Lätt, liten laptop till plugg till dataingenjör (5000 kr)

Permalänk
Medlem

Lätt, liten laptop till plugg till dataingenjör (5000 kr)

Hej!
Jag är sugen på att köpa en 13-tums laptop för att använda i plugget.
Datorn ska inte utsättas för några större prov, utan mest användas för att anteckna under föreläsningar och till lite programmering (samt basic surfande som Youtube).
Jag har en budget på runt 5000 kronor och jag vill nog ha Ubuntu som operativsystem eftersom jag vill bli van vid att använda det. Jag borde kunna klura ut hur man installerar på egen hand. Kan också tänka mig ha delat OS mellan Windows och Ubuntu om inte priset skenar iväg.
Jag har en 15-tummare som blivit till åren, men eftersom jag tycker att den väger för mycket för att släpa till och från plugget så siktar jag på en liten och lätt pryl nu.

Finns det några okej 13-tummare för bara ett par tusenlappar?

Permalänk
Medlem

@matski4:

5000kr för en 13" och ska klara lite programmering kaaan vara snävt, men det borde gå i de flesta fall.

Lenovo

Acer

Rekommenderar att gå för Lenovon men som sagt tror jag du kommer klara dig på Acer-datorn också

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Suktar efter Lenovon själv. Hur är prestandan på den? Huvudtanken är att jag ska kunna spela enklare spel på den istället för plattan, ingen ersättare.

Spel som CS: Source, ETS2, BF3/4 (kanske) och liknande.
Datorn kommer i första hand användas i felsökning/backup för andra datorer jag servar, enkel att ta med, ha mjukvara på.
Vill inte koppla in skitiga datorer i min egna stationära, även om prestandan är högre på den än Lenovon.

Hög prio är batteritid..