Permalänk
Medlem

iMac 27" (Late 2012)
Core i7 3,5 GHz
GTX 680 MX
Fusion Drive

Det enda jag saknar är att på ett enkelt sätt kunna byta ut lagringsutrymmet i datorn, annars är jag mycket nöjd.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

MacBook early 2009. Core2Duo 2,0GHz, 4GB RAM, Nvidia 8400M 256MB, 120GB Intel 330 SSD. Går som på räls, nästan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Använder de datorer du ser i signatur.

Har införskaffat en HP-server för att virtualisera och kommer göra min nuvarande Plex-server till nästa desktop-maskin då min iMac inte kommer få uppgradera till MacOS Sierra i höst.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

15" Macbook Pro retina från 2014 till vardags. Står i sitt mStand på skrivbordet inkopplad till en 27" skärm eller i mitt knä i soffan.

Har även en 2011 Mac mini med i5, 16GB ram och en 250GB SSD i verkstan kopplad till en 27" skärm.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

iMac late2015 i5 på jobbet, första gången jag suttit något längre med en Mac och jag gillar den verkligen. Har länge kör div Linuixdistar men blir nog en MBPr om det släpps en ny i höst

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Macbook Pro från mitten 2010. Bytte batteri, satte i SSD och 8GB RAM för något år sedan, fungerar fortfarande otroligt bra. Vill inte ens tänka på hur många timmar den här datorn har använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har införskaffat en HP-server för att virtualisera och kommer göra min nuvarande Plex-server till nästa desktop-maskin då min iMac inte kommer få uppgradera till MacOS Sierra i höst.

Verkar finnas workaround för att få Sierra rulla på en iMac Early 2009:
http://forums.macrumors.com/threads/macos-10-12-sierra-unsupp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Verkar finnas workaround för att få Sierra rulla på en iMac Early 2009:
http://forums.macrumors.com/threads/macos-10-12-sierra-unsupp...

Inte värt det.

Dags att uppgradera när datorn är 7 år gammal

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ni som kör OSX idag, vad kör ni för hårdvara? Kör ni Mac Mini, bärbar mac (macbook, macbook pro m.m.) eller kör ni iMac? Jag kör själv alltid Mac på bärbara fronten och skulle gärna köra det även stationärt men ogillar starkt Apples koncept iMac där skärmen sitter ihop med datorn. Jag vill inte byta skärm varje gång jag byter dator. Och Mac Minin uppdateras ju ALDRIG.

Störigt Apple!

När det är dags att förnya sin bärbara Apple-dator får man byta ut allting.

Egentligen så är skillnaden inte så stor här, med deras iMac. Dessutom tjänar de betydligt mer pengar på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När det är dags att förnya sin bärbara Apple-dator får man byta ut allting.

Min iMac 24 tum från 2009 är nu 7 år gammal.
Fungerar alldeles utmärkt än idag

Så det här med att inte kunna byta ut komponenter är ett intet-problem för mig

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, tack för svaren.

Tycker fortfarande det är synd att de inte håller liv i deras lilla mac mini som jag tycker är en ganska schysst maskin för enklare arbete. Jag vill som sagt kunna köpa min egen skärm och välja själv vad jag vill ha än att bli påtvingad en skärm ala iMac (även om dom skärmarna är bra, så byter man sällan skärm lika ofta som datorn)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

En mac pro 3.1 en mac mini men kör med 4 hackmacar till vardags.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro Retina 13" Early 2015 - 8GB ram och 250GB SSD

Lätt den bästa bärbara datorn jag har använt. Det känns som att touchpadden år före i utvecklingen jämfört med alla andra tillverkares!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En 2015 års Broadwell Macbook Pro 13-tums. Sparsamt konfigurerad med middle-of-the-road i5:an, 16GB RAM och 256 GB SSD (kompletteras med 128GB MicroSD i Nifty-adapter).

Som en jobbdator och dator on-the-go så diggar jag den och jag gillar OSX. Men stationärt för hemmabruk vill jag inte gå mac. Dels så är jag systembyggare och vill ju konfigurera och hålla på själv istället för det där ultrafärdiga som en Mac är. Sen så spelar jag ju då och då också.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Hade en Macbook Pro 15" retina på förra jobbet, sitter med en gammal 13" 2009 nu som tuffar på förvånansvärt bra (Max minne och SSD dock).

Hemma har jag en Mac mini ca. 2011 som htpc, med 8GB minne och SSD, fungerar kanon. Sedan har jag en Mac Pro 4.1 som är uppgraderad till 5.1 firmware och sexkärniga xeons som redigeringsdator.

Samt en PC för spel och nöje då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Min iMac 24 tum från 2009 är nu 7 år gammal.
Fungerar alldeles utmärkt än idag

Så det här med att inte kunna byta ut komponenter är ett intet-problem för mig

Nej inte om du aldrig tänkt byta ut den.

Permalänk
Inaktiv

Kör med en Macbook Pro Retina, hade en Mini 2014 men sålde skiten för den var så värdelös och köpte en Elgato docka till min macbook istället. En dator räcker för mig nu. Server är mest linux, lite windows.

Som TS, gillar inte heller deras stationära system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kote:

Macbook Pro Retina 13" Early 2015 - 8GB ram och 250GB SSD

Lätt den bästa bärbara datorn jag har använt. Det känns som att touchpadden år före i utvecklingen jämfört med alla andra tillverkares!

Och betänk då att touchpaden har varit i princip lika bra sedan aluminium modellen 2008. Hade den och inte så stor skillnad.

Gissa varför gräset är grönare på andra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Macbook Pro Retina 13" Early 2015 - 8GB ram och 250GB SSD

Lätt den bästa bärbara datorn jag har använt. Det känns som att touchpadden år före i utvecklingen jämfört med alla andra tillverkares!

Håller med, touchpaden är så sjukt mycket bättre än alla andra pc laptops tillsammans. Jag kommer nog aldrig köpa en bärbar pc igen. Stationärt kommer det nog fortsätta vara pc eftersom apples utbud är så katastrofalt dåligt, as said.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Håller med, touchpaden är så sjukt mycket bättre än alla andra pc laptops tillsammans. Jag kommer nog aldrig köpa en bärbar pc igen. Stationärt kommer det nog fortsätta vara pc eftersom apples utbud är så katastrofalt dåligt, as said.

Samma här, det blir inte någon bärbar PC för mig på ett tag i alla fall. Stationär PC är däremot ett måste om man ska spela spel så det är ett givet val

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Macbook pro från mitten av 2008, uppdaterat till 4GB minne och en nyare SSD, funkar kanon.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

"Läs signaturen"

Permalänk

MBP Late 2011 med 2,8GHz i7, 8GB ram samt 240GB ssd.

Sitter och spanar efter att inhandla en iMac 27" nu, mest för att ha lite bättre grafik samt större skärm, och mitt behov av bärbar har minskat till att jag klarar mig med denna gamla hirken utanför studion

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook Pro Retina, Late 2013, med 256 GB SSD och 8GB ramminne. Men det är nog också den sista, eftersom den ska säljas och sedan blir det nog inte fler apple-prylar.

Permalänk
Medlem

MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)
2,3 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3

Datorn jag använder på jobbet, och när jag inte orkar sitta framför min stationära gamingburk men heller ligga i soffan.

Fin och stabil maskin, inte direkt någon spelburk men funkar till det mesta.

Kör för tiden macOS Sierra beta

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014)
2,2 GHz Intel Core i7
16 GB DDR3
256GB SSD

Hoppas att de uppdaterar Macbook 12" med vettig hårdvara i framtiden så att jag kan byta ut denna 2 KG klump mot något lättare.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

MacBook pro mid 2009. Core2Duo 2,26GHz, 8GB RAM (bytt själv), Nvidia 9400M 256MB, 120GB SSD +128GB HDD (bytt bort dvdläsare). Förutom lätt klickande i fläkten så går den riktigt fint. Ingen spelmaskin men funkar med photoshop, matlab och annat gott. När fläkten dör så får jag väll börja titta på en ny bärbar, kanske...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13.3", mid 2012 med OS X El Capitan 10.11.6.

Körde tidigare SSD i den men nu den vanliga 500GB disken, ska gå tillbaka till SSD nån gång snart.

Har dock 16GB RAM i den som Chrome äter upp med ett ögonblick. Inte bara det, "google chrome helper" äter upp CPU i5:an hela tiden. Försökt googla på problemet men det finns tyvärr ingen lösning :/

Vill inte ha en annan webbläsare heller

Permalänk

Macbook Air 11-tum, Mid 2012 som kör OS X El Capitan (v.10.11.6). Specen är: 2 GHz i7, 8 GB ram, 500 GB SSD.
Använder datorn till i princip allt och lämnar sällan hemmet utan den. Direkt när jag kommer hem kopplar jag in den till två externa bildskärmar och kör givetvis externt tangentbord (Logitech K750) och även en styrplatta (Logitech T651).
Före denna datorn hade jag den första Macbook:en i aluminium (Late 2008), men den är numera såld.
I källaren har jag en antik iBook G4 på 800 MHz (från 2003). Det är min första mac och den sparar jag enbart av sentimentala skäl.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Wks: MacBook Pro (Retina, 15-tum, Mid 2015).
2,5GHz i7, 16GB RAM, 512GB SSD, Radeon R9 2GB + Iris Pro 1,5GB

Media/Plexserver: Mac Mini (Late 2012)
2,6GHz i7, 16GB RAM, 128GB SSD, HD Graphics 4000.

Visa signatur

Mvh
David