Permalänk
Medlem

Klara det av GTX 980?

Hej Allihop.

Jag har en dator med specs:

MS-7752
I5-3570K (3.4 Ghz)
16GB ram
Evga GTX 660
Antec VP550P 550w

------------------------------------------------------------------

Jag tänkte köpa en GTX 980 från MSI.

Jag är extremt dålig på datorer osv.
Men är det värt att lägga ner pengar på ett GTX980 eller ska jag skippa det med dom specsen jag har?

Klara PSU även av grafikkorttet?

Känns som min CPU är lite väl dålig för att kunna prestera bra med 980n.

NÅGON HJEEEEEEEEEELP?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk

CPUn räcker gott och väl till alla grafikkort som finns att köpa idag, jag skulle dock kört på ett GTX 1070 istället eller väntat på RX 480 om du inte har bråttom.

Permalänk

Nytt eller begagnat?

Ett nytt är inte helt prisvärt om man säger så...

Men ja, det är helt klart värt det. Ännu bättre hade varit om du köpt ett bättre grafikkort från början, i alla fall om du spelat nyare spel, men det är för sent att göra någonting åt det nu.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Spartlinz:

Tja, Nice att du svara.

MSI GTX 980 ligger på 3700 kronor just nu på webhallen. Just därför tyckte jag det var billigt.

Men osäker om min PSU klarar av kortet?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]:

Köpte GTX660n 4 år sen.

I dagsläget är det nog sämsta kortet. Tänkte att det var dags att uppgradera!

Är det inte värt för 3700 kronor för MSI Gtx980?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

Kollade priserna på GTX 980 på prisjakt och måste säga att GTX 980 inte känns värt priset att köpa just nu. Bättre att köpa 1070 eller 970 eller vänta på RX 480.

Ex. 970
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi-geforce-gtx-970-gaming-4g-le/230523.8989/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

CPU är absolut inte för dålig och lär inte vara det ett tag framöver heller. Vi lever numera i en värld där man kan byta ut grafikkortet en tre fyra gånger innan det är dags att ens tänka på CPU-byte. (Förutsatt att man köpt en bra CPU till att börja med, men det har du gjort.)

Men 980 kanske inte är bästa köp just nu och jag håller med föregående om att GTX 1070 (bättre) eller RX 480 (billigare) nog blir bättre val så fort de finns i lager i butiker

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

@Teddis:

Men PSUn klarar av vilket grafikkort som helst i dagsläget eller?

Antec VP550P 550W.

Vilket grafikkort borde jag köpa? Tänkte dra iväg idag/imorgon för att köpa ett redan.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk

Läs ett grafikkortstest här på Sweclockers, de mäter strömförbrukning.
Exakt hur mycket mer? din processor drar kan jag inte säga, men kanske 25-50 watt mer som mest.

Om det är värt det det eller inte kan man diskutera, det beror på hur gott om pengar du har.
Du kan spara en runt en tusenlapp om du köper begagnat, men då blir det å andra sidan kort eller ingen garanti.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av DuoMonky:

@Spartlinz:

Tja, Nice att du svara.

MSI GTX 980 ligger på 3700 kronor just nu på webhallen. Just därför tyckte jag det var billigt.

Men osäker om min PSU klarar av kortet?

Ska inte vara några problem alls med ett 550w psu

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]:

Vilket grafikkort tycker du jag ska köpa för att få det passa mitt specifikation på datorn?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

@Spartlinz:

Vilket grafikkort tycker du man ska köpa in? Behöver ett idag/imorgon

Ska man köra på 970n som kostar 2700.

Köpa till en 144hz?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

@Jonte[YoT]:

Vilket grafikkort tycker du jag ska köpa för att få det passa mitt specifikation på datorn?

Vilket som blir bra, din CPU funger bra till i stort sett alla spel nu, det handlar bara om hur mycket pengar du vill lägga på grafikkort. Men köp inget av de nuvarande grafikkorten, utan vänta på GTX 1070 eller Radeon RX 480 som kommer om två veckor. 1070 är betydligt bättre, medan RX 480 är lite bättre än ett 980 men ska bara kosta strax över 2000 kronor.

Skrivet av DuoMonky:

@Spartlinz:

Vilket grafikkort tycker du man ska köpa in? Behöver ett idag/imorgon

Ska man köra på 970n som kostar 2700.

Köpa till en 144hz?

Kan du inte vänta två veckor bara för att spela så blåser du dig själv rätt hårt. Gäller det arbete eller utbildning är det förstås viktigt, men för nöje.... jaja, dina pengar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Måste du köpa redan idag så är det nog GTX 970 eller Radeon 390 som gäller. Men då får du ha i åtanke som sagt att RX 480 som kommer om ca två veckor sannolikt kommer prestera bättre för ca en femhundring mindre.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vilket som blir bra, din CPU funger bra till i stort sett alla spel nu, det handlar bara om hur mycket pengar du vill lägga på grafikkort. Men köp inget av de nuvarande grafikkorten, utan vänta på GTX 1070 eller Radeon RX 480 som kommer om två veckor. 1070 är betydligt bättre, medan RX 480 är lite bättre än ett 980 men ska bara kosta strax över 2000 kronor.

Kan du inte vänta två veckor bara för att spela så blåser du dig själv rätt hårt. Gäller det arbete eller utbildning är det förstås viktigt, men för nöje.... jaja, dina pengar.

Tack för ett riktigt bra svar! Uppskattas

Vilket kort tycker du jag ska köpa då om 2 veckor? Är det möjligt att länka hära?

Har som sakt runt 3000 kronor.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

@DuoMonky

Ett GTX 1070 lär inte gå att få tag på för mindre än 4000, riktpriset ligger på 5000. Så det får bli ett RX 480 för dig då. Det finns tyvärr inte listat på Prisjakt ännu, men jag kan påminna dig när det gör det Det släpps den 29 juni.

Om du är intresserad av strömförsörjning så kolla min signatur. Vid nyköp rekommenderas 600-750W så att man har spelrum för överklockning, vilket ju många här gör Men har man ett på neråt 500W så behöver man inte köpa nytt nätagg oavsett vilket grafikkort man vill ha, fast då får man skippa överklockning helt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Tjaba!

Tycker du inte den här är prisvärd just nu?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224441-msi_ge...

1070n kommer ju kosta 5000 kr, vilket är jätte mycket enligt mig.

Jag har runt 3000 att spendera.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

@GilbertG:

Tjaba!

Tycker du inte den här är prisvärd just nu?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224441-msi_ge...

1070n kommer ju kosta 5000 kr, vilket är jätte mycket enligt mig.

Jag har runt 3000 att spendera.

Nej, tyvärr. Det är visserligen en ganska fin rabatt, men om bara två veckor kommer ett kort som är bättre än GTX 980 för samma pris som det du länkade.

http://www.tweaktown.com/news/52553/leaked-benchmarks-see-rad...

Om du har ett GTX 660 nu antar jag att du inte köper datordelar så jätteofta, och då kommer du har kvar det du köper nu ett tag. 970 har dessutom bara 3,5GB riktigt minne, de sista 0,5GB är strypt och långsamt, vilket kan bli ett problem för kommande spel. Ha lite tålamod och is i magen, din dator är inte sönder Jag lovar, du kommer vara så glad att du väntade.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Tack för ett otroligt bra svar!

Då blir det ett sådant kort som du rekommenderade. Något speciellt märke eller så man bör köpa?

Vilken ska man köpa exakt osvosv? ^^ Är rätt noob

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

@DuoMonky
Det vågar jag inte uttala mig om Jag har ganska dålig koll på själva korttillverkarna. Det är mest kylaren som skiljer dem åt, och den "detaljen" är jag inte så insatt i Kan även vara viss överklockning av korttillverkaren som skiljer. De har inte presenterat några egna designer än, än så länge har bara AMD visat upp en referensmodell.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

3470k ligger väll i runda slängar på 100w och ett 980 runt 160-170watt så din dator kommer antagligen aldrig över 300w med ett 980 så ditt agg duger bra och din cpu är ok för spel även med vassare modeller av gpu

980 idag för 3700kr nä är ingen bra deal då 1070 som är bättre har mer v-ram är modernare ligger så nära i pris och har du lite is i magen och väntar ett par månder kan du få ett sånt för samma pris eller ett 480 med antgligen ganska lika prestanda till halva priset ...så nej ett 980 är inte prisvärt och kommer inte ha något andrahandsvärde även om dom kommer funka bra att spela på så är det en jävligt dålig deal nu och skulle jag köpa ett så skulle det mer handla om 2000kr eller så då hade det varit intressant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Tänkte köpa ett RX 480 den 29nde juni när det kommer ut.

