Permalänk
Medlem

Transportera dator 70 mil över sommaren

Hej, jag studerar för närvarande i Uppsala. Här har jag en redig stationär dator (se sig.) som jag väldigt gärna skulle vilja ha tillgång till under sommarledigheten. Dock kommer jag att spendera det mesta av sommaren i Skellefteå, långt härifrån.

Jag gillar att spendera nätterna tillsammans med mina polare i EVE online eller mysa in mig och njuta av Skyrim långt in på morgontimmarna. Tyvärr kan min gamla stationära som finns i Skellefteå inte leverera någon märkvärd prestanda ens på lägsta inställningar i dessa spel. Därför funderar jag på sätt att flytta upp datorn över de 2-2.5 månader det gäller.

Någon som har någon bra metod och brukar göra nåt liknande?

Ska någon man känner åka bil upp är ju det enkelt, men verkar inte som att jag har sådan tur...

Jag har funderat på:

¤ Bussgods (eller liknande)
¤ Hyrbil (hittar jag något under 2000 kr kan jag nog tjäna på det jämfört med flyg)
¤ Ta isär den och packa ned lösa komponenter i resväskan för att montera in det i gamla chassit/löst i Skellefteå sedan.
¤ ???

Om någon kunde dela med sig av tidigare erfarenheter i ämnet eller komma med någon direkt lösning vore det grymt! Även om jag gärna njuter utomhus av sommaren så blir det ändå mycket dötid framför tv eller så som jag hellre gör nåt roligare med.

Mvh,

John

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

tåg kanske?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

tåg kanske?

Detta är det bästa alternativet. I en buss kommer din dator att bli behandlad som vilken skitväska som helst, och bil är ovärt pga tristessen.

Permalänk
Medlem

Jag brukade slå en packrem runt datorn, och bära den i remmen. Har du inte så mycket packning att du inte kan få med dig mer på tåget eller vad du hade tänkt dig, så kan du ju köra på den varianten.

En variant om du tänkte flyga är att du tar datorn som handbagage. Är lådan för stor för det kan du ju investera några hundringar i ett mindre och lättare chassi. Ett bra val där kunde ju vara Cooler Master Elite 361, det är nog det minsta ATX-chassi jag känner till i alla fall, ja bortsett kanske från den utgångna Elite 360.
Har du inte dåligt samvete över att modda nya grejer kan du ju dessutom skaffa nåt låd- eller skåphandtag eller liknande att skruva fast på uppepå chassit, som väskhandtag. Det finns även färdiga bärhandtag att köpa som är avsedda för trälådor och sådant, ett sånt kan du ju använda.

Som redan nämnt, glöm allt vad som heter att lämna datorn i andras händer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har din andra dator en CPU som orkar med så kan du skruva ur grafikkortet och bara ta med det.

Permalänk
Medlem

kollade europcar.se

"hyr här - lämna där."

billigaste bilen - ~2300 , då ingår one-way avgiften.

jag skulle tagit hyrbil, beror på om man är villig att betala eller vill komma så billigt undan som möjligt.
Nöjen har ingen prislapp

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Prova hertzfreerider.se brukar finnas hyffsat med bilar till skeå, iaf från Sthlm

Permalänk
Proffsmobbare

Kanske inte förslaget du ville höra, men jag hade stannat i Uppsala över sommaren istället, personligen. Det är en fin stad den tiden på året.

Permalänk
Medlem

Du bor ju i Uppsala, då har du säkerligen en cykel. Skaffa en cykelkärra, montera ur CPU/kylare och grafikkortet och lägg de separat så de inte riskerar att knäcka moderkortet. 70 mil borde ta mindre än en vecka att cykla á 10-15 mil om dagen

Annars var tipset om att bara ta med sig grafikkortet bra. Om det inte skulle räcka med att endast ta med grafikkortet så packa ner moderkort, CPU och grafikkortet och lämna chassie och PSU i Uppsala. Borde ta mycket mindre plats att bara transportera de delarna du verkligen behöver. Tänk bara på att packa väl, montera bort saker från moderkortet som annars skulle riskera att knäcka moderkortet (CPU, kylare, grafikkort). Har du kvar orginalemballage så använd de kartongerna.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Köp en bil på blocket för 5000. Säljaren den på blocket för 5000 efter sommaren.
Bilar i den prisklassen sjunker inte i värde, så du kan nog gå plus/minus noll. Och så har du en bils över sommaren också!

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Köp en bil på blocket för 5000. Säljaren den på blocket för 5000 efter sommaren.
Bilar i den prisklassen sjunker inte i värde, så du kan nog gå plus/minus noll. Och så har du en bils över sommaren också!

Eller så pajar bilen under sommaren, så har han en trasig bil på händerna...

Tåg borde väl funka, dra lite emballage runt chassit och sen en-två bärremmar runt? Om grafikkortet är tungt hade jag monterat ut det vid frakt och haft det i en separat låda.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av biorrith:

Köp en bil på blocket för 5000. Säljaren den på blocket för 5000 efter sommaren.
Bilar i den prisklassen sjunker inte i värde, så du kan nog gå plus/minus noll. Och så har du en bils över sommaren också!

Inte för att man skall dra saker och ting över en kant, men bilar i den prisklassen hade jag inte kallat driftsäkra.. Finns ju roligare saker än att stanna längs med motorvägen och inse att man behöver delar för några tusen innan bilen börjar rulla igen... :cry:

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

din cpu kylare är den modellen med 120 mm fläktar på ? eller väger över 800 gram så är det nog vettigt och ta av den och ta ur grafikkortet och eventuellla mekaniska hårddiskar...
ska nog gå och transportera burken i väska och inte behöva oroa sig så mkt då ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jo, tåg vore ju något, om det nu hade gått tåg direkt till Skellefteå, vilket det inte gör (måste kliva av i Bastuträsk, en timmars lång bussresa från Skellefteå stad). Hyrbil är ju ett alternativ, men för att få det att gå ihop vill man kanske samåka med kompisar upp. Frågan är då om en bil som kostar 2000ish att hyra rymmer 3-4 väskor och en dator ^^.

Är lur på att det blir att ta lösa komponenter

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Inte för att man skall dra saker och ting över en kant, men bilar i den prisklassen hade jag inte kallat driftsäkra.. Finns ju roligare saker än att stanna längs med motorvägen och inse att man behöver delar för några tusen innan bilen börjar rulla igen... :cry:

Det där är felaktigt. Min ledsagare som kört bil i nästan hela sitt liv och har kunskap om det håller inte med dig eftersom han har handlat begagnade bilar mellan 5000 till 8000 spänn och de flesta ha fungerar felfritt och varat i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av yusuke40:

Det där är felaktigt. Min ledsagare som kört bil i nästan hela sitt liv och har kunskap om det håller inte med dig eftersom han har handlat begagnade bilar mellan 5000 till 8000 spänn och de flesta ha fungerar felfritt och varat i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Och jag håller inte med dig.

Jag anser att bilar i prisklassen jag skrev krånglar mer än en servad bil för 10ggr mer.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Och jag håller inte med dig.

Jag anser att bilar i prisklassen jag skrev krånglar mer än en servad bil för 10ggr mer.

Inte när det kommer till äldre bilar som volvo 740, volvo 240 och upp till 940 för de har extremt bra hållbarhet och är mer billigare att reparera och att köra än nya bilar som är mindre hållbara.

Permalänk
Medlem

Bil är ditt bästa val, hyrbil eller köp en billig på blocket.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Ni tror inte TS redan löst det? sommarledigheten torde ju snart vara slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Hej, jag studerar för närvarande i Uppsala. Här har jag en redig stationär dator (se sig.) som jag väldigt gärna skulle vilja ha tillgång till under sommarledigheten. Dock kommer jag att spendera det mesta av sommaren i Skellefteå, långt härifrån.

Jag gillar att spendera nätterna tillsammans med mina polare i EVE online eller mysa in mig och njuta av Skyrim långt in på morgontimmarna. Tyvärr kan min gamla stationära som finns i Skellefteå inte leverera någon märkvärd prestanda ens på lägsta inställningar i dessa spel. Därför funderar jag på sätt att flytta upp datorn över de 2-2.5 månader det gäller.

Någon som har någon bra metod och brukar göra nåt liknande?

Ska någon man känner åka bil upp är ju det enkelt, men verkar inte som att jag har sådan tur...

Jag har funderat på:

¤ Bussgods (eller liknande)
¤ Hyrbil (hittar jag något under 2000 kr kan jag nog tjäna på det jämfört med flyg)
¤ Ta isär den och packa ned lösa komponenter i resväskan för att montera in det i gamla chassit/löst i Skellefteå sedan.
¤ ???

Om någon kunde dela med sig av tidigare erfarenheter i ämnet eller komma med någon direkt lösning vore det grymt! Även om jag gärna njuter utomhus av sommaren så blir det ändå mycket dötid framför tv eller så som jag hellre gör nåt roligare med.

Mvh,

John

Hyrbil kan du få för betydligt billigare än 2000, du kan dessutom hyra den av en kedja som tillåter att du lämnar tillbaka den på annan ort. Jag har fraktat datorer i bil hur många gånger som helst utan några som helst problem. Så länge du inte krockar så är det helt lugnt.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Svj0hn:

Hej, jag studerar för närvarande i Uppsala. Här har jag en redig stationär dator (se sig.) som jag väldigt gärna skulle vilja ha tillgång till under sommarledigheten. Dock kommer jag att spendera det mesta av sommaren i Skellefteå, långt härifrån.

Jag gillar att spendera nätterna tillsammans med mina polare i EVE online eller mysa in mig och njuta av Skyrim långt in på morgontimmarna. Tyvärr kan min gamla stationära som finns i Skellefteå inte leverera någon märkvärd prestanda ens på lägsta inställningar i dessa spel. Därför funderar jag på sätt att flytta upp datorn över de 2-2.5 månader det gäller.

Någon som har någon bra metod och brukar göra nåt liknande?

Ska någon man känner åka bil upp är ju det enkelt, men verkar inte som att jag har sådan tur...

Jag har funderat på:

¤ Bussgods (eller liknande)
¤ Hyrbil (hittar jag något under 2000 kr kan jag nog tjäna på det jämfört med flyg)
¤ Ta isär den och packa ned lösa komponenter i resväskan för att montera in det i gamla chassit/löst i Skellefteå sedan.
¤ ???

Om någon kunde dela med sig av tidigare erfarenheter i ämnet eller komma med någon direkt lösning vore det grymt! Även om jag gärna njuter utomhus av sommaren så blir det ändå mycket dötid framför tv eller så som jag hellre gör nåt roligare med.

Mvh,

John

Ta isär resväska är nog billigast o köpa ett nytt chassi i skellefteå om du har kartonger osv. Annars är det nog bussgods/posten som tar 300kr för frakten.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@Klubba: Sommarledigheten 2013... vet inte varför @yusuke40 ägnar sig åt trådnekrofili.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Ni tror inte TS redan löst det? sommarledigheten torde ju snart vara slut

Lär varit slut i flera år då tråden är från 2013... 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

3 år gammal tråd? Haha hoppas det löste sig iaf!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

@Klubba: Sommarledigheten 2013... vet inte varför @yusuke40 ägnar sig åt trådnekrofili.

Hen kanske är folkpartist?

Permalänk
Medlem

@Klubba:
Tror även hans skolgång har avslutats

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Men hur gick det! Blev det något EVE under sommarledigheten?? Fortfarande frågor som är obesvarade här!

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*