Alina är totalt värdelösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Så du kan tänka dig skriva på ett avtal som innehåller olagligheter? Det är inte så enkelt med avtal som många tycks tro.

Konsumenter i allmänhet har knappast samma kompetens som jurister så jag får inget grepp om ditt inlägg. Det är knappast första gången som företag skriver avtal i deras favör som sedan inte håller när man tar unika fall vidare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Med ränta på det är TS snart redan uppe i 8000.

Kul tankegång där
Men annars har folk en intressant syn på ränta på pengar. Med tanke på att reporäntan i Sverige är på minus så råder det i praktiken ingen ränta alls på normal konton längre. Så det där med att låna ut gratis är samma sak som att ha pengar på kontot numera. Sorry lite off topic.

TS: Har du förskottsbetalat eller har du bara bokat en produkt som inte ens finns i lager hos leverantörerna?

Alina har jag också bara god erfarenhet av, så värdelösa känns lite som din personliga åsikt baserat på frustration av att Nividia inte kan leverera tillräckligt med kretsar till spelhungriga gamers.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

Hej allesammans,

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men vill försäkra TS om att vi inte har makulerat någon order på beställningarna av 1080 STRIX för 7199 kr. Jag ser att du bor i Stockholm så jag skulle anta att du har beställt för uthämtning i den butiken.

Stockholms-butiken kör ett annat system som inte är kopplat till vår e-handel, så då makulerar vi ordern som är lagd i vår webshop och återskapar den i deras system helt enkelt.

Men oroa dig inte, vi kommer absolut inte makulera en order på det sättet.

PM:a eller skriv ditt ordernummer här så kan jag kolla i detalj.

Mvh,
David

Edit: Stavfel

Permalänk
Medlem

Slutet gott, allting gott.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Varför frågar man inte butiken första om varför varan skulle vara makulerad?

Nej, man frågar sweclockers först...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Varför frågar man inte butiken första om varför varan skulle vara makulerad?

Nej, man frågar sweclockers först...

Därför att det är lättare att gråta hos mobben än vad det är att ta tag i saker och ting på ordentligt sätt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

KKL Konsumentköplagen är tvingande och kan inte avtalas bort. Spelar ingen roll vilken avtal man "ingår" när man accepterar villkoren.

Önskar att fler fatta detta i den här tråden, men antar att det är okunskap eller läsförståelsen som spökar som så ofta här på konsumenträttsforumet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

KKL Konsumentköplagen är tvingande och kan inte avtalas bort. Spelar ingen roll vilken avtal man "ingår" när man accepterar villkoren.

Helt korrekt.

En handlare kan försöka att "köpa sig fri" med sina egna "avtal", konsumentsköplagen är däremot en bindande lag.

Ett avtal är bindande.
Tror dock att det finns undantag, typ köp senaste Ferrarin för 1 krona, där det blivit 100% fel och att kunden borde insett detta.
Däremot åker säkerligen Alina på nöten i detta avtal.

Komplett försökte en liknande sak med mig för snart 10 år sedan, efter att antal mail/tfn samtal fick de ge sig och dessutom gjort mig förbannad nog att kräva den lagstadgade ersättning för att jag hämtat och lämnat grejjorna på Komplets gbg ställe.
Kunde antagligen begära för tidsspillan med, men ansåg det räckte att det slutade dyrare för dom än jag krävt från början innan de försökte den fulingen på mig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Varför frågar man inte butiken första om varför varan skulle vara makulerad?

Nej, man frågar sweclockers först...

Det ger ibland en enklare väg till rättelse, än ett bångstyrigt företag som mer eller mindre ignorerar dig, såvida du inte citerar lagar och länkar paragrafer så de förstår att du vet vad du pratar om.

Pratar inte om just denna eller annan specifik affär utan rent generellt verkar det som om firmor hellre slipper undan sådant här (och förlorar kunden) än gör rätt för sig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite väl många tvärsäkra påståenden. Jag tycker folk ska läsa på själva istället för att lita på amatörjuristerna här.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det vore intressant att få veta vad som ursprungligen avtalats mellan Alina och TS. Det är alldeles för mycket tyckande från amatörjurister i den här tråden.

Spelar egentlingen ingen roll vad som avtalas om inte lagar följs.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Och då kanske du kan berätta vilka lagparagrafer man brutit mot.

Skrivet av Vintervilan:

Spelar egentlingen ingen roll vad som avtalas om inte lagar följs.

Permalänk
Sötast
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Med ränta på det är TS snart redan uppe i 8000.

More like 7199 kr och 3 öre om han har riktigt bra ränta i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och då kanske du kan berätta vilka lagparagrafer man brutit mot.

Skrivet av Konsumentköplag (1990:932):

Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Första stycket gäller inte vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. Lag (2002:587).

Där har du exakt hur ett köpavtal kan säga vad det vill men inte alltid gälla när det kommer till konsumenter, saker som är till nackdel dvs saker som lagen ger rätt till eller skydd för kan som regel inte tas bort.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Det ger ibland en enklare väg till rättelse, än ett bångstyrigt företag som mer eller mindre ignorerar dig, såvida du inte citerar lagar och länkar paragrafer så de förstår att du vet vad du pratar om.

Pratar inte om just denna eller annan specifik affär utan rent generellt verkar det som om firmor hellre slipper undan sådant här (och förlorar kunden) än gör rätt för sig.

Fast det här är inte en forumsektion som bygger på "jag skapar en tråd först och sedan pressar jag in ÅF i ett hörn"

Helt ärligt, hur många utav dem större företagen som INET,komplett,netonnet,alina m.m. jobbar för att sabba så mycket som möjligt för kunder? Vad folk inte verkar förstå så jobbar ingen av dessa företag med att skapa så mycket badwill som det går. För gissa hur det går?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Frågan var vilka lagparagrafer dom brutit emot. Eftersom TS inte återkommit och berättat vad det ursprungliga avtalet sade vet varken du eller jag om det ens föreligger ett brott.

Skrivet av Ferrat:

Där har du exakt hur ett köpavtal kan säga vad det vill men inte alltid gälla när det kommer till konsumenter, saker som är till nackdel dvs saker som lagen ger rätt till eller skydd för kan som regel inte tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Fast det här är inte en forumsektion som bygger på "jag skapar en tråd först och sedan pressar jag in ÅF i ett hörn"

Helt ärligt, hur många utav dem större företagen som INET,komplett,netonnet,alina m.m. jobbar för att sabba så mycket som möjligt för kunder? Vad folk inte verkar förstå så jobbar ingen av dessa företag med att skapa så mycket badwill som det går. För gissa hur det går?

Såklart inte.
Men:
"De har makulerat min order utan min vetenskap för de inte kan leverera produkten till beställningspriset jag fick....
....
Varje vecka fick jag svar.. de kommer in nästa vecka, leverantören har skjutit upp leveransen osv."

Tyder jag till att så ej heller skett.

Och att kräva sin rätt är inte att pressa in "ÅF i ett hörn" utav ren ondska heller.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Frågan var vilka lagparagrafer dom brutit emot. Eftersom TS inte återkommit och berättat vad det ursprungliga avtalet sade vet varken du eller jag om det ens föreligger ett brott.

Enligt de uppgifter som getts så har de ingått ett avtal med TS och sedan brutit avtalet utan godkännande från TS, det är ett avtalsbrott? Vad är det du inte förstår?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Till att börja med så kanske vi ska konstatera att representant för alina uttalat sig i tråden om att orden INTE avbokats.

De utlåtanden från ARN som tas med i denna tråd handlar om ifall en orderbekräftelse i mailform räknas som bindande. Innan man hävdar att det är direkt applicerbart i detta fallet så kan man fundera på ifall det även gäller förbokningar och ifall det bekräftelsemail som trådskaparen troligen fått när han förbokade klassas som orderbekräftelse. Finns helt enkelt en hel del osäkerhetsfaktorer som gör att det inte är helt självklart att de utfall i ARN sin citerats i tråden är applicerbara i detta fallet. Kan vara bra att ha i åtanke innan man kommer med tvärsäkra påståenden åt det ena eller andra hållet. Om man inte vet vad som står i mailet och inte heller vet hur KKL är applicerbar vid förhandsbokningar så bör man nog vara lite försiktig när man uttalar sig i detta specifika fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Enligt de uppgifter som getts så har de ingått ett avtal med TS och sedan brutit avtalet utan godkännande från TS, det är ett avtalsbrott? Vad är det du inte förstår?

Har de? Vilka uppgifter är det du syftar på? Hur vet du att ett avtal ingåtts? Har du läst hur bekräftelsen han fick är formulerad? Vet du vilka reservationer som är inbakade i detta potentiella avtal? Vet du ifall dessa reservationer är lagliga enligt KKL då det gäller en förhandsbokning?

Ibland kan det vara värt det att fundera lite på vad vi faktiskt vet och vad det är som vi antar...

Permalänk
Medlem

Trådrubrik...

Kanske kan en Mod ändra TS Trådrubrik då den verkar vara mer negativ och skadlig för företaget än vad som behövs efter att man läst inläggen

Permalänk
Medlem

Till att börja med har en representant för Alina deklarerat att ordern inte är avbokad. Om du läser lagar lika slarvigt som du läser trådar kan det sluta hur som helst.
Varken du eller jag vet vad som avtalats om det ens avtalats något. TS har lämnat rätt vaga uppgifter om det.
I de flesta avtal finns det en möjlighet att säga upp avtalet. Att säga upp avtal är inget avtalsbrott.
Jag tror jag förstår en hel del. Vad förstår du?

Skrivet av Ferrat:

Enligt de uppgifter som getts så har de ingått ett avtal med TS och sedan brutit avtalet utan godkännande från TS, det är ett avtalsbrott? Vad är det du inte förstår?

Permalänk
Inaktiv

Det här är solklart, KKL är bindande. Alina erbjöd en vara för 7199 kroch det är bindande. Allt svammel om avtal hit och dit är inte relevant. En bekräftelse från företaget är accept. Många verkar tro att det är amerikansk rätt som gäller i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tycker Alina är bra att ha o göra med. Beställde ett strix 1080 OC 28 maj med vad jag antar är samma rabatt som TS (7200kr) , för några dagar sedan så kontaktade jag alina på deras facebooksida för tredje gången och undrade vart jag låg i kön och huruvida de förvänta sig en leverans snart. Låg då på 5:e plats med 22 personer efter mig dock så hade de ingen info om leverans, däremot så erbjöd supportpersonen mig att ändra order antingen till Strix 1080 (utan OC) som de förväntade sig leverans på i mitten av kommande vecka. Eller ett Gigabyte G1 som fanns i lager.
Och detta till motsvarande rabatt som jag hade innan.

Alina kan inte rå för att Asus (och alla andra partnertillverkade för den delen) inte kunnat möta efterfrågan, och i mitt fall så får jag säga att de gav mig en under förutsättningarna bra deal!

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Till att börja med har en representant för Alina deklarerat att ordern inte är avbokad. Om du läser lagar lika slarvigt som du läser trådar kan det sluta hur som helst.
Varken du eller jag vet vad som avtalats om det ens avtalats något. TS har lämnat rätt vaga uppgifter om det.
I de flesta avtal finns det en möjlighet att säga upp avtalet. Att säga upp avtal är inget avtalsbrott.
Jag tror jag förstår en hel del. Vad förstår du?

Du utgår från att det eventuellt inte finns ett avtal, jag tar TS på dennes ord om att denne gjort en beställning samt utgår då från TS har fått en orderbekräftelse och därmed finns ett avtal följande de lagar som finns (iom att TS fått svar angående sin order med hänvisningar till olika typer av förseningar) . Jag tar utgå även från att TS fått information om att ordern är makulerad då TS sa att den var det och inte att de bara dröjde med leverans m.m. Alinas post ger ingen information annat än att de inte skulle göra så vilket är minst lika vagt.
Att säga upp ett avtal utan grund eller utan godkännande från alla parter är ett avtalsbrott, KKöpL och andra lagar sätter de lagar som styr handel med konsument och där kan inte ett företag bara makulera en order.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Du uttalar dig om sådant du tror eller "utgår ifrån". Du vet lika lite som jag om det verkligen har träffats något avtal. Därför är dina synpunkter bara spekulationer.

Skrivet av Ferrat:

Du utgår från att det eventuellt inte finns ett avtal, jag tar TS på dennes ord om att denne gjort en beställning samt utgår då från TS har fått en orderbekräftelse och därmed finns ett avtal följande de lagar som finns (iom att TS fått svar angående sin order med hänvisningar till olika typer av förseningar) . Jag tar utgå även från att TS fått information om att ordern är makulerad då TS sa att den var det och inte att de bara dröjde med leverans m.m. Alinas post ger ingen information annat än att de inte skulle göra så vilket är minst lika vagt.
Att säga upp ett avtal utan grund eller utan godkännande från alla parter är ett avtalsbrott, KKöpL och andra lagar sätter de lagar som styr handel med konsument och där kan inte ett företag bara makulera en order.

Permalänk
Medlem

Alina är grymma.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Till att börja med så kanske vi ska konstatera att representant för alina uttalat sig i tråden om att orden INTE avbokats.

De utlåtanden från ARN som tas med i denna tråd handlar om ifall en orderbekräftelse i mailform räknas som bindande. Innan man hävdar att det är direkt applicerbart i detta fallet så kan man fundera på ifall det även gäller förbokningar och ifall det bekräftelsemail som trådskaparen troligen fått när han förbokade klassas som orderbekräftelse. Finns helt enkelt en hel del osäkerhetsfaktorer som gör att det inte är helt självklart att de utfall i ARN sin citerats i tråden är applicerbara i detta fallet. Kan vara bra att ha i åtanke innan man kommer med tvärsäkra påståenden åt det ena eller andra hållet. Om man inte vet vad som står i mailet och inte heller vet hur KKL är applicerbar vid förhandsbokningar så bör man nog vara lite försiktig när man uttalar sig i detta specifika fallet.

Mitt citat var inte på något sätt ett tvärsäkert påstående, vilket borde varit tydligt då jag, riktat till TS, skrev "Har du fått en orderbekräftelse med de uppgifter som omnämns i citatet ovan så stå på dig".

Jag berättade bara hur ARN bedömt två fall som TS fall kan ha vissa likheter med. Jag skrev "Har du fått..." just för att en osäkerhet förelåg angående om en orderbekräftelse som uppfyllde kraven för ett bindande avtal fanns...mitt råd att han skulle stå på sig var alltså beroende på en för mig okänd omständighet.

Med "stå på dig" menade jag att han borde argumentera för sin sak och, om han inte vinner gehör, ta det vidare till exempelvis ARN. Jag utlovade ingen vinst, jag påpekade bara att det finns vissa argument som talar till hans fördel, och att han därför inte skall ge sig utan kamp.

Jag har väldigt svårt att se var du läser in ngn tvärsäkerhet i det jag skrev, men jag kanske formulerade mig illa. Det enda jag vet med säkerhet är hur ARN beslutade i de två fallen jag nämnde...framtida utslag kan vi alla ha mer eller mindre kvalificerade gissningar om, men ingen av oss kan säga säkert.

Nu verkar det ju dock inte vara så att Alina bråkar med TS. Det glädjer mig, då jag har alltid sett dem som en av de seriösa aktörerna i datorbranschen...och nu kan jag behålla den uppfattningen inför framtida köpbeslut.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad menar du? Kan man ingå ett avtal och sedan strunta i vad man åtagit sig? Kom ihåg att ett avtal binder båda sidor.

Skrivet av Hubertus:

Du uttalar dig om sådant du tror eller "utgår ifrån". Du vet lika lite som jag om det verkligen har träffats något avtal. Därför är dina synpunkter bara spekulationer.

Fast i min mening har du gjort exakt likadant. Du har uttalat dig om att man inte kan ingå ett avtal men sedan strunta i sina åtaganden, att ett avtal binder både sidor. När det nödvändigtvis inte är fallet på grund av KKL. Detta är ju ett faktum, oavsett vad som faktiskt står i avtalet.

Enligt ARNs beslut krävdes tre saker för att avtalet skulle vara bindande: Ordernummer, pris och köparens uppgifter. Efter att ha läst uppgifterna från TS och Alina själva så är jag nu tämligen övertygad om att alla dessa uppgifter fanns. Alina har ju varit i kontakt med TS gällande att ordern makulerats (de har hans uppgifter). Ordern makuleras eftersom de inte längre kan ge det pris som angivits vid bokningen (de har priset). I meddelandet från Alina här på Swec så frågas det efter ordernumret (det finns ett ordernummer).

Så oavsett vilka reservationer säljaren lämnat i avtalet så har det enligt KKL ingåtts ett bindande avtal.

Helt ärligt så känns det som att du greppar efter halmstrån för att återupprätta någon form heder och kallar alla för hobby-jurister, när jag antar att du i själva verket räknas in i den skaran själv.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Och då kanske du kan berätta vilka lagparagrafer man brutit mot.

Beror ju på hur avtalet är formulerat och vad det faktiskt är som hänt. Lägg märke till mitt "om".

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)