Nintendo klargör fler detaljer om mini-NES

Permalänk
Medlem

Flera Svenska ÅF har ju lagt upp så man kan förhandsboka för 1190:- och bl a sagt att "Pris och leveransdatum är preliminära och kan komma att ändras" men jag tror inte det kommer landa under 800:- med tanke på hur andra produktlanseringar från i år prissatts i Sverige. Men nu kan man förhandsboka från brittiska amazon där den kostar £50. Med frakt landade det på totalt £57,58 = SEK653.32 i dag. UK kommer inte hunnit lämna EU innan dess så inga tullavgifter.

https://www.amazon.co.uk/Nintendo-Classic-Mini-Entertainment-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Ozzed: På framsidan visas två kontrollportar, så med all sannolikhet stöds just två samtidiga inkopplade kontroller. En ingår i paketet och fler kan köpas till separat.

OK, då är det inte helt hopplöst i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flimbo:

Tror ni att en femåring idag skulle ha skoj med en sån här?

Det tror jag garanterat mitt ena syskonbarn som är sex år älskar att spela på mitt nes och även min c64..

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit kul om Nintendo överaskande och släppte en fpga krets istället för en emulator som garanterat kommer att generera input lagg.

Permalänk
Medlem

Tycker en SNES skulle vara roligare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Synd men väntat, antar att man inte vill inkräkta för mycket på virtual console, Men bli ändå ett köp.

Och så önskar jag mig en mini-SNES till nästa jul

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det här är ett prov från nintendos sida. Om försäljningen blir bra kommer det komma fler "mini" konsoler. Och dessa kommer säkert vara förbättrade med möjligheten till nya spel, multiplayer över nätet etc...
Jag kommer definitivt köpa den här, mest av nostalgiska skäl, men också för att stödja den här formen av affärsverksamhet. Jag vill se en snes, n64 och gamecube i samma tappning. Hoppas självklart på en uppdaterad NES också.

Permalänk
Medlem

$60 = 513SEK
513SEK + MOMS = 642SEK
Pris i Sverige = 1190SEK

Blir att beställa från England. (Där den kostar ~600SEK)

Synd att man inte kunde ha trådlösa kontroller men det hade kostat 5-10 dollar mer så förstår dem.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

$60 = 513SEK
513SEK + MOMS = 642SEK
Pris i Sverige = 1190SEK

Blir att beställa från England. (Där den kostar ~600SEK)

Synd att man inte kunde ha trådlösa kontroller men det hade kostat 5-10 dollar mer så förstår dem.

Värt att notera ang. priset är preliminärt, Inet har ex sagt att priset justeras om det visar sig att den blir billigare vid leverans och att man då självklart blir återdebiterad. Har inte kollat runt men rimligtvis gäller detta dom flesta återförsäljarna, ska inte svära på det dock.

Så sannolikt kommer nog inte priset vara så högt (1000:- +) vid lansering, skulle tro att dom flesta lägger sig runt 7-800:- . Är vad jag tror i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nice att den släpps på min födelsedag.
Kommer bli en trevlig födelsedagspresent till mig själv.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

"Nintendo avslöjade även att den lilla konsolen får ytterligare två kontrollalternativ. Utöver en NES Classic Controller som ingår i maskinen ska du kunna köpa något som kallas Classic Controller och Classic Controller Pro, något förvirrande då företaget säljer handkontroller vid namn Classic Controller och Pro Controller till Wii U."

De menar ju såklart de kontrollerna som redan finns till Wii/ Wii U, eftersom kontakten är samma som den som sitter på Wii Remoten.
NES Classic Controller kommer ju gå att använda till Wii / Wii U, genom Wii Remoten.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Sååå himla synd att det inte ska gå att ladda in fler spel på.

Det hade blivit en perfekt hit om de skulle sälja "kassetter" (minneskort) med ytterligare fler spel på.

