Permalänk
Medlem

Micro-USB för mobilladdning ifrån Kina?

Man har ju hört att man ska undvika och köpa mobilladdare ifrån Kina med risk att dom blrjar brinna osv. Men ser ni någon risk att bara inhandla USB-kabeln från Kina? För att sen koppla i en Europa-tillverkad stickkontakt med USB-uttag.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Man har ju hört att man ska undvika och köpa mobilladdare ifrån Kina med risk att dom blrjar brinna osv. Men ser ni någon risk att bara inhandla USB-kabeln från Kina? För att sen koppla i en Europa-tillverkad stickkontakt med USB-uttag.

Det är väl inte var den är tillverkad som är poängen egentligen (nästan allt tillverkas ju i Kina, oavsett märke) utan snarare vem som låtit designa den.

När det är något helt okänt märke med ett fantastiskt lågt pris är det ju helt klart extra stor risk att det är den absolut billigast möjliga konstruktionen som går att bygga, helt utan tanke på elsäkerhet. Det är ju iaf ett sätt att få lite marginaler trots ett lågt pris.

Jag skulle nog säga att det beror på lite vad exakt frågan gäller, det uppmärksammades ju t.ex. att det fanns massor av USB-C kablar som inte levde upp till kraven och som var direkt farliga iom den högre effekten som USB-C har stöd för.
http://gizmodo.com/a-google-engineer-is-publicly-shaming-crap...

Nu gäller ju frågan en mer traditionell USB-kabel och där vill man väl tro att det inte finns riktigt lika mycket att göra fel, men det ska man väl kanske inte blint lita på heller.

Oavsett detta så följer det ju ofta, åtminstone utifrån min egen erfarenhet, med en USB-kabel när man köper laddare av något känt märke. Det gör ju hela frågeställningen potentiellt överflödig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara nåt problem, men vågar inte säga säkert.

Btw är de ens värt att beställa sånt från Kina, jag menar de kan väl inte skilja många kronor?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men kopplat.se har fraktfri helg enligt nåt mail jag fick av dem. Så himla dyrt var det inte där om man bortser från frakten

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morotis:

Kanske lite OT, men kopplat.se har fraktfri helg enligt nåt mail jag fick av dem. Så himla dyrt var det inte där om man bortser från frakten

Håller med ovanstående talare,går väl inte komma undan så mycket billigare än så här:

https://www.kopplat.se/Produkt/6747/USB_20-kabel_A_hane__micr...

??

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Ja det går att komma billigare undan, köpte själv 6st usb-microusb laddkablar från aliexpress för $6 36kr för 6st så 8kr styck men det var under en kampanj.

Så priset på kopplat är helt ok förutsatt att det är rätt area på plus och minus i den usb kabeln en vanlig kabel har för tunna trådar för att kunna leverera >1A och då tar det evigheter att ladda om det ens går.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

Håller med ovanstående talare,går väl inte komma undan så mycket billigare än så här:

https://www.kopplat.se/Produkt/6747/USB_20-kabel_A_hane__micr...

??

Men vad är det som säger att den där kabeln är bättre än en kabel för 8 kr från aliexpress?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

https://www.inet.se/produkt/8300546/usb-2-0-kabel-a-micro-b-v...
19kr, det är tjocka kardeler i denna. Alla kablar jag har köpt för 1-2USD på ebay har varit snik med tre koppartrådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag testade att köpa ett gäng kablar från Ebay. De flesta fungerar suveränt De kablar jag har något att anmärka på är de långa kablarna (+3m). mobil/surfplatta vill inte ens ta emot strömmen genom dem, och dataöverföring är nästan lika problematisk så de var bara att klippa av. Är nu antingen kortade ned till under 2 meter och fungerar perfekt, eller så har jag snott kontakterna till något annat :).
Men de korta kablarna har jag inte märkt något med. Använder de även till Raspberrys, HDD's och annat

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow