Ännu en tråd med någon (jag) som ska köpa nytt headset! (~2000-3000)

Permalänk

Ännu en tråd med någon (jag) som ska köpa nytt headset! (~2000-3000)

Hej allihopa.
Mina vänner (obs jag ljuger, har inga vänner sadfrog.jpeg) har klagat et tag på att min mic börjar låta dåligt efter ett tag men det blir bättre om jag slår på miccen lite, då försvinner missljudet men det kommer tillbaka efter en godtycklig tidsrymd. Det är samma problem på både min laptop och min stationära. Nu börjar både de och först och främst jag tröttna på det här så jag har bestämt mig för att investera i ett nytt headset.

Just nu äger jag ett par Sennheiser PC360 G4ME som jag egentligen är väldigt nöjd med. De har fått ta lite stryk genom åren när jag inte märkt att hörlurssladden snurrat sig runt benet när jag ska gå iväg och dragit ner de i golvet, men de har hållit och fortsätter hålla bra. De är bekväma och inte så tunga och jag kan ha på mig de en hel dag utan att det blir obekvämt, varmt eller tungt i nacken, men miccen har som jag skrev börjat strula.

Det måste vara ett headset för jag jobbar borta under perioder och då vill jag kunna ta med mitt headset och plugga in det i laptopen, och en bordsmic blir för mycket att släpa runt på.

Jag funderar mest på två olika modeller som ersättare till mitt nuvarande headset: Astro A40/A50 och QPAD QH-1339. Jag har alltid haft trådade heatsets tidigare men är egentligen inte negativt inställd till trådlöst men jag vill inte att mina ljudmegabajts försvinner ut i luften på grund av dålig överföring eller något. Jag sitter med ett mITX-chassi och det finns bara en pci-e-plats på mitt moderkort så ett separat ljudkort har jag inte möjlighet att installera, utan jag för nöja mig med det interna.

Egentligen tänkte jag lägga mellan 2000-3000kr men det jag mest vill ha är ett headset som håller i flera år och som jag inte kommer behöva byta ut på länge, så jag kan tänka mig att gå lite högre om jag måste. Det ska vara hållbart och av bra kvalitet, och jag lägger hellre mer pengar än köper ett nytt senare för att det gick sönder precis när garantin gick ut. Jag vill såklart också ha så bra ljudkvalitet som det går utan att behöva tömma mina konton.

Råd, synpunkter, tips?

Permalänk
Medlem

Gäller det Skype? När du slår på mikrofonen så är det förmodligen så att din volym sänks så in utav bara helvete, varpå dina låtsaskompisar tänker "Åh, äntligen blev det tyst på fanskapet" eller liknande.. Så du kanske helt enkelt bara har för hög volym på? Testa stänga av inställningen att Skype reglerar ljudet automatiskt , sätt på låg volym och skrik på dina kompisar att de ska säga till när de hör mer än de vill. (om du har den funktionen på, annars vet jag inte)

Tips i övrigt:
Astro A40 (åtminstone min äldre version än vad som säljs nu), har en FÖR JÄVLIGT känslig mic. Jag har min mikrofonvolym på 6 till max 8 av 100, högre än det så distar ljudet om jag råkar gorma lite ifall nån liten nörd råkade skjuta på mig i ett spel. Och det är tillräckligt högt för att höras väl vid den låga inställningen... (mic boost är avstängd, givetvis). Så jag rekommenderar inte A40 med tanke på mikrofonen. (Det är dock bra ljud ur den, och filtrerar bort bakgrundsljud bra.)

Jag har visserligen MixAmpen också, som du säger att du kanske vill ha med, och trådlöst är riktigt skönt faktiskt. Så det kanske är den som är knasig. Har inte orkat prova att köra med kablarna in i datorn. Rekommenderar inte den luren från den synpunkten. Däremot är det riktigt bra batteritid och hyfsat bra ljud i lurarna. Bass boost finns.

En nackdel med A40 + Mixamp är att av någon helt outgrundlig anledning är kabeln från luren till Mixamp-dosan man bär med sig TRE METER LÅNG, så den får du släpa med dig när du knallar runt med ditt "trådlösa" headset... Räckvidden är väl helt OK åtminstone i en ~60 kvm lägenhet, man tappar ljudet endast på de ställen med längst avstånd mellan sändare / mottagare för min del, men då är det tre betongväggar i vägen också, och då är det bara på specifika punkter när man rör sig omkring.. Den funkar bra från toaletten (till mina låtsasvänners förtret), men halvbra på vissa punkter som sagt, i sovrum som är längst från sändaren.

Då det kopplas digitalt (optisk kabel) försvinner ljudet inte gradvis eller blir dåligt vad jag har märkt. Du har ljud, eller så har du inte ljud.
Jag tror det finns andra lösningar med om man inte råkar ha optisk anslutning. Har inte kollat så noga, men det följde åtminstone med ett halvt ormbo med kablar. (Tror att det kanske är för att den skulle fungera till Xbox 360, PS3 och PC)

Det blir inte så att öronen sprängs om man råkar köra på full volym dock (om man inte lyssnar på en redan för hög inspelning förstås), så om du siktar på att bli halvdöv så är det nog lite för låg volym för det.

Men som sagt, de kanske har ändrat på vissa saker på nuvarande modell A40.

A50 och övriga lurar vet jag inte ett skit om..

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Skrivet av Asken:

Gäller det Skype? När du slår på mikrofonen så är det förmodligen så att din volym sänks så in utav bara helvete, varpå dina låtsaskompisar tänker "Åh, äntligen blev det tyst på fanskapet" eller liknande.. Så du kanske helt enkelt bara har för hög volym på? Testa stänga av inställningen att Skype reglerar ljudet automatiskt , sätt på låg volym och skrik på dina kompisar att de ska säga till när de hör mer än de vill. (om du har den funktionen på, annars vet jag inte)

Tips i övrigt:
Astro A40 (åtminstone min äldre version än vad som säljs nu), har en FÖR JÄVLIGT känslig mic. Jag har min mikrofonvolym på 6 till max 8 av 100, högre än det så distar ljudet om jag råkar gorma lite ifall nån liten nörd råkade skjuta på mig i ett spel. Och det är tillräckligt högt för att höras väl vid den låga inställningen... (mic boost är avstängd, givetvis). Så jag rekommenderar inte A40 med tanke på mikrofonen. (Det är dock bra ljud ur den, och filtrerar bort bakgrundsljud bra.)

Jag har visserligen MixAmpen också, som du säger att du kanske vill ha med, och trådlöst är riktigt skönt faktiskt. Så det kanske är den som är knasig. Har inte orkat prova att köra med kablarna in i datorn. Rekommenderar inte den luren från den synpunkten. Däremot är det riktigt bra batteritid och hyfsat bra ljud i lurarna. Bass boost finns.

En nackdel med A40 + Mixamp är att av någon helt outgrundlig anledning är kabeln från luren till Mixamp-dosan man bär med sig TRE METER LÅNG, så den får du släpa med dig när du knallar runt med ditt "trådlösa" headset... Räckvidden är väl helt OK åtminstone i en ~60 kvm lägenhet, man tappar ljudet endast på de ställen med längst avstånd mellan sändare / mottagare för min del, men då är det tre betongväggar i vägen också, och då är det bara på specifika punkter när man rör sig omkring.. Den funkar bra från toaletten (till mina låtsasvänners förtret), men halvbra på vissa punkter som sagt, i sovrum som är längst från sändaren.

Då det kopplas digitalt (optisk kabel) försvinner ljudet inte gradvis eller blir dåligt vad jag har märkt. Du har ljud, eller så har du inte ljud.
Jag tror det finns andra lösningar med om man inte råkar ha optisk anslutning. Har inte kollat så noga, men det följde åtminstone med ett halvt ormbo med kablar. (Tror att det kanske är för att den skulle fungera till Xbox 360, PS3 och PC)

Det blir inte så att öronen sprängs om man råkar köra på full volym dock (om man inte lyssnar på en redan för hög inspelning förstås), så om du siktar på att bli halvdöv så är det nog lite för låg volym för det.

Men som sagt, de kanske har ändrat på vissa saker på nuvarande modell A40.

A50 och övriga lurar vet jag inte ett skit om..

Mycket bra tips här. Nej den inställningen i Skype har jag nog aldrig haft på, så det är något annat.

Jag trodde Astro A40 var trådat och Astro A50 var det trådlösa headsetet? På prisjakt så står det att det är trådat. Har jag missuppfattat det headsetet helt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake_armitage:

Mycket bra tips här. Nej den inställningen i Skype har jag nog aldrig haft på, så det är något annat.

Jag trodde Astro A40 var trådat och Astro A50 var det trådlösa headsetet? På prisjakt så står det att det är trådat. Har jag missuppfattat det headsetet helt nu?

Det vet jag inte riktigt faktiskt. Det är inte headsetet som är trådlöst visserligen, men jag köpte "A40 Wireless System" och det som gör det trådlöst är MixAmpen och i den dosan kan man ju koppla in vilket (?) headset som helst och få dem trådlösa (förutom den där 3 meter långa kabeln då...)

Jag köpte det för 4 år sedan från någon sida som nu verkar nedlagd, så det kanske har hänt lite på A40-fronten..
Är väl bara att slå en bläng på deras sida.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Skrivet av Asken:

Det vet jag inte riktigt faktiskt. Det är inte headsetet som är trådlöst visserligen, men jag köpte "A40 Wireless System" och det som gör det trådlöst är MixAmpen och i den dosan kan man ju koppla in vilket (?) headset som helst och få dem trådlösa (förutom den där 3 meter långa kabeln då...)

Jag köpte det för 4 år sedan från någon sida som nu verkar nedlagd, så det kanske har hänt lite på A40-fronten..
Är väl bara att slå en bläng på deras sida.

Ah, då förstår jag. Det verkar inte gå att beställa från några svenska ställen så för mig blir det nog A40 eller A50 om ingen föreslår något annat. Trådlöst verkar ganska bekvämt och då skulle jag slippa dra ner det i golvet hela tiden, något som onekligen kommer hända oavsett hur försiktig jag försöker vara med sladdarna om jag skaffar trådat.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med A50 Wireless och älskar det..Skönt att ha på sig bra ljud..Nackdelen är kass räckvidd 5 meter tror jag men det beror på att dom kör med 5.8GHz nätet..
Mic är väl helt ok ingen som klagat när vi sitter på TS/curse voice

Men komforten är klockren och så är ju headsetet snyggt dessutom

"OBS kolla så du köper generation 2 av dom..Kostar 300kr mer men tydligen mycket bättre mic än föregångarna
Jag har Gen 2 "

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Annars finns modmic som du kan sätta på de lurarna fu har nu om du e nöjd med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb