Bytar ut IPad, men mot vad?

Permalänk
Medlem

Bytar ut IPad, men mot vad?

Hej,

Har nu haft IPad(2 st(IPad Air och iPad 2)) ett bra tag och är ganska trött på dem av olika anledningar. De köptes efter som iOS hade klart flest brädspelsappar tillgängliga. Idag kan jag se att jag inte spelat mycket på dem utan främst surfat och läst serietidningar.

Det första jag tittade efter var en Windows platta eftersom jag kör enbart Windows på datorerna och det hade varit kul att kunna köra lite enklare indiespel. Surface 3 lät rätt men är tydligen på väg ut och hade dessutom en del problem. En del säger också att Windows fortfarande fungerar sådär på plattor!? Efter att ha pratat med en Microsoft representant i en butik så låter det som att det är surface 4 som gäller nu och att man ska mer se det som en laptop att jobba på.

Android har en hel del att välja på så länge och jag har faktiskt köpt hem en Samsung Tab S2(2016 ed) på prov som känns bra men laggar lite här och där(främst facebook just nu). Såg dessutom att en S3:a ska annonseras 1 September så det var kanske lite väl förhastat?

Någon som har lite tips?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Snor tråden då jag är i samma sits.

Har en Ipad 2 som damen fick ta över då jag lessnade på den. Men nu vill jag ha en ny platta till i jul.

Ipad var lite dryg tyckte jag, men funkade ändå bra. Men jag kände mig instängd.
Har en surface pro 2 och tycker om surface, men i soffläget vill jag ha appar och där tycker jag att surface familjen faller bort.
Kvar har vi andriod. Flexibelt å så men tycker alltid att skiten är ooptimerad för devicen man använder.. Samt att det spottas ut så sjukt mycket devices så man får någon uppdatering någon gång men sen är devicen för gammal och uppdateras inte mer(så kändes det iaf, någon får hojta till om det ändrats)

som svar till TS: Jag gillar surface 3 och har inte upplevt några direkta poblem på så sätt. Men i soffläge tycker jag inte riktigt om den, för få appar å inte lika smidig att navigera i den med touch..

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

@issue: Vill man vara någorlunda säker på att få uppdateringar till en Android-enhet så är det Nexus-serien som gäller, men Google har inte släppt någon ny Nexus sen lanseringen av Nexus 9 för ca 2 år sedan, så då blir det ju svårt. Annars tror jag Samsung är rätt bra på att släppa uppdateringar, i alla fall för sina toppmodeller/"flaggskepp".

Själv köpte jag en iPad Air 2 nyligen, innan så hade jag en Android-surfplatta. Jag har även provat en lite billigare Windows-surfplatta med tillhörande tangentbord under en månads tid, men den kändes mest som en vanlig dator med möjlighet att trycka direkt på skärmen. Kanske har Windows apputbud blivit bättre det senaste halvåret.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Neon:

Hej,

Har nu haft IPad(2 st(IPad Air och iPad 2)) ett bra tag och är ganska trött på dem av olika anledningar. De köptes efter som iOS hade klart flest brädspelsappar tillgängliga. Idag kan jag se att jag inte spelat mycket på dem utan främst surfat och läst serietidningar.

Det första jag tittade efter var en Windows platta eftersom jag kör enbart Windows på datorerna och det hade varit kul att kunna köra lite enklare indiespel. Surface 3 lät rätt men är tydligen på väg ut och hade dessutom en del problem. En del säger också att Windows fortfarande fungerar sådär på plattor!? Efter att ha pratat med en Microsoft representant i en butik så låter det som att det är surface 4 som gäller nu och att man ska mer se det som en laptop att jobba på.

Android har en hel del att välja på så länge och jag har faktiskt köpt hem en Samsung Tab S2(2016 ed) på prov som känns bra men laggar lite här och där(främst facebook just nu). Såg dessutom att en S3:a ska annonseras 1 September så det var kanske lite väl förhastat?

Någon som har lite tips?

http://techtablets.com/ checka in där o läs recensioner o köp efter tycke o smak. Köpte min Teclast x98 PRO och ÄLSKAR DEN

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@ToJa92: Läste lite om Google Pixel C nyss, den verkade trevlig men finns ju inte i sverige.

