AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Medlem

Presterar bättre än 980 i dx12. Varför köpa ett grafikkort för gårdagens titlar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Måste erkänna att det var en besvikelse, hade hoppats på en 15-20% bättre prestanda samt hyfsad överklockning, de läckta specarna sa ju iofs att det skulle gå i princip mot 390 någonstans men man hoppades ju på förbättringar som gav extra prestanda.

Just nu känns korten som finns lite dyra och dom måste nog ner ett par hundringar i pris.

sweclockers överklockning var inte så bra läs guru3d http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_rx_480_8gb...

de lyckades bättre och jag tror eftermarknads kylare kommer ta kortet upp till 1400.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bascule666:

Alla som gapar i tråden om giriga svenska återförsäljare får ta och tagga ner lite. ÅF köper generellt det mesta från svenska distributörer och efter som marginalerna är lövtunna i denna branschen så har jag väldigt svårt att tro att ÅF försöker få ut mer en de runt 7-10% som är brukligt på populära produkter. Konkurrensen är mördande och ingen vill vara dyrast vid en lansering (där det finns tillgång på produkten).

Även om jag inte längre jobbar med/för/åt en ÅF så var jag med i branschen i runt 15 år så jag har en hel del erfarenhet om hur saker och ting funkar.

Så även om ÅF sänkte sin marginal till 0% så skulle det inte påverka priset till kund speciellt mycket. Problemet ligger uppenbarligen högre upp i kedjan.

För er som jämför priser med ex. Newegg får ta och kamma er lite. För det första är deras priser utan moms (sales tax i USA). För det andra är marknaden och landet (skatter, avgifter och valuta) helt olika uppbyggt än vår lilla ankdamm.

Men du verkar ha rätt, samma överpris i hela Europa, det är någon Europahatare högre upp i kedjan som skott sig.
Svenska ÅF är uppenbarligen oskyldiga (den här gången).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Presterar bättre än 980 i dx12. Varför köpa ett grafikkort för gårdagens titlar?

Precis så gick mina tankar också
Tror jag låter RX 480 mogna lite innan jag hugger ett, både på pris och drivis fronten.

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

alldeles för dyrt, kostar ju ca: %50 mer utan skatt än i us

Permalänk
Medlem
Skrivet av amilo:

Tror jag låter RX 480 mogna lite innan jag hugger ett, både på pris och drivis fronten.

Ja drivrutiner gör massor. Kolla med 290 korten

Permalänk
Medlem

Man får i alla fall 8gb vram till skillnad mot 970 3.5 effektiva som nvidia ljög om. Detta kommer spela stor roll i senare titlar och vr. 480 kostar dessutom mindre än vad 970 kosta vid lansering.
Strömförbrukningen är ju trevlig och jag tycker absolut att 480 ligger prismässigt där det ska ligga för den prestanda man får. Kom också ihåg att 980 gick för nära 6000kr vid lansering.
480 har precis lanserats och kommer antagligen att gå om 980 ti med optimerade drivrutiner.
Hade jag köpt referens? Nej, men däremot med eftermarknad. Dx12 är framtiden och det har amd visat med gcn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Var lite besviken, men man vet ju hur det är, drivrutinerna kommer bli bättre och då ökar prestandan.

Räknar man vinsterna i alla tester i alla upplösningar så blir resultatet.

Rx 480 vinner 25st över GTX 970 och 3st över GTX 980
GTX 970 vinner 12 över Rx 480.
(Oavgjort i en test)

Om man då tar till hänsyn att vinsterna oftast var med några få fps, så BÖR Rx 480 ta några mer segrar efter en drivrutinsuppgradering. Där finns det alltid mycket att hämta när det gäller nya kort. Samtidigt kommer inte GTX 970 öka nämnvärt då det är så gammalt att drivrutinerna borde vara optimerade vi det här laget.

Så kommer man kunna få ett med eftermarknadskylare för runt samma pris som GTX 970 så vinner ju Rx 480 den fighten iaf.

Å andra sidan köper de flesta fabriksöverklockade kort vilket gör att 970 tar hem nästan allt utom Hitman.
I framtiden kanske 480 vinner mot 970 i allt, men ändå inte så imponerande med tanke på nodkrympningen och ålderskillnaden då priset är samma.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

@Ratatosk: Mycket datorprylar hamnar faktiskt lägre än t ex Newegg om du drar bort skatten. Sen beror det på vars du handlar, Komplett ska ju ha typ 3400kr för sitt RX 480 och är fortfarande rätt dyra på Maxwell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amilo:

Vänta på eftermarknad och nya drivrutiner

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Går inte riktigt att dra hela slutsumman då det är endast 2 amd favor spel som den drar om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Svagare än ett 390 i 1440p, varmare, mer högljutt (dålig kylare antar jag), inte alls så energisnålt som utlovat? Jättetrist AMD, i mina ögon är det lite av en flopp. Med ett pris på 1500-2000kr så kanske det duger fint i midrange. Men jag som redan äger ett 390 sedan hösten köpt för 2700kr har absolut ingenting att hämta här.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart du inte har något att hämta så snabbt. Däremot har jag något att hämta och grafikkortet år ett av flera jag väljermellan till min nya dator som ska byggas under hösten.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Efter att läst igenom allt (tack för recensionen SweC!) så känner jag mest ett stort "meh!". Vad gäller prestanda och pris så ser ju vilket R9 390X som helst på marknaden bättre ut. Visst är 480 både tystare och mer energieffektivt, men så är en äggkartong också, ifall det var det viktigaste. Har även svårt att se hur partnertillverkare skulle kunna förbättra saken om man räknar prestation vs pris mot dagens befintliga kort. Hade nog förväntat mig att de skulle trumfat deras egna modeller upp t o m R9 390X iallafall.

För 2000:- hade jag nog kunnat tänkt mig ett sånt här kort eller två, iallafall tills nVidia åtminstone presenterat 1080ti eller att Vega släppts...nu tappade jag faktiskt bara intresset. Trist.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Recensionerna på nätet verkar vara väldigt positiva till 480, speciellt USA där prisbilden ser annorlunda ut. Enligt vissa vann AMD denna ronden innan 1060 kommit ut. Det återstår att se vad nVidia har att komma med. Samtidigt så tror jag fler är besvikna på priset mer än prestandan.

AMD har gjort ett bra jobb med tanke på hur mycket ett 390 drar, jag skulle inte rekommendera 390 i dessa dagar då alla pratar om strömförsörjning. Jag vet hur varmt det blir och ur mycket det drar.

480 kommer även bli bättre med nya drivrutiner, konstigt att jämföra ett kort som varit ute i 2 år och som har stadiga drivrutiner till dagens spel. I framtiden lär väl 480 dra ifrån med nya spelen som släpps och med 8 GB i minne så lär det finnas ännu mer att hämta. Hade nvidia inte prisdumpat sina gamla kort så hade 480 stått sig ännu bättre.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Fast en 980 dödare är det ju, du är ju dum om du betalar 4000kr för en 980 när du får samma prestanda på ett 480 för 3000kr.

Jo det har dom sagt, men de rykten jag sett så har den legat mellan 980 och 980ti. Nu vet jag att rykten ofta är överdrivna, men det är ju det man har att gå på så även om jag la min förhoppningar i de nedre skiktet av dessa kort, så trodde jag ändå att på nvidia vänliga titlar så skulle 480 ta 980, åtminstone gå jämt ut.
Nu skiljer det ju rätt mycket beroende på titel. I vissa titlar är 480 10% bättre, i andra är 980 10% bättre.
Tycker dock det är skumt att 480 presterar typ som ett 390x, där de kostar i stort sett lika mycket.
Visst du får nyare teknik i den här, men folk som köper kort i den här prisklassen bryr sig sällan om det.
Att kolla på benchmarks tycker jag personligen är fel i mellansegmentet, du köper inte ett 480 för att toppa benchmarklistor. Visst det är kul om de presterar bra i både de och överklockning, ser coolt ut. Men detta är för mig ett gaming kort för casuals som vill spela med hyfsad grafik men inte måste ha en ultra e-penis =), möjligen så skulle den va riktigt nice i en htpc, med en annan kylare.

Tycker inte heller att 970 eller 390 har något att säga till om, 970 för 2400kr är väl på rea? Annars är det en dödlig utmanare. Men om 390 och 970 kostar som ett 480. Hade jag valt ett 480 alla dagar i veckan. Så ska du köpa ett kort IDAG, köp ett 970 eller 390 om du hittar ett för >2400kr.

Tror många i tråden inkl mig (även om det tar emot), har varit för snabba i sina första utlåtanden. Kortet presterar bra, den ligger på en bekväm prislapp. Hade gärna sett den 200kr billigare. Men enligt mig är 390x den enda utmanaren idag.

Med det sagt kommer jag dock ändå inte köpa 480, kanske med tredje parts kylare.
Men referenskylare presterar sällan bra heller, nvidia lyckades ju ok med 1080 och 1070, annars är de mest för folk som vill byta kylare senare till vattenkylning tex. Imo.

Du får ju dock inte ut 980-prestanda med detta kort. Visst, i vissa titlar kanske, speciellt när det handlar om DX12, men överlag så ligger det en bit under och fightas med 970 i många spel.

Jag satt och glodde på AMDs presskonferens från computex och när 480 presenterades som ett "VR-kort för massorna" översattes det i mitt huvud direkt till "levererar minimikravet för Vive/Rift och därför kommer prestera omkring 970-nivå", så det har sedan dess varit lätt att avfärda alla galna rykten och fejkade benchmarks som flugit omkring.

Det jag själv blev mest besviken på var värmen och ljudnivån. Hade hoppats på betydligt svalare kort från AMD den här generationen men vi får väl se hur tredje part presterar. Håller också med dig att prislappen känns lite hög här i Sverige. I USA tex verkar kortet vara betydligt billigare än 970 så "wow"-faktorn är säkert större där borta.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men du verkar ha rätt, samma överpris i hela Europa, det är någon Europahatare högre upp i kedjan som skott sig.
Svenska ÅF är uppenbarligen oskyldiga (den här gången).

Har mina misstankar.
239€ i kronor plus moms är runt 2800:-. Gör de fulingen att översätta 1:1 till Euro igen?
nVidia har ju ofta lite högre pris. Men de har iaf samma prissättning världen över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Hela 1 fps bättre i AotS. Vilket är ett shadertungt spel och 480 har högre kapacitet. Ett överklockat 980 borde däremot vinna.
980 är i medeltal 11-13% bättre än 480, men i Rise of the Tomb Raider i dx12 är 980 hela 19% bättre. Prestandan för 480 sjunker till och med mera jämfört med dx11 än vad 980 tappar. 980 har därmed en mindre ledning över 480 i dx11 än i dx12.

Varför köpa ett grafikkort enbart för Hitman?
Hitman är ett AMD-spel, men ändå klagar ingen fastän folk blir galna genast ett spel har Gameworks fastän AMD:s prestanda sällan påverkas.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Priset borde gå ner. Det finns betydligt bättre tillgång på Polaris än Pascal.

Man kan kanske därför argumentera att AMD borde lagt sig lägre med en gång.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkig prestanda/watt. Hur ska de nu kunna konkurrera i bärbara? Det var ju väl halva poängen med Polaris?
Vad gäller Vega behövs nu en mindre mirakel för att den ska konkurrera med Pascal titanen, "ny arkitektur" räcker inte troligtvis.
Faktiskt är det nu fullt möjligt att nästkommande Furykort endast kan konkurrera med 1080...

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag har hållt mig a jour de senaste månaderna men jag har inte sett någon information om huruvida polaris ska ha något motsvarande det här:
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/05/06/pascal-vrworks/
Någon som vet något?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ArcticFire:

Hela 1 fps bättre i AotS. Vilket är ett shadertungt spel och 480 har högre kapacitet. Ett överklockat 980 borde däremot vinna.
980 är i medeltal 11-13% bättre än 480, men i Rise of the Tomb Raider i dx12 är 980 hela 19% bättre. Prestandan för 480 sjunker till och med mera jämfört med dx11 än vad 980 tappar. 980 har därmed en mindre ledning över 480 i dx11 än i dx12.

Varför köpa ett grafikkort enbart för Hitman?
Hitman är ett AMD-spel, men ändå klagar ingen fastän folk blir galna genast ett spel har Gameworks fastän AMD:s prestanda sällan påverkas.

Det är skillnad på ett spel som presterar bättre på en vissa hårdvara än en annan kontra Gameworks. Gameworks är ett stängt hårdvarubibliotek som Nvidia har skräddarsytt till sin hårdvara utan att ge AMD en ärlig chans att optimera för de tekniker som används. Ett spel som Hitman finns det inga artificella hinder för Nvidia att optimera sin hårdvara så bra dom bara kan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

ja ja kanske man ska köpa 2 st när eftermarknads modellerna har kommit och priset är stabilt
8Gb inte fy skam gtx970 har bara 4Gb (3,5+0,5)

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Så stora variationer i prestanda från spel till spel.... Kan det ha med drivrutiner att göra? Inget kort jag blir sugen på i alla fall nu när nVidia har visat vart skåpet skall stå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Kommer in lite information från tyskland, pga att AMD underdimensionerade både kylaren och satte en 6-pin istället för en mycket behövd 8-pin connector drar RX480 upp till 90W från moderkortet, absolut max specifikationen för PCI-E är 75W per kort, moderkort i mellanklass etc har således en gräns på 150W till PCI-E slottarna, vilket betyder att RX480 Crossfire kommer att gå åt helvete på moderkort som inte är påkostade.

Fast det kan även påverka singel-kort system med, undervoltat så kortet drar 30W mindre får tyskarna ut högre prestanda än RX480 i stock.

https://www.computerbase.de/2016-06/radeon-rx-480-test/12/#di...

dvs kortet kommer inte åt kraften den behöver pga. att AMD underdimensionerade kraftförsörjningen med. Vad fan tänker AMD med?

*edit* AMD verkar vara medvetna om det https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/4qfy9d/i_work_...

Permalänk

Tror tyvärr risken är liten att man kommer att ångra sig när Vega kommer om man köper ett 1080 nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Överhypat, lite som jag vänttade mig. Tycker dock det är riktit synd för nu behöver inte nvidia sänka priserna för att sälja kort.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Kör på! Men RX 480 är inte speciellt imponerade i DX11-titlar vilket är det som dominerar marknaden just nu.

Ett annat problem är att det endast är 3 DX12-titlar som testas och två av dem har fördel för det röda laget och det andra för gröna. Jag hade väntat med att dra några slutsatser alls om DX12 förrän det finns fler titlar att jämföra med. Just nu är det lite som att köpa grisen i säcken.

Jag vet att om det finns många som tycker att 3D Marks test bör räknas in men det är ett syntetiskt test och ganska farligt att dra slutsatser på. Det är lite som att testa bandbredden till minnet där Fury X hade kommit ut först medan verkligen är något annat.

Känns bara som att man chansar när man köper kort idag för att få prestanda i DX12. Samtidigt säger jag inte att du har fel. AMD:s kort är kanske bättre i DX12 överlag, men omöjligt att veta idag.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk

@str8forthakill: Ja AMD försöker tydligen missleda kunder att tro att 480 drar mindre ström än det faktiskt gör. I Sweclockers test drar det ju ungefär lika mycket ström som ett 970 och presterar också ungefär lika. Dock är ju 970 ett snart 2 år gammalt kort medan 480 är helt nytt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen:
Menar, det finns bokstavligen talat nästintill noll rum för överklockning för att kortet i stock-utförande redan drar mer watt än sin egen specifikation. Hur påverkar det moderkort att dra mer watt från PCI-E slottarna än max specifikationen? Överhettade ledbanor?