Mät DirectX 12-prestanda med Time Spy från 3DMark

Permalänk
Melding Plague

Mät DirectX 12-prestanda med Time Spy från 3DMark

Prestandamätningsverktygen från 3DMark har kompletterats med en ny testsvit vid namn Time Spy där det stora paradnumret är mätning av datorns prestanda i DirectX 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

The Squonk har redan en tråd uppe ifall ni vill jämföra resultat
Time Spy Resultat

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt fult av dem att man måste betala för att få uppdateringen om man köpt programvaran tidigare. Gamla kunder ska tydligen behandlas som en påse skit trots att de har betalt exakt lika mycket som nya...

Jag vet indiespel som är billigare och har fått mängder av uppdateringar utan extra kostnad som förmodligen kostat både mer tid och pengar att göra än den här uppdateringen...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ja att man skall vara tvungen att betala extra för time spy när man redan äger fullversionen var riktigt fult.

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:
@adzer:
Jag hämtade det på Techpowerup.com gratis, men det är kanske något fuffens?
Har dock inte förknippat den sidan med något olagligt tidigare.
Länk

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Det är ju samma gratisversion som finns på Steam, dvs en trialversion där du inte får tillgång till alla inställningar och funktioner förrän du betalat. Men det är väldigt girigt av dem att kräva mer pengar när den är en uppdatering till nuvarande 3DMark och inte en ny version...

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Fick inte ner den på steam, så jag körde den här istället.
Trodde att man skulle köra med original inställningarna?
Visst är det girigt, men dom har väl räknat ut att det kan bli lite hype nu när dx12 är ganska färsk.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Många på steam verkar uppretade för att man inte får det gratis om man tidigare köpt 3dmark. Men man kan väl inte förvänta sig allting gratis från en utvecklare när man köpt en sak?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Köpte 3DMark på Steam igår för 10€.

Edit 2:
Flyttat resultatet till andra tråden

Permalänk
Medlem

Jag har 3DMark Advanced sedan tidigare och jag betalade inget extra för att köra det, bara att ta installera så tankade steam ner uppdateringen automatiskt. Edit: för att köra custom krävs det visst

Permalänk
Inaktiv

Jag är lite osäker men jag är rätt säker på att den här betaluppgraderingen inte fanns igår och att det gick att ändra inställningar. Har även jag Advanced Edition. Men nu ikväll så går det bara starta testet, inga custom-inställningar alls.

Jag kan minnas fel dock. Fortfarande trist att de inte ger befintliga kunder uppdateringen gratis, känns rätt snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Många på steam verkar uppretade för att man inte får det gratis om man tidigare köpt 3dmark. Men man kan väl inte förvänta sig allting gratis från en utvecklare när man köpt en sak?

<satir>Efter att jag har köpt en produkt så är det väl självklart att jag ska få alla kommande produkter från samma företag med liknande syfte. Därför gick jag in och skrev en negativ recension till deras nya produkt som egentligen inte har någonting med själva produkten att göra. Att produkten är gratis såvida man inte ska köra custom inställningar spelar ingen roll, jag ska ha allt gratis då jag en gång betalade dem.</satir>

Jag svär, hade dem inte släppt det under 3DMark som ett DLC eller inkluderat det till nya utgåvor utav 3DMark så hade antalet arga varit en hundradel. Resonemanget hos alla som är arga är som att bli arg på MS för att dem inte gav alla Windows versioner gratis till folk som äger Windows 1.0 eller senare. Är man inte arg på MS för det så förstår jag inte riktigt varför man är arg på Futuremark för detta. Exakt samma situation. Båda erbjuder till och med en billig uppgradering till kunder utav tidigare versioner. Jag ser missnöjet som ett massfall utav den svenska avundsjukan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Gör som jag, skit iat köpa det! Inget man behöver!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Lite passande så är det rea på steam nu, 60% rabatt så det här kostar €10

Citat:

Köp 3DMark
Innehåller 8 saker: 3DMark, 3DMark Time Spy upgrade, VRMark Preview, 3DMark Sky Diver benchmark, 3DMark Fire Strike benchmarks, 3DMark Ice Storm benchmarks, 3DMark Cloud Gate benchmark, 3DMark Time Spy benchmark
DAGENS ERBJUDANDE! Erbjudandet gäller till den 23 juli