Nej, windows store apputbud är inte bättre, visst trillar drt in appar, men det mesta är skräp och dom man vill ha finns inte typ. Sitter med min andra windowstelefon nu, älskar verkligen OS men stör mig på apputbudet, kommer troligtvis gå ifrån windows mobile nästa gång.

Om du jämför din förra androidplatta med din nya air 2, vad tycker du best om och varför?

Det jag störde mig på med min Ipad 2 var att inställningar var krångliga, kändes alltid som att jag behövde koppla ihop den med Itunes.. Och jag ville drag and droppa filmer till den men det gick ju inte, utan media appen man använde hade ftp så fick man föra över filer på så sätt, var mest bara drygt och störigt tyckte jag

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Ersatte min gamla iPad 2 med en Xperia Z4. Den är GRYM!
Ville haft en Google Pixel C men den gick inte att få tag i här i Sverige. Men jag ångrar inte köpet en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Snor tråden då jag är i samma sits.

Har en Ipad 2 som damen fick ta över då jag lessnade på den. Men nu vill jag ha en ny platta till i jul.

Ipad var lite dryg tyckte jag, men funkade ändå bra. Men jag kände mig instängd.
Har en surface pro 2 och tycker om surface, men i soffläget vill jag ha appar och där tycker jag att surface familjen faller bort.
Kvar har vi andriod. Flexibelt å så men tycker alltid att skiten är ooptimerad för devicen man använder.. Samt att det spottas ut så sjukt mycket devices så man får någon uppdatering någon gång men sen är devicen för gammal och uppdateras inte mer(så kändes det iaf, någon får hojta till om det ändrats)

som svar till TS: Jag gillar surface 3 och har inte upplevt några direkta poblem på så sätt. Men i soffläge tycker jag inte riktigt om den, för få appar å inte lika smidig att navigera i den med touch..

IPad 2 är på tok för låg upplösning anser jag och är relativt seg. IPad Air är ganska många steg uppåt men även om jag försökt gilla den under något år så går det inte, det är en massa detaljer som känn bakvänt och omständigt. Kan såklart bero på att jag kommer från en Windows värld men jag har ändå givet den en hel del tid utan någon vidare framgång.

Vad jag förstår så ska man inte räkna med appar i Windows plattorna utan istället köra hela applikationer. För mig är det helt okay men tyvärr verkar de flesta köra 16:4 eller liknande vilket känns bakvänt för allt utom film(som jag hellre använder TV till).

Det tråkiga med många av Android plattorna är att uppdateringarna lätt tar slut efter 1-2 år vilket verkar vara den förväntade livslängden. För mig är det inte okay, jag vill kunna köra en hårdvara jag är nöjd med så länge som jag vill, iallafall 4-5 år. Kanske får man gräva sig ner i något forum för att se så att man inte förlorar funktioner när man installerar custom rom på plattan. Jag vet ju att i telefoner är det lätt hänt att något strular när man köra custom roms eftersom tillverkarna inte alltid delar med sig av deras "drivrutiner".

Surface 3 såg som sagt fint ut på papper men när man håller den i porträttläge känns det lagom off. Annars hade jag nog kunnat lära mig leva med att bara köra riktiga applikationer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

@issue: Vill man vara någorlunda säker på att få uppdateringar till en Android-enhet så är det Nexus-serien som gäller, men Google har inte släppt någon ny Nexus sen lanseringen av Nexus 9 för ca 2 år sedan, så då blir det ju svårt. Annars tror jag Samsung är rätt bra på att släppa uppdateringar, i alla fall för sina toppmodeller/"flaggskepp".

Jag har haft Samsung telefon tidigare och den var bra men tydligen är de inte alltid så duktiga på att dela med sig av sina "drivrutiner" så det blir svårar att göra stabila custom roms. Nu har oftast inte de plattor jag väljer någon telefon del så kanske man kan komma undan lite lättare där.

Skrivet av ToJa92:

Själv köpte jag en iPad Air 2 nyligen, innan så hade jag en Android-surfplatta. Jag har även provat en lite billigare Windows-surfplatta med tillhörande tangentbord under en månads tid, men den kändes mest som en vanlig dator med möjlighet att trycka direkt på skärmen. Kanske har Windows apputbud blivit bättre det senaste halvåret.

iPad Air är en fin platta men mjukvaran kommer jag inte alls överens med. Windows plattorna känns som du säger som en dator och inte så värst anpassad för soffan eller liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

http://techtablets.com/ checka in där o läs recensioner o köp efter tycke o smak. Köpte min Teclast x98 PRO och ÄLSKAR DEN

Har läst om den tidigare, verkar vara fina grejer men jag vill gärna köpa något som är hyfsat stort här. Jag vill inte behöva beställa tillbehör och liknande från andra länder utan att få klämma och känna på det först. Ex, köper jag en surfplatta så förväntar jag mig att det finns anpassat fördral att köpa till inom Sverige. För mig är surfplatta en enkel produkt som används lite då och då när man inte jobbar, att behöva leta i timmar på nätet efter olika tillbehör som ska passa känns inte så intressant då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@issue: Den Android-platta jag hade var en Nvidia Tegra Note 7, så föregångaren till Shield eller vad nu Nvidia kallar den. Den största hårdvaruskillnaden är skärmen och att den är gjord i metall jämfört med plast. Sen skiljer sig ju även priset en del, så då förväntar jag ju mig också att den är bättre

Dock är ju iPad inte optimal för filmvisning eftersom skärmens förhållande är 4:3 men eftersom skärmen ändå är så pass stor så blir det inte så farligt. Att den sen kör iOS är för mig en fördel i och med att jag redan har en iPhone och en MacBook.

För att slänga över filmer brukar jag antingen köra Plex och streama direkt, annars har jag Infuse som gör det möjligt att ladda ner filmer direkt från en lokal nätverksdisk eller så kan den själv agera webbserver, då kan du på datorn öppna en speciell adress i en webbläsare och sen dra in filmer den vägen.

Det enda jag stör mig lite på är att om man drar upp volymen så kan man känna högtalarna vibrera eftersom den är så tunn, jag har hört att det dock inte märks om man har ett fodral. Jag har bara Apples egna framsideskydd.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@ToJa92: Läste lite om Google Pixel C nyss, den verkade trevlig men finns ju inte i sverige.

Nej, windows store apputbud är inte bättre, visst trillar drt in appar, men det mesta är skräp och dom man vill ha finns inte typ. Sitter med min andra windowstelefon nu, älskar verkligen OS men stör mig på apputbudet, kommer troligtvis gå ifrån windows mobile nästa gång.

Om du jämför din förra androidplatta med din nya air 2, vad tycker du best om och varför?

Det jag störde mig på med min Ipad 2 var att inställningar var krångliga, kändes alltid som att jag behövde koppla ihop den med Itunes.. Och jag ville drag and droppa filmer till den men det gick ju inte, utan media appen man använde hade ftp så fick man föra över filer på så sätt, var mest bara drygt och störigt tyckte jag

Google Pixel C har jag läst lite om men den ska tydligen ha sina problem, de flesta verkar överens om att Samsung S2 är ett bättre val.

Jag hade Windows telefon precis när det släpptes(HTC Titan), utbudet var inget att räkna med men systemet var snabbt enkelt och smidigt. D.v.s perfekt som jobb telefon men inte så mycket mer.

Jag har bara testat android plattor sen tidigare, aldrig ägt någon förrns nu. Men jag har liknande inställning som dig till IPad, dock är det inte bara inställningar utan det kan vara så enkla saker som att kopiera texter eller surfa runt utan att tabbarna ska laddas om stup i kvarten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ersatte min gamla iPad 2 med en Xperia Z4. Den är GRYM!
Ville haft en Google Pixel C men den gick inte att få tag i här i Sverige. Men jag ångrar inte köpet en sekund.

Jag har tidigare haft en Xperia platta hemma på test, riktigt fin platta, valde bort den då pågrund av 3 saker : 1. ramen twistade sig lätt vilket framkallade artifactors på skärmen, troligen fixat i dagens modeller, 2. Saknade brädspels appar, 3. Tog evigheter att ladda.

