar här, skippa det där med att gifta dig, det ger absolut inget. Svårt att se vad som går att få ut av det, det där om att man dör går nog säkert att lösa ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Kunde nog varit mer specifik från början ja Jag förstår självklart vad ni menar med att "göra det för henne". Möjligt att hon blir lycklig. Men är det värt det om jag ser tillbaka på bröllopet som nåt jobbigt? Festen alltså

Du kommer nog hinna med mycket här i livet som du gör för andra. Med tanke på att du har barn begriper jag inte hur du inte redan fattat det. Ibland så får man le och vara glad åt andra. Hon vill gifta sig, du vill gifta dig. Hon vill ha en fest, du vill inte ha en fest. Kompromissen i det fallet är att ni har en liten fest.

Skrivet av Faulisto:

Ser många desperata vita riddare till killar här, skippa det där med att gifta dig, det ger absolut inget. Svårt att se vad som går att få ut av det, det där om att man dör går nog säkert att lösa ändå.

Testa läsa tråden först, det underlättar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Börja med att detaljera vad det är du tror kommer att bli jobbigt.

Planera en fest jag egt. inte vill ha
Betala för det jag inte vill ha
Delta i det jag inte vill ha
Inte kunna känna samma glädje över den stora dagen som min sambo
Låtsas känna samma glädje för hennes skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Fast det där är inte detaljerat, vi gör saker hela tiden som vi inte vill.

Du säger att någonting skulle göra det väldigt jobbigt, en stark motvilja. Vad är det som skulle bli så jobbigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Nu handlar det inte om att jag ska köpa ny teknik Det handlar inte om att jag inte har råd. Det handlar inte om att jag inte tror på mig och henne.

Jag vill inte göra en stor grej av ett bröllop. Därav ser jag det som slöseri med pengar. Jag vill gärna gifta mig. Jag bad om hjälp med argument.

Snål är jag absolut inte. Det är med glädje jag betalar för våra gemensamma aktiviteter, resor etc.

Men ska i alla fall framföra förslaget: Gifta oss privat, åka till Florida (för det kan jag tänka mig att betala för) på semester. Så kanske vi kan lägga ner diskussionen huruvida jag är snål eller inte.

Alltså så du menar att du skulle inte kunna göra detta för henne som länge som det inte faller i ditt intresse?
Förstår verkligen inte vad hon ser i en människa som inte kan tänkas sig att göra allt för att hon ska må bra.

Skulle aldrig gift mig med en tjej som resonerade så, då känns det bara mer eller mindre påtvingat och lika bra å skita i det.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen psykolog, jag gissade bara utifrån hur jag själv förmodligen skulle ha tänkt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du säger att någonting skulle göra det väldigt jobbigt, en stark motvilja. Vad är det som skulle bli så jobbigt?

Att inte kunna känna samma glädje som hon är ju inte ett bra recept för en lyckad dag. Jag vänder på det o tänker hur det skulle kännas om jag visste att hon inte känner samma glädje. Knappast speciellt bra magkänsla. Hon vet att jag känner så, men vill iaf. Men har svårt o tro att de skulle kännas bra efteråt för henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Varför ska du söka bekräftelse av andra? Ta för fan och prata med din sambo och kompromissa med henne. Du är en vuxen karl.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

@Interpx: För att jag behöver ha mer argument känner jag. Även bra att resonera med andra för att få perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Att inte kunna känna samma glädje som hon är ju inte ett bra recept för en lyckad dag. Jag vänder på det o tänker hur det skulle kännas om jag visste att hon inte känner samma glädje. Knappast speciellt bra magkänsla. Hon vet att jag känner så, men vill iaf. Men har svårt o tro att de skulle kännas bra efteråt för henne

Visst, men det är fortfarande inte något som skulle skapa så stark motvilja. Om något gör dig 1/100 glad att göra samtidigt som det gör henne 90/100 glad, varför skulle ni inte göra det? Vad jag menar är att det finns något som gör det jobbigt, någonting starkt negativt. Vad är det? Är det att stå i centrum? Är det att du känner dig låst om du är gift? Är det att behöva träffa många människor samtidigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@pwntato:
Är du folkskygge?
Är det därför du inte vill göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@Interpx: För att jag behöver ha mer argument känner jag. Även bra att resonera med andra för att få perspektiv

Mm okej. Men försök kompromissa med din sambo annars så får ni skita i att gifta er.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Jag tycker helt enkelt du skall säga till din sambo att du inte är mogen att gifta dig.
Du kan inte leva som en ungkarl utan måste göra sånt som du inte "vill" i ett förhållande.
Att neka sin käresta en liten fest efter vigsel, snälla, lite får du faktiskt bjuda till.