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Lite passande så är det rea på steam nu, 60% rabatt så det här kostar €10

Dagens erbjudande gäller i 7 dagar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Lite passande så är det rea på steam nu, 60% rabatt så det här kostar €10

Det var 80% rabatt under rean som slutade förra veckan, 4.99€. Den förutseende passade på då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bopp:

Det var 80% rabatt under rean som slutade förra veckan, 4.99€. Den förutseende passade på då.

Du fick inte Time Spy Advanced under rean. Från 14e juli började TS Advanced medfölja paketet. Köp innan är utan.

Permalänk
Medlem

Enligt NHW:s nyligen gjorda test är det rätt liten prestandaskillnad mellan DX11 och DX12.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SweMerlin:

Enligt NHW:s nyligen gjorda test är det rätt liten prestandaskillnad mellan DX11 och DX12.

Finns flera förklaringar till detta och man måste nog hålla isär den prestandaskillnad vi faktiskt ser idag men den skillnad i potential som finns mellan DX11 och DX12.

Stora problemet med både DX12 och Vulkan är att det är långt mindre förlåtande mot mindre bra designad kod, detta är vad AMD observerat kring hur utvecklare uppfattat att jobba med Vulkan:

"Vulkan is demanding to use, both app - side and time - wise.
If an app works with GPU A, it doesn’t have to hold for GPU B"

Första meningen säger i princip: speltillverkare kommer bara använda DX12/Vulkan om de absolut måste då det är dyrare att utveckla för jämfört med DX11. Även Microsoft verkar tro så då man lanserade ett DX11.3 i samband med DX12 släppet. I DX11.3 finns tillgång alla "feature levels" (access till alla nya finesser i GPUer som accelerering av voxels och liknande) som kom med DX12.

Det andra finns redan flera exempel på. T.ex. så vara faktiskt prestanda lägre i DX12 för RoTR, bortsett från på kort som använde GCN1.0 (inte helt förvånande då XboxOne kör med GCN1.0 och spelet utvecklades främst för den HW) samt av någon anledning GTX 1070.

Ett annat exempel hittar man på Wikipedias lista över DX12 spel, detta står om DX12 stöd i spelet "Rust"

"Game breaking on some systems, GTX 1070 experiences severe frame rate drops, from around 80 to 35 at identical settings."

Orsaken är precis det AMD säger i andra meningen. Att det man ser dessa effekter är helt förväntat när man jobbar med APIer som är ett väldigt tunt lager ovanpå maskinvaran. Fördelen är uppenbar, färre CPU-cykler försvinner i "overhead". Nackdelen med detta är att egenheter och skillnader i underliggande GPU kan inte kompenseras för med drivare, man får vad som kallas en "leaky abstraction".

Så DX11 vs DX12 är precis som t.ex. C++ mot Java. Tar du stjärnprogrammerare i respektive miljö och ger dem i uppgift att pressa ur maximalt ur systemet så kommer C++ versionen var mest effektiv och prestera bäst.

Tar du däremot en normalfördelning av alla programmerare och ger dem samma uppgift så kommer majoriteten att skapa det bättre presterande programmet i Java. Bl.a. Google har gjort studier som visade precis detta.

Så de spelprogrammerare som är riktigt duktiga och som har en fundamentalt god förståelse för designen hos dagens GPUer och multi-core CPUer kommer skriva spel som presterar väsentligt bättre i DX12 (och Vulkan) än i DX11 (och OpenGL).

För den stora massan är det inte alls säkert att det ens blir en förbättring. Dels är det svårare rent generellt, men framförallt måste dessa programmerar förstå systemet på en så pass detaljerad nivå att de i DX12 klarar av att göra ungefär lika bra optimeringar för underliggande GPU som AMDs och Nvidias team som skriver DX11 drivare. Gissa vem som har mest erfarenhet av hur varje GPU-modell fungerar... DX12 har absolut en fördel i att vara bättre designad än DX11, så spelutvecklarna kommer undan med lite sämre optimering än den som måste till i DX11 drivare. Men många misstag när man jobbar på låg nivå mot maskinvara kan slå rejält mot prestanda.

På det stora hela lär det ändå bli samma historia som vid alla stora DX-releaser. Men tiden kommer majoriteten av spelen köra det nya, DX12 i detta fall. Tittar man bakåt så har tiden från DX-släpp till att versionen är den dominerade i spel varit förvånande konstant, ca tre år. Har nu gått ett år sedan DX12 släpptes, till julen 2018 lär majoriteten av alla nya spel köra DX12.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns flera förklaringar till detta och man måste nog hålla isär den prestandaskillnad vi faktiskt ser idag men den skillnad i potential som finns mellan DX11 och DX12.

Stora problemet med både DX12 och Vulkan är att det är långt mindre förlåtande mot mindre bra designad kod, detta är vad AMD observerat kring hur utvecklare uppfattat att jobba med Vulkan:

"Vulkan is demanding to use, both app - side and time - wise.
If an app works with GPU A, it doesn’t have to hold for GPU B"

Första meningen säger i princip: speltillverkare kommer bara använda DX12/Vulkan om de absolut måste då det är dyrare att utveckla för jämfört med DX11. Även Microsoft verkar tro så då man lanserade ett DX11.3 i samband med DX12 släppet. I DX11.3 finns tillgång alla "feature levels" (access till alla nya finesser i GPUer som accelerering av voxels och liknande) som kom med DX12.

Det andra finns redan flera exempel på. T.ex. så vara faktiskt prestanda lägre i DX12 för RoTR, bortsett från på kort som använde GCN1.0 (inte helt förvånande då XboxOne kör med GCN1.0 och spelet utvecklades främst för den HW) samt av någon anledning GTX 1070.

Ett annat exempel hittar man på Wikipedias lista över DX12 spel, detta står om DX12 stöd i spelet "Rust"

"Game breaking on some systems, GTX 1070 experiences severe frame rate drops, from around 80 to 35 at identical settings."

Orsaken är precis det AMD säger i andra meningen. Att det man ser dessa effekter är helt förväntat när man jobbar med APIer som är ett väldigt tunt lager ovanpå maskinvaran. Fördelen är uppenbar, färre CPU-cykler försvinner i "overhead". Nackdelen med detta är att egenheter och skillnader i underliggande GPU kan inte kompenseras för med drivare, man får vad som kallas en "leaky abstraction".

Så DX11 vs DX12 är precis som t.ex. C++ mot Java. Tar du stjärnprogrammerare i respektive miljö och ger dem i uppgift att pressa ur maximalt ur systemet så kommer C++ versionen var mest effektiv och prestera bäst.

Tar du däremot en normalfördelning av alla programmerare och ger dem samma uppgift så kommer majoriteten att skapa det bättre presterande programmet i Java. Bl.a. Google har gjort studier som visade precis detta.

Så de spelprogrammerare som är riktigt duktiga och som har en fundamentalt god förståelse för designen hos dagens GPUer och multi-core CPUer kommer skriva spel som presterar väsentligt bättre i DX12 (och Vulkan) än i DX11 (och OpenGL).

För den stora massan är det inte alls säkert att det ens blir en förbättring. Dels är det svårare rent generellt, men framförallt måste dessa programmerar förstå systemet på en så pass detaljerad nivå att de i DX12 klarar av att göra ungefär lika bra optimeringar för underliggande GPU som AMDs och Nvidias team som skriver DX11 drivare. Gissa vem som har mest erfarenhet av hur varje GPU-modell fungerar... DX12 har absolut en fördel i att vara bättre designad än DX11, så spelutvecklarna kommer undan med lite sämre optimering än den som måste till i DX11 drivare. Men många misstag när man jobbar på låg nivå mot maskinvara kan slå rejält mot prestanda.

