Hjälp mig hitta rätt grejer yao!

Permalänk

Hjälp mig hitta rätt grejer yao!

Hjälp med delar!

Build - https://www.inet.se/kundvagn/visa/9699387/dator

Tjenispenis! Börjar bli mer och mer sugen på att köpa nytt då mina gamla grejer som köptes 2010 börjar ge vika för nya spel och ger höga temperaturer! Då jag gärna betalar lite mer för något som håller länge, och har större möjlighet till att byta ut delar till senare så undrar jag om detta jag slängt ihop funkar? Om någon har tips på andra delar som kanske funkar bättre ihop för samma prisklass, eventuellt har ett varningens finger på denna setup så är det mer än gärna välkommet att påpeka! Är inte speciellt datakunnig av mig men är väldigt intresserad och vill gärna lära mig mycket om vad som är bra och inte! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blygekenta:

Hjälp med delar!

Build - https://www.inet.se/kundvagn/visa/9699387/dator

Tjenispenis! Börjar bli mer och mer sugen på att köpa nytt då mina gamla grejer som köptes 2010 börjar ge vika för nya spel och ger höga temperaturer! Då jag gärna betalar lite mer för något som håller länge, och har större möjlighet till att byta ut delar till senare så undrar jag om detta jag slängt ihop funkar? Om någon har tips på andra delar som kanske funkar bättre ihop för samma prisklass, eventuellt har ett varningens finger på denna setup så är det mer än gärna välkommet att påpeka! Är inte speciellt datakunnig av mig men är väldigt intresserad och vill gärna lära mig mycket om vad som är bra och inte! Tack på förhand!

Ta en vanlig SSD istället för M.2, är inte värt dubbla priset för en obefintlig prestandaskillnad.
Skippa skruvmejslarna, en vanlig stjärnskruvmejsel är allt du behöver och du får buntband med chassit och PSU.
Du betalar 3000kr för 15-20% extra prestanda när du tar 1080 istället för 1070. Personligen hade jag bytt grafikkort tidigare och fått ett större prestandahopp när det verkligen behövs.
Ska du bara köra med ett grafikkort räcker 550w.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@Cruentusa: obefintlig prestandaskillnad? trodde dom var typ 4ggr snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroonkanon:

@Cruentusa: obefintlig prestandaskillnad? trodde dom var typ 4ggr snabbare

javisst men det är inte någon hastighet man märker i vardagligt användande av datorn.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9699896/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroonkanon:

@Cruentusa: obefintlig prestandaskillnad? trodde dom var typ 4ggr snabbare

Hur ofta flyttar du stora filer mellan två ssd i en dator? Överförningshastigeheten har nästan ingen som helst effekt på hur snabba program känns med en ssd. Vad som gör så att SSD är så snabba är att dom kan läsa från nästan hela disken direkt.

I en vanlig hårddisk har du ett läshuvud som måste flyttas fram och tillbaka vilket i samanhanget tar väldigt lång tid.

En SSD hade nog kunnat vara 100 MB/s och varit lika snabb i praktiken

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@Cruentusa: 100 MB/s var nog att ta i men jag förstår vad du menar. Dock verkar det som att killen vill slå på stort och då känns det som att en M.2 är befogad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kroonkanon:

@Cruentusa: 100 MB/s var nog att ta i men jag förstår vad du menar. Dock verkar det som att killen vill slå på stort och då känns det som att en M.2 är befogad.

Lite kluven medhåll här. Visst är det kul att slå på stort, men helt onödigt att lägga pengar på något som inte ger någon prestanda boost på det man använder datorn till. Då är det bättre med vanlig SSD och lägga mellanskillnaden på något som faktiskt förbättrar upplevelsen nämnvärt.

M.2 för hemmabruk är onödigt om man inte vill ha e-penis och något att skryta med, vilket iaf i min värld är lite oförsvarligt från den ekonomiska sidan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar i din nuvarande dator?

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Vad har du för delar i din nuvarande dator?

Ska länka när jag kommer hem! Är bland annat ett gigabyte 7970, gammal i5, 8 GB ram,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blygekenta:

Hjälp med delar!

Build - https://www.inet.se/kundvagn/visa/9699387/dator

Tjenispenis! Börjar bli mer och mer sugen på att köpa nytt då mina gamla grejer som köptes 2010 börjar ge vika för nya spel och ger höga temperaturer! Då jag gärna betalar lite mer för något som håller länge, och har större möjlighet till att byta ut delar till senare så undrar jag om detta jag slängt ihop funkar? Om någon har tips på andra delar som kanske funkar bättre ihop för samma prisklass, eventuellt har ett varningens finger på denna setup så är det mer än gärna välkommet att påpeka! Är inte speciellt datakunnig av mig men är väldigt intresserad och vill gärna lära mig mycket om vad som är bra och inte! Tack på förhand!

När hade du en rejäl rengöring utav datorn senast, t.ex blåste bort damm och bytte kylpasta mellan processor och cpu-kylare?

Din dator hänger fortfarande med i svängarna, uppgradera grafikkortet och eventuellt SSD och ram.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

När hade du en rejäl rengöring utav datorn senast, t.ex blåste bort damm och bytte kylpasta mellan processor och cpu-kylare?

Din dator hänger fortfarande med i svängarna, uppgradera grafikkortet och eventuellt SSD och ram.

Tror inte det ens är kylpasta på, har den vanlig cpukylarn som hänger med CPU:n haha! Blåste ut för några veckor sen, då blev det lite bättre! Jo det känner jag också! Men har lite funderingar om att byta upp mig till en 21:9 skärm, acer 34x typ isch! antar att kräver lite mer på allt då. Då är en total uppdatering ändå värt och MKT roligare tycker jag!😁 Vill gärna bygga något själv med då jag aldrig gjort det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blygekenta: brukar ju vara kylpasta redan på dom kylarna, sen skulle jag nog tro att med en ordentlig eftermarknads kylare bättre kylpasta och lite OC, samt nytt grafikkort ny SSD och ny RAM så får du en ganska bra prestanda ökning.

Samtidigt så vill du som du säger bygga en dator så tycker jag att du ska göra det oavsett om folk på forumet tycker det är onödigt, visst det kostar mer pengar men det e ju otroligt roligt 👍
Och det e ju alltid roligt med sproilans nya teknik prylar 😀

Byggde nyligen min första PC 15 år och det var lika kul som jag mindes de va för 15 år sen 👍
Få saker som känns så bra som när man lagt tid och möda på att bygga ordentligt och snyggt för att sen se den där första posten 😀

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blygekenta:

Tror inte det ens är kylpasta på, har den vanlig cpukylarn som hänger med CPU:n haha! Blåste ut för några veckor sen, då blev det lite bättre!

Kylpasta är för applicerad på kylaren, om du använder stock-kylaren rekommenderar jag även att du byter ut denna.

Citat:

Jo det känner jag också! Men har lite funderingar om att byta upp mig till en 21:9 skärm, acer 34x typ isch! antar att kräver lite mer på allt då.

Nej, du behöver huvudsakligen ett nytt grafikkort.

Citat:

Då är en total uppdatering ändå värt och MKT roligare tycker jag!😁 Vill gärna bygga något själv med då jag aldrig gjort det!

Värt det? Nej det är ett fåtal % prestandaökning mot vad du har idag. Vill du ha mest prestanda/kr så köp en bättre cpu-kylare och lär dig överklocka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|