Detta var dock en äldre modell och kanske har de blivit mycket bättre, frågan är bara om de är bättre än Samsung Tablet S2?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ipad air. Finns det nåt alternativ? Och folk som klagar på itunes... vem använder sladd idag för att föra över filer? Googla 'molnet'.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
99:e percentilen

Har kollat väldigt mycket på surfplattor det senaste. Det är inte lätt att hitta en bra från andra märken än Apple, som ju också har sina uppenbara nackdelar med att man knappt får klia sig på näsan utan tillåtelse från Cupertino.

En platta jag skulle kunna tänka mig att köpa är Xperia Z4 Tablet. Vi hade den i vårt kandidatarbete, och den träffade rätt på många punkter, bland annat vikten och skärmen (som dock har något dålig svärta).

Om Apple var ett alternativ skulle jag idag ha köpt iPad Pro (9,7″) eller i andra hand iPad Mini 4.

Plattor jag å det starkaste rekommenderar att man undviker är alla från Samsung (och alla andra med OLED) i dagsläget. Varenda en av dem har PenTile, och medan jag kan leva med det vid 577 ppi på min GS7 är det en helt annan sak vid 250 ppi. Tyvärr riktigt usel bild på alla sådana plattor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ipad air. Finns det nåt alternativ? Och folk som klagar på itunes... vem använder sladd idag för att föra över filer? Googla 'molnet'.

Skickades från m.sweclockers.com

Min IPad Air kraschade i samband med en factory reset under semestern. Fick vänta att åtgärda den tills jag kom hem och kunde koppla in den till datorn, den krävde dessutom ITunes(som egentligen är musikprogram) för att åtgärdas vilket jag naturligtvis inte har på Windows datorn. Har aldrig varit med om att någon av alla mina android enheter kraschat vid en factory reset men jag misstänker att det inte är omöjligt.

När det gäller överföring av filer så upplever jag IPad som minst sagt frustrerande. Jag använder one drive och det går såklart att installera på plattan men det är inte självklart att komma åt filerna från olika program. Många gånger måste man föra över filerna speciellt till programmen och använder man samma filer i flera program så måste man föra över dem till båda, iallafall i de program jag testat hitintills. I mitt fall hade jag en del serietidningar som jag ville komma åt från flera program, dessutom ville jag slippa att föra över dem via kabel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har kollat väldigt mycket på surfplattor det senaste. Det är inte lätt att hitta en bra från andra märken än Apple, som ju också har sina uppenbara nackdelar med att man knappt får klia sig på näsan utan tillåtelse från Cupertino.

Om man bara hade kunnat installera Android på en IPad så hade problemet varit löst!

Skrivet av Alling:

En platta jag skulle kunna tänka mig att köpa är Xperia Z4 Tablet. Vi hade den i vårt kandidatarbete, och den träffade rätt på många punkter, bland annat vikten och skärmen (som dock har något dålig svärta).

När jag utvärderade IPad Air så hade jag även en Sony Xperia Tablet Z SGP311 hemma på test, det jag uppmärksammade då var :

- Enheten så tunn att det är lätt att påverka dess yttre. Trycker man lite runt skärmen så får man lätt störningar i bilden.
- Sitter ett splitterskydd som är ganska strävt över skärmen.
- Luckan för laddning var inte kul att öppna varje gång man skulle ladda(vattentät)
- Wifi var ganska ostabilt jämfört med övriga plattor jag testade.
- Det tog 5-6 timmar att nå från 0 till 100%.

Sen då en massa bra saker såklart!

Det har kommit en del versioner sen dess så de har säkert skärpt till den en del. Får kanske ut och känna lite på den

Skrivet av Alling:

Om Apple var ett alternativ skulle jag idag ha köpt iPad Pro (9,7″) eller i andra hand iPad Mini 4.

Ja, man ska ju köpa rätt produkt för ändamålet. För mig är ingen av de produkterna intressanta.

Skrivet av Alling:

Plattor jag å det starkaste rekommenderar att man undviker är alla från Samsung (och alla andra med OLED) i dagsläget. Varenda en av dem har PenTile, och medan jag kan leva med det vid 577 ppi på min GS7 är det en helt annan sak vid 250 ppi. Tyvärr riktigt usel bild på alla sådana plattor.

Jag har sen tidigare testat Samsung Galaxy Tab 3 10.1 GT-P5210 16GB, det var bland det värsta skit jag varit med om, det är en typisk produkt som aldrig borde kommit ut på marknaden.

Sitter jag nu här och jämför Samsung Tab S2 och Apple IPad Air(som jag nu lyckats få igång igen) så uppskattar jag bilden på Samsungen ett par strå mer faktiskt, dock är båda skärmarna riktigt fina. Jag har alltid gillat AMOLED skärmarna som Samsung kör med, jo jag vet att de inte är helt riktiga i färgåtergivning men å andra sidan så jobbar jag inte med grafik på plattan.

När det gäller Pentile så tror jag inte det är så stort problem längre, se ex denna review från Anantech :

"While the smaller model of the Tab S2 uses diamond PenTile, the Tab S2 9.7" does use an RGB-like subpixel arrangement, and it's essentially the same as the one used on the original Tab S 10.5. In practice there aren't really any artifacts as a result of the subpixels not being lined up exactly like a conventional LCD display, and it looks every bit as sharp as the iPad Air 2 which is exactly what I had hoped for."

Jag är ganska petig med bildkvalité så om det varit usel bild så hade jag sett det. Sen är det såklart möjligt att det inte är någon bra skärm till att jobba i Adobe Photoshop med men det är inte häller tanken här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

hade en windows tablet innan den gick sönder. i början tyckte jag den var nice men de gick ofta över till frustration eftersom inget är anpassat efter att vara en tablet. att navigera runt den var ett helvete. windows store har knappt några appar alls, så man får gå till standard windows appar som inte är anpassade efter touch.

jag bestämde mig för att om jag någonsin tar en tablet igen så skulle jag välja en android (iOS hade väl fungerat också men fixar inte apple saker)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ipad air. Finns det nåt alternativ? Och folk som klagar på itunes... vem använder sladd idag för att föra över filer? Googla 'molnet'.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Neon:

Min IPad Air kraschade i samband med en factory reset under semestern. Fick vänta att åtgärda den tills jag kom hem och kunde koppla in den till datorn, den krävde dessutom ITunes(som egentligen är musikprogram) för att åtgärdas vilket jag naturligtvis inte har på Windows datorn. Har aldrig varit med om att någon av alla mina android enheter kraschat vid en factory reset men jag misstänker att det inte är omöjligt.

När det gäller överföring av filer så upplever jag IPad som minst sagt frustrerande. Jag använder one drive och det går såklart att installera på plattan men det är inte självklart att komma åt filerna från olika program. Många gånger måste man föra över filerna speciellt till programmen och använder man samma filer i flera program så måste man föra över dem till båda, iallafall i de program jag testat hitintills. I mitt fall hade jag en del serietidningar som jag ville komma åt från flera program, dessutom ville jag slippa att föra över dem via kabel.

mm, det är ju precis den där skiten som är så drygt med ipads.
jag köpte min ipad för smidigt kunna plugga på tåget, det var både filmer samt ebooks av något slag jag skulle titta på offline. men att använda sig av onedrive, gdrive osv gjorde ju ingen nytta då man inte kunde öppna filerna.
nu hade ju de appar jag använde mig utan egna ftp servrar i apparna, men det var ju inte smidigt. öppna appen, gå till ftp delen av appen, göra nåt med den, gå till datorn, ansluta mot ftp, dra över filer i snigelfart.
Hade jag bara kunnat drag n droppa till respektiva app hade jag varit nöjd (helst till typ en delat mapp som alla appar kommer åt). och ja, jag använder sladd när jag ska flytta över filmer då det går snabbare.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

en annan sak som jag ogillar eller som förvirrar mig är alla olika hårdvaror för androider.

