Radera ett program totalt

Permalänk
Medlem

Radera ett program totalt

Hej,
finns det nåt sätt att radera ett program totalt från datorn?

Raderade ett program och sedan installerade jag det igen, men det "minns" att det tidigare varit installerat.

MVH

Permalänk
Medlem

Det finns en del sådana program att välja mellan. Själv föredrar jag Wise Program Uninstaller, som även finns portabelt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Lafa Vilket operativsystem använder du för datorn?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

En del saker finns kvar efter mana avinstallerat ibland, kolla i dokuments mappen och även i appdata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapling:

En del saker finns kvar efter mana avinstallerat ibland, kolla i dokuments mappen och även i appdata.

Eller så kör man ett program som gör sånt åt en. Kolla mitt förra inlägg i den här tråden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan också finnas kvar inställningar i registret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Detta är en skäl att aldrig installera saker på fysiska maskiner, jobbar du istället virtuellt så är det bara att ta fram en ny maskin från backupen du hade innan.
Det finns diverse program som läser av all konfiguration innan ett program installeras och sedan ser var som har ändras för att ta bort detta vid en avinstallation. Detta kräver att man såklart har installerat programmet innan, själv brukar jag spara registret före och efter, sedan om jag skulle vilja avinstallera är det bara att jämföra registerfilerna emot varandra.

Så mitt råd är.
1 Sluta installera dritt på fysiska maskiner och använt virtuella i så stor utsträckning som ni kan.
2 Det är sällan man behöver avsinstallera ett program så, det finns undantag som t.ex. det populära powergui som kan strula med avinstallationen och jag har testat mängder av program som ej fungerar. Men ofta är det bara att söka i registret och ta bort filer under ens userkatalog.

Du kan även gå till programmets hemsida och fråga dem ofta är faktisk mjukvarotillverkarna mycket hjälpsamma på området. För applikationen powergui som jag nämnde finns det många tips på dells forum.