Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Telia-abonnemang fråga

Hej

Har just nu telefonabonnemang från Tele2 som ger mig fria samtal o allt samt 20gb surf för 239kr i månaden. Tänkte om någon här inne som jobbar på telia kanske kunde lösa att man får deras 12gb i månaden för samma pris? Har allt annat från telia så tänkte att det hade varit smidigt att även ha telefonabonnemanget hos telia också.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men är det inte bättre att du snackar med Telias support direkt om det här?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du lär hitta nån med speciella behörigheter då, de allra flesta kan inte göra något åt priserna. Med 12GB kan du komma ner till 359 med antingen ungdom, familje eller studentrabatt. Å andra sidan kommer du få betydligt saftigare rabatter på en ev. telefon med det abonnemanget.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hej

Har just nu telefonabonnemang från Tele2 som ger mig fria samtal o allt samt 20gb surf för 239kr i månaden. Tänkte om någon här inne som jobbar på telia kanske kunde lösa att man får deras 12gb i månaden för samma pris? Har allt annat från telia så tänkte att det hade varit smidigt att även ha telefonabonnemanget hos telia också.

Tyvärr är Telia liksom de allra flesta företag, ett företag som inte prutar på priset. Inte ens om du skulle råka vara bäste vän med Johan Dennelind, Telias VD.

För övrigt är prutning generellt sätt, väldigt ovanligt i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tyvärr är Telia liksom de allra flesta företag, ett företag som inte prutar på priset. Inte ens om du skulle råka vara bäste vän med Johan Dennelind, Telias VD.

För övrigt är prutning generellt sätt, väldigt ovanligt i Sverige.

Jo det är sant, men jag har prutat ner alla mina abonnemang minst 50kr i månaden och då blir det en del insparat per åt. Fiber har jag tex från 379:- till 329:-, TV från 279 till 149 osv. Tänkte bara att ha allt på samma faktura från ett företag. Men får slå dom en pling o höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Jo det är sant, men jag har prutat ner alla mina abonnemang minst 50kr i månaden och då blir det en del insparat per åt. Fiber har jag tex från 379:- till 329:-, TV från 279 till 149 osv. Tänkte bara att ha allt på samma faktura från ett företag. Men får slå dom en pling o höra.

Tyvärr kommer inte mobilabonnemanget och TV/Internet hamna på samma faktura. Du kommer bli tvingad till att betala dubbla fakturaavgifter (Om du inte har E-faktura) trots att allt ligger hos samma företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tyvärr kommer inte mobilabonnemanget och TV/Internet hamna på samma faktura. Du kommer bli tvingad till att betala dubbla fakturaavgifter (Om du inte har E-faktura) trots att allt ligger hos samma företag.

Kör på autogirio, smidigt o bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Kör på autogirio, smidigt o bra

Kolla halebop om de har något som passar då det står Telia på min faktura från dom. Om du nu gärna vill ha "samma".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av nimren:

Jo det är sant, men jag har prutat ner alla mina abonnemang minst 50kr i månaden och då blir det en del insparat per åt. Fiber har jag tex från 379:- till 329:-, TV från 279 till 149 osv. Tänkte bara att ha allt på samma faktura från ett företag. Men får slå dom en pling o höra.

Hur gör du då exakt?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Hur gör du då exakt?

Jag ringer och säger att jag ska säga upp deras abonnemang för att dom är för dyra och att jag hittat annat som är billigare, eller att jag inte är i behov av det bästa. Tex, för nån månad sen ringde jag angående TVn, jag har TV-mellan eller vad det heter, o de höjde till 279kr/månaden, så då ringde jag o sa att jag inte vill ha kvar det eftersom jag knappt kollar på tv och kan få det analogt ändå och behöver egentligen ingen box och kvaliten spelar mindre roll eftersom jag så sällan kollar på tv. Då sa han "men om du får det för 149kr i månaden kan du tänka dig att ha kvar det då?" så då var det bara att köra på

Det samma gällde viasat sport, dom de erbjöd för 249kr/månaden (för 4-5 månader sen). Jag ringde och sa att jag hittat billigare på annat håll så dom erbjöd mig viasat sport (inklusive viaplay då) för halva priset för ett helt år om jag band det på ett helt år. Så viaplay och viasat sport kanalerna med HD betalar jag 124,50/månaden istället för 399 eller vad det kostar för enbart viaplay idag. Bredbandet sa jag att jag inte har behov av fiber och snabbheten och att jag kunde tänka mig att skaffa från en annan aktör ADSL, så då sa de att "kan du tänka dig om jag sänker det 50kr/månaden att behålla det?", det var också bara att köra på.

