Chef som aktivt försöker fördärva för anställda vid nya jobb?

Permalänk
Medlem

Chef som aktivt försöker fördärva för anställda vid nya jobb?

Hej

Jag har en fråga vad gäller att en chef ringer till en arbetsgivare och pratar illa om personen för att stoppa denna från att få nytt jobb.

Min Frus chef har vid 2 tillfällen fått reda på var hennes kollegor har sökt sig vidare, ringt upp chefen och rent ut sagt ljugit om deras arbetsinsats. Hon verkar göra detta för att försöka stoppa dem från att få nytt jobb.

Är detta ens lagligt att göra?

Hon pratar ofta om skit kollegor som inte finns i närheten. I vissa fall är det rena lögner.
I de fall då hon har fått reda på privata förhållande har hon öppet pratat om dessa.
ex fysisk psykiska besvär, som i god tro har förmedlats till henne.

Är inte detta sekretess belagt inom arbetslivet?

tacksam för svar.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Hej

Jag har en fråga vad gäller att en chef ringer till en arbetsgivare och pratar illa om personen för att stoppa denna från att få nytt jobb.

Min Frus chef har vid 2 tillfällen fått reda på var hennes kollegor har sökt sig vidare, ringt upp chefen och rent ut sagt ljugit om deras arbetsinsats. Hon verkar göra detta för att försöka stoppa dem från att få nytt jobb.

Är detta ens lagligt att göra?

Att hon letar upp vart någon sökt jobbet i sig borde inte vara olagligt (bara jävligt creepy) men att ljuga om deras arbetsinsats är förtal och eventuellt ärekränkning och trakasserier.

Citat:

Hon pratar ofta om skit kollegor som inte finns i närheten. I vissa fall är det rena lögner.
I de fall då hon har fått reda på privata förhållande har hon öppet pratat om dessa.
ex fysisk psykiska besvär, som i god tro har förmedlats till henne.

Är inte detta sekretess belagt inom arbetslivet?

tacksam för svar.

Det här är lite knivigare, det finns sällan en juridisk sekretess på denna information, utan det är specifikt reglerat av t.ex. av chefen anställningsavtal, personalhandbok osv. inom företaget, än oftare än så av vanligt vett, vilket personen du beskriver inte verkar ha.

Så vad kan göras? Det är väldigt olika från företag till företag, beroende på storlek, organisation m.m. och hur högt sagd chef sitter.
Är chefen ägare? Gå till facket eller arbetsmiljöverket (tror de ska kunna ta upp social miljö iaf). Eller så säger man upp sig.
Annars är det väl chefen chef/ VD / HR avdelning/ personalchef kan ska vända sig till om det finns på företaget.

Tyvärr slutar sånt här sällan speciellt bra, antingen får chefen gå, och då förhoppningsvis innan alla andra hinner säga upp sig, eller så söker sig en stor del av personalen vidare och det blir kaos ett tag (börjar bli lavinartat när folk börjar dra i en sådan här situation).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |