Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är detta möjligt på 10 veckor?

Permalänk

Är detta möjligt på 10 veckor?

Hej, nu är det så att jag planerar och läsa på högskolan till hösten 2017 men blir då tvungen att läsa upp lite betyg.

Jag är livrädd då jag inte läst något ämne på över 5 år och jag planerar att läsa upp Svenska 2 Matte 2B samt naturkunskap 1a1 på distans nu i höst på 10 veckor. Jag kommer plugga minst 3 timmar varje dag med fokus på Svenska samt Matte i första hand och till sist naturkunskapen. Givetvis kommer jag studera mer på helger då jag inte jobbar, tänkte runt 5-6 timmar fre-söndag.

Vet inte riktigt vad jag ger mig in på men tror ni detta är möjligt om jag ger fan i att studera varje dag?

Till våren tänkte jag läsa matte 3b som då fattas till grundbehörigheten för den högskoleutbildning jag vill söka. Samt då studera till högskole provet.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Hallå där,

Jag tror du kommer att klara det galant. Det är inga svåra ämnen i sig. Upplevde du dem som jobbiga under gymnasietiden? För min del så hade jag svårigheter med Matematiken... eller ja inte svårigheter snarare ointresse. Och det leder till bristande motivation. Kombinera det med dålig lärare så är det recipe for disaster. Men jag tog mig igenom matematiken men kände inte att det fastnade något vidare.

Jag gick tillbaka till matten inför Högskoleprovet förut och till min förvåning så var allt mycket klarare än under gymnasiet.
Det är många faktorer som spelar in när det kommer till studierna och hur bra man är. Bra eller dåliga lärare. Livssituation. Skolkamrater osv. Vissa mognar tidigare och andra senare.

Börja lite smått nu och förbered dig inför de 10 veckorna. Och plugga inte för många timmar om dagen då blir det kontraproduktivt. Du kommer att märka vad som känns bäst för just dig.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig fullkomligt, det var iallafall 8 år sedan jag blev klar med gymnasiet (känns längre...), så motsvarar kurserna 250 poäng, och 1 poäng motsvarar ungefär 1 timmes studier. Tre timmar per dag, fem dagar i veckan i 10 veckor ger 150 timmar. Så ser man till omfattningen "på pappret" borde det inte räcka till, å andra sidan kan kurserna vara både lätta och svinsvåra beroende på vad du läst tidigare och vilken fallenhet du har för varje ämne. Jag skulle säga att det är lite klent tilltaget med 3 timmar per dag. Handlar såklart även om vilken betygsambition du har.

Möjligt är det, men offra lite mer tid under de 10 veckorna och se till att klara det med marginal istället. 3 timmar varje dag i 10 veckor och ändå inte klara kurserna är klart mer slöseri med tid än 6 timmar om dagen i 10 veckor och nästan garanterat klara det.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Det beror ju helt och hållet på hur svårt du har för ämnena och för att plugga i allmänhet. Men kör på och känner du att det inte räcker så har du ju en del tid på dig att plugga vidare under resten av hösten och våren. Att plugga på högskoleprovet är inte så enkelt förutom då att plugga lite matte och typ tolkning av kartor och diagram, och matten pluggar du ju på redan, i övrigt känns det som att det är kunskaper man liksom har fått från skolan och typ läsning av böcker (på svenska och engelska) under längre tid.

Du kan ju testa att göra HP i höst utan att plugga alls, mer än vad du redan tänkt plugga matte och svenska då, och se var du hamnar. Det är inte dyrt och du kan mycket väl få hyfsat resultat utan så stor ansträngning. Får du inte det så vet du vad du behöver fokusera på till våren när du väl pluggat färdigt kurserna.

Permalänk

Tack för alla svar, Hur mycket svårare är matte 2b jämfört 1b? nu var det väldigt länge sedan jag läste matte 1b men vill minnas att det inte var allt för svårt.

Permalänk

Tror absolut inte det är några svårigheter om du går in för det. Ma 2b har mer innehåll in inte alls lika mycket repetion som 1 kurserna utan rätt mycket nytt men nivån är fortfarande väldigt grundläggande.

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på då hur mycket tid som krävs är rätt så individuellt. Dock tror jag inte att det ska vara några problem bara du har motivationen på plats. Dessutom borde du han en viss fördel mot när man läste kurserna på gymnasiet då du förhoppningsvis har lite högre mognadsnivå idag och därav lättare att ta till dig informationen.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du läsa upp det på 10 veckor när du börjar hösten 2017?
Jag har läst upp Matematik 3, 4 samt Biologi 1, Kemi 1, Fysik 1 och 2 på distans.

Körde cirka 5 veckor / kurs. Satt ungefär 3-4 timmar per dag, och ännu mindre på Biologin och Kemin.
Tror dock inte det blir några svårigheter för dig då både svenskan och naturkunskapen är busenkla. Där kan du säkert snitta 3-4 timmar i veckan och ändå klara det utan problem. Matematik 2b är också busenkel, dock kan den kräva lite mer tid om du är ringrostig.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamic91:

Jag är livrädd då jag inte läst något ämne på över 5 år och jag planerar att läsa upp Svenska 2 Matte 2B samt naturkunskap 1a1 på distans nu i höst på 10 veckor. Jag kommer plugga minst 3 timmar varje dag med fokus på Svenska samt Matte i första hand och till sist naturkunskapen.

Det är absolut möjligt, men svårt att svara på eftersom att lära sig/plugga är en färdighet i sig, alla lär sig inte i samma takt. Mitt råd är att du helt enkelt bara sätter igång och strunta i din rädslor och var strukturerad, bryt ned vad du måste kunna varje vecka och lägg så mycket tid du behöver.