Hej Sweclockers,
Jag har en historia att dela med er som är oklar hur det kommer att påverka mitt liv i framtiden, och jag hoppas att det kan få er att inte hamna i en situation som jag nu är.
Jag gjorde en beställning från www.greattech.se nu i Juni på en speldator för en totalsumma på 11,719kr. Valde att ta betalningen på en 14-dagars faktura från SVEA Ekonomi. Fick datorn hemskickad i hyfsad tid och allt fungerar som förväntat. Dagarna gick och ingen faktura kom hem. Till slut anlände en faktura veckor senare med en summa på 28,000kr! Kontaktade Greattech och fick snabbt svar att det var ett tekniskt fel på SVEA Ekonomi och att jag skulle ignorera fakturan tills vidare.
Och jag som hade tillit till Greattech då jag alltid handlat datorer från dom innan detta så jag litade på att det skulle lösa sig. Någon vecka senare får jag tre fakturor hemskickade med tre summor på ~9,000kr var samt en varning med ränta. Kontaktade Greattech igen och nu med en mer irriterad röst. Det svar jag fick var "Vi har tidigare bekräftat med dig att du inte behöver betala någon faktura med fel belopp. Varningen du fått är en automatisk försändelse skickat och inget som vi skickar ut manuellt. Varken ränta eller annat kommer du behöva betala". Greattech nämnde också att detta "tekniska fel" hade drabbat ett tiotal andra kunder också.
Så jag gick på deras snack och fortsatte att vänta i hopp på att jag skulle få min riktiga faktura hemskickad snarast. Och idag kom mardrömmen. Ett brev från Kronofogden där den felaktiga fakturan var inkluderad men en enorm ränta som fått totalsumman till över 30,000kr. Jag har nu under hela dagen försökt att få både telefon och epost-kontakt med Greattech men ingen svarar, och deras telefonväxel så hör jag bara en röst på Engelska som meddelar att numret inte är i bruk.
Jag har suttit i timmar med SVEA Ekonomi samt Kronofogden på luren och det finns inget dom kan göra för tillfället eftersom det har gått så pass långt. Men dom rekommenderar mig att bestrida anmälan från Kronofogden. Så med deras uppmuntran bestrider jag nu Kronofogdens anmälan och tänker om det är nödvändigt gå i rätten med både kvitton, orderbekräftelser och urskrivna sidor från min konversation med Greattech på e-post dör det nämns klart och tydligt att jag inte ska behöva betala några som helst fakturor med felaktiga belopp och att jag ska vänta, samt att det är ett tekniskt fel hos SVEA Ekonomi, och använda som bevis. Senare kontaktar jag Allmänna Reklamationsnämnden och tar upp ett ärende mot Greattech. Visst må det vara SVEA Ekonomi som skickat ut felaktig faktura, men det är Greattech som fick mig att vänta och ignorera fakturorna tills Kronofogden blev inkallad, samt så gjorde Greattech ingenting för att se till att SVEA Eknomi fick rätt summa. Så detta är definitivt brottsligt från Greattechs sida.
Uppdaterar denna tråd om hur det går, och snälla var vaksamma om ni planerar att handla från Greattech. Jag vet att det finns några @Greattech reprsentanter här på forumet, jag skulle verkligen uppskatta att få höra vad ni har att säga om detta eftersom ni inte svarar på mina mail eller telefonsamtal. Det skulle vara bra att få detta löst så vi båda slipper sitta i rätten eller vara involverade med ARN.
Så vad lärde jag mig av det här? Lita aldrig, aldrig, ALDRIG på butiken du köper varan från, utan vänd dig direkt till den som skickar fakturan till dig om du får problem med betalningen. Det är rent utsagt idiotiskt att man inte kan lita på företaget man beställer från att gör rätt.