Permalänk
Medlem

Eftersom ni har ni barn ihop så är ni ju typ så nära sammanlänkade som det går. Så jag förstår inte riktigt det som ser ut som "commitment-issues". Det är ju redan kört liksom

Sen handlar ju förhållanden om att göra saker tillsammans. Att gifta sig är själva höjden av en sån där kärlekspar-gör-saker-tillsammans-grej. Det har ett kulturellt värde och borde ha åtminstone ett litet personligt värde (förmodligen större för din sambo än för dig). Sen kan det vara svårt att skilja på vad som verkligen är ens egen vilja och vad man tror att man borde vilja. Jag tror inte det är något unikt för mig, däremot verkar den här interna konflikten ha ofantligt olika påverkan på olika individer. Oavsett vad ni gör, gör saker tillsammans.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Hur långt är för långt när det kommer till att gå med på saker man inte vill göra då?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om ni gifter er då och hon står för dem kostnaderna som vigseln och den lilla festen efteråt och att du sedan betalar för smekmånaden till Florida?

Då betalar hon med sina pengar för det hon vill och du med dina pengar för det du vill

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Lajnuss: Jag träffar hundratals människor om dagen på jobbet, så nej

Permalänk
Medlem

@Yorg: Jag vet att sambon kommer få planera allt själv då jag garanterat kommer vara likgiltig hela tiden. Förutom när det kommer till kostnaden.
Tyvärr är det inte så inrotat som du vill få det till.

Permalänk
Avstängd

Äh, man blir ju bara deprimerad av att läsa om TS och hans ointresse att ge sin älskade (?) ett positivt minne för livet. Ibland får man faktiskt gå utanför sin egen själviska sfär och tänka lite på andra också.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det är ganska vanlig att man hamnar i någon form av kris eller personliga funderingar, etc när man levt tillsammans i mer än kanske 4-5 år.
Kanske är det så att det är hon som söker något slags omedveten bekräftelse med detta och kanske vill ställa dig mot väggen och att det är det du funderar över?
Om det nu är så så förstår jag din tvekan, även om man har beslutat att man tänker leva tillsammans även fortsättningsvis, fortfarande tycker om att leva med varandra, osv. Jag vet inte...

Men förr eller senare tror jag att i princip alla hamnar i denna kris när man levt tillsammans länge, även om bägge är helt på det klara med att ni fungerar bra tillsammans, det är en grej jag tror att de flesta behöver bearbeta psykiskt någon gång i livet när man blir äldre, typ som att fylla 30-40 osv om förstås vad jag vill komma åt, tyvärr varar ju dendär intensiva, underbara förälskelsen bara en begränsad tid, sedan hamnar men i mer stående rutiner och det ställer andra krav som man kan behöva tid att anpassa sig till och tänka över vad man egentligen söker. Det är en omställning i livet man kanske inte alltid är helt förberedd på och många funderingar kan komma i efterhand.

Jag säger inte att det måste vara så i ert fall, men detta är väldigt vanlig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Kvinnor pratar ju ganska ofta om detdär, medan det av någon anledning är litet tabubelagt för en man att ha sådana funderingar, men man har ju ofta samma funderingar och frågor oavsett vilket kön man tillhör. Ofta personliga frågor som kan vara svåra att besvara korrekt här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Förhållanden handlar om att ge och att ta. Att ge någon man älskar något, som ett minne för livet eller bara en kyss på morgonen, gör att förhållandet stärks.
Att neka och vara motvillig, bara för att man själv inte vill, gör att banden ansträngs och det blir negativa känslor i förhållandet. Man måste tänka på den andra parten också..

Så att gå med på eller iaf. kompromissa i vad hon vill ha, om det nu bara handlar om pengar, är vad jag skulle gjort.. Allt annat är bara dumsnålt och kommer ge henne motivation att tänka över ert förhållande.

