Snabbtest: Deus Ex: Mankind Divided i DirectX 12

Permalänk
Medlem

Som sagt kollar man resultat så är dom INTE imponerande på varken AMD eller Nvidia då det kommer till DX12 på denna titel enligt mig iaf.

Kollar vi på vad 3FPS upp gör för AMD 390 dvs ca 7% mer prestanda mot Nvidia 1070 som får 0% increase med DX12 över DX11.

Att ett helt nytt gränssnitt som hyllats och alla bara WOWOOWOWOOW AMD kommer få 30% boost har levt i en drömvärld..

Kolla på RX480.. 2FPS ökning i DX12 på 1440p. Det är altså 4.7% ökning eller nått sånt. Är detta verkligen nått att vara imponerad över ett kort som kostar 2600-3000kr?

Kollar vi på ALLA pascal kort utom Titan X så är DX11 vs DX12 i 1440p ganska precis +-0 i prestanda. varken lägsta eller högsta FPS ökar. Är detta nått som är fel? Rätt?

Att hylla AMD här i Denna titel med Dawn Engine som är i princip och ganska rakt av Glacier 2, men med lite nyheter.
Och alla vet ju hur värdelös motor som var till Hitman. Den är inte bra, hur man än ser på det. Snyggt är spelet, men flyter ett spel på som detta spel med dessa siffror runt 40-50FPS så känner jag iaf med 144hz skärm att det kommer kännas bajs att spela en titel som har denna låga FPS. kommer kännas konstigt att ens röra musen i den FPSen.

Så vi räknar på AMD tjänar runt 1-7% i denna titel på 1440p.
Nvidia tappar -7% till 0% på denna titel i DX12.

Det är nått som är galet med dessa siffror, Antingen är det spelet i sig som har en väldigt dålig DX12 kod, eller nått som påverkar Nvidia sjukt negativt med Pascal. Pascal har ju i Flera andra titalar med DX12 ändå visat en boost på runt 10%. som är enligt mig ändå en bra ökning.

Siffror ljuger inte, 7% ökning i ett Gaming Evolved spel för AMD är ett misslyckande i reklamsammanhang. Jag hade velat se iaf 10-20% increase för att kalla det bra optimerat.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Klart det är så, det är ett AMD spel.

Skall vi ta bort alla spel som är Nvidia eller AMD sponsrade blir det inte mycket många kvar.

Men visst är det bra att ha det i åtanke, gäller givetvis även där Nvidia är sponsor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett test av en betapatch med en från utgivaren uttalad bugg som påverkar alla nvidia kort och ändå beslutar man sig på swec för att lägga upp ett test på detta sätt.
...

Håller i princip med att dag 1-tester är dumma, men liknande tester har genomförts tidigare, då oftast med Nvidia som haft en Game Ready Driver. Pendeln får väl svänga lite till röda laget ibland, och allmänintresset får sägas vara stort för DX 12, så att det är motiverat att publicera. Buggen påverkar däremot inte alla Nvidiakort, utan det står:
Known DirectX 12 issue:
- There is a known bug that causes some very high end cards to regress relative to DirectX 11. This bug is being addressed by the development team.

Ta testet för vad det är, en förhandstitt av läget idag, resultaten är inte skrivna i sten. Förutsätter såklart att Sweclockers testar igen när den "riktiga" patchen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

280x och 380x är inte samma krets. 380x är Tonga medans 280x är Thaiti. 390x är ett ganska hårt överklockat 290x, så visst blir det prestandaskillnader. Men vi snackar inte 50%.

380x: 47fps
390x: 74fps

27/47=57% Väldigt mycket större skillnad än vad jag hade räknat med. Nu har korten olika mycket minne, men om man jämför 280x (3gb) mot 290x (4gb) så är det samma historia. Stor skillnad mellan 380x (4gb) och 290x (4gb) också.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Håller i princip med att dag 1-tester är dumma, men liknande tester har genomförts tidigare, då oftast med Nvidia som haft en Game Ready Driver. Pendeln får väl svänga lite till röda laget ibland, och allmänintresset får sägas vara stort för DX 12, så att det är motiverat att publicera. Buggen påverkar däremot inte alla Nvidiakort, utan det står:
Known DirectX 12 issue:
- There is a known bug that causes some very high end cards to regress relative to DirectX 11. This bug is being addressed by the development team.

Ta testet för vad det är, en förhandstitt av läget idag, resultaten är inte skrivna i sten. Förutsätter såklart att Sweclockers testar igen när den "riktiga" patchen kommer.

Läste uttalandet på ett annat ställe och dom hade inte saxat direkt, står i patchnotes som du skriver men det är väl lite av en tolkning på definitionen "very high end cards". Tittar man i tabellen så ser det väl ut som att merparten av alla nvidia kort faktiskt går bakåt i prestanda i dx12 läget, Nixxes påstående om att det bara drabbar väldigt high end minskar väl en smula i trovärdighet då.

Du har dock rätt i att pendeln måste få svinga åt lite olika håll och inte bara åt ett, samtidigt måste man vara extremt tydlig för att folk ska förstå det hela. Är nog en hel del som aldrig en ser texten som vart insmygen mellan några grafer där det förklaras att det faktiskt finns en bugg.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om SweC kan gräva i varför MSAA och DX12 inte lirar.

Inte första spelet med detta problemet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om man tar DOOM som Sweclockers testa innan med Vulkan , så var där ett par ganska häftiga siffror.
Dock i 1920X1080 men det spelar väl dom flest fortfarande med?
Där ett Titan X Pascal 12GB har ett medelvärde på 156 ( OpenGL )
Radeon RX480 8 GB med Vulkan har ett medelvärde på 156
Det tycker jag är häftigt
http://www.sweclockers.com/test/22533-snabbtest-doom-med-vulk...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Gaming evolved brukar inte sabba för det gröna laget, åtminstone inte särskilt mycket.

Nämn ett enda spel där Gameworks tiltar balansen så brutal som vi ser i alla Hitman-titlar och andra titlar som kör samma motor.

Witcher 3 med hairworks kommer inte i närhet att vara så tweakat mot Nvidia som detta och utan hairworks presterar faktiskt AMD-korten något bättre i denna titel än de gör i prestandaindex.

Enda spelet jag kan komma på som är så kraftigt vrider balansen mot Nvidia som motorn i Hitman vrider det mot AMD är Project CARS när man kör fysik på GPU-delen för Nvidia (vilket inte fungerar på andra kort). Eller hur många andra spel hittar man där t.ex. 380X och 970 drar jämt, det i DX11?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag nämnde bara cpuer för att visa på att jag inte stödjer intel/nvidia mer än amd.

Jag håller med om att det är skit kul att dx12 visar att amd har mer potential (vilket många redan visste). Men samtidigt är det så jävla surt att det tagit sådan tid för vulkan/dx12 att slå igenom. För amd har inte kunnat visa vad de går för.

Och så ser jag på amds strategier senaste åren. Massa potential och banbrytande ideer men inget stöd från mjukvaruföretag. Sorgligt. Det är inte det att jag säger att amd är bättre än nvidia/intel. Men amd är ett företag som försöker tänka utanför boxen med sina apuer och flera trådar. Och de ville satsa på grafik och beräkningskraft i samma paket. Jag gillar det.

Men hur menar du at de går förbi nvidia? För det gör de ju inte. Jo i äldre generationer så blir det ett uppsving. Men det kanske är lite sent för killen med ett fury X att känna sig nöjd idag. Mycket vatten har runnit under broarna.

Visst ha de runnit mycket vatten.. Men jag har haft mitt fury x ett år.. Jag har inte varit besviken över de om jag säger så.. Och nu blir de bara bättre å bättre snart bäst

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

380x: 47fps
390x: 74fps

27/47=57% Väldigt mycket större skillnad än vad jag hade räknat med. Nu har korten olika mycket minne, men om man jämför 280x (3gb) mot 290x (4gb) så är det samma historia. Stor skillnad mellan 380x (4gb) och 290x (4gb) också.

Menar du inte 47/74=63,5%?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Testpilot

Och igen visar det sig att DX12 är helt värdelöst för allt annat än RTS (strategi) spel.
2 av 10 "fulla" DX12 titlar har nu visat den ökningen som lovats från början, AoS och TW:W.