Säg att man köper en apple X gen X, man vet vad man får, vad den klarar av.. spel och appar är utvecklade för att fungera bra.
Men med android känns det som att det finns 500 olika konfigurationer av chipset och övrig hårdvara. hur kan man vara säker på att just den cgu/gpu som sitter i min androidplatta stöds tillräckligt länge? eller detta kanske inte ens är ett problem?

ni som sitter med äldre variant av androidplatta med ett OS som inte längre uppdateras. har ni märkt av något att ni inte kan ladda ner någon app eller spel för att ert OS är utdaterat? för i apple store ser man ibland att en app kräver iOS 8, 9 eller senare. min ipad 2 fungerade bäst på iOS7, sen har den bara blivit segare

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har tidigare haft en Xperia platta hemma på test, riktigt fin platta, valde bort den då pågrund av 3 saker : 1. ramen twistade sig lätt vilket framkallade artifactors på skärmen, troligen fixat i dagens modeller, 2. Saknade brädspels appar, 3. Tog evigheter att ladda.

Detta var dock en äldre modell och kanske har de blivit mycket bättre, frågan är bara om de är bättre än Samsung Tablet S2?

Jag har inte haft en Xperia-platta tidigare så jag kan inte jämföra. Men jag har inte varit med om något sådant. Har haft den när jag rest och den har legat i ryggsäcken en del. Lika fin fortfarande. Jo den tar en stund att ladda, men batteriet håller ganska länge också tycker jag.

Hur den står sig mot Samsungs S2a vet jag inte heller tyvärr. Men undrar du något om Xperian kan jag testa det åt dig.

Permalänk
Medlem

Asus släpper snart Windowsplattan Transformer 3 som jag själv tycker ser intressant ut. Den kommer i flera varianter.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt en Nexus 7, Vivotab Note 8 (windows 8/10) och nu en Ipad Air 2. Andriod eller iOS känns mer som en smaksak båda operativen gör ungefär samma sak. Så länge man accepterar att göra saker på Apples sätt är iOS trevligare i mitt tycke.

Windows däremot tycker inte jag fungerar klockrent för en platta, windows är helt enkelt inte helt anpassat för ren pekskärm. Stora fördelen med windows-platta är att man får ett fullt windowssystem, går att köra desktopprogram, bra adblockstöd och så vidare. Problemen är egentligen tre: input, program och prestanda:

Utan penna hade Vivotab:en varit halvt oanvändbar då man i vissa fall i praktiken behöver en muspekare för att smidigt få till vissa operationer.
program - finns få anpassade program för windows
prestanda, på billigare modeller med atom + mindre mängd ram är prestandan inte på topp med windows. Personligen skulle jag ha en core m som krav ifall jag skulle köpa en ny windowsplatta idag.

Nu gillade jag vivotab:en, pennan + ett wedge keyboard gjorde den i praktiken till en liten netbook, tillräckligt för kortare resor. Ipad:en med ett type+ cover är dock klart smidigare att arbeta med.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Efter att ha ägt en Nexus 7, Vivotab Note 8 (windows 8/10) och nu en Ipad Air 2. Andriod eller iOS känns mer som en smaksak båda operativen gör ungefär samma sak. Så länge man accepterar att göra saker på Apples sätt är iOS trevligare i mitt tycke.

Windows däremot tycker inte jag fungerar klockrent för en platta, windows är helt enkelt inte helt anpassat för ren pekskärm. Stora fördelen med windows-platta är att man får ett fullt windowssystem, går att köra desktopprogram, bra adblockstöd och så vidare. Problemen är egentligen tre: input, program och prestanda:

Utan penna hade Vivotab:en varit halvt oanvändbar då man i vissa fall i praktiken behöver en muspekare för att smidigt få till vissa operationer.
program - finns få anpassade program för windows
prestanda, på billigare modeller med atom + mindre mängd ram är prestandan inte på topp med windows. Personligen skulle jag ha en core m som krav ifall jag skulle köpa en ny windowsplatta idag.

Nu gillade jag vivotab:en, pennan + ett wedge keyboard gjorde den i praktiken till en liten netbook, tillräckligt för kortare resor. Ipad:en med ett type+ cover är dock klart smidigare att arbeta med.

Beror på vad man tänkt att använda plattan till.
Själv kör jag Windows i surfplatteläge på min nuvarande platta (och även i min Intel NUC). Jag använder mest appar och webbläsaren. Då behövs ingen penna. De få gånger jag kör desktopprogram så kopplar jag i mus och tangentbord.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital