Permalänk

Dell Optiplex GX620 byta CPU?

Hejsan,

har en gammal Dell Optiplex GX620, den lilla modellen. Sitter en Pentium 4 660 i den och så har jag en Core 2 Duo E6550 liggandes, men när jag kör duon så bootar inte datorn, funkar felfritt med pentiumen... Tänkte bara fråga om detta byte ska gå rent fysiskt eftersom det är socket 755 eller om det är så min duo troligtvis är trasig.

Är inte så jätte high på just vad som stöder vad osv, vet att ibland kan de stå massa bokstäver innan vilken socket det är osv. Kan det ha med nätagget att göra?

Specs:
GX620
Pentium
Duo

Tack på förhand!

Permalänk

@igorsvetlana: Nej tror inte det. Det är samma sockel. Men om du kikar här : http://ark.intel.com/compare/27484,30783 så ser du att där är en skillnad på lithography. 90 nm på P4 jämfört med 65 nm på Core Duo. Vet inte om det fungerar. Du kan ju testa (vilket du iofs redan har gjort). Det behöver inte vara så att din Core Duo är trasig. Har själv en Optiplex GX620 (Desktop) med Intel Pentium D. Hade problem med den när jag skulle uppgradera RAM. Lyckades till slut med 2*2 GB 800 MHz. Men var tvungen att först ändra i BIOS och byta CMOS batteri för få det att fungera. Dell kan nog vara lite bråkiga att jobba med när det gäller att byta komponenter. Att uppgradera BIOS var också ett helt projekt. Var tvungen att använda deras egna verktyg till att göra ett bootbart usb-minne. Fungerade inte på något annat sätt.

Du får läsa på om din dator :

http://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_desktop...

Men åter till ämnet.. NEJ. Det kommer INTE att fungera med Core Duo. Läs här:

http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3514/t/...

Fungerar inte med Core Duo
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@igorsvetlana:

Ledsen men det lär inte funka med en Core 2 Duo. För gammal burk stödjer inte Core CPU:er alls.

Pentium D är nog det högsta du kan lyckas med i den.

Säkrast att uppdatera BIOS till den senaste innan du gör bytet isåfall.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Testade några gamla Optiplex (745 samt 755), på jobbet tidigare, Googlade om det funkade att byta CPU och såg i nåt forum att det skulle inte gå, andra sa att det kunde funka så vart inge klokare av det så jag uppdaterade bios och stoppade sedan in en E6500 i den ena och E8500 i den andra och bootade upp. Voila, fungerade för mig men minns å andra sidan inte vad som satt i dom till att börja med, bara att det var slöare CPU's och vill minnas att iaf 745 hade Q965/ICH8 men törs inte lova?

Uppdatera bios och testa?

Permalänk

@septembro: tack som fan för infon, bara och skrota skiten!

Permalänk
Skrivet av igorsvetlana:

@septembro: tack som fan för infon, bara och skrota skiten!

Varsågod. Kanske synd att skrota. Fungerar ju fortfarande som en surfdator. Uppdatera till windows 7 om du har möjlighet. Det fungerar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Pentium 945 är väl max utan att byta kylare
Borde finnas för några futtigadollar på ebay