Neh fyfan, antingen är det Microsoft som har ett sjukt dåligt SDK för utvecklare - Eller så är Vulkan bara så mycket bättre - Eller så hålls DX12 tillbaka av att behöva ha DX11 som grund.
Det är hur jag ser på det iaf av att bedöma av titlarna som släppts än så länge.

Som ägare av 2st 1070-kort som nVidia lovordade så mycket om bättre skalning i SLi med ny fancy brygga, fullt stöd för DX12 och async-compute mm. känner man sig mäkta besviken när AMD's 3 år gamla kort börjar ta mark med samma resultat.. Det gör det inte bättre att nVidia helt släppte bollen i handen på utvecklare när det kommer till SLi heller - Mer eller mindre först ordbajsar över hela ens ansikte och använder sedan en spade för att smeta ut det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Menar du inte 47/74=63,5%?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du tydligen sov över mattelektionerna i grundskolan länkar jag till en väldigt pedagogisk sida med räknehjälp åt dig: http://www.kalkyleramera.se/vardag/procent/result

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Framtiden ser ljus ut för AMD fury X ser riktigt imponerande ut.

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är lite lustigt att en bugg gör att DX12 inte fungerar riktigt för Nvidia just nu. Varför fixar utvecklaren inte till detta innan det släpper DX12-stöd i spelet. Det är väl ingen som hade gråtit om de väntat lite, tills de hade löst lite av barnsjukdommarna vi nu hört om med DX12. Det låter lite som när Nvidia skulle aktivera Async Compute i sina drivers för Maxwell korten, vilket fortfarande inte har hänt såhär mer än ett halvt år efteråt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Framtiden ser ljus ut för AMD fury X ser riktigt imponerande ut.

och du tror inte nvidia lär komma med något som slår det ?

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Dom har ju släppt GTX 1080 och Titan XP, Fury X presterar bra i detta test och det är väldigt roligt för AMD ägare. Nvidias nästa släpp är sannolikt GTX 1080Ti, och AMD kommer med Vega nästa vår. Hoppas trenden med DX12 och Vulkan fortsätter vara gynnsam för AMD kort då det känns bra att få ut mycket "Bang For The Buck" på ex. 390, Fury, Fury X 280X mm.

Oavsett vad så är diskussionen för eller emot Nvidia/AMD onödig och tramsig, köp det kort ni vill ha och nyttja det, svårare än så är det inte.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

och du tror inte nvidia lär komma med något som slår det ?

Ehhh Nvidia har väl redan 80% av marknaden, så varför ska alla gråta när nu amd presterar bättre i ett fåtal tittlar? detta är för mej ett mysterium.
Istället ska man väll vara glad för de titlar AMD presterar bättre i, konstig mentalitet hos dom flesta tycker jag, ingen vill väll att en tillverkare ska ha monopol?

Hur många gånger har inte Nvidia gjort detta med deras optimerade spel? kommer att tänka på över användning av tesselation, Hairworks och HBAO+ m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Är det några grafiska skillnader mellan DX11 och DX12? Eller ser det exakt lika ut med båda?

Inga skillnader alls. I alla fall inga till DX12:s fördel. Enda skillnaden (just nu) är bättre prestanda för AMD-kort och sämre prestanda för NVIDIA-kort. Så klart så spelar det roll om man tvingas ha sämre kvalitet på spelet bara för att man känner sig tvungen att ha DX12 i ett spel med Nvidia-kort och vill ha samma fps som på ett AMD-kort, men annars så är det ju bara att fortsätta köra DX11 och bara vinna på det om man har ett NVIDIA-kort.

Alltså, t.ex. om man kan kör på högsta inställningar med ett NVIDIA-kort och ha säg 100fps i DX11 och 90fps i DX12 och med ett AMD-kort 100fps i DX12 men 90fps i DX11 så kan man ha samma kvalitet på grafiken med ett NVIDIA-kort med DX11 som med AMD-kort i DX12.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Ja det var då inget att hänga i julgranen direkt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Oavsett vad så är diskussionen för eller emot Nvidia/AMD onödig och tramsig, köp det kort ni vill ha och nyttja det, svårare än så är det inte.

MVH

Hela Swec är väl tillför att diskutera grejer? Bojkottar man en topic som nvidia vs amd känns det snarare tramsigt att vara medlem på en sida som Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Man pratar att man ska testa DX12 men alla grafer utgår från DX11 testet ??????