Tycker du att det är ett smart val?

Har aldrig haft AMD förövrigt.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DuoMonky:

@lord_vasagos:

Tänkte köpa ett RX 480 den 29nde juni när det kommer ut.

Tycker du att det är ett smart val?

Har aldrig haft AMD förövrigt.

Om det stämmer vad jag sett om 480 så hade jag absolut siktat på ett sånt då 1070/1080 har överpris samma som 980korten och 480 ska väll prestera som 980 men kosta runt 2000kr med lika eller dubbla mängden vram och ta mindre med ström och är av senaste modell och i övrigt så är det ingen skillnad att köra nvidia eller amd att tala om utan båda gör sitt jobb men man får enormt mycket mer för pengarna i ett 480

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DuoMonky:

Köpa till en 144hz?

Ville bara flika in att om du nu vill nå 144FPS så ändras situationen helt och hållet.
Det är just det som lite äldre CPU'er har svårt med även vid överklockning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Alla som säger en 3570k räcker gott och väl till nya spel på höga grafikinställningar kan väl slå sig samman och berätta det för min CPU för den verkar inte fatta det alls utan flaskar väldigt ofta, tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

@DuoMonky:

du kan ju hoppas de finns tillgängliga.. vi som väntar på 1080 väntar såhär 3v fortfarande än.. de flesta av oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Alla som säger en 3570k räcker gott och väl till nya spel på höga grafikinställningar kan väl slå sig samman och berätta det för min CPU för den verkar inte fatta det alls utan flaskar väldigt ofta, tack på förhand.

Det är väl främst på höga grafikinställningar den borde räcka till bättre (flaska mindre). Har du överklockat den? Men förstås i7 processorer är bättre i en hel del spel. Därför jag uppgraderade från en 2500K till en 3770K och naturligtvis har jag alltid överklockat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Alla som säger en 3570k räcker gott och väl till nya spel på höga grafikinställningar kan väl slå sig samman och berätta det för min CPU för den verkar inte fatta det alls utan flaskar väldigt ofta, tack på förhand.

Det gör dom om man pratar singel gpu i 1080p eller bättre och vist 720p eller multi gpu scenarior kan man hitta scenarior med cpu flaskhals eller som näms ovan 144hz men där brukar även gpu gå på knäna i gpu tunga spel och blir flaskhals och även med 24core cpu med 4st grafikkort i spel som wow så blir cpu en flaskhals då spelet inte kan hantera prestandan och använda all kraft så finns alltid scenarior där en dator får en flaskhals men en 3570k klarar att i det närmaste att maxxa en singel gpu i dom flesta scenarior i övrigt är skillnaden försumbar och påverkar inte spelen nämnvärt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är väl främst på höga grafikinställningar den borde räcka till bättre (flaska mindre). Har du överklockat den? Men förstås i7 processorer är bättre i en hel del spel. Därför jag uppgraderade från en 2500K till en 3770K och naturligtvis har jag alltid överklockat.

kör på 4.5ghz, fick ner cpu load från 99% till typ 95% i bf4 när jag klocka från 4.2 till 4.5 så det flaskar inte, men på gränsen. Andra spel som t'ex rise of tomb raider parkerar mina cpu cores på 100% i vissa områden i spelet, samtidigt som gpu load och fps sjunker drastiskt.

En 3570k duger till de flesta gpu-krävande spel, men i kombination med bra gpu som klarar hålla hög fps så flaskar den oftare och oftare känns det som. Min dator ser ju också rätt unbalanced ut på 3dmark http://www.3dmark.com/fs/8334828

Permalänk
Medlem

Ok du kör alltså med två grafikkort det förklarar ju en del. Men även i de situationer CPU flaskar antar jag att du har hyfsat bra fps ändå? Jag uppgraderade till i7 eftersom det skulle passa bättre till ett 1080 som jag planerat att köpa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p