Gamboy kasetterna skulle kunna vara lagom storlek, om det även skulle gå att spela Game Boy spel på TV'n skulle vart bonus.
Skulle garanterat gå att göra små samlingar med flera spel.. fast det bästa skulle kanske vart med både 8-bit och 16-bit i samma mini-konsoll... Nintendo skulle garanterat kunna sälja väldigt många kasetter om dom gjort detta lite mer genomtänkt.

Permalänk
Medlem

Synd att luckan inte är riktig. Även om det inte hade gått att stoppa in kassetter i den hade jag föredragit en öppningsbar lucka med kanske någon form av kontakt innanför framför en fejkad. Är inte mycket för saker som bara är där för syns skyll. Det ultimata hade varit om där fanns en plats innanför luckan för ett SD kort som man kunde lägga över ROM filer på och läsa in.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Var inga större överaskningar i den intervjun. Ungefär vad jag hade väntat mig från förre nyheten.

> The $59.99 Nintendo Classic console will include 30 original games (listed here) as well as a replica of the original controller. You can buy a second for $9.99.

Tänkte innan att det borde gå att köpa till en extra kontroller (eftersom den har två portar).
Trevligt att de bekräftade detta och låter som ett klart rimligt pris.

> however, when using two controllers, one of them must be the NES Classic Controller.

Det här var dock oväntat och jag förstår inte riktigt varför.
Visst man får ändå med en NES Classic Controller och NES spelen använder inte fler knappar ändå.
Så det är väl inget problem så sett, men kunde ändå låtit folk använda vilka kontroller de vill (av de som är kompatibla).

Permalänk
Medlem

Varför inte göra så man kan spela NES på WII XBOX på XBOX one och PS1 på PS4?

Många har ju kvar de gamla spelen

Permalänk
Medlem

@flimbo: Ja, absolut. Min fyraåring vägrar släppa Super Mario Bros och Duck Hunt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av flimbo:

Tror ni att en femåring idag skulle ha skoj med en sån här?

Lätt! Det är simplare spel, med tydliga delmål

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För 6-700 är det värt. Tycker dock att de skulle haft megaman 2-4 åtminstone...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@denzelu @Bebben Det låter bra. Själv fick jag min C64 när jag var sex år. Det var tider. Blir nog en sån här till brorsans monster till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Originalet eller inget

Verkligen, Nintendo sköt sig i huvudet på samtliga punkter.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Varför inte göra häftiga tillbehör till originalet istället? Liksom använda expansionsporten under för att kanske utöka stöd för nyare teknik. HDMI kanske, nätverk? Vad vet jag

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

@flimbo: Ja, absolut. Min fyraåring vägrar släppa Super Mario Bros och Duck Hunt.

Vore ju skoj om det skulle gått att lösa så Zappern går att använda på en platt TV.
Göra någon ny Zapper till Wii U exempevis och Duck Hunt 2.0.
Men verkar ju inte finnas så stor vilja att försöka göra något sådant från Nintendo.

Permalänk
Medlem

Bygg en egen

Allt som behövs är

1. Nätdel 5V 2.4A
2. Micro sd kort 8 - 128 gb
3. Raspberry pi
4. handkontroll minst 6 knappar
5. Retropie
6. Nes roms du vill ha på din maskin finns o ladda ned
7. Ett usb minne 1 - 128 Gb
Samt lite kunskaper i Linux sudo su sudo nano

Permalänk
Medlem

De spel som ingår är: Balloon Fight, Bubble Bobble, Castlevania, Castlevania II: Simon's Quest, Donkey Kong, Donkey Kong Jr., Double Dragon II: The Revenge, Dr. Mario, Excitebike, Final Fantasy, Galaga, Ghosts' N Ghoblins, Gradius, Ice Climber, Kid Icarus, Kirby's Adventure, Mario Bros., Mega Man 2, Metroid, Ninja Gaiden, Pac-Man, Punch-Out!! Featuring Mr. Dream, StarTropics, SUPER C, Super Mario Bros., Super Mario Bros. 2, Super Mario Bros. 3, Tecmo Bowl, The Legend of Zelda and Zelda II: The Adventure of Link.

Jag nostalgitrippar så hårt just nu!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

När man står på trappsteget till 40 blev de ett givet köp. Grabben (1,5) kommer få lära sej rätt från början

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Så många saker som känns trist med det här släppet.

Till att börja med att det verkar röra sig om emulering istället för nes on a chip eller dylik konstruktion. Med tanke på att det massproduceras hade det varit mycket trevligare. Gissningsvis rör det sig inte om någon väldigt exakt emulation heller.

Att det är ny kontaktering på kontrollerna är också en tråkig detalj, annars hade man kunnat använda gamla kontrollrar till sin mini-NES eller köpa nya kontrollrar till sin gamla original-NES.

Ingen komposit. Ja, HDMI är bättre, men det hade varit kul att kunna spela nes på tjock-tvn, kontorsprojektorn eller en äldre bilskärm.

Luckan hade varit perfekt för att stoppa in små kassetter i. Det ryktas om att det ska vara avskalad 3DS-hårdvara, i så fall hade det gjort sig utmärkt med ett SD-kort.

Inget wifi. Att kunna köpa fler spel via nintendos e-butik hade varit något, nu när den saknar kortläsare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tar nog inte lång tid förrän nån har tagit lådan/chassit och stoppat in en raspberry pi i den med retropi på.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Känns ovärd imo då det är ett begränsat antal spel man kan spela på den

Permalänk
Medlem

Ok, nu flippar jag totalt så håll i er...
Ja det var ju ingen emulator-dödare precis.
Som ägare till originalet känns detta mest som ett hån mot konsolen som tog världen med storm...
Missförstå mig inte -en uppdatering till HDMI, trådlösa handkontroller mm. hade varit en mer än välkommen uppdatering.
Men denna produkt känns ju tappad redan från första början!

Det hade nästan varit vettigare om Sony släppt ett PS1/2 i samma anda, där hade man åtminstone sett en förbättring när man sluppit alla loading screens.
Tror inte att original NES hade blivit nån storsäljare med enbart 30 inbyggda spel, det lämnar ju en hel del att önska från konsolens storhetstid om man säger så.

Jämför att en jubilee-telefon (Android, IOS, Whatever Phone) släpps med enbart 30 förinstallerade appar från 2010 och ingen möjlighet att ändra utbudet eller versioner för den delen = kalas-mycket fail.

Kan förstå om konsolen ändå skulle sälja sjukt bra just för att det är Nintendo som står bakom men den lär antagligen bara bli en parentes i historien.

Nej vi lever i förändringarnas tid så då krävs det att man levererar lite mer när det kommer till en produkt, vi snackar dryga 30 års utveckling här, de kunde skapat sig en ny marknad med gamla spel och ev. multiplayer över internet/LAN utan att lägga ned för mycket pengar på utveckling då spelen redan finns att tillgå, alt. någon marketplace för typ Mario-maker liknande appar eller möjlighet för andra att sälja egna retro-spel.

Ffs Nintendo! Ni kan bättre!
Droppen vore ju om det till råga på allt satt en Raspberry Pi2:a eller 3:a under skalet...
Det skall bli intressant att se när nån gör en plockar isär produkten.
Nu skall jag trycka i mig en rejäl kopp kaffe för denna morgon startade inte bra.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Håller delvis med dig. Dom hade kunnat gjort den uppkopplad enkelt mot ett biblotek där man skulle kunna köpa alla gamla titlar, det skulle garanterat sälja och jag tror personligen inte att emuleringen skulle vara allt för svår, (men vem är jag att avgöra det).
Enkel uppgradering och det skulle bli så mycket bättre.
Spelen är ju inte direkt stora och kräver inte direkt nån monsterhårdvara att driva, så varför sätter man inte in en micro sd plats ex vid luckan så får köparen själv avgöra hur mycket minne man behöver för dom spel man tänkt köpa.

Det hela känns på nåt sätt som en aningen hafsigt och slarvig och inte helt genomtänkt nyutgåva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X