Man måste "hustla" i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Jag ringer och säger att jag ska säga upp deras abonnemang för att dom är för dyra och att jag hittat annat som är billigare, eller att jag inte är i behov av det bästa. Tex, för nån månad sen ringde jag angående TVn, jag har TV-mellan eller vad det heter, o de höjde till 279kr/månaden, så då ringde jag o sa att jag inte vill ha kvar det eftersom jag knappt kollar på tv och kan få det analogt ändå och behöver egentligen ingen box och kvaliten spelar mindre roll eftersom jag så sällan kollar på tv. Då sa han "men om du får det för 149kr i månaden kan du tänka dig att ha kvar det då?" så då var det bara att köra på

Det samma gällde viasat sport, dom de erbjöd för 249kr/månaden (för 4-5 månader sen). Jag ringde och sa att jag hittat billigare på annat håll så dom erbjöd mig viasat sport (inklusive viaplay då) för halva priset för ett helt år om jag band det på ett helt år. Så viaplay och viasat sport kanalerna med HD betalar jag 124,50/månaden istället för 399 eller vad det kostar för enbart viaplay idag. Bredbandet sa jag att jag inte har behov av fiber och snabbheten och att jag kunde tänka mig att skaffa från en annan aktör ADSL, så då sa de att "kan du tänka dig om jag sänker det 50kr/månaden att behålla det?", det var också bara att köra på.

Man måste "hustla" i livet

Vad gör man då om man ringer och säger att man vill säga upp, och de inte sänker priset, utan helt enkelt bara säger upp abonemanget? Ska man få ur sig ett lite svagt "Eller nej, jag ångrade mig nog"?
Skulle gärna prova detta, men tycker det känns pinsamt om man behöver ångra sig

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@morxy49:

Behöver ju inte ångra dig, bara vänta ut tills abonnemanget är avslutat och sedan kan du nyteckna som ny kund till nästan garanterat rabatterat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vad gör man då om man ringer och säger att man vill säga upp, och de inte sänker priset, utan helt enkelt bara säger upp abonemanget? Ska man få ur sig ett lite svagt "Eller nej, jag ångrade mig nog"?
Skulle gärna prova detta, men tycker det känns pinsamt om man behöver ångra sig

Har aldrig fått ett "okej då säger vi upp det" utan ALLTID "men om jag ger dig detta pris, stannar du kvar då?". Annars kan du börja med som jag brukar "Hej jag funderar på att säga upp ert abonnemang då jag hittat billigare på annat håll. Är det något ni kan göra åt priset som får mig att fortsätta vara er kund?" Säger han nej så säger du bara att du ska fundera vidare och återkomma. Men dom vill hellre ha dig kvar till billigare peng än att du ska gå över nån annanstans.

Permalänk
Skrivet av nimren:

Jag ringer och säger att jag ska säga upp deras abonnemang för att dom är för dyra och att jag hittat annat som är billigare, eller att jag inte är i behov av det bästa. Tex, för nån månad sen ringde jag angående TVn, jag har TV-mellan eller vad det heter, o de höjde till 279kr/månaden, så då ringde jag o sa att jag inte vill ha kvar det eftersom jag knappt kollar på tv och kan få det analogt ändå och behöver egentligen ingen box och kvaliten spelar mindre roll eftersom jag så sällan kollar på tv. Då sa han "men om du får det för 149kr i månaden kan du tänka dig att ha kvar det då?" så då var det bara att köra på

Det samma gällde viasat sport, dom de erbjöd för 249kr/månaden (för 4-5 månader sen). Jag ringde och sa att jag hittat billigare på annat håll så dom erbjöd mig viasat sport (inklusive viaplay då) för halva priset för ett helt år om jag band det på ett helt år. Så viaplay och viasat sport kanalerna med HD betalar jag 124,50/månaden istället för 399 eller vad det kostar för enbart viaplay idag. Bredbandet sa jag att jag inte har behov av fiber och snabbheten och att jag kunde tänka mig att skaffa från en annan aktör ADSL, så då sa de att "kan du tänka dig om jag sänker det 50kr/månaden att behålla det?", det var också bara att köra på.

Man måste "hustla" i livet

Tack för tipset.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Vad gör man då om man ringer och säger att man vill säga upp, och de inte sänker priset, utan helt enkelt bara säger upp abonemanget? Ska man få ur sig ett lite svagt "Eller nej, jag ångrade mig nog"?
Skulle gärna prova detta, men tycker det känns pinsamt om man behöver ångra sig

Du behöver inte heller tycka det är pinsamt. Snarare är det pinsamt att företagen har sådana överpriser att det kan sänka så pass mycket utan att blinka och ändå gå med god vinst.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vad gör man då om man ringer och säger att man vill säga upp, och de inte sänker priset, utan helt enkelt bara säger upp abonemanget? Ska man få ur sig ett lite svagt "Eller nej, jag ångrade mig nog"?
Skulle gärna prova detta, men tycker det känns pinsamt om man behöver ångra sig

Ringde du?

Permalänk

Telia ger familjerabatt (50 kr) så med det (och ytterligare 50kr om du kör på max 27) om du kan hitta någon att "starta" en familj med. Enligt Telia så behöver ni inte ens vara skrivna på samma adress och inget riktigt prov behövs heller. Ni kanske båda måste dock gå in i en Telia-butik.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vad gör man då om man ringer och säger att man vill säga upp, och de inte sänker priset, utan helt enkelt bara säger upp abonemanget? Ska man få ur sig ett lite svagt "Eller nej, jag ångrade mig nog"?
Skulle gärna prova detta, men tycker det känns pinsamt om man behöver ångra sig

Alla större företag har en hel avdelning med folk som enbart sitter och försöker behålla kunder, genom att just sänka deras kostnader några kronor i månaden, de gör mer eller mindre ALLT för att behålla dig som kund. Man märker det enklast genom att de har ett speciellt knappval för just uppsägningar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB