Lite hjälp tack med grafikkort som inte vill starta.

Permalänk

Lite hjälp tack med grafikkort som inte vill starta.

Jag köpte nyss ett nytt grafikkort av märke Asus GeForce GTX 750 ti Strix version.
När jag sätter i kortet och startar upp datorn så startar dock inte datorn upp. Den kommer till där man kan starta upp bios men sen fastnar den och står bara och piper lite då och då.
Jag är inte alls bra på sånt här så jag behöver all hjälp jag kan få. Vore trist om jag slängt pengar i sjön.

Jag antar att lite system info vore lämpligt att lägga in.
Intel Core i3-2120 CPU 3.30Ghz, 2 kärnor
12 gb RAM
Mitt nuvarende grafikkort är ett gammalt ett som kom med datorn - NVidia GeForce GT 520.

Behöver ni mer info för att erbjuda några tips eller råd så var god berätta.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testat "Clear CMOS" ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Testat "Clear CMOS" ?

Som jag nämnde, jag är helkass på sånt här. Du får gärna utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windarian:

Som jag nämnde, jag är helkass på sånt här. Du får gärna utveckla.

Kolla om det finns en knapp på moderkortet som det står ''CLR_CMOS''

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Men vad du kan testa med är att uppgradera BIOS på moderkortet, det kan hända att det är något gammalt BIOS som strular med det nyare grafikkortet.

§5
Permalänk
Medlem

Behöver kortet extra ström som du missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Behöver kortet extra ström som du missat?

Sweclockers recension säger att kortet inte behöver någon extra ström.

Permalänk
Skrivet av perost:

Men vad du kan testa med är att uppgradera BIOS på moderkortet, det kan hända att det är något gammalt BIOS som strular med det nyare grafikkortet.

Min bios version när jag skrev msinfo32 i sök är
AMI 7.11, 2011-08-23

Antar att det är ett ganska utdaterat bios. Jag får läsa på hur man gör för att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windarian:

Antar att det är ett ganska utdaterat bios.

Ingen aning, du har inte talat om vilket moderkort du har.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Citat:

Först och främst, läs forumreglerna, särskilt §3.1 om trådrubriker.

Att läsa forumreglerna är något som uppmuntras för alla

Citat:

§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Ürkel:

Kolla om det finns en knapp på moderkortet som det står ''CLR_CMOS''

Skrivet av perost:

Ingen aning, du har inte talat om vilket moderkort du har.

Det fanns ingen sådan knapp på mitt moderkort.

Och det fungerade heller inte att uppdatera Bios.

Tack ändå för tipsen.

Andra idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av windarian:

Det fanns ingen sådan knapp på mitt moderkort.

Och det fungerade heller inte att uppdatera Bios.

Tack ändå för tipsen.

Andra idéer?

Finns alltid nåt sätt att resetta bios.
Och berätta vilket moderkort du har.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Finns alltid nåt sätt att resetta bios.
Och berätta vilket moderkort du har.

Ursäkta att jag inte svarat. Jag har ingen aning om vad det är för moderkort. Det kom med datorn. Jag ska söka efter typen nu. Men jag lämnade in datorn på felsökning hos en databutik nyss och fick svaret att mitt moderkort helt enkelt är för gammalt för kortet jag köpt. Kan det stämma?

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c0306...

Det här var datorn som jag köpte för ex antal år sedan. Några saker har jag ju ändrat sedan dess, tex mer ram och dylikt.

Så, bör, eller bör inte grafikkortet jag köpt passa till denna dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av windarian:

Men jag lämnade in datorn på felsökning hos en databutik nyss och fick svaret att mitt moderkort helt enkelt är för gammalt för kortet jag köpt. Kan det stämma?

Ja, det kan nog tyvärr stämma. GeForce 700-serien och nyare kan behöva en BIOS-uppdatering på äldre moderkort liknande det du har, men HP verkar inte ha släppt någon sån uppdatering till din dator.

Men jag hittade denna Youtube-video som visar hur man kan gå runt problemet. Men det verkar inte fungera för alla.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det kan nog tyvärr stämma. GeForce 700-serien och nyare kan behöva en BIOS-uppdatering på äldre moderkort liknande det du har, men HP verkar inte ha släppt någon sån uppdatering till din dator.

Men jag hittade denna Youtube-video som visar hur man kan gå runt problemet. Men det verkar inte fungera för alla.

Har du någon uppfattning om en tidigare GTX modell till exempel från 500 serien eller kanske rentav 600 kommer fungera? Om det nu är 700 serien som behöver den där bios uppdateringen.

Angående klippet du visade mig så tycker jag det verkar lite väl meckigt. Såg att flera skrev att de fick starta upp på det där viset varje gång datorn startar. Känns inte som det är särskilt nyttigt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windarian:

Har du någon uppfattning om en tidigare GTX modell till exempel från 500 serien eller kanske rentav 600 kommer fungera? Om det nu är 700 serien som behöver den där bios uppdateringen.

Äldre serier än 700 ska inte vara något problem. Sen finns ju AMD också, men jag har inte riktigt koll på vilka serier som är säkra på den sidan.

Skrivet av windarian:

Angående klippet du visade mig så tycker jag det verkar lite väl meckigt. Såg att flera skrev att de fick starta upp på det där viset varje gång datorn startar. Känns inte som det är särskilt nyttigt på något sätt.

Jo, det är ju inte någon riktig lösning, även om det inte lär vara skadligt för datorn. Men jag har sett att en del fått problem med att datorn blivit ostabil, så ett annat grafikkort är nog bästa lösningen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Äldre serier än 700 ska inte vara något problem. Sen finns ju AMD också, men jag har inte riktigt koll på vilka serier som är säkra på den sidan.
Jo, det är ju inte någon riktig lösning, även om det inte lär vara skadligt för datorn. Men jag har sett att en del fått problem med att datorn blivit ostabil, så ett annat grafikkort är nog bästa lösningen.

Tack så hjärligt för hjälpen! Jag får bita i det sura äpplet och sälja av 750 ti kortet till förlust (och lära mig läxan att kolla upp sånt här innan man gör inköp) och försöka hitta tidigare modell.
Tror nog att det är dags att försöka sätta ihop en nyare dator snart också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Sweclockers recension säger att kortet inte behöver någon extra ström.

Ja men om kortet har en 6-pin eller 8-pin strömkontakt så behöver det sitta en kabel där i för att ens kunna starta datorn. Det kvittar om den inte drar så mycket mer ström än 75-80W.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FWData:

Ja men om kortet har en 6-pin eller 8-pin strömkontakt så behöver det sitta en kabel där i för att ens kunna starta datorn. Det kvittar om den inte drar så mycket mer ström än 75-80W.

Självklart, men grafikkortet i fråga har ju inte någon extra strömkontakt enligt recensionen jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windarian:

Tack så hjärligt för hjälpen! Jag får bita i det sura äpplet och sälja av 750 ti kortet till förlust (och lära mig läxan att kolla upp sånt här innan man gör inköp) och försöka hitta tidigare modell.
Tror nog att det är dags att försöka sätta ihop en nyare dator snart också

Finns ännu ett sätt att få det att fungera. Byt moderkort i datorn.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s284362699&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av windarian:

Ursäkta att jag inte svarat. Jag har ingen aning om vad det är för moderkort. Det kom med datorn. Jag ska söka efter typen nu. Men jag lämnade in datorn på felsökning hos en databutik nyss och fick svaret att mitt moderkort helt enkelt är för gammalt för kortet jag köpt. Kan det stämma?

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c0306...

Det här var datorn som jag köpte för ex antal år sedan. Några saker har jag ju ändrat sedan dess, tex mer ram och dylikt.

Så, bör, eller bör inte grafikkortet jag köpt passa till denna dator?

Denna datorn ska absolut inte ha några som helst problem med ditt nyinköpta grafikkort, förutom en av komponenterna som verkar underdimensionerad, nätaggregatet som bara är på 300 Watt. Du behöver minst 400-500 W för ett 550 serien, 650 serien eller 750 serien grafikkort. Satsa på att köpa ett bra nätagg från t.ex Corsair på minst 400 W. Kostar från 4-500 kr nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FWData: Fel. De flesta moderkort med socket 1155 behöver en uppdatering av BIOS för att fungera med 700-seriens eller nyare grafikkort. Fråga inte varför. Det är bara så av någon anledning. Och eftersom TS har en märkesdator så har någon sådan uppdatering till BIOS inte gjorts tillgänglig. 300W räcker mycket bra till för ett 750 Ti som inte behöver någon separat strömtillförsel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag har för övrigt köpt en ny psu ändå. Ett corsair vs550. Så det är inte heller problemet.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Finns ännu ett sätt att få det att fungera. Byt moderkort i datorn.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s284362699&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Låt säga att jag skulle köpa det här moderkortet;
https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H61M-DGS-R20-Moderkor...

Kommer alla mina nuvarande komponenter fungera med det? Inklusive grafikkortet som alltså inte fungerar i min dator som den är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windarian:

Låt säga att jag skulle köpa det här moderkortet;
https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H61M-DGS-R20-Moderkor...

Kommer alla mina nuvarande komponenter fungera med det? Inklusive grafikkortet som alltså inte fungerar i min dator som den är just nu.

Ja det ska fungera. Det moderkortet är också så nytt att det inte behöver någon uppdatering av BIOS för att fungera med ett 750 Ti eller nyare. I värsta fall måste du installera om Windows men troligen räcker det med att ladda ner drivrutinerna till moderkortet och installera dem.

http://www.asrock.com/mb/Intel/H61M-DGS%20R2.0/?cat=Download

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det ska fungera. Det moderkortet är också så nytt att det inte behöver någon uppdatering av BIOS för att fungera med ett 750 Ti eller nyare. I värsta fall måste du installera om Windows men troligen räcker det med att ladda ner drivrutinerna till moderkortet och installera dem.

http://www.asrock.com/mb/Intel/H61M-DGS%20R2.0/?cat=Download

Jag tackar och bugar för all hjälp. Verkligen!

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Finns ännu ett sätt att få det att fungera. Byt moderkort i datorn.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s284362699&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Snabb fråga! Jag lovar detta blir den sista, haha...
Kommer moderkortet vi skrivit om passa i min låda? Jag har försökt läsa på själv och förstått att kortet jag kommer köpa är ett micro ATX. Jag jämförde bilder och hålen som man skruvar fast kortet med sitter lite annorlunda. Om man läser specifikationerna på mitt nuvarande kort så står det inget alls om vilken typ det. Såvida inte själva namnet på kortet berättar det. Dvs "uA TX (Cupertino2)"
Jag tänkte bara höra först så jag inte köper ett nytt kort jag inte kan använda. Ifall jag måste köpa en ny låda också.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Det som sitter i lådan nu är ett micro ATX, om produktbeskrivningen stämmer, precis som det andra som är ett m(icro)ATX.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Jag kan köpa ditt gamla HP-moderkort av dig @Windarian! Vad vill du ha för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det som sitter i lådan nu är ett micro ATX, om produktbeskrivningen stämmer, precis som det andra som är ett m(icro)ATX.

Nu köpte jag ett nytt moderkort som vi pratade om. Det blev dock inte det jag först tänkt som du föreslog pga det tog borts ur sortiment. Så istället blev det ett av denna typ;
H61M-VG4 - ASRock H61M-VG4 Moderkort - Intel H61 Express - Intel LGA1155 socket - DDR3 RAM - Micro-ATX

Men när jag väl satt i detta insåg jag fort att nä, min nuvarande cpu fläkt/kylare passar inte. Den jag har nu har skruvar och detta moderkortet har inga gänger i hålen där man sätter cpu kylaren. Skulle verkligen uppskatta om jag kunde få lite mer hjälp med vilken cpu kylare jag behöver köpa nu. Gärna så billig som möjligt då jag bara vill få skräpet att fungera.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com