Permalänk
Medlem

Acer XG270HU hjälp

Hej kära sweclockers.

Fick just hem min feta Acer XG270HU och stötte snabbt på ett problem:
Jag kan inte få ut mer än 60hz på skärminställningar på skrivbordet. Jag kör med DVI-DL kabel och jag har hört att det ska funka.
Använder AMD RADEON HD 7800 series.

Skärmen är nyköpt och har letat runt i AMD control center och hittat max 75hz och då sänker skärmen automatiskt upplösning till 1080 från 1440

kollade även med butiken om mitt grafikkort pallar med 144hz innan jag köpte den, och enligt honom skulle det inte vara nåt problem.
Någon som känner att dom kan hjälpa? Evigt tacksam isåfall
TACK på förhand /Emil

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Observera att för att du ska nå 144 Hz via HDMI måste du alltså ha ett modernt grafikkort vilket är kapabelt till just 600 MHz pixelklocka. För närvarande rör det sig om andra generationens Maxwell-baserade kort från Nvidia, Geforce GTX 970, GTX 980 och GTX Titan X. För alla andra kort krävs Displayport om du vill driva panelen i full upplösning och 144 Hz.

http://www.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-och...

Permalänk
Medlem

damn!
Min nästa fråga är då: Vet du om man kan köra med en displayport till HDMI-adapter och få ut 144hz? Har nämligen ingen displayport-ingång i mitt nuvarande grafikkort!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hellyo:

damn!
Min nästa fråga är då: Vet du om man kan köra med en displayport till HDMI-adapter och få ut 144hz? Har nämligen ingen displayport-ingång i mitt nuvarande grafikkort!

Mig veterligen så fungerar inte detta, pga. bandbreddsproblem i HDMI porten sett till DP.

Så endast DP, eller MiniDP fungerar med specade längder på kabel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

@hellyo: Du behöver ett nytt Dispayport-utrustat grafikkort för att nå full kapacitet med en skärm som XG270HU. Ifall du vill fortsätta med AMD torde ett nytt grafikkort i 470- eller 480-klass vara en rejäl förbättring. Det är också ett måste om du tänkt spela lite mer krävande titlar i 2560x1440.

MEN! (1) Skärmen kan drivas i 144 Hz och 2560x1440 över DVI-DL. Detta är en icke-dokumenterad finess men vi och många fler har fått det att fungera. Detta verkar inte fungera med AMD-kort utan endast med samma Nvidia-kort som klarar att köra 600 MHz över HDMI.

MEN! (2) Du bör kunna nå högre med ditt AMD-kort även i 1920x1080, till exempel att köra 120 eller 144 Hz. Att du inte kan det kan bero på kortet som att du har fler skärmar anslutna eller att det krävs att du ställer om någon form av switch. Eller att din kabel inte är Dual Link-kopplad. Att du endast når 1920x1080 i 75 Hz tyder på att du av någon anledning kör single link.

Det finns inga HDMI-till-Displayport-adaptrar, utan det kräver komplicerad, dyr (och exotisk) signalomvandling. Dessutom klarar inte ditt grafikkort 600 MHz på HDMI till att börja med, så denna teoretiska omväg åstadkommer inget mer än vad du redan får ut direkt från HDMI på ditt grafikkort.

Nytt grafikkort är alltså lösningen.