Permalänk
Medlem

Lenovo är dom bra?

Har hör folk säga köp inte lenovo men varför? är det ett dåligt märke? dåligt ryckte?

såg denna hos inet https://www.inet.se/produkt/1978220/lenovo-ideacentre-y700-i5... som jag ändå såg hyfsat bra ut för priset. förmodligen så kommer jag väl köpa en egenbyggd dator men om jag aldrig kommer besluta mig för vilka delar jag ska välja så kanske de blir en färdig plockad dator.men skulle gärna vilja veta vad ni tycker om just Lenovo

tack på förhand

lutar åt att det blir denna dator dock lite över min budget men får väl leva lite snålt ett tag.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9515770/ grafikkortet valde jag rässten var fårn @knatteanka tack ingen för tips.

Permalänk
Medlem

Beror på. En del av Lenovo's PC-tillverkning kommer från IBM och mina gamla T43 och T60 var väl ett par av de bästa laptoppar jag ägt. Dessvärre har det väl gått utför på sistone med ett par uppmärksammade säkerhetsproblem som t.ex.:

https://threatpost.com/new-security-flaw-found-in-lenovo-solu...

Permalänk
Medlem

@Totoman:

Enligt mig har lenovo vuxit otroligt & konkurerar med andra stora märken som Dell, HP Osv.

Jag jobbar inom ett stort IT företag & kommer i kontakt med mängder av Lenovomodeller Dagligen.

Kan inte säga att Lenovo har mer problem än andra märken t.ex. Dell, HP.

Sen beror det också på vilken prisklass man väljer. Lenovo har premiumdatoer som håller riktigt hög kvalite.

Vill påstå att Lenovo är minst lika bra som de andra märkena.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Min uppfattning och erfarenhet är att Lenovo är ett väldigt gediget märke med hög kvalité och premiumkänsla, när man kommer ifrån de allra billigaste modellerna ute på marknaden.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det enda lite sämre med Lenovo än andra som jag har märkt är att dom ibland har lite mer bloatware än många andra. Tror jag iaf.

Men det är ju lätt att bli av med så inga större bekymmer tycker jag.

Permalänk
Medlem

Lenovo har flera gånger blivit påkomna med att installera ren spyware på sina datorer.
Av den sorten som installeras dolt genom UEFI.

Permalänk
Medlem

Jag har själv goda erfarenheter av lenovo. Deras t serie som jag gillar är väldigt trevlig och är något sönder så är det enkelt med reservdelar och att byta.
Men som alltid är det en fråga om pris. Jag har kompisar som har Lenovo fast de billigare. Ofta är det den folk köper och ofta är det där man kan se problemen finns. Alltså på budgetdatorerna och då de flesta köper de så kan ett märke få en väldigt dålig status på det.

Jag själv har undvikit hp tidigare på grund av för dålig kvalitet på deras laptops men de har varit lite billigare speldatorer. Men hp är stora inom företags och workstation datorer.

Så det beror på i vilken klass datorer man tittar på och folks uppfattning av ett företags datorer är i budgetsegmentet. Så man får bara uppmärksam

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Keeper of Traditions

Deras företagslaptops är bland de bästa du kan få tag på och konsumentmodellerna är väl i samma klass som alla andra konsumentmodeller.

Att välja bort allt från Lenovo på grund av "spyware" när i princip alla tillverkare gör samma sak känns skumt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker precis som ni, man får ju ganska mycket för pengarna och eftersom jag aldrig haft en lenovo så kan jag inte säga någon om dom
men ville iaf se vad några tyckte.antar att dom kan vara jättebra och dåliga som dom flesta andra.
men lenovo är väl ett kinesiskt märke om jag inte minns fel. inte att jag tycker illa om kina jag vet att dom gör bra saker och inte bara skit som folk alltid säger.gäller bara hitta dom seriösa företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Deras företagslaptops är bland de bästa du kan få tag på och konsumentmodellerna är väl i samma klass som alla andra konsumentmodeller.

Att välja bort allt från Lenovo på grund av "spyware" när i princip alla tillverkare gör samma sak känns skumt.

Då är det bättre att välja bort dem pga att de till skillnad från alla andra stora företag i samma bransch inte tar tangenter som går sönder på garantin.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det enda lite sämre med Lenovo än andra som jag har märkt är att dom ibland har lite mer bloatware än många andra. Tror jag iaf.

Men det är ju lätt att bli av med så inga större bekymmer tycker jag.

vad är bloatware?

Permalänk
Medlem

Ts frågar om en stationär dator, ingen laptop.

Permalänk

Om man nu skulle köpt en laptop så köp fan inte Lenovo, företaget jag jobbar på fick byta ut alla lenovos mot Dell, De hade buggiga drivare, wifi som spökar spionprogram, batteriet glappade. Då var det ändå olika värstingmodeller med I7:or

Permalänk
Medlem

Lenovo fick dåligt rykte p g a att de tidigare hade en del olämpliga program installerade (sök på "lenovo malware" så hittar du).
Även om Lenovos fall var lite värre än de andra så får man alltid räkna med en viss mängd bloatware i märkesdatorer.

Lenovo har ett väldigt smidigt verktyg för att installera drivrutiner och kör med hyfsat standardiserade komponenter (=mer Intel och mindre av ovanliga märken). Ligger lite bättre till i det än andra märken.

Jag arbetar som IT-konsult där bl a garantiservice för Lenovo (samt tidigare även Dell & HP) ingår. Frånsett garantiservicen stöter jag på de olika märkena i den dagliga verksamheten och hör folks erfarenheter. Alla har nog sina för- och nackdelar, skulle inte säga att någon av dem direkt sticker ut mer än andra i negativ mening. Det gäller alltså datorer i de övre klasserna främst, inte lika stor erfarenhet av budgetmodeller. Någon billig bärbar Lenovo jag stötte på var riktigt dålig, bl a var det hårt styrt vilket trådlöst nätverkskort som fick användas och de hade medvetet tagit bort möjligheten att uppgradera minnet. En halvbillig HP totaldog med moderkortsfel en kort tid efter garantitidens slut (1 år).
Men generellt sett gäller det att undvika de billigaste modellerna oavsett märke.

När det gäller stationära märkesdatorer kan det vara lite olika med nätaggregaten. Oftast är de rätt klena och inte gjorda för att man ska kunna uppgradera med kraftigare grafikkort t ex. Det är inte bara att sätta i vilket vanligt ATX-nätagg som helst i maskinerna. I en del fall går det att lösa med adapter man köper på eBay/AliExpress/liknande.

Ska man köpa stationär för enklare användning och vanligt kontorsbruk m m kan en märkesmaskin vara rätt ok, gärna då någon med mer än 1 års garanti. Om man planerar att uppgradera annat än minnet/disken el överklocka bör man istället satsa på ett eget bygge (el något som t ex Inet/Webhallen/Komplett bygger).

För bärbara skulle jag säga att Lenovo Thinkpad är mitt förstaval, fick välja dator på jobbet och då var valet enkelt. Styrpinne och bra tangentbord är viktiga delar för en arbetsdator. HP har bara två musknappar och därmed inte lika smidig skrollfunktion som Lenovo el Dell. Dell fanns inte att välja och dessutom sköts garantin av annat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totoman:

vad är bloatware?

Förinstallerade program man inte vill ha.
Ofta antivirus, dåliga mediaspelare och liknande.