Permalänk
Medlem

Dyr hobby det här med datorer..

Morning
Satt och räknade lite på hur mycket pengar jag har bränt iväg på hårdvara det senaste året.
Tyvärr har jag inte sparat alla kvitton från alla inköp, men bara på komplett.se har jag dom senaste 12 månaderna gjort av med 32135 kr. Hur f*n kan det bli så mycket?
Visserligen har jag gjort 13 beställningar därifrån men det här känns inte bra med tanke på att jag inte har något system i toppklass just nu.
Men men, det är kul att ha testat lite olika komponenter antar jag.

Håller ni koll på era inköp? Hur är det man säger om små bäckar?

Permalänk
Avstängd

jag har lagt ner hmm... brännskivor räknas det?

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem

200:- kanske jag lagt ner detta året, köpte lite epoxylim, kylpasta och varvtalsregulatorer när jag skulle tysta ner min dator.

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem

Själv har jag bytt dator 3 gånger det gågna året så det har bkivigt lite dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte jobbar så får man inte så mycket pengar över förutom efter sommaren så det blir nog inte så mycket i vilket fall.
Men rätt nyligen så brände min CPU och moderkort så då fick jag köpa nytt, la väl ut sådär 1400:- tror jag totalt.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

bah.. ska köpa en cykel för 32 k.. det är fan dyrt det.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Usch, Jag vågar inte räkna på det..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Oj, det var inte lite det.

Brukar ju köpa något nytt varje år, men lägger ut långt ifrån så mycket pengar...

Permalänk
Medlem

jag har lagt ner 10000:- och det va på hela denna datorn (med ett äckligt radeon 9700 pro kort som vägrar låta mig använda tv-out!!!!!)

Permalänk
Medlem

köpte min dator för mer än 1 år sedan, snart 1,5 år. Den kostade 11000 då.. Sedan har jag bara köpt ett nyt graffe, ett radeon 9700, men jag betalade inte hela själv, så jag har bara laggt ut cirkus 1700 totalt på mer än 1 år Men jag ska snart köpa en ny dator, det kostar väll cirkus 7000.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Denna tråden hoppades jag verkligen att ingen skulle starta...
Ohh jag vill inte tänka på hur mycket jag slängt ut på dator komponenter..

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Nästan 20k detta år

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att överklockning är en dyr hobby

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Jag skulle nog säga att överklockning är en dyr hobby

Off Topic: Överklockar man inte för att kunna köpa billiga komponenter och få de att prestera lika bra som motsvarande dyra?

On Topic: Runt 20 000 kr, har ju köpt ny dator.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Off Topic: Överklockar man inte för att kunna köpa billiga komponenter och få de att prestera lika bra som motsvarande dyra?

Att köpa det värsta för att sedan klocka allt som det bara går.
Den bästa kylning dom bästa nätaggen m.m.

Permalänk

Har avverkat runt 18 000:- på 4 datorer, från min 200 till min nuvarande XP1800 och har hela tiden haft rätt pigga grejor. Mitt nuvarnade system börjar bli gammalt men nu ska jag skaffa bil istället så.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, det är mycket pengar, fast å andra sidan har jag sålt gamla saker så kanske en 7000 det senaste året.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Få se... noll kronor

Permalänk
Medlem

Nätdel för 700 kronor Ska dock köpa nytt grafikkort, moderkort, minnen och processor nu.

Permalänk

Har nog lagt ut lite mer än 5k detta året. Några hårddiskar, kylfläns, LEDs, flipströmställare, brännare och lite annat smått och gott

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jag betalade 14k för min förra dator, den köpte jag hösten 2001. Så det blir en ny till hösten.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Mellan 8 och 10 tusen skulle jag tro
Har kanske blivit lite mycket, får ju trots allt bara 950 kr/månad.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk

Samma här, vill inte ens räkna på skiten

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

jag har väl lagt ut sammanlagt 10k på mitt sys, köpte dock delarna i en lokal datorhandel så priserna var lite dyrare, ångrar att jag snålade på vissa saker. Men men med tiden lär man sig. Synd att man inte kan få något sommarjobb, skiter i vilket slit det är. Jag behöver pengar till:
Digitalkamera och uppgradering av mitt sys.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Hmm den här tråden stoppade mig från att köpa ett nf7-s

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

Har gjort av med ~15000kr det här året, än så länge.

Permalänk
Medlem

Har inte lagt ner något alls på datorer det här året. Kör på devisen "duger det till de spel jag lirar så räcker det". Däremot har jag köpt en massa ljudprylar, hembioutrustning i år och det är ju inte direkt gratis liksom roliga samlarfilmer (typ Band of Brothers plåtboxen).

Nu när cykelsäsongen börjar så ska ju MTBn uppgraderas (kanske ny gaffel + bakbroms + ev. hjul) och slitdelar bytas ut. Det är i det ögonblicket man ångrar innehavet av XTR-gruppen...

Edit: förbannat fint väder idag. 17 grader i skuggan = shorts! Firade shortspremiären genom att köpa ett par "billiga" Mavic CrossMax (hjul) till cykeln.

Permalänk
Medlem

Den datorn jag ska köpa om några månader kommer gå på 10 000kr

Permalänk
Medlem

Gjort av med ungefär...1-2k ?
Halva året har inte ens gått..Och så ska man sommarjobba så det kommer bli en HEL DEL nya grejer till datorn då när man har pengarna..:)
En del av er kommer säkert göra samma.

Permalänk
Avstängd

Ska köpa en ny hårdisk strax

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!