Hur tänker man här ??? Är det DX12 man testar så ska man ranka efter DX12 inget annat. Gör om gör rätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kan tycka det är lite lustigt att en bugg gör att DX12 inte fungerar riktigt för Nvidia just nu. Varför fixar utvecklaren inte till detta innan det släpper DX12-stöd i spelet. Det är väl ingen som hade gråtit om de väntat lite, tills de hade löst lite av barnsjukdommarna vi nu hört om med DX12. Det låter lite som när Nvidia skulle aktivera Async Compute i sina drivers för Maxwell korten, vilket fortfarande inte har hänt såhär mer än ett halvt år efteråt.

Fast så länga det får att köra i dx11 med spelar det ju ingen större roll om dx12 är lite broken, vore värre om hela spelet var paj, men de e ju bara byta till dx11 om man kör Nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nämn ett enda spel där Gameworks tiltar balansen så brutal som vi ser i alla Hitman-titlar och andra titlar som kör samma motor.

Witcher 3 med hairworks kommer inte i närhet att vara så tweakat mot Nvidia som detta och utan hairworks presterar faktiskt AMD-korten något bättre i denna titel än de gör i prestandaindex.

Enda spelet jag kan komma på som är så kraftigt vrider balansen mot Nvidia som motorn i Hitman vrider det mot AMD är Project CARS när man kör fysik på GPU-delen för Nvidia (vilket inte fungerar på andra kort). Eller hur många andra spel hittar man där t.ex. 380X och 970 drar jämt, det i DX11?

Som du själv nämner så är Project Cars väldigt Nvidia tweakat, men om man kollar på andra spel så finns det flertal spel som är 20-25 % bättre på Nvidia så som Dragon age: inquisition, AC : syndicate och GTA V, Gtx 1060 vs rx 480, om man ser över det hela på en större skala så finns det nog mångt mycket fler Nvidia titlar som är tweakade änn det finns AMD titlar.

Men i de flest fall så skiljer det inte mycket, i majoriteten av spel så skiljer det 1-3 eller 1-5 FPS till Nvidia eller AMDs fördel.

Vulkan och DX12 verkar också vara ett starkt kort hos AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Fast så länga det får att köra i dx11 med spelar det ju ingen större roll om dx12 är lite broken, vore värre om hela spelet var paj, men de e ju bara byta till dx11 om man kör Nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Fast samtidigt skjuter man sig ändå rätt bra i foten om man tidigt gått ut med uttalat dx12 stöd och slagit på stora PR trumman.

Citat:

I had a lengthy chat with AMD's Chief Gaming Scientist, Richard Huddy, earlier today about all things DX12 and Asynchronous Shaders, where AMD talked about having their technology and support in Deus Ex: Mankind Divided. Since they used Mankind Divided in their own internal materials, I thought I'd ask if we'd see DX12 support at launch. Huddy replied, saying that Deus Ex: Mankind Divided would indeed launch with DX12 support.

Read more: http://www.tweaktown.com/news/47592/amd-deus-ex-mankind-divid...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare

När man kikar på resultaten ComputerBase fick i deras DX11/DX12 jämförelse på detta spel och framförallt på resultaten med FX-8370

Dold text

så känns det som prio#1 för Eidos Montreal nästa utbildningvända är grundläggande parallellprogrammering (fast det ÄR svårt, extremt liten andel av de som programmerar professionellt som fixar detta på ett bra sätt).

På en CPU med flera svagare kärnor ska ju DX12 i teorin kunna vinna lite mot DX11, men tvärt om är det ju en ren katastrof för DX12 rakt över i den lägsta upplösningen där flaskhalsen pushas mot CPU-delen.

Ett liknande problem ser man för GTX 1080 om man jämför resultaten med i7-6700K och i7-6950X, prestanda dyker rejält i DX12 när man går till i7-6950X.

Detta är faktiskt inte helt oväntat. Även om DX11 gör det svårt för spelutvecklarna att effektivt använda många CPU-kärnor så har med tiden till viss del lyckats använda flera CPU-kärnor i själva DX11 drivarna. D.v.s. för DX11 så sker automatiskt en parallellisering av CPU-jobbet relaterat grafik.

Modellen DX12 använder gör det omöjligt att göra motsvarande i drivers där. Och det är något bra för det ska inte behövas då ett spel som gör saker "rätt" sett ur parallellprogrammering ska absolut göra ett bättre jobb än vad som någonsin är möjligt i DX11 drivers (att effektivt utnyttja mer än några få kärnor är hopplöst i DX11 fallet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: När man ser det där så förstår man att nåt inte är ok med denna beta patch, hur är det ens möjligt att misslyckas så fundamentalt när man dessutom backas upp av AMD som torde ha en rätt stor nytta av DX12 PR både på CPU & GPU sidan. Jaja, som jag sade tidigare man ska inte dra för stora slutsatser av en beta test patch.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem

@jonast @Kenneth
Flitens lampa verkar ha lyst här! Inte för att det är första gången direkt men det minskar inte prestationen. 20 testade grafikkort gånger tre olika upplösningar gånger två olika directX-versioner. Många tester! DX12versionen har väl knappt varit ute ett dygn, haha.
Mad dedication :). Uppskattat!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oaktree:

Som du själv nämner så är Project Cars väldigt Nvidia tweakat, men om man kollar på andra spel så finns det flertal spel som är 20-25 % bättre på Nvidia så som Dragon age: inquisition, AC : syndicate och GTA V, Gtx 1060 vs rx 480, om man ser över det hela på en större skala så finns det nog mångt mycket fler Nvidia titlar som är tweakade änn det finns AMD titlar.

Men i de flest fall så skiljer det inte mycket, i majoriteten av spel så skiljer det 1-3 eller 1-5 FPS till Nvidia eller AMDs fördel.

Vulkan och DX12 verkar också vara ett starkt kort hos AMD.

Det intressanta med alla spel du listar är att det först och främst är konsol-titlar som portats till PC. Även Rise of the Tomb Raider kan läggas till den listan (spelet hade inte blivit av om inte Microsoft gått in och finansiera det för XBO).

Sedan går det ju inte att säga att det skiljer 1-3 FPS, mellan vilka kort då? Gissar att det är GTX 1060 och RX 480. En lite mer balanserad bild är väl ändå att det i genomsnitt är fördel 1060 med ungefär 10 % i DX11 medan det är helt jämnt i DX12. RX 480 har ett rejält övertag i Doom/Vulkan och alla spel som använder den motor som används i Deus Ex. Precis den bilden ser man här (där finns spel med DX11, DX12 och Vulkan testade).

Men även 10 % skillnad i genomsnittlig är i praktiken irrelevant. Låg varians och hög lägstanivå är viktigare, fast även där måste skillnad vara mer än 10 % för att den i praktiken ska märkas.

Brukar vara rätt rejält gnäll på just Gameworks, men tittar man på mätningar så presterar faktiskt AMDs kort (och då framförallt Polaris 10) riktigt bra med Gameworks tekniker, undantaget Hairworks. Saker som HBAO+ är dyrt, men det är dyrt på alla kort för tekniken i sig är dyr. Typiskt finns ju andra varianter av AO som "fuskar mer" än HBAO+, men då också med sämre resultat (inget kort orkar göra matematisk korrekt AO än).

Vidare så är Gameworks så beskaffat att varje enskild teknik ur den verktygslådan kan slås av/på i inställningarna, så man kan som användare själv avgöra om det är värt kostnad kontra resultat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Fast så länga det får att köra i dx11 med spelar det ju ingen större roll om dx12 är lite broken, vore värre om hela spelet var paj, men de e ju bara byta till dx11 om man kör Nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fast det finns fortfarande ingen anledning att stressa ut D12. Det är dessutom ingen tröst för Nvidia när DX12 teoretiskt sätt skall prestera bättre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

@Yoshman: När man ser det där så förstår man att nåt inte är ok med denna beta patch, hur är det ens möjligt att misslyckas så fundamentalt när man dessutom backas upp av AMD som torde ha en rätt stor nytta av DX12 PR både på CPU & GPU sidan. Jaja, som jag sade tidigare man ska inte dra för stora slutsatser av en beta test patch.

Tycker ändå det är kul att se tidiga resultat. Ännu roligare om de följs upp senare, kanske kan ge även icke-programmerare en känsla för hur pass komplicerade problem spelutvecklare faktiskt står inför. Problem som inte blivit lättare med DX12 och Vulkan

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer