Permalänk
Medlem

Powerline, vad ska man tänka på?

Funderar på powerline till min mors hus som snart ska få fiber. Det är 2 våningar + källare. Fibern kommer antagligen gå in i hallen på första våningen där vi inte har något uppkopplat.

Hur bör man planera en powerline-setup och vad ska man tänka på? Vill ha fast via powerline till vardagsrum (bredvid hallen), 2 sovrum på andra våningen och ett kontor i källaren samt till köket och vardagsrummet i ett annat mindre hus på gården som ligger ca 10 meter från huvudhuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en stor fördel om allt kan kopplas in på samma fas och det kan vara värt att koppla om elen för att få det så (förutsatt att det går)
Det är också vara bra att försöka dra så mycket som möjligt via vanligt nätverk om det går , tex ha lokala switchar och bara använda powerline där det verkligen inte går att dra det via nätverkskabel, att försöka minimera trafiken via powerline är bra och skulle man kunna reducera den till att bara behöva ta hand om internettrafiken är nog mycket vunnet prestandamässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att dra kabel är inte så lätt i det här huset och jag är ingen installatör precis så jag tar nog hellre lite prestandaförlust än att försöka lägga ner några dagar på att dra sladdar någonstans där jag inte hinner spendera så mycket tid. Och jag tror nog inte att min mor skulle märka av skillnaden heller. Så länge man får en konstant QoS så duger det nog bra, tyvärr verkar trådlöst ej ge det riktigt här när vi är 7 eller fler som har olika trådlösa enheter m.m. Vill därför ha fast nät till åtminstone tv-rum och stationära datorer och nätverksskrivare.
Varför ska man minimera trafiken via powerline?

Kan man köpa till andra kontakter till det här paketet?
TP-Link TL-PA7020
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/245313-t...

Permalänk
Medlem

Köp sådana med senaste tekniken. De ska klara högre hastighet. Sedan köp sådana som går att koppla ihop till ett gemensamt.

De TP-link du länkar verkar gå att göra det med om man använder deras verktyg. Kolla manualen för dem så ser du.

Sedan om det är olika faser som prylarna sitter på får man ordna en fasbrygga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dammskog:

Varför ska man minimera trafiken via powerline?

För att all trafik sker i samma kollisionsdomän, det är alltså lika uselt på detta som gamla lan med hubar och wifi är, alla påverkar varandra då det uppstår kollisioner och kapaciteten sjunker snabbt om det är mycket trafik och många användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att all trafik sker i samma kollisionsdomän, det är alltså lika uselt på detta som gamla lan med hubar och wifi är, alla påverkar varandra då det uppstår kollisioner och kapaciteten sjunker snabbt om det är mycket trafik och många användare.

ok, blir nog inte mer än två stationära datorer och ett par streamingenheter (AppleTV och satelittbox) vid tvn. Eventuellt en laptop och streamingenhet i andra stugan, men de kanske får köra på wifin istället

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är om du har en gammal router liggandes (eller skaffa en), använd powerline för att komma till något ställe och sen koppla in routern och använd som switch/repeater för att förlänga nätverket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT