Skrivet av Broken-arrow:
Buffel taktik fungerade riktigt dåligt få som rörde win 8. Tycker ren stabilitet att 8 är minst lika bra som 7, 10:an ligger i helt annan kategori, betydligt struligare.
Tja, jag har inte upplevt det så. W10 fungerar bra för mig, på mitt jobb och så vidare. Men du kan förstås ha en annan upplevelse.
Citat:
Det är med 10 dom tvingas till mjukare hållning, även om dom gör vad dom vill tydligen.
Jo precis. MS har blivit tvungna att förhålla sig till verkligheten att de inte dominerar totalt. Det är positivt.
Citat:
Win kommer vara stort tills annat os erbjuds minst hälften av oem datorerna plus mycket reklam också.
Så, aldrig, då? Inte inom överskådlig framtid i alla fall. Jag hade gärna sett (minst) en konkurrent och har funderat mycket kring det här, men det är extremt svårt för någon annan att ta sig in på den marknaden. Möjligtvis om de största PC-tillverkarna slog sig ihop med ett gemensamt OS eller så, men de har liksom inte så mycket att vinna på det tyvärr så det lär inte hända om det inte sker något drastiskt med Windows eller så.
Skrivet av walkir:
Trenden för vanliga hemanvändare verkar just nu vara att mer eller mindre bo i webbläsaren (Chrome, Firefox etc.).
Jo, och därmed har Windows tappat i betydlighet för dem, de klarar sig på surfplattor eller Chromebooks. Alltså än mindre incitament för någon annan att försöka ge sig in på marknaden.
Citat:
Appar i den formen som Microsoft vill kränga på oss (UWP) verkar inte ha tagit fart än. Själv gillar jag både Steam och Apple App Store långt mycket mer än det för mig värdelösa Windows Store.
Tja, det är förstås lite av hönan och ägget. Folk använder inte Windows Store för de appar de vill ha saknas och på grund av det bristande intresset så utvecklas det inte till plattformen. Samtidigt försöker ju MS ändra på detta, och en del saker har potential att, på sikt, slå igenom lite bättre. Till exempel att de ska börja sälja vanliga program i butiken kan ju göra att den används mer och då är steget till att ta ner UWP-appar ganska mycket kortare liksom. Många är också vana vid enkla appar från sina mobiler och så, men det verkar ju inte ha hjälpt plattformen hittills.
Citat:
Eventuellt kan Chrome lyckas att ta fler marknadsandelar med Chromebooks, men "tyvärr" fungerar det utmärkt att köra samma appar även i OS X, Windows och valfri Linux-dist. Gillar även att många appar där inte kräver inloggning.
Men Chromebooks är något annat än Windows ändå, mer som en surfplatta i laptopform: Enkel att använda men väldigt begränsad i användningsområde. För de som det räcker så funkar det utmärkt, men de hade ofta lika gärna kunnat köpa en surfplatta istället.
Citat:
Jag använder själv gärna webbläsaren så långt som möjligt. Precis som många andra är jag däremot låst till Windows eller OS X pga ett par specifika program. I mitt fall Capture One och Lightroom med tillhörande arbetsflöden.
Jo, och många behöver mer än webbappar eller mobilappar för diverse saker, därav finns Windows kvar.
Citat:
Ute på företagen lär förändringen ta längre tid. Det är iofs redan nu möjligt att sköta det mesta av vanligt kontorsarbete direkt via webbläsaren mha Google Docs, Office 365 eller vad nu företagen väljer.
Möjligt men inte smidigt. Sen tror jag många underskattar vad kontorsarbete innebär för merparten av kontorsarbetare.
Citat:
Tror att många börjar leta alternativ nu pga Microsofts aggressiva utrullning av Windows 10.
Fast den har inte varit aggressiv på alls samma sätt mot företag.
Citat:
Sjäv klarar jag mig dock rätt bra, då jag har OS X som mitt seriösa operativsystem där även alla program finns. Det svåra är däremot att ersätta min 6 år gamla iMac, då hårdvaran hos Apple inte varit lika rolig.
Så du har kommit på nackdelen med Mac, grattis.
Skrivet av Crockett:
@snajk:
Ännu en gång inser jag lönlösheten med att försöka få vissa att se saker i ett annat ljus. Har stångat huvudet mot en betongvägg ett antal gånger i detta forum. Leder bara till att man blir besviken på sig själv som inte kan strunta i att kommentera saker... Det går inte att säga att gud/tomten/påskharen inte existerar till en troende helt enkelt.
Tror att även om 90% av de påstådda 350 miljoner W10 användarna går tillbaks till W7 eller hittar ett alternativ (ReactOs, RemixOs, Q4OS eller whatever), så kommer vissa på detta forum att blint hävda W10 och Microsoft som succé.
Precis som att alla anti-windowsmänniskor kommer att fortsätta hävda att varje ny release/uppdatering kommer att vara dödsstöten för MS och att de kommer att innebära att Linux tar över. De flesta skiter i vilket OS de kör och så länge som det är Windows som kommer förinstallerat och som det är Windows som har programmen de är vana vid och gränssnittet som de redan kan så kommer Windows att dominera denna (om än krympande) marknad.
Citat:
Tror själv att Enterprise versionerna kommer piratkopieras i stora mängder och leda till rejäl huvudvärk för Microsoft.
Tack för mig.
Tja, eller så hittas nya sätt att blockera uppdateringar och telemetri så kommer alla som orkar bry sig om detta att använda dem. Det är inte så lätt att köra en OS-version som är byggd för att administreras centralt hemma utan en väldig massa mekande. Sen spelar det förstås mindre roll för MS då det är företagen som är och alltid har varit deras huvudsakliga inkomstkälla och de kommer att fortsätta köpa Windows som tidigare. Konsumentmarknaden är främst viktig för MS som marknadsföring mot företag, om de anställda använder, kan och gillar Windows så kommer de att vilja använda det på jobbet också. Därav gratis uppgradering till tian och generositet mot pirater på senare tid. Oavsett så är det inte slutet för MS eller deras dominans.