Gjorde jag misstag eller ej? (Frågor om smittrisk och bakterier från rått kött)

Permalänk
Medlem

Gjorde jag misstag eller ej? (Frågor om smittrisk och bakterier från rått kött)

Hej, visste inte var jag skulle posta detta men det får bli här. Admin får gärna flytta på tråden om den ligger fel.

Jag jobbar i en köttfabrik. När jag nu skulle sitta och käka lunch så glömde jag ta med en kniv och en kollega satt vid samma bord och hade ätit klart gav sin kniv till mig efter att han märkte att jag hade problem med att skära köttet. Det fanns lite ketchup på kniven och han torkade det på sina byxor som han använt i produktionen. Han sa att de var rena och gav mig sedan kniven och jag började käka. Jag tvivlar att byxorna är rena eftersom han använder de dagligen i produktionen.

Gjorde jag misstaget nu? Om nu byxorna var smutsiga och han varit i kontakt med kött och nu sedan på kniven, vad kan i värsta fall hända? Tänker mer på smittrisken och bakterier från kött. Hur farligt är det?

Hoppas ni förstår, tack på förhand

Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk

Har ingen aning, men är inte Salmonella vanligt?

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Salmonel...

Edit: Gör ingenting om du blir smittad, det värsta som kan hända är att du blir sjuk eller eventuellt dör. Jag menar, diska en kniv orkar väl ingen? Lite "yolo" så där på lunchkvisten.

OT: Det är helt omöjligt att säga vad för något du kan ha blivit utsatt för. Men "onda" bakterier är ju inte helt omöjligt, sedan vad för bakterier eller inte det är svårt att säga.
Sedan vad ditt immunförsvar pallar är ju helt upp till det, bara avvakta och se.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Inaktiv

Jag tror absolut inte att det är någon fara.

Alltså. I VÄRSTA fall dör du ju på fläcken. I ett inte omöjligt (men otänkbart) dåligt scenario blir du magsjuk och får stanna hemma från jobbet i några dagar.

Permalänk

antagligen så händer det inget.

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem

Haha va fan? Orka bry sig, Du överlever nog.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

I värsta fall? Ja då trillar du av pinnen men det är så otänkbart med tanke på standarden vi har på livsmedel och fabriker idag.

Största problemet är om ni har slakt i samma byggnad och han jobbar i orena delen av den men då finns det inget som heter "rena kläder" vid lunch.
Pratar vi enbart konsumentpack och förädling så skulle du kunna äta prylarna som kommer på banden direkt utan tillagning.

Permalänk
Medlem

Även om det var olämpligt gjort så är det mycket liten risk att du skulle bli sjuk av händelsförloppet du beskriver. Det är bland annat det man har immunförsvaret till. Du kan givetvis inte veta vad som var på hans byxor, även det som inte syns kan finnas. Men risken att du skulle bli sjuk av det är nog i det närmaste obefintlig.

De allra flesta som inte har någon form av tvånggsyndrom i renlighet utsätts dagligen för smittorisker långt värre utan att veta om det. De med manisk renlighet utsätts också, möjligen i än större utsträckning i och med att de skrubbar och spritar bort fettlagret på huden som ska skydda mot det värsta.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

hypokondri at it's finest :D.

Tror du överlever!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Polisanmäl honom.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Polisanmäl honom.

Vem ska polisanmälas? Han som torkade av kniven på byxorna eller han som frivilligt tog emot den för att äta med?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att köttet i din fabrik inte har några bakterier, exempelvis salmonella, på sig då det vore aningen otrevligt för slutkonsument.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Du kan åka och inhandla toalettpapper i förebyggande syfte. Sedan kan du avvakta 1-3 dygn för att se om du får några symtom.

Permalänk
Medlem

Well, du blev precis patient zero.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Någon som just gått en HACCP utbildning? Ta de lugnt. Allt är så förbannat överdrivet i livsmedelsbranschen. Handlar bara om att butiker och producenter ska ha sin rygg fri om något skulle hända en slutkonsument. Jag äter väldigt sällan mitt kött helt tillagat, liksom många andra.

Permalänk
Medlem

hehe, vet inte hur många gånger man tagit skitiga knivar och skurit bröd/kött/grönsaker med.
Kan bestå av allt från betong till olja på de där knivarna.

Lite skit har ingen dött av.

Sen lite döda djur är inte hela världen. Du kan nog slicka på de där köttbitarna ni hanterar också utan problem.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har druckit blod direkt ur älgen i skogen och det gick bra så du kan nog vara lugn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr det är kört för din del! Samma sak hände mig en gång och jag dog

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Fråga någon som jobbar med kött.. dom vet nog..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vad för sorts kött är det ni arbetar med? Svensk fågel testas vad jag vet för salmonella så risken att få det i Sverige är liten. Campylobacter hade du nog märkt av vid det här laget.
Fläskkött kan ju innehålla trikiner men det testas ju också för.

Skrivet av Onyx:

Du kan åka och inhandla toalettpapper i förebyggande syfte. Sedan kan du avvakta 1-3 dygn för att se om du får några symtom.

Låter mest vettigt. Magsjukor är för det mesta inte trevliga men inte heller farliga, de läker av sig själva.

Skrivet av axelaxel:

Jag har druckit blod direkt ur älgen i skogen och det gick bra så du kan nog vara lugn...

Om det är någon del av djuret som inte innehåller bakterier är det ju dock blodet, så det säger inte himla mycket faktiskt även om det låter väldigt äckligt.

Permalänk
Medlem

@ Andreaz1
Nä men om man drar ut alla tarmar och skopar upp blod i en mugg från buken så 🤔
Smakar som allt annat blod. Lite järnsmak bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Fel namn
Permalänk
Medlem

Jag hade nog oroat mig mer för din kollegas eventuella stänkande med tasken r han varit på muggen. Inte en lätt smak av gubbastänk ?

Sen - jobbar ni med nöt eller fläsk ?

Nötkött serveras trotts allt i vissa former som är väldigt nära rått kött..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Jag hade nog oroat mig mer för din kollegas eventuella stänkande med tasken r han varit på muggen. Inte en lätt smak av gubbastänk ?

Sen - jobbar ni med nöt eller fläsk ?

Nötkött serveras trotts allt i vissa former som är väldigt nära rått kött..

Nötkött kan serveras rått också, carpaccio är väl rått tror jag.