För många är bröllop en stark tradition och något som bara ska göras. För andra är det bara dumheter.. Frågan är vilken av kategorierna som tar mest illa upp, om den inte får som den vill..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Vad säger dina vänner då? Jag tänker att de känner dig och kan kanske ge dig bättre råd.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om det är något som kommer att gräma dig resten av livet att du måste ställa upp på en fest du inte vill så är det väl ett argument i sig.
Mina föräldrar var i samma sits som ni och farsan vann, det har grämt min mor sedan dess.
(inte så att hon går runt och är bitter, men det är ett litet sår som rörs upp t.ex. när andra gifter sig)
Farsan hade nog kunnat släppa att han fick ha en fest så därför var det för dom lite onödigt tycker jag.

Om det skulle kunna bli så för er (om någon kan släppa det, om båda kan släppa det, om ingen skulle kunna släppa det efteråt) måste ni nog prata om och reda ut själva.

Ekonomiskt går det att lösa gratis tex med kuvertavgift som tidigare nämnts (så gjorde vi men bjöd på sprit och bygdegården vi hyrde, sen fick vi bröllopsgåvor i alla fall fast vi sagt att kuvertavgiften var gåvan)

Det känns bara som att dom enda, eller i alla fall bästa argumenten du kan ge är vad du redan sagt själv:
Du vill inte betala, du kommer inte att kunna bli investerad känslomässigt i detta (du kanske bör lägga till att du naturligtvis är det i henne...) och att du inte vill lägga tid och energi på planering m.m.

Sen hoppas jag som sagt att ni kan prata om det öppet så borde det gå att kompromissa kring.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan bitvis förstå lite hur du resonerar. Jag tror att det är ett resonemang som jag själv kunde kört med. Numera tänker jag mer som så att om pengarna finns och den ena parten vill göra något med dem så varför inte. Jag spenderar glatt 20k på en dator, så varför kan inte hon spendera dem på ringar eller en fest även fast det kanske inte är vad jag vill ha mest av allt. Give and take liksom.

Jag får inte ihop intrycken i tråden. Pengarna finns, viljan finns hos den ena. Du har inga problem med att träffa folk. Så vad är det som är problemet? Du ska så klart ställa upp på din sambos drömmar och stötta henne i det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan vara det dummaste jag läst på länge. Det är ju bara pengar så varför inte fira vad som troligtvis är en av de lyckligaste dagarna i ert liv (iaf din sambo).

Folk har anordnat fester för mindre... Vad gör ni på högtiderna? Blir det kaffe o kaka för att fira student, examen, födelsedag, midsommar, jul osv?

Tur att kök och badrum är tipptopp iallafall!

Permalänk
Medlem

Vi hade precis köpt hus när vi gifte oss, och hade inga stora pengar att lägga på fester.

Borgerligt bröllop var gratis när jag gifte mig för några år sedan. Inga kompisar eller släkt var med då, ok för min fru. Hade sen en festmiddag Lördagen efter för nära släkt (10 st) och de kompisar som vi alltid umgås med ( 16 st). Köpte enklare catering (Kallskuret och huvudrätt) gjorde tårtor själva, köpte glass, läsk , öl och kaffe mm själva. Kostnad 7200:- Och vi var hemma hos oss.

Sen hade vi bara 2 krav på gästerna.
Inga barn får vara med! Det muttrades lite innan, men efteråt när alla åkte hem så var alla eniga om att det var lugnt och skönt att slippa höra på skrikiga ungar som har tråkigt.

Inga saker i gåva , utan ett omärkt kuvert med 2 sedlar i, valör kvittar. För vi vill köpa saker som vi "vill ha"
Omärkt för att då kan ingen skryta eller skämmas för hur mycket man gav.
Öppnades först efter att alla gäster gått. Det blev pengar över efter att vi drog bort de 7200:-

Från att de första kom till att de sista gick , ca 5.5 timmar.
( Vi hade sagt kl 13-18) för några kompisar brukar bli sittande framför tv, om det drar ut på tiden.

Så kan du inte anslå en dag för att göra din sambo glad ? Det är ju något hon har som minne resten av livet !

För i värsta fall kan det ju bli att din sambo börjar fundera om du verkligen älskar henne ?

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara säga att jag väntar på den rätte