Köpråd speldator, budget omkring 6000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd speldator, budget omkring 6000kr

Hej Sweclockers, mitt första inlägg så ursäkta om någon information saknas!

Jag och min fru funderar på att köpa varsin dator för spelande, hittils använder vi laptops och även om det fungerar skulle det vara väldigt skönt med mer kraft. Ingen av oss har behov av mer än 1080p 60fps. Det spel vi spelar mest är World of Warcraft, jag spelar också en del War Thunder. Så länge vi kan spela de flesta spel som finns nu är vi nöjda, behöver inte maxa inställningarna eller något sådant.

Vi har varit ute hela dagen idag och kollat på både laptops och komponenter för stationär dator. Det här är ett förslag jag tycker verkade matcha våra behov ganska väl. Jag vill nämna att vi inte bor i Sverige så priserna kan variera från Svenska marknaden, det är OK att använda Svenska priser som referens. Min fråga till forumet handlar mest om att inte bli blåsta på priser eller köpa en dator som inte kommer leva upp till våra behov. I framtiden kan det hända att vi uppgraderar grafikkort och kanske även moderkort samt processor.

Kommer dessa komponenter kunna:
Köra de flesta spel som finns nu i 1080p på låg/mellan inställningar?
Köra de flesta spel som finns nu i 30-60fps på låg/mellan inställningar?
Är komponenterna vettigt prissatta eller blir vi blåsta?
Är någon av komponenterna ökänt dålig och skapar stor risk för instabilitet?

Bonusfråga:
Jag kör linux och har inte kollat om det finns drivrutiner för alla komponenter ännu, detta är givetvis något jag kommer göra innan jag köper men skulle uppskatta om någon som vet kan hojta till om något saknas eller fungerar dåligt på linux?

Komponenter:
CPU: i5 6500 : 1780 SEK
MB: Asrock B150-ProV4 : 665 SEK
RAM: Samsung DDR4 4G 1700 x2 : 320 SEK
GPU: Colorful 750 Ti 1GB (Kanske 2GB) : 975 SEK (2GB 1028 SEK)
SSD: Colorful 260GB : 650 SEK
HDD: WD 1TB Blue : 438 SEK
PSU: SF-500 NOVA : 294 SEK
Chassi: NCORE Pixel : 136 SEK
Monitor: BitM B220LED : 718 SEK
Total : 6047 SEK

Tack alla som tar sig tid att kolla och ge mig värdefull feedback!

Permalänk
Medlem

Vad sjutton är det för sida du beställer ifrån?? Råder dig att köpa begagnat.

Edit: Såg att dubinte bodde i sveruge jaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waegogin:

Hej Sweclockers, mitt första inlägg så ursäkta om någon information saknas!

Jag och min fru funderar på att köpa varsin dator för spelande, hittils använder vi laptops och även om det fungerar skulle det vara väldigt skönt med mer kraft. Ingen av oss har behov av mer än 1080p 60fps. Det spel vi spelar mest är World of Warcraft, jag spelar också en del War Thunder. Så länge vi kan spela de flesta spel som finns nu är vi nöjda, behöver inte maxa inställningarna eller något sådant.

Vi har varit ute hela dagen idag och kollat på både laptops och komponenter för stationär dator. Det här är ett förslag jag tycker verkade matcha våra behov ganska väl. Jag vill nämna att vi inte bor i Sverige så priserna kan variera från Svenska marknaden, det är OK att använda Svenska priser som referens. Min fråga till forumet handlar mest om att inte bli blåsta på priser eller köpa en dator som inte kommer leva upp till våra behov. I framtiden kan det hända att vi uppgraderar grafikkort och kanske även moderkort samt processor.

Kommer dessa komponenter kunna:
Köra de flesta spel som finns nu i 1080p på låg/mellan inställningar?
Köra de flesta spel som finns nu i 30-60fps på låg/mellan inställningar?
Är komponenterna vettigt prissatta eller blir vi blåsta?
Är någon av komponenterna ökänt dålig och skapar stor risk för instabilitet?

Bonusfråga:
Jag kör linux och har inte kollat om det finns drivrutiner för alla komponenter ännu, detta är givetvis något jag kommer göra innan jag köper men skulle uppskatta om någon som vet kan hojta till om något saknas eller fungerar dåligt på linux?

Komponenter:
CPU: i5 6500 : 1780 SEK
MB: Asrock B150-ProV4 : 665 SEK
RAM: Samsung DDR4 4G 1700 x2 : 320 SEK
GPU: Colorful 750 Ti 1GB (Kanske 2GB) : 975 SEK (2GB 1028 SEK)
SSD: Colorful 260GB : 650 SEK
HDD: WD 1TB Blue : 438 SEK
PSU: SF-500 NOVA : 294 SEK
Chassi: NCORE Pixel : 136 SEK
Monitor: BitM B220LED : 718 SEK
Total : 6047 SEK

Tack alla som tar sig tid att kolla och ge mig värdefull feedback!

Min flickvän spelar uteslutande bara WoW och vi köpte precis en i3 6100, 8GB 2133MHz och ett B150 moderkort from ASUS och så gav jag henne mitt gamla GTX760. Hon kör på preset 7 med 60 konstanta FPS vart hon än är.

Jag är faktiskt impad över vad den lilla i3:an var kapabel till.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Min flickvän spelar uteslutande bara WoW och vi köpte precis en i3 6100, 8GB 2133MHz och ett B150 moderkort from ASUS och så gav jag henne mitt gamla GTX760. Hon kör på preset 7 med 60 konstanta FPS vart hon än är.

Jag är faktiskt impad över vad den lilla i3:an var kapabel till.

// Marcus

Låter intressant, har du något förslag på vart jag borde flytta mellanskillnaden i så fall? Vi är ganska nöjda med att priset hamnar omkring 6000kr.

Permalänk
Medlem

Vet att det innebär att budgeten spricker men kanske ändå är värt att överväga att köra rx460 och en billig freesync-skärm. Som någon annan var inne på så i prisklassen så skadar det nog inte att överväga i3 istället för i5 för att spara in skillnaden.

Edit: En del av skillnaden.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Vet att det innebär att budgeten spricker men kanske ändå är värt att överväga att köra rx460 och en billig freesync-skärm. Som någon annan var inne på så i prisklassen så skadar det nog inte att överväga i3 istället för i5 för att spara in skillnaden.

Edit: En del av skillnaden.
Skickades från m.sweclockers.com

Måste läsa på mer om freesync teknologin känner jag, och kolla tillgängligheten för grafikkort och skärm. Ska ringa butiken som gav oss det här förslaget imorgon och fråga om alternativ och pris. Tack för förslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waegogin:

Låter intressant, har du något förslag på vart jag borde flytta mellanskillnaden i så fall? Vi är ganska nöjda med att priset hamnar omkring 6000kr.

Ni kan ju försöka kolla begagnat också för att försöka spara in ett par hundringar. Men Moderkort, processor osv kan man ju ändå köpa från återförsäljare så man får garantier på sakerna.

Jag själv kör ju på datorn i sign dock med ett 1060 istället för mitt 760. Medans flickan som sagt kör på sin i3:a GTX 760 och än så länge så har WoW, Overwatch och D3 funkar galant. HOn köp Overwatch på High 1080p med 70+ fps.
Kan ju faktiskt helt ärligt säga att jag underskattade henne processor grymt mycket men det visar sig vara en vass liten rackare.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Ni kan ju försöka kolla begagnat också för att försöka spara in ett par hundringar. Men Moderkort, processor osv kan man ju ändå köpa från återförsäljare så man får garantier på sakerna.

Jag själv kör ju på datorn i sign dock med ett 1060 istället för mitt 760. Medans flickan som sagt kör på sin i3:a GTX 760 och än så länge så har WoW, Overwatch och D3 funkar galant. HOn köp Overwatch på High 1080p med 70+ fps.
Kan ju faktiskt helt ärligt säga att jag underskattade henne processor grymt mycket men det visar sig vara en vass liten rackare.

// Marcus

i3 är egentligen samma cpu som i5 och i7. är faktiskt få spel som använder fler än 1 kärna och HT hjälper till med bristen av fler än 2 kärnor.

Är bara nya GTA med ett kraftigt grafikkort i3 får det svårare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar