Lågt eller inget ljud i spel och bara vid tal?

Permalänk
Medlem

Lågt eller inget ljud i spel och bara vid tal?

Hej

Har härom dagen fått en helt nybyggd maskin från Inet levererad, allt funkar bra utom en skum grej, i flera om inte alla spel är ljudet när någon talar (typ en cutscene) helt borta eller extremt lågt, som en viskning?

Tex startade Xcom 2 ikväll och alla intro scener och cutscenes i spelet är talet ibland helt bort (eller så kan jag inte höra det) alla ljudeffekter och musik är normal, jag har inte ändrat någon inställning i spelet.
Samma sak med Doom, allt ljud utom tal fungerar/hörs.
Samma sak med Fallout 4, om jag minns rätt hör jag en av karaktärerna men inte den andra...

Jag har kollat i enhetshanteraren och inget verkar vara i konflikt, det inbyggda ljudkortet verkar fungera, har testat Skypesamtal, Spotify musik tex.

Jag har aldrig varit med om liknande, någon som har förslag eller idéer?

Permalänk

Snacka med inet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att ljudet är inställt på att använda högtalare du inte har, typ 5.1 fast du bara har stereo. Jag har haft samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Snacka med inet?

Jo får försöka med det i morgon om jag inte hittar någon lösning, i värsta fall måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror att ljudet är inställt på att använda högtalare du inte har, typ 5.1 fast du bara har stereo. Jag har haft samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm jag har precis som du säger stereo men kan inte se att det är felinställt, det står på Uppspelning "Realtek HDA Stadardenhet" och den är aktiv, om det nu inte var något annat du syftade på.
Det är ju helt olika spel som beter sig liknande just vid tal, kanske bara jag som inte hittar var det är inställt iofs.

Permalänk
Medlem

Ja kolla upp det, hade samma vid nyinstallation. Visade sig att ljudet var satt på 5.1 medans jag hade 2.1.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja kolla upp det, hade samma vid nyinstallation. Visade sig att ljudet var satt på 5.1 medans jag hade 2.1.

var hittade du den inställningen? Ljud/Kontrollpanelen?

Permalänk
Hedersmedlem

Högerklicka på högtalarikonen nere i högra hörnet. Gå till uppspelningsenheter och sen den som är markerad som standard. Då borde du kunna klicka på knappen som heter "Konfigurera". Kolla där vad den är inställd på och ändra där om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Högerklicka på högtalarikonen nere i högra hörnet. Gå till uppspelningsenheter och sen den som är markerad som standard. Då borde du kunna klicka på knappen som heter "Konfigurera". Kolla där vad den är inställd på och ändra där om det behövs.

Perfekt det löste problemet, det var precis så!
Jag hade kollat hela vägen ända till "konfigurera" knappen....doh
Mycket uppskattat, tack!