På det stora hela lär det ändå bli samma historia som vid alla stora DX-releaser. Men tiden kommer majoriteten av spelen köra det nya, DX12 i detta fall. Tittar man bakåt så har tiden från DX-släpp till att versionen är den dominerade i spel varit förvånande konstant, ca tre år. Har nu gått ett år sedan DX12 släpptes, till julen 2018 lär majoriteten av alla nya spel köra DX12.

På OCUk pågår det en stor diskussion om hur ACE används, om det används på rätt sätt. Tycker själv det bästa vore att man kunde reglera balansen mellan grafik+beräkning för att se skillnad och prestanda.
Anandtech har en representant för Futurmark http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2480259

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du fick inte Time Spy Advanced under rean. Från 14e juli började TS Advanced medfölja paketet. Köp innan är utan.

Du har helt rätt, såg inte det först. Totalt 9.98€ i det scenariot alltså, iom att uppgraderingen också kostar 4.99€ just nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

På OCUk pågår det en stor diskussion om hur ACE används, om det används på rätt sätt. Tycker själv det bästa vore att man kunde reglera balansen mellan grafik+beräkning för att se skillnad och prestanda.
Anandtech har en representant för Futurmark http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2480259

Köper man 3DMark kan man i alla fall testa med och utan "async compute", då får man i alla fall randvärdena.

För den som vill har lite mer kött på benen kring var Time Spy faktiskt gör bör läsa detta dokument.

En sak som är värt att notera kring testet är att man endast kör DX12 feature level 11.0 (FL 11_0). Orsaken är att man vill att testet framförallt ska vara ett test av DX12-finesser som låg CPU-belastning, bra multicore stöd och "async compute".

Finns vissa saker som skulle gå att göra snabbare med FL 12_0 (specifikt "tiled resources") när det kommer till ljussättning, men FL12_0 saknas hos Kepler, GCN1.0 samt Intels iGPU innan Skylake. Framförallt andra testet renderar väldigt mycket objekt som ska föreställa glas, något som skulle gå göra mer effektivt på kort med FL 12_1 (specifikt "raster order views", finns i Skylake samt Maxwell gen 2 och senare).

Tycker ändå det är ett bra beslut att köra med FL 11_0. Många DX12 spel kommer nog också begränsa sig till minsta gemensamma nämnare även om vissa AAA-titlar kommer lägga till lite godis för kort med högre FL. Kör man FL 11_0 blir det också just en jämförelse av huvudnumren med DX12, d.v.s. "low overhead" och bra stöd att använda många CPU-trådar som båda bidrar till att man kan använda väldigt många "draw calls". Läser man dokumentet ser man att antal "draw calls" i Time Spy är ungefär en tiopotens högre jämfört med Fire Strike.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ganska fult och är inte imponerad.

Permalänk
Medlem

Gick skitdåligt på min dator. Så nu är 970 i sli helt värdelöst. Härligt. Ska bara spela 2d indie spel från och med nu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Gick skitdåligt på min dator. Så nu är 970 i sli helt värdelöst. Härligt. Ska bara spela 2d indie spel från och med nu.

Exakt hur dåligt är skitdåligt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Köpt! Ska testa mitt 290X. Passerade 15000 poäng i firestrike häromdagen. De är inte långt bakom ett 1070.
http://www.3dmark.com/3dm/13164894

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Exakt hur dåligt är skitdåligt?

Typ 6700 poäng tror jag. Ryckigt och jävligt va det. Och detta var i 1080p! I 4k va det ett bildspel.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Typ 6700 poäng tror jag. Ryckigt och jävligt va det. Och detta var i 1080p! I 4k va det ett bildspel.

Är ju inte ett dåligt poäng du fick utan bättre än 1070. Är väl ändå poängen man går efter?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1435077-3dmark-time-spy...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är ju inte ett dåligt poäng du fick utan bättre än 1070. Är väl ändå poängen man går efter?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1435077-3dmark-time-spy...

Jo förvisso, men det borde ju flyta. Vilken upplösning körde du på och hur upplevde du flytet?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo förvisso, men det borde ju flyta. Vilken upplösning körde du på och hur upplevde du flytet?

Jag kollade aldrig testet utan gick ifrån datorn när det körde men här är mitt resultat med ett överklockat 970:

Dold